Peecon Mesttank - Euroline Deluxe ervaring werking?

Hallo TF-ers,

Wij zijn op zoek naar een nette gebruikte mesttank. Capaciteit moet ongeveer rond de 10m3 liggen; de bedoeling is dat er een Slootsmid SK 620 zodebemester achter komt.

Nu komen we ook Peecon Euroline mesttanks tegen, deze lijken ons wel wat. Zijn er mensen die ervaring met deze tanks hebben? Zitten deze constructief degelijk in elkaar en is de bediening simpel? Is de hydraulisch verschuifbare as nuttig of niet? Kritiekpunten horen we ook graag! Alvast bedankt.

Deel dit topic

DualPower

Reacties

+1
labella
Wij hebben in 2007 een nieuwe gekocht met een 6 meter peecon zodebemester er achter. Tot nu toe nog niets met de tank gehad. Wij hebben de as niet hydraulisch verschuifbaar(kan er wel op) maar vastgeschroefd.
+1
labella
@labella

(klik om te vergroten)

DualPower
@labella Zoiets is ook ons idee inderdaad. Dat is een 11,5 kuubs tank? En welke bandenmaat heb je eronder?
labella
@DualPower dit is een 10 kuubs tank met alliance 30.5LR32 banden.
+1
langeslagdiesel
Wij rijden tegenwoordig met een peecon 1350 dubbel twin onderstel. En uiteraard een tobroco. Tank bevalt heel best. Zeker de hydraulische triangel vering. Het enige wat op stroom gaat is de verlichting. De rest van de functies is rechtstreeks met slangen op de trekker ventielen. Goed regelbaar qua snelheid en bovenal. Storingvrij. Een hydraulisch verschuifbare as heb ik niet, dus geen ervaring mee. Het lijkt me in jou geval nuttig met een lege tank tegen het klapperen in de trekbek of knobbel. Onze vorige tank was 11 cub op enkele as met tundra en later Russisch schoeisel. Dat loopt er erg mooi over maar is qua gewicht in nattig land net gek zat. Je blijf lang drijven. Maar ga je er door dan is het meestal klaar ook. Dan kan je met dubbel twin langer weg komen. 10 000 liter vraagt echt grote brede soepele banden. Maar als je veel langs de weg zit dan denk je daar weer heel anders over. Het is net wat je er mee wil. Maar peecon is wel goed geconstrueerd vind ik. De aanwezige opties bepalen hoe handig de wagen werkt. Maar ook de storingsgevoeligheid.
DualPower
@langeslagdiesel We hebben het land allemaal kort bij dus zitten weinig op de weg. Opzich komen we met de huidige tank van 7 kuub (enkelas) ook wel over, alleen zijn we wat langer bezig. Dus een grotere heeft wel wat zin, maar qua gewicht moeten bij een 10 kuubs de banden er inderdaad wel bij passen; een dubbel twin zie ik daarom ook wel zitten. Wij zitten op veen/zand en zeker in het voorjaar is het dan oppassen.
sjuu
Na 1 seizoen een tank te hebben gereden met een dubbeltwin onderstel, wil ik nooit meer anders. Mijn joskin enkelasser gaf veel meer zichtbare schade.
langeslagdiesel
@sjuu wij hebben nieuwe banden onder de dubbel twin. Deze zijn bewust gemonteerd. Dit om met gebruikte banden niet tegen oude karkas schades aan te lopen. Een stuk bedrijfszekerheid zeg maar. Nadeel van het grove profiel is opervlakte beschadiging van het kopeind waar meerdere keren overheen gereden wordt. Daar had ik met de tundra banden zichtbaar minder last van. Dubbel twin zijn grootste voordeel is de gulde middenweg in alles wat je van een goed dragend onderstel vraagt. Redelijk goede transport eigenschappen. Goed draagvermogen. Snij je een keer door de zode, dan blijven de wielen draaien. En de grond kan nog enigszins weg tussen de banden. De brede tundra banden zijn dan net een kilverbak. Dus je kan wat langer weg komen. En een redelijk eigen spoor voor iedere band. Al is dat voor de buiten banden maar voor 50%. En rij je een keer een band naar de eeuwige jachtvelden. Dan heb je voor een redelijke prijs weer een verse pantoffel die snel leverbaar is in de handel. Na deel van dit onderstel is de beperkte stabiliteit en je tank woord nogal een stuk groter zonder meer inhoud mee te nemen. Ik vind 13,5 cub op 4 x 650 R 42 net zwaar zat voor het mooie. Groter hoeft zeker niet! Kleiner zou ik niet eens erg vinden. 9,5 A 10 cub blijft mijn voorkeur houden. Dan heb je in 4 trekken ook een auto leeg. Dat heb ik nu ook als je de zuigslang fatsoenlijk leeg wil trekken.
sjuu
@langeslagdiesel Eens, mijn 14 kuub tank weegt vol ook zeker 25 ton. Dat vind ik zat, verder kun je er veel kuubs mee verzetten.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Peecon Mesttank en hebben de trefwoorden mesttank , peecon en deluxe geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!