Same Silver 100.6 - Gebroken krukas same silver

Hallo
Lees in een Zweeds tractor tijdsschrift een artikel over een same silver 1000.6A
Omdat hij het vermogen te weinig vond had hij er een turbokit op gemonteerd. 30 a 40 pk meer.
Na een paar jaar brak de krukas!
Op zoek naar een tweede hands motor kwam hij veel blokken tegen met hetzelfde probleem.
Is dit een bekend probleem bij de 1000.6 luchtgekoelde motoren.?

Deel dit topic

huizi011

Reacties

+4
wim-same
Nee, dit is geen bekend probleem. Maar met opgevoerde motoren kan je van alles verwachten. Waarom kocht hij dan geen SAME van 140 pk. ? Die is er op gebouwd.
+2
cyrus-van-gelder
@wim-same helemaal mee eens Wim. Koop dan een trekker die standaard meer vermogen levert. Op die inter van mij wilden ze me ook een turbo aansmeren. Dan heb je wel 100 pk ipv. 60 . Maar ik zeg :gaat niet gebeuren!!!! Er gaat dan altijd wat stuk uiteraard.
Als ik 100pk wil koop ik wel een 1046 ofzo
Corne S
@cyrus-van-gelder

100 ipv 60 pk? Een 856 met turbo heeft 85 pk en blok kaal (744 etc is 67). Of je moet een grote turbo nemen😉
+1
cyrus-van-gelder
@Corne S een 644 geeft origineel 60 pk
+3
huizi011
Goeie vraag Wim.
Ik heb altijd al m’n vraagtekens gehad om op een non turbo motor een turbo te gaan schroeven.
Verder had hij nog eens de brandstofpomp op geschroefd.
Plus een zware voet…!
+2
joop-same
@huizi011 Dat er wel een krukas breekt van de 1000.A of W blokken komt wel voor, volgens mij is dat vaak de oorzaak van de FRONT PTO, onbalans en hoeksnelheid in de aandrijf as, en niet van de krukas zelf.
Het ligt niet aan het opvoeren of bijplaatsen van een turbo, nl. de 100.6 krukas is gelijk aan de Antares 130 en ook gelijk aan de Titan 190.
Hij kan wel problemen met de koeling en de rest van de trekker krijgen als er hij op veel meer vermogen afgesteld is.
cyrus-van-gelder
@huizi011 is volgens mij vragen om moeilijkheden. Gaat geheid wat stuk.
+2
Jan mf6465
100pk uit een 6 liter 6 cilinder is ook maar weinig. Maar 40pk erbij is wel 40% meer. Dan kan het natuurlijk dat de blok er niet op berekend is. Iets reserve zit er wel in, maar zeker niet altijd zoveel. En die 40pk, is dat getest of geschat? Kan evengoed 60pk erbij zijn. Meestal hebben turbomotoren ook zuigerkoeling. Dat zal ook niet zomaar zijn.
+1
cyrus-van-gelder
@Jan mf6465 uit oudere motoren werd lang zo veel vermogen niet uit een motor geperst. In de 60 /70 was een vrachtwagen gemiddeld ongeveer 100 pk.
Tegenwoordig weten ze 100 pk uit een 1.2 motor blok te krijgen.
+1
Jan mf6465
@cyrus-van-gelder
Dat klopt, en dat wil ook niet zeggen dat ze er allemaal even goed tegen konden als er ineens veel meer vermogen van gevraagd word. Een turbo bijzetten is een redelijk ingrijpende manier van opvoeren op een motor wat daar niet voor ontwikkeld is. De belasting op alle onderdelen word ineens veel groter. Sommige motoren zullen daar goed tegen gekund hebben en andere heel wat minder.
cyrus-van-gelder
@Jan mf6465 mee eens . Ik heb zelf heel vaak aan Opel kadett B en ook c gesleuteld. Daar ligt standaard een 1100 blokje in ( bij c 1200) die motoren leveren 45 din pk ( 1200 50 din pk) de compressie verhouding was 1: 7,8. En bij een S motor was dat 1:8,8.
Vrij luie motoren dus. En als daar dan een turbo opgebouwd word zoals sommige kennissen van me deden, ging de boel vrij snel kapot.
+3
bas101
@cyrus-van-gelder in de jaren 60 en 70 hadden vrachtauto's toch al wel 200 tot 300pk , meestal werde dit uit een 10 11 of 12 liter blok gehaald, tegenwoordig hebben de vrachtauto's rond de 500pk uit deze motoren , je kunt hier ook wel 1000pk uit halen maar ze zitten met de aandrijflijn die die dit niet hebben kan , versnellingsbak fabrikanten blijven achter met t ontwikkelen van bakken die t hoge koppel kunnen verwerken , momenteel levert scania en Volvo motoren rond de 750 pk met extreem hoge koppels van 3500Nm , in de vorige eeuw kon geen normale bak dit hebben en zat er daarom een wsk installatie bij tussen ,; turbo s bouwen op een normale motor gaat daarom ook zo maar niet , je moet dan de essentie onderdelen ook versterken en zuigers en kleppen moeten bovendien tegen hogere temperaturen kunnen
+1
caseboy
@bas101 de zwaarste volvo fh16's euro 5 modellen met 1 aandrijfas waren om die reden altijd gerust met naafreductie assen omdat de standard assen het niet aankunnen
+2
bas101
@caseboy MAN schreef een jaar of 10 terug dat een enkele as maximaal benutbaar was tot 500pk , zie echter al 600 a 700pk vrachtauto's die nog steeds slecht 1 enkele aandrijfas hebben allicht met naafreductie , heb zelf met een 410pk MAN gereden die t rubber van de banden af vrat , lijkt mezelf eerlijk gezegd ook dat boven de 500pk dubbelaangedreven tandemstel geen overbodige luxe is
+1
caseboy
@bas101 vanaf de euro 6 kun je ook de zwaarste volvo fh16 met een enkele aandrijfas zonder naafreductie krijgen omdat die niewere assen het vermogen wel aankunnen. 500pk is tegenwoordig heel standard voor een vrachtwagen met 1 aandrijfas.
+1
Valtra man
@caseboy 500 pk wás de standaard. Die is tegenwoordig opnieuw 450.. elk merk komt met modellen die meer koppel leveren aan lager vermogen. We hebben een volvo isave rijden met 460pk, diebhet beter én zuiniger doet dan een 500pk. Wat die assen betreft weet ik het niet, maar hoe trager iets draait, hoe dikker het moet zijn. Enkel staalkwaliteit kan omhoog mr daar zullen wel geen mirakel marges meer liggen te rapen.
+1
caseboy
@Valtra man ik werk zelf bij een Volvo dealer en die Isave doen het heel goed tot nu toe, onze klanten zijn er erg te tevreden over het vermogen en de brandstofverbruik van die motoren. Ik denk dat de kwaliteit ook wel goed zit, hebben tot nu toe nog geen Isave's binnen gehad met stukken aan de turbo compound eenheid. de 460 is bij ons wel de meest verkochte motorconfiguratie de 500 staat op 2. bij die assen waaren volgens mij de steekassen de begrensende factor, die konnen dat hoge koppel niet aan, de steekassen zijn niet dikker geworden maar toch kunnen je het koppel nu wel aan dus dan denk ik toch dat door nieuwe technieken ze het matriaal hebben kunnen verbeteren.
cyrus-van-gelder
@bas101 zeer zeker dat er in de 60/70 jaren ook vrachtauto's waren met 300 pk.
Die reden toch vooral in het buitenland. Hier in Nederland was het toch meestal gemiddeld 100 tot 150 pk hoor. De wegen waren toen ook anders als ze nu zijn.
+1
Zeemees
Toevallig bij ons wel 't zelfde gebeurt bij een Silver 90 (4 cilinder). Zonder opvoeren of iets en vrij snel na aanschaf al. Ook geen front PTO erop.
cyrus-van-gelder
@Zeemees Dat is niet zo mooi dan!!! Als ik het zo lees kon.je er niks aan doen . Motor was niet opgevoerd ofzo. Snap dat je flink van baalt.
+1
bas101
@cyrus-van-gelder ja ok nationaal transport deed t met minder vermogen ,herinner mij de Hogra uit de jaren 50 met slechts 80 pk of 120pk internationaal transport deed t al met meer pk s ,Volvo Scania of Krupp deden t in de jaren 60 wel met 200pk , jaren 70 reden wij Scania met 250pk , Bussing had begin jaren 70 al een motor met 300pk
+1
huizi011
Ai zeemees, dat is balen!
Was het garantie?
Bedankt Joop voor je technische info!
BouwmanH
Heb het wel eens vernomen; lang geleden bij een boer in de NOP. Krukaspoelie kon je zo heen en weer schuiven met de bandenlepel
huizi011
@BouwmanH was dat ook bij een same silver?
joop-same
@huizi011 Dat maakt niet uit of het een Silver 100.6 was, de krukassen zijn allemaal gelijk van de 6cilinders, ook de lucht en olie gekoelde en de water en olie gekoelde motoren.
Rijndirk
@joop-same dat scheelt altijd een hoop zoekwerk en maakt het meestal makkelijker om nieuwe onderdelen te vinden als er vaak de zelfde lagers etc. Worden gebruikt
BouwmanH
@huizi011 Weet het niet meer helemaal zeker, maar dacht het wel
aertspa
Ik denk dat we nog een krukas hebben liggen
voor de 4 cilinder hebben we er zeker nog 3 liggen
joop-same
@aertspa Heb je toevallig niet een Front PTO van een Silver 100.6 liggen??
aertspa
@joop-same nee Joop daar kan ik je niet mee helpen
groetjes
Pascal
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Silver 100.6 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!