Illustratie van:

Atlas 1202 - Hoge gearing, hoe doe je dat

Beste, deze vraag is al vaker langs gekomen en ik heb ook al deze topics gelezen echter kom ik er nog steeds niet uit. Hierbij mijn vraag.

hoe schakel je van lage naar hoge gearing met de 1202? Ik krijg het niet voor elkaar.
Welke handelingen en op welke plek doe je dat precies?

Ik zag ook op de “versnellingsbak” zit een soort standen schakelsysteem met een soort houder waar naar mijn mening een buis ingezet kan worden om te schakelen. Wat doet deze? Ik kan alleen maar in de achterste en middelste stand zetten. In de middelste stand kan niet gereden worden

Het is niet mogelijk om hem in de voorste stand te krijgen.

Deel dit topic

Reacties

terpstra
Dit is oudere versie, nieuwere modellen van deze serie schakelen met luchtcil.
Rustiko
Ik heb de oudere serie? hoe moet ik dan schakelen naar hoge gearing? ik heb wat fotos bijgevoegd ter verduidelijking van wat ik aan het eind zei.

(klik om te vergroten)

Hendel waar een stang in past??

(klik om te vergroten)

Verloop hendel naar bak

(klik om te vergroten)

Standen in de bak
+1
Fendt926Driver
@Rustiko het schakelen van deze bakken moet altijd bij stilstand gebeuren.
Is een zogenoemde pennen schakeling.
Hetwel uit de ene naar het midden te kunnen schakelen is alleen uit de versnelling.
Dan kan het zijn dat de andere schakeling de tandwielen met de tanden tegen elkaar staan.
1 iemand in de kraan die zachtjes probeert te rijden.
En jij proberen te schakelen dan zal het vast lukken.
Bij mijn ahlmann ook netzo. Maar dan schakelen in de cabine met een lange hendel en bowdenkabel.
Maar ook dan moet ik soms om te schakelen de shovel in de vooruit zetten en iets gas geven.
De ene as draait dan en met lichte druk stopt dat tandwiel zo dat de schakeling erin kan
+1
langeslagdiesel
@Fendt926Driver schakelen indd, stilstaand en als hij niet wil met je bak aan de grond je giek iets verzetten. Dan kan je met 1 hand de handle op de onderwagen bedienen. Met de andere hand je handel van je lepelsteel. Als je daar voorzichtig mee rommelt, kan je dus voelen wat er in de tandwiel bak gebeurt.
Fendt926Driver
@langeslagdiesel mooie aanvulling.
+1
langeslagdiesel
@Fendt926Driver al die jongens met atlasjes moeten ook weer verder.
Rustiko
Bedankt voor de reactie mannen. Ik heb dat al eerder geprobeerd met 2 man. Dat ik voorruit en achteruit langzaam reed en dat iemand anders probeerde te schakelen dat was echter niet gelukt.

Ik ga dat binnenkort nog een keer proberen maar dat wordt waarschijnlijk volgend weekend.

De hendel kan ik maar halverwege naar voren krijgen en dat is het alsof ik tegen een muur druk haha.
+1
Fendt926Driver
@Rustiko je rijdt niet langzaam met het schakelen.
Je zet hem in stilstand in de vrij.
Die plek waar je schakelen kon dat die niet meer rijdt.
En dan probeer je door iets te rijden (wat niet wil omdat die vrij staat) de ingaande as iets te verdraaien dat die in een ander tandwiel wil zodat die in de lage gearing komt
Rustiko
@Fendt926Driver Bedankt, ik ga het binnenkort proberen.. ik laat het weten
Rustiko
Met bovenstaande methode is het inderdaad gelukt. Naar mijn mening is nog trager dan in de andere stand maar wel sterker.

Mijn luchtdruk is vrij laag daar ben ik nog mee aan het stoeien.

Zal de snelheid hoger worden als de luchtdruk voor elkaar is?
+1
stephan-inter
@Rustiko nee.

Luchtdruk is voor remmen. Stabiliteit. En behoud van je oliepompen
Rustiko
@stephan-inter bedankt voor de reactie.
vandewalje
Heb je een klein pedaaltje net naast je rempedaal ? bij mijn 1202 zit daar een pedaaltje waarmee ik een hoger debiet heb op mijn pompen . maar harder dan 20 km/h gaan die dingen zeker niet
terpstra
Ik heb een luchtschakelaar rechts in de cabine waardoor hij overschakelt op 1 rijmotor (snelheid verdubbelt minder kracht) hiervoor ben je wel 4,5 bar nodig
Rustiko
@terpstra Bedankt, ik kom net niet aan die 4,5 bar dus dat los ik eerst op. Ik heb inderdaad daar een luchtschakelaar zitten.

20km u is meer dan zat, is voor ons op het terrein. echter is 3/4kmu wel heel traag 😄
terpstra
@Rustiko ik heb lucht regelventiel vervangen door een nieuwere van truck of iets dergelijks
Rustiko
@terpstra Compressor loopt goed, echter krijg ik maar iets van 2 bar in de tanks. Heb verder geen tot nauwelijks lekkage hij bouwt gewoon niet verdere druk op. Ik verwacht dat dus of de compressor kapot is of inderdaad het luchtregelventiel.

Is dat zo een bijzonder ding dan? ik heb verschillende luchtregel ventielen thuis liggen van gewone staande compressoren. Kan ik die daar mee uitwisselen?

wel eentje die afblaast bij een bepaalde druk uiteraard
terpstra
@Rustiko dacht het wel, standaard ventiel had ik al eens gereviseerd maar later weer trammelant met de druk

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1202 en hebben de trefwoorden versnellingsbak en schakelen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0