Illustratie van:

Mc-Cormick D 436 - Start moeilijk bij koud blok

Ik heb een d432 met een d436 blok. Bij een koud blok start de trekker erg moeilijk. ook heb ik het idee dat die de eerste paar tel even op 3 pootjes hinkt en daarna pas alle 4. Ook heb ik erg veel rook de eerste paar tel. Ik verdenk mijn gloeiers hiervan. Nu zie ik dat er 2 types zijn namelijk (degene die er nu in zit):
histoparts.com/gloeispiraal-mc-cormick-d-serie-0-9…
en
histoparts.com/gloeistift-mc-cormick-d-serie/3/

Nu lees ik om meerdere topics over het vervangen van spiralen voor gloeistiften maar is dit dan wat men bedoeld ermee? En kan ik dat zomaar doen of moet ik dan eerst nog het eea veranderen verder?

Hier een soort gelijk verhaal alleen dan bij een d430. tractorfan.nl/topic/7624/

Deel dit topic

Reacties

+1
Marc436
Meteen vervangen door gloeistiften, heb ik ook gedaan in mijn d436 die slecht startte. Ontzettend simpel werkje, al is het wel wat behelpen achter de brandstofpomp ivm beperkte ruimte. Je moet 3 nieuwe kabeltjes trekken (dikke installatiedraad) tussen de nieuwe gloeistiften en de massakabel aan de laatste (linker) weghalen. Verder accu eraf pakken, aansluiting gloeioog verwijderen en de onderste kabel van de dubbele voorgloeiweerstand direct aansluiten op je startschakelaar. Verder moet je nog even een stukje installatiedraad gebruiken om de twee aansluitingen die nu zijn vervallen op je startschakelaar te overbruggen. Ik schat een uurtje werk, vervolgens niet langer dan 10 seconden voorgloeien en hij start prima. Histoparts is te duur m.i. ik heb zelf de febi bilstein 17215 gloeibougie (ama-zon bv 9 euro per stuk) gekocht en deze werken ook prima.
richard.kas1986
Dank voor je reactie. even voor mij ter verduidelijking (ben een simpele ict-er namelijk)
* Je moet 3 nieuwe kabeltjes trekken (dikke installatiedraad) tussen de nieuwe gloeistiften - deze gaan dus de huidige 3 kabels die eraan zit vervangen?
* aansluiting gloeioog verwijderen en de onderste kabel van de dubbele voorgloeiweerstand direct aansluiten op je startschakelaar - dus de kabel van trekstartknop naar gloeioog weghalen en dan de kabel die door de voorgloeiweerstand heen gaat op die positie zetten?
* stukje installatiedraad gebruiken om de twee aansluitingen die nu zijn vervallen op je startschakelaar te overbruggen - je bedoeld dan denk ik de 2 polen op de trekschakelaar goed ik?

heb een schema bijgevoegd alleen het laatste heb ik er niet in opgenomen omdat ik die niet goed snap. Misschien een foto van je eigen opzetje op de trekker?

(klik om te vergroten)

Klein Rot
@richard.kas1986
De gloeispiralen staan in serie dus als er 1 kapot is doen ze allemaal niet meer. De stiften staan parallel en krijgen per stift een hoger voltage daarom moet 1 van de spiralen achter het dashbord uit de kring verwijderd worden .
richard.kas1986
Er moeten dus 4 kabels getrokken worden vanaf de starter naar de gloedstiften? dus sleutel naar starten, starter naar 1 gloeiweerstand, van gloeiweerstand 4 kabels naar iedere gloeistift. correct?
+1
Klein Rot
@richard.kas1986
Nee hoeft niet u kunt ook de gloeistiften onderling verbinden en dan 1 dikke kabel trekken naar het dashbord.
richard.kas1986
Oke dus kabels blijven soort van gelijk alleen vervangen voor dikkere vanaf dash naar gloeiers
richard.kas1986
Dit is het nu

(klik om te vergroten)

richard.kas1986
En dan zou dit het moeten worden?

(klik om te vergroten)

Klein Rot
@richard.kas1986
U kan het gloei oog op het dashbord eventueel vervangen door een lampje zodat u kan zien dat u voorgloeit
richard.kas1986
@Klein Rot ok, gewoon 12 volt neem ik aan. dan kan draad 38 gewoon blijven en draad 40 ook en dan komt draad 41 onder bij de eerste weerstand erop. zeg ik dat goed?
Klein Rot
@richard.kas1986
Ja een 12 volt lampje. Draad 38 blijft en de andere aansluiting van het controle oog gaat naar massa (controle oog vervangen door het lampje). De rood getekende van de start schakelaar word nieuw en komt op de weerstand, de andere kant van de weerstand gaat naar de gloeistiften. Daar kan je draad 41 voor gebruiken als die lang genoeg is.
richard.kas1986
@Klein Rot En bij draad 41 komt ook de draad retour naar de start schakelaar voor de bediening van het 2e deel het starten zelf, zeg maar even draad 39 blijft gewoon zoals die is
Klein Rot
@richard.kas1986
Ja klopt op deze draad komt spanning als de startschakelaar helemaal wordt uitgetrokken doordat de startmotor dan inkomt zakt de accuspanning waardoor de gloeistiften ook minder spanning krijgen, dan is de weerstand niet meer nodig.
Marc436
Het lijkt er inderdaad op of je dan ook een serieschakeling creëert, maar omdat de nieuwe gloeistiften massa maken via de buitenkant is het toch echt een parallelschakeling. Zelf heb ik het controleoog niet nodig, het originele lampje wat daarnaast zit gaat zwakker branden als ik doe voorgloeien, dat is voor mij genoeg om te weten of het werkt. Ik zal eens kijken of ik nog wat foto's heb.
richard.kas1986
@Marc436 opzich had ik die nog wel begrepen maar door de verwoording leek het erop alsof ik 3 nieuwe losse kabbel trekken moest maar dat is dus niet nodig, scheelt weer werk. ik heb een d432 frame dus ik heb zo'n licht paneel aan de linker kant met 4 lampjes ipv 1 losse lamp. ik snap wel welke je bedoel en ongetwijfeld doet die van mij hetzelfde maar voor de mooi kan ik hem eventueel aansluiten ipv een leeg gat 😁 die foto's hou ik me voor aanbevolen. bij mij werk monkey see monkey do heel goed 😅
+1
Marc436
Zie fotos

(klik om te vergroten)

Gewoon wat installatiedraad 6mm, koperen houders op en krimpkous eromheen

(klik om te vergroten)

De kabel die rechtsonder de voorgloeiweerstand in gaat losmaken en insteken in je startschakelaar (19), daarnaast dus een doorverbinding maken tussen aansluiting 17 en 19 op je startschakelaar en dat is het qua aanpassing.
richard.kas1986
@Marc436 zoals jij het nu zegt hoeft ik dus niet van 19 door de weerstand naar 17 maar mag ik daar gelijk een bruggetje maken? dus vanaf 19 een draad naar 1 weerstand, voor het gemak de bovenste welke naar de gloeiers gaan, en een brug draadje van 19 naar 17. zeg ik dat correct?
Marc436
@richard.kas1986 de voorgloeiweerstanden moeten na de aanpassing geen verbinding meer hebben met het systeem inderdaad. En dan inderdaad een brug van 19 naar 17. Je moet dus eindigen met: brug van 19 naar 17, kabel die naar de eerste gloeistift gaat aansluiten op 19 (maakt volgens mij niks uit of je hem aansluit op de 17 of 19 omdat die doorverbonden is nu). De rest blijft hetzelfde (dus de voedingskabel blijft gewoon zitten waar ie al zat en het schakeldraadje naar de startmotor blijft ook gewoon zitten waar ie zit. Als het niet lukt maak even een foto vooraf hoe alles aangesloten zit en upload maar
richard.kas1986
@Marc436 top, ik denk dat ik het wel snap nu. gloeiers zijn besteld komen als het goed is morgen binnen. moet nog even kabel halen en een paar degelijk kabelschoentjes maar dat kom in orde. de gehele weerstand gaat er tussenuit, kabel van gloeier direct aan de starter, burg van 19 naar 17 en klaar. alleen dan 1 laatste vraag, de gloeistiften zijn 9v (die febi die je stuurde) maakt het dan niet uit dat je er nu 12v naartoe stuurt?
Marc436
@richard.kas1986 Terechte vraag, maar dat maakt niets uit, zolang je ze maar niet te lang belast (oftewel ga geen 20 seconden voorgloeien) 10 seconden is echt genoeg, zelfs met dit weer. Bij startmotoren zie het trouwens ook vaak dat ze een "9V anker" gebruiken, daarmee gaat hij makkelijker aan.
+1
richard.kas1986
Oke, dan gaan we ermee aan de slag. zal als het klaar is wat fototjes maken voor eventueel andere gegaardigde.
richard.kas1986
Hierbij wat foto's van de uitvoering. Ik heb alle kabels laten zitten alleen de kabels losgekoppeld. Ik heb een nieuw draad naar de gloei bougie getrokken omdat alles behoorlijk vast zat behalve die aansluitingen op de trek schakelaar zelf.

Voor de laatste 2 bougies achter de brandstof pomp heb ik de leidingen weggehaald zodat ik wat werkruimte had. Even snel wat foto's geschoten voor een beetje beeld......

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
richard.kas1986
Na de aanpassen start de trekker inderdaad wat makkelijker, ik hoef in ieder geval niet erg lang meer voor te gloeien dus dat is echt een + punt. Wel rookt de trekker nog behoorlijk dus ik ben maar eens wat verder gaan zoeken. De verstuivers zien er ook niet helemaal tof meer uit dus die heb ik weggebracht en laten testen. De waardes zaten tussen de 90/112 bar waar het handboek voorschrijft 130/150 bar. Kortom, ook die zijn inmiddels gereviseerd met nieuw contactpunten en norzels. Bij het demonteren van de verstuivers zag ik ook een lekkage rond de lager van de waterpomp, eea gedemonteerd en wat blijkt, speling op het lager. Inmiddels de koelleidingen vervangen en een nieuwe waterpomp gemonteerd. Al met al dus best wel wat werk verzet maar alles moet dan ook in orde zijn. Er blijven nog wat kleine restpunten over zoals geheel werkende koplampen en wat rommelige bekabeling maar de trekker loopt nu mooi en rookt niet meer als de ziekte. Bedankt voor de tips.
Klein Rot
@richard.kas1986
Bedankt voor de update

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 436 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0