Illustratie van:

Case International 1455 XL - Vloeistofkoppeling voor en nadelen

Ik ben aan het twijfelen om mijn goed werkende vloeistofkoppeling van mijn 1455xl die niet is bijgevezen er uit te halen om een gewone koppeling er in te steken. Vandaar mijn vraag wat zijn de voor en nadelen van een vloeistofkoppeling?

Deel dit topic

Reacties

+4
walker1
Antwoord in je andere topic.
Of was het nou dat andere topic?
ik weet het ook niet meer.
+1
Yanmarthomas
@walker1 whaha
+1
roscho
Quote Reactie van @walker1:
Antwoord in je andere topic

🤣🤣 Da's ook een manier om iemand te vertellen dat meerdere keren posten niet gewenst is.
+1
walker1
@roscho En het werkt prima zo te zien!
+1
Koiter
Waarom zou je een vloeistofkoppeling eruit halen? Lijkt mij doodzonde om te doen
2850Johndeere6R
@Koiter lijkt mij ook ja en helemaal als die goed werkt
Glenn IH
@Koiter bij ons in de buurt reden 2 nieuwe1455xl bij een loonwerker 1 met en 1 zonder die met vloeistofkoppeling hebben ze heel vlug verkocht omdat deze niet kon tippen aan die zonder in het optrekken met een maïs kar. En zelf vind ik het maar loom in het optrekken op straat. Maar omdat iedereen er vol lof over spreekt wil ik het een kans geven vandaar deze topic om jullie ervaringen te weten.
mf 6150
@Glenn IH
Die was niet geholpen? Paar slagen bij moet kunnen bij zo'n trekker, 160pk ofzo
+1
Glenn IH
@mf 6150 waren bijde bijgevezen en op de testbank die met vloeistofkoppeling zou een 200pk gedaan hebben en die zonder een 160 maar. De reden dat die met vloeistofkoppeling zo ver bijgevezen was omdat hij de andere niet kon volgen nadien op de testbank omdat ze dachten dat die met vloeistofkoppeling zijn vermogen niet haalde.
+5
Koiter
@Glenn IH ik weet wel dat de 1455's zonder vloeistof koppeling meer bak problemen hebben dan de gene met, zeker met de gevoellige tussenas voor in de bak die bekend staat om te verslijten op de splains. Wat betreft trekwerk is dat onzin, met vloeistofkoppeling kun je mooier schakelen dan zonder doordat je vrijer bent in het moment van schakelen, wat met een volle wagen op het veld gunstig is. Wat vaak wordt gedaan is als hij niet naar wens rijd er wat meer olie in doen dat de koppeling taaier wordt. Maar mijn ervaring met onze 1455 is dat de stadaardafstelling van de vloeistofkoppeling prima voldoende is
+4
Gavrie Willemsen
@Koiter inderdaad, overal afblijven van de instellingen is de boodschap
+2
walker1
@Glenn IH Toen die 2 van de loonwerker nieuw waren, moest jij nog geboren worden. (als je inderdaad 23 bent) Laat je niet gek maken door verhalen die je via via gehoord hebt en in 30 jaar tijd waarschijnlijk behoorlijk aangedikt zijn. Bovendien rijden er heel wat 1455's niet onverdienstelijk trekkertrek. Dus die kunnen prima trekken met vloeistofkoppeling.
Glenn IH
@walker1 goed opgemerkt 😉 maar heb de verhalen van mijn vader en die voerde de grote herstelling bij de loonwerker uit. In de buurt rijd ook nog 1 zonder vloeistofkoppeling en die voelt helemaal anders aan
+1
MaxxuM4ever
@Glenn IH Dat lome kan ik mij ook wel herinneren dat ik wel eens met een fendt 300 heb gereden. Als je gas geeft duurt het ff voordat hij oppakt en vooruit gaat. Dus dat de 1455 met platen koppeling taaier was kan ik wel inkomen. Helemaal als je trekkers met platen koppelingen gewend bent duurt het soms een eeuwigheid voordat een trekker met vloeistof koppeling op gang is.
Als je vloeistof koppeling gewoon netjes op de plank legt kun je hem er altijd weer terug in bouwen als het niet bevalt zonder toch?
mf 6150
@MaxxuM4ever
Pak je dan niet een net iets te hoge versnelling?
MaxxuM4ever
@mf 6150 Je moet toch steeds eerst de vloeistof in de koppeling versnellen en naar buiten slingeren voordat de buiten schoepen op gang komen en de versnelling van de trekker begint bij verandering van rij snelheid? Bij een platen koppeling die volledig vast is als het pedaal vrij is is dat niet en begint de trekker gelijk op te trekken is mijn gedachte.
deJong
@MaxxuM4ever je hoeft met een vloeistof koppeling niet alle versnellingen door als je met een last rijd.

Bv onze 309 trok zo met een volle opraapwagen weg in de 30 km/h versnelling. En door een bocht schakelde ik echt geen versnelling terug gewoon gas in en hij maakt wel weer vaart zonder dat hoeft je hoeft te koppeling trappen.
Glenn IH
@MaxxuM4ever ja klopt dat is de bedoeling die er netjes uit te nemen ik ga niks doen dat onuitroepelijk ga zijn je weet maar nooit. Als ik het doe
+7
roscho
Voordelen: geleidelijke overbrenging, sparen van de mechanische onderdelen, mogelijkheid tot wagen aankoppelen zonder koppeling intrappen, de motor kan niet afgewurgd worden met minder risico op kapotte koppakking.

Nadeel: als het toerental onder 1300 toeren zakt bij zware belasting, zal de vlk. slippen. Je kunt bij trekkertrek dus niet door tot de motor smoort. En misschien kost die vlk een procentje pk's.

Ik zou het zonde vinden om de vlk te demonteren. Wat wil je er eigenlijk mee bereiken?
+2
Gavrie Willemsen
@roscho verstandige opmerking….👍🏻
+3
mf 6150
Vloeistofkoppeling staat los van de rijkoppeling en kun je dus niet verwisselen. Voordelen van de Vloeistofkoppeling zijn in mijn ogen
Bescherming van de bak, vangt namelijk 'klappen' op.
Je kan in een hogere versnelling wegkomen
Slaat niet af (tenzij er veel olie in zit)
Glenn IH
@mf 6150 lukt wel Texel alles vervangen naar een vaste of waar wij aan denken van de as naar een friksieplaat die dan weer vast zit op de behuizing van de vloeistofkoppeling en de vloeistofkoppeling er uit
+1
Koiter
@mf 6150 vloeistofkoppeling kun je wel eruit halen maar dan moet je ook een aantal andere onderdelen hebben naast de vaste as, volgens mij ook een ander huis tussen motor en koppelingshuis. Wat vaker wordt gedaan is de vloeistofkoppeling vast zetten, als @Glenn IH dat echt wil weet ik wel een te liggen, is minder werk en zelfde resultaat
Glenn IH
@mf 6150 lukt wel Texel alles vervangen naar een vaste of waar wij aan denken van de as naar een friksieplaat die dan weer vast zit op de behuizing van de vloeistofkoppeling en de vloeistofkoppeling er uit.
+7
Stier69
@Glenn IH Als je punt,comma en hoofdletters gebruikt kan men het makkelijker lezen.Zoals geleerd op de basisschool.
+6
Gavrie Willemsen
1 goede raad. Zeker er niet uitgooien. Een vloeistofkoppeling vlakt de pieken in de aandrijflijn af. Het is niet voor niets dat oudere traktoren met een vloeistofkoppeling hun waarde blijven behouden. Kijk maar naar de 55 serie van Inter en Case, 600 serie van Fendt en ook vele Schlüters…. Allemaal trekkers die nog dik in de prijs gaan ook al zijn ze tussen de 30 en 40 jaar oud. En op de koop toe, het rijdt nog verschrikkelijk fijn ook…. Ikzelf zou niet meer zonder kunnen
+6
deJong
@Gavrie Willemsen

Rijd toch super, zon oudwijf koppeling.

Lekker in de versnelling zetten kopkeling los en gas geven zonder dat je wat onnozel met de poot op de koppelig moet staan met wegrijden👌

En niet hoeven terugschakelen met bv keren is ook lekker👍

Schuiven en voorladeren als een shovel zonder koppelingsplaten te vernielen👌
+1
Gavrie Willemsen
@deJong ja echt geweldig, ik zou niet meer zonder kunnen…ha ha oudwijfkoppeling, mooi gezegd…..😜😜😜
Glenn IH
Okee, bedankt allemaal ga het nog een jaartje aanzien. Zo te horen is het gewoon een kwestie van gewoon worden.
+2
Hannesman
@Glenn IH Lees het een beetje alsof je er zelf niet goed mee uit de voeten kunt. Een aantal reacties van mensen die veel met een 1455 op de weg zijn met zware vrachten, snappen de voorgestelde ombouw niet? Vloeistof koppeling is over het algemeen superieur in onder andere transport werk....
+1
roscho
Quote Reactie van @Glenn IH:
nog een jaartje aanzien

Ik vroeg je hierboven "wat wil je ermee bereiken". Nu vraag ik nogmaals: waarom zou je de vlk eruit willen halen? Zolang je daar geen goed antwoord op weet, is het puur geld weggooien en slechter maken van de trekker.
En stel je dan over "een jaartje" opnieuw de vraag aan ons of de vlk eruit kan?
Glenn IH
@roscho omdat ik vind dat hij niet wil vechten onder de 1500 toeren en dat vind ik enorm jammer. En mijn ondervinden zijn helemaal hetzelfde dan dat de loonwerker met zijn 2 1455xl 1 zonder en 1 met mij vertelde. Hij durfde zelfs te zeggen dat een 1455xl met vloeistofkoppeling waardeloos is dan 1 zonder. Daarom is bij hem op heel jonge leeftijd die met vloeistofkoppeling weggegaan en de andere is er gebleven tot over een kleine 10 jaar
roscho
Quote Reactie van @Glenn IH:
niet wil vechten onder de 1500 toeren

In dat geval zou ik de vlk iets verder vullen. Dan komt de "slipgrens" lager te liggen, misschien bij 1100 toeren. Niet helemaal vol maken, er moet ruimte zijn voor uitzetten van lucht en olie, anders blaast hij de keerringen eruit.
Voor het vullen moet je dan het vulgat verder naar boven draaien. Je kunt dan niet meer gieten, maar je kunt een leeg zeeppompje met olie vullen en daar een slangetje aan doen. En dan maar kijken dat je de stop er weer op krijgt zonder dat die omlaag valt... Zorg wel dat je een nieuwe afdichtring bij de hand hebt, anders moet je later nog eens.
Bedenk trouwens wel dat een motor niet is gemaakt om bij 1000 toeren langdurig het volle vermogen te leveren.
+1
Koiter
@Glenn IH ligt dat dan aan de vloeistofkoppeling of iets anders aan de trekker? Heeft hij wel pk's? Als ik zie hoe mijne trekken wil🙈9 ton standaard met minder pk dan tegenstanders en toch leuk bovenin mee kunnen komen, maar ook in het veldwerk is die trekker bere sterk, zeker met cultiveer en sleepwerk
+1
Glenn IH
@Koiter voor de zekerheid ga ik hem eerst eens op de testbank zetten. Maar ik vermoed dat het okee ga zijn. Zit een nieuwe turbo op en kompressie van de motor is okee. Je hoort de starter bijna niet rondgaan of hij draait al.
+1
roscho
@Glenn IH Als je ermee naar de testbank gaat, overweeg dan om hem daar 20% (=30 pk) meer te (laten) geven. Dat kan deze motor wel aan. Daarna wel oppassen dat je de plaatkoppeling (die heeft hij nog steeds) er niet uit brandt.
+2
rubenv
Wij hebbe een 1455 met fabrieksaf een vaste koppeling
ding trek als een beer en rijdt ook prima als je weet hoe je er mee moet rijden

maar een niet oplettende chaffeur brand de plate ook zo op

voormijn tijd was en nog een 1455 met vloeistof koppeling maar die was wel minder mans op de wielen met wegtrekken eenmaal op gang ging het ook prima
+2
stephan-inter

Je moet niet eens zonder vloeistof koppeling willen.
MaxxuM4ever
@stephan-inter als de vloeistof koppeling zo geweldig was en geen nadelen heeft zou er toch in iedere trekker eentje zitten?
roscho
@MaxxuM4ever Vlk heeft een meerprijs. Niet iedereen is bereid om dat ervoor te betalen. En er zijn niet alleen voordelen, ik noemde hierboven al een nadeel.
Verder kiest ieder wat hem het best past, net als bij auto's wil ook niet iedereen een automatische versnellingsbak.
En als je gebruikt koopt, moet je het doen met wat op dat moment te koop is.
+1
Gavrie Willemsen
@MaxxuM4ever mijn mening is dat de vloeistofkoppeling is vervangen door de powershift en de powershift dan weer door de Vario
2850Johndeere6R
@Gavrie Willemsen Fendt maakt toch nog steeds gebruik van een vloeistof koppeling in de vario's of is dat alleen de 700 en 800 com I? Ik meende dat je die aan en uit kon zetten op het display
+2
Fendttrisixfan
@2850Johndeere6R vloeistofkoppeling zit niet meer in de vario maar de werking word nagebootst
dennisbouter
@Gavrie Willemsen dan heb jij een rare mening een powershift is niet opgevolgt door een vario/cvt bij fendt wel maar bij andere merken bestaat het toch naast elkaar🤷‍♂️
Gavrie Willemsen
@dennisbouter ik ben van mening dat een Vario een doorontwikkeling is na het “powershift-verhaal”….
dennisbouter
@Gavrie Willemsen ik denk dat de vario al bestond voordat de powershift was uitgevonden🤔
Bert353
@dennisbouter is een vario niet gewoon een doorontwikkeling van het "pientere pookje" van dr Hub van Doorne?
die ook in de Dafjes personenauto gebruikt werden?
basia
@Bert353

Nee Bert ; hoewel de vario ook traploos is , is het geen "Dafje" principe ; Vario werkt kort gezegd met variabele hydro-pompen en deels mechanisch
dennisbouter
@basia dus een doorontwikkeling van wat daf bedacht heeft zoals @Bert353 al zei en wat ik al bedoelde,
een powershift is ook niet hetzelfde als een handbak maar wel een doorontwikkeling er van

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1455 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!