Power Beyond ?????

Ik zag laatst een trekker te koop staan en daar stond bij dat hij Power Beyond had.

Wat is dat en waar is dat goed voor? Ik ben al druk aan het googlen geweest maar ik werd er niks wijzer van.

dan had ik nog een vraag bij een case mx zit onder de hydroliek hendels een vak waar een knop kan wat voor knop kan daar zitten?? ik bedoel niet die van de hef

Deel dit topic

Reacties

Nils
He heb je soms een foto van die knop dat zijn mss veel verduidelijken.
Wat voor trekker was dat met die power byond?
TurnMeLoose
Als je googled op power beyond... vind je het zo... 😉
magerehein
Power beyond heeft bij Case IH met de load sensing te maken.Of ook wel een power beyond plaat
pekelderboer
@turn dus het is beyond??
paultje
Je bedoelt denk ik power beyond, ik heb een artikeltje gevonden waar er wat over in staat
landbouwmechanisatie.nl/media/default.aspx/…
pekelderboer
Het zat op een case mx100 jah maar wat kan je er nau precies mee??
TurnMeLoose
Zoals Paultje het ook al zegt... 😉
paultje
Moderne trekkers vanaf ongeveer 75 kW
(100 pk) zijn naast het normale stuurschuivenblok
leverbaar met drie extra aansluitingen:
voor pers-, retour- en load-sensingleiding. We
noemen dat de power beyond plaat. Hierbij
stroomt de hydraulische olie niet door het gehele
ventielenblok, maar wordt vooraf na de loadsensingpomp
afgesplitst naar het werktuig.
TurnMeLoose
Power beyond plaat:
Moderne trekkers vanaf ongeveer 75 kW
(100 pk) zijn naast het normale stuurschuivenblok
leverbaar met drie extra aansluitingen:
voor pers-, retour- en load-sensingleiding. We
noemen dat de power beyond plaat. Hierbij
stroomt de hydraulische olie niet door het gehele
ventielenblok, maar wordt vooraf na de loadsensingpomp
afgesplitst naar het werktuig.
Deze aansluiting kun je gebruiken als het werktuig
een eigen stuurschuivenblok heeft. Het
werktuig dat je aankoppelt, moet dan wel een
load-sensingleiding hebben. Machines die wel
een eigen stuurschuivenblok / bediening hebben
maar geen load-sensingleiding, kunnen meestal
worden aangepast. De machine kan een stuurschuivenblok
hebben dat al wel is voorbereid op
load sensing, maar waar de load-sensingleiding
nog niet is aangesloten. Wanneer de machine
een standaard stuurschuivenblok heeft, moet er
meer worden aangepast. Het aanpassen van
werktuigen verdient zich snel terug.
magerehein
@ pekel is load sensing dus olie leveren als daar om gevraagd word word er geen olie van de aansluitingen gevraagd werkt de pomp niet
pekelderboer
Jah ok ik snap het nu, hardstikke bedankt allemaal!
dombras
Ik zou jou die tractor niet aanraden die schakelt heel ieritand dan begint hij helemaal te stuiteren wij hebben er ook een gehad
pekelderboer
Wat is er anders aan als bij een mx135 dan?? ik vin een mx135 best goed schakelen anders niks mis mee
Hoekstraj
Heb ik ook geen last van rijdt fijn die mxen 😃
ljdekker
@turnmeloose, waarom verdient load sensing zich snel terug?? zonder wil toch ook heel best
Mengeledriver
Olieopwarming veroorzaakt lekkages en warmte is ook verlies. Zonder LS gebruik je meer brandstof en krijgt het hele hydraulische systeem meer te verduren.
Mengeledriver
Bijkomend voordeel is dat je met LS automatisch grotere snelkoppelingen gebruikt omdat de standaard koppelingen maximaal /- 55 liter per minuut aan kunnen. Dat is de grens en vaak kan een trekker over 1 hydrauliekventiel al meer geven wat ook al verliezen en drukvermindering met zich meebrengt. LS heeft standaard grotere snelkoppelingen (minimaal 3/4) en grotere leidingen aan trekker én werktuigzijde.
TurnMeLoose
@ljdekker, moet je maar even het hele artikel lezen... : landbouwmechanisatie.nl/media/default.aspx/…
ljdekker
O op die fiets, maar goed, ik zet de hydrauliek alleen aan als ik hem nodig heb, met de giertank is het dus met pompen en op`t land, verder niet
RobDeutz104
En het voordeel ook nog is, dat je je andere ventielen over houd voor andere functies
Machineman
En de olie blijft langer goed...minder vaak hogere temperatuur waardoor de olie minder snel verouderd, ook beter voor afdichtingen...
Mengeledriver
Het komt erop neer dat de olie niet rondgepompt wordt. Als je b.v. de zodebemester bedient verzet je een stuurschuif die ervoor zorgt dat de olie gaat stromen en de pomp gaat dan proberen om zijn maximale druk te halen. Lukt dit, dan gaat hij minder liters per minuut geven. Wordt de stuurschuif weer in de neutraal geplaatst dan gaat er een 2/2 klep dicht, stopt de oliestroom en zakt de druk van de oliepomp direct naar 24 tot 30 bar. De standby druk is afhankelijk van het merk en type trekker. Voordeel is dus dat er veel olie geleverd wordt als het nodig is en er niet voor niets olie wordt rondgepompt met alle verliezen van dien.
ljdekker
Nu snap ik het, helemaal, ik wist wel ongeveer hoe het werkte. dan zit (zat) er op onze giertank ook load-sensing, die heeft ook een dikke retour en 2 slangen voor in het ventiel, maar onnodig rondpompen gebeurd vrij weinig omdat ik hem op de weg de hydrauliek altijd uitzet, alleen bij pompen heb je hem nodig (snijkast) en op`t land voor de snijmolen
Machineman
Dan heb je het volgens mij nog niet helemaal goed...load-sensing hoef je niet aan of uit te zetten. Dit werkt gewoon met een electrische bedieningskast; bedien je iets (zuigarm oid) dan vraagt hij olie en dat wordt automatisch geregeld Zie uitleg Mengeledriver. Bedien je niets dan gaat de spiegelplaat in de pomp haaks staan zodat de zuigers geen slag maken = geen olie stroom. wordt er dan iets bediend, er wordt olie gevraagt kantelt de spiegelplaat en begint er een oliestroom....
Tinus
Ik heb de titel van dit topic even aangepast voor 't gemak.
Mengeledriver
Bij een "simpele" zodebemester is het voldoende als je op de weg het ventiel in de neutraal zet maar bij grotere machine's met meer functie's is het makkelijker werken met ls en soms heeft de tank olie voor iets nodig op een moment dat je het zelf niet weet. Dan krijgt hij ook direct olie, dus dan kan het niet misgaan omdat je hem toch niet op rondpompen hoeft te zette. Achteraf opbouwen van ls kan wel, is op de trekker redelijk eenvoudig en op het werktuig kun je het later extern opbouwen. Geintergreerd in het hoofdventielenblok is wel mooier. Ik denk dat in de toekomst zelfs ploegen, zaaicombinatie's en andere machines met ls geleverd gaan worden. Lemken had 8 of 9 jaar geleden al een ploeg met ISO-bus en ls die je met de rijhandel van een Fendt 700 kon aansturen. Het scheelt ook slangen en een bedieningskast.
RobDeutz104
Vooral met grotere machines, waarvoor je ook olie nodig hebt om te sturen, of om een stuuras vast te zetten, werkt ls fantastisch, dan hoef je op de weg niet steeds een ventiel open te zetten
Machineman
Jep..een Xerion met Kaweco zwanehals stuurt het tandem ook met Ls..via potmeter bij de kogel. @ Mengeledriver Ik denk dat Ls ook veiliger is, als je per ongeluk wat bedient terwijl er geen druk is, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Ls zou al 'ingrijpen'a.h.w. Ik geloof dat Ls opbouwe op een bestaande trekker een paar honderd euro kost, zo terugverdiend door gemak..
Mengeledriver
Onze vorige Grimme aardappelrooier had ook geen ls en dan moest je op de weg telkens de hydrauliekhandel vastzetten als je moest bijsturen. Met een trekker met dubbellucht op 75 cm en een bunkerrooier is het soms ook wel eens krap. LS is dan ideaal, rustig op't verkeer letten en met de joystick sturen ipv snel naar de hydrauliekhandel grijpen en snel sturen...
Machineman
Haha..ja bomen letten ook nooit op.. 😉
mcfjohan
Load/sensing das duftig mooi werk.. hebben we dit jaar ook op de 4 assers.. eerst altijd met op druk zetten en der weer af en dan vergeet je het weer keer.. nu op oude 900 ls opgebouwd en op de tanken ook mooi werk..
ljdekker
Het werkt ook wel mooi denk ik, maar goed, voor ons zie ik het nut er nog niet echt van in, als het erop zit zit het erop

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
45