Oude MF35 aangekocht: identificatie?

Na even rondgekeken te hebben naar diverse tractoren heb ik vandaag een MF35 aangekocht, chassisnummer TEF 301xxx, als project.
Heb ik het goed voor dat het hier gaat om een 4 cilinder en geen 3-pitter?
Ook volgens de site wordt de eerste grijs/rode uitvoering pas gebouwd in november 1957, kan het hier dan gaan om een "goudbuik"?
Let ook op de constructie aan de linkerzijde, om één of ander werktuig aan vast te maken ofzo?
Ook de achterbrug lijkt me atypisch, alsof er een stuk op gelast is om een aanhanger te kunnen koppelen. Alle info welkom 😄

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

kramer
Kijk hier eens naar de nummers, dan zou hij van 1962 zijn en dat TEF staat dat er voor?
annatefka.com/mf_historie/doc_onder61.htm/

(klik om te vergroten)

Dit is een motorkap van een goudbuik, boven de motor is de motorkap deksel breder, en je ziet de gaten van het Ferguson embleem zitten.
Wittmann
Ff fototje van de voorzijde, lijkt wel overeen te komen, niet?
Ik dacht het serienummer te moeten lezen als "30168" en dat de 1 aan het eind het type aangaf (1-2-3 of 4)

(klik om te vergroten)

Wittmann
En TEF staat er idd. voor. Geen enkele verwijzing naar MF35 of FE35 zoals je soms wel eens ziet op die plaatjes.
kramer
@Wittmann Hier de uitleg.

(klik om te vergroten)

kramer
@Wittmann Ben wel heel benieuwd naar een fototje van dat plaatje?
Wittmann
@kramer bij deze

(klik om te vergroten)

Pauls
@Wittmann dus geen perkins blok maar een standard blok wss 23C als het een diesel is
+1
hooidonk
Serieus project, maar wel leuk!

Gefeliciteerd met je aankoop!
kramer
Dit is een plaatje van een Ferguson FE 35, goudbuik, en dat is helemaal uit te leggen.

(klik om te vergroten)

Wittmann
Dus geen goudbuik, maar een "gewone" MF35, met een 4 cylinder Standard motor erin.
Hij start nog, en ook hydraulisch enz werkt alles nog btw.
Blijft enkel nog de vraag waar die rare constructie aan de linkerzijde voor dient.
Fendt926Driver
Die trekhaak achter is er inderdaad bijaan gemaakt om iets te trekken.
Moet er eigenlijk vanaf omdat je de topstang nu niet kunt gebruiken.
De stellage links kan zijn voor een zij lier die in druiven teelt en op hellingen gebruikt wordt.
Maar een echt duidelijke foto heb je er niet van geplaatst.
Hydrauliek werkt zeg je.
Maar extra hydrauliek zit er zo te zien niet op
Wittmann
Nee, er is geen extra aansluiting voor een kipkar bvb. Enkel de aansluitdoos voor de verlichting van de aanhanger. Momenteel de enige fotos die ik heb, plaats nog wel een detailfoto van die zijconstructie van zodra ik kan.
Fendt926Driver
@Wittmann je hebt hem al gekocht.
Dus hij komt wel naar je toe.
Dan komen alle punten wel 1 voor 1 te voorschijn.
Hannesman
Mooi project, leuke MF 35 4 pitter 👌
Wittmann
De trekker staat inmiddels op de weide. Starten lukte niet meer bij thuiskomst, de trekker had nochtans voldoende stationair gedraaid ervoor (was daar gestart dmv aanslepen). Een volledig dode batterij blijkt de oorzaak.
Nu met een nieuwe batterij slaat de motor maar niet aan, de gloeibougie voelt warm aan dus dat werkt al. Ik zou deze graag nog 1 keer draaiend krijgen zodat ik em kan parkeren in de schuur om eea na te zien en te sleutelen.
Kan ik dan ook gewoon aanslepen en hem zo starten?
Fendt926Driver
@Wittmann yup. Aanslepen kan gewoon met zon trekkertje.
Weet je hoe aanslepen moet?
Maar ik zou hem toch ook electrisch gestart willen hebben
Het is een diesel dus lopen zou die moeten willen.
Misschien iets rem reiniger in de inlaat tijdens het starten?

Je weet zeker dat de stopzetter niet meer op uit staat?
+1
Wittmann
@Fendt926Driver
- Die is ingeduwd ja, zo staat de brandstoftoevoer toch aan?
- mbt aanslepen: In hoge versnellingen zetten, andere hendel in 3de, koppeling in, en laten aanslepen, koppeling zachtjes lossen eens er snelheid is tot de de motor aanslaat? Met een wagen heb ik daar ervaring mee, de trekker is nieuw maar lijkt me vergelijkbaar.
Pauls
@Wittmann zorg dat het trekkend voertuig niet sneller gaat dan de max snelheid van uw trekker bij aanslepen, en het klopt om in 3 hoog aan te slepen is beste. normaal moet ie dan snel aan slaan, zoniet is er ergens toch een brandstof toevoer probleem.
Wittmann
@Pauls Eerstdaags eens proberen dan. Ik heb er even mee gereden, schakelde vlot, reageerde mooi op het gas, dus toen kreeg hij voldoende brandstof.
Ik heb wel de handrem op laten staan, daar zit toch geen extra beveiliging in ofzo?
Pauls
@Wittmann zou me echt verbazen dat zo een schakelaar op de handrem is gezet, is in ieder geval niet standaard. Wel is het zo dat je de H L hendel in de S (middenstand = startstand) moet hebben staan om via de startmotor te starten, daar zit een schakelaar mee tussen. Of draait de startmotor altijd dat deze schakelaar overbrugd is ? Ook al meegemaakt dat de stopknop niet helemaal correct in gaat en er slijtage is op dit asje op de pomp. en dan wil ie ook niet aanslaan omdat dit de brandstof minimaal onderbreekt. Als de motor met de gewone startschakelaar rondgaat, komt er dan wat rook uit de uitlaat ? welke kleur ? ik noem maar een aantal dingetjes op wat op een oudere trekker al eens durft falen.
Wittmann
Ja, komt wat witte/lichtgrijze rook uit de uitlaat gepuft.
Stopknop lijkt vlot heen en weer te gaan, dus lijkt uitgesloten.
Alles staat in neutraal, koppeling ingetrapt, handgas vol open, en een 15tal seconden voorgegloeid en erna doordraaien.
Eens proberen met startpilot of remmenreiniger, benieuwd of dit wat doet.
Fendt926Driver
@Wittmann startpiloot moet je rustig aan doen. Remreiniger is iets minder gevaarlijk
Pauls
@Wittmann soms kan een beetje lucht in de brandstofleiding de boel aardig saboteren, als ie na laatste start een weekje stilstand en niet makkelijk start, en als hij maar 1 dag stil heeft gestaan en dan direct wel start, kan dit ook de oorzaak zijn, een minuscuul gaatje is genoeg om lucht aan te zuigen. Handgas vol open is normaal niet nodig. bij de oudere modellen is 15sec voorgloei soms ook niet genoeg, eerder 30 sec tot 1 min.
Wittmann
De trekker stond al weken stil nu. Dat kan dan idd een mogelijkheid zijn.
Ik probeer eens langer voor te gloeien, al dan niet in combinatie met remmenreiniger/ start pilot.
Wittmann
Deze morgen is het starten snel gelukt, met de hulp van 2 pufjes startpilot.
Oliedruk staat bij een koude motor bovenaan het groen, op de rand van het rood.
Bij een warme motor stond deze dinsdag, stationair, onderaan het groen, op de grens met onderste rood. Toen was er ook caterdruk en rookte de carterontluchting/ kwamen druppels olie uit. Dat had ik nu op het eerste zicht (nog) niet met een opwarmende motor.
Aan het kleppendeksel ook veel olieverlies, ik zie er zelfs een stukje pakking uitkomen. Misschien ooit de oude herbruikt.
Schakelen gaat prima en zeer soepel, de bak lijkt me nog zeer goed.
Hef werkt ook prima, maar de schakelaar heeft de neiging heeel langzaam naar beneden te schuiven. De aftakas moet ik nog testen, niet aan gedacht.
Nu het blok eens volledig proper maken om de oorzaken van het lek/ lekken beter te kunnen achterhalen. De accukabels, en eigenlijk ook de rest van de kabels, zijn aan vervanging toe.
Fendt926Driver
Mooi dat die zo mooi start met iets start piloot.
Probeer de trekker even netjes als dat kan.
Want ik neem aan dat je de motorolie gaat verversen.
Dan zou je een iets dikkere motorolie kunnen nemen dat de druk iets meer in het groene blijft.
De hef hendel die langzaam zakt kun je onderaan het moertje iets strakker draaien (iets....)
Wittmann
Ik twijfel nog wat ik nu zou doen. Zeker alles proper maken nu, maar erna weet ik het nog niet. Eerst oliewissel en de timing van de brandstofpomp correct zetten of meteen de compressie meten en daaruit volgend misschien nieuwe zuigers, bussen enz
+1
Fendt926Driver
@Wittmann ik zou eerst een jaar rijden n werken met de trekker.
Dan kun je alle dingen in een volgend winter aanpakken.
En heb je niet alles mooi en moet er toch nog iets losgedraaid worden.
En door het jaar kun je de dingen opschrijven wat je stoort of wat je veranderen of repareren wilt of moet
Wittmann
Optisch maakt het me allemaal niet veel uit op dit ogenblik, dingen zoals plaatwerk repareren, een mooi kleurtje enz doe ik later wel, maar het lekken van olie zou ik toch graag gestopt zien.
Fendt926Driver
@Wittmann soms kan door warm laten draaien het lekken ook (tijdelijk) stoppen.
Of lichtjes aandraaien van een kopdeksel boutjes.
Of koppelingen aan leidingen.
En misschien zelfs dat je halfweg het jaar denkt dat er toch een enkel of dubbelwerkend ventiel bijop moet.
Wittmann
De massakabel is bijna doormidden heb ik gezien, dient te worden vervangen. Ook de + naar de starter is dezelfde sectie zie ik. Volstaat een 35mm² hiervoor of neem ik een 50?
Ook tips naar een werkplaatshandboek (met de Standard 23c 4cil motorblok) zijn welkom. Op annatefka vind ik niet meteen iets terug.
Iets zoals een I&T Shop manual of de Haynes workshop manual, maar ik heb geen idee in dewelke de 23c motorblok besproken wordt.
+1
Pauls
@Wittmann de 35 mm² zou voldoende moeten zijn, daar kan zo'n 200 Amp door. En mss extra bescherming rond maken, ik heb tuinslang gebruikt als extra aan + kabel (zit een beetje verwrongen tussen batterij en chassis) .
Manual mss via de MF importeur nog te verkrijgen ?
+1
KMMF
@Wittmann Deze heb ik als pdf. Stuur mij maar een PB

(klik om te vergroten)

WSM

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN