Atlas AB 1202 - Bij koude start geluid als een naaimachine

Beste, bij een koude start horen we een geluid als dat van een naaimachine. Na een x-aantal seconde verdwijnt dit geluid of is het alleszins veel minder hoorbaar. We hebben enkele filmpjes gemaakt. Iemand die weet wat het probleem kan zijn en hoe we filmpjes moeten plaatsen?

Deel dit topic

davids

Reacties

walker1
Bedoel je dan een goedkope naaimachine van bv de Hema, of een naaimachine van een echt A merk zoals een Singer?
Rustiko
Beetje meer info is wel handig, komt het uit je motorblok of komt het uit je stoel? we hebben geen glazen bol.

Filmpje uploaden naar youtube en link hier plaatsen? Noem maar wat
+1
basia
Zou niet de eerste Deutz motor zijn die iets doorblaast tussen kop en cilinder bij het aanslaan .
Let eens op of je ook iets rook ziet bij de koppen , als hij dat bijgeluid maakt .
Zodra motor iets warm is ; is het meestal weer over .
davids
Het geluid is volgens mij afkomstig van motorblok, kop, cilinders, kleppendeksel. Wij denken aan de kleppen stellen.
Na bijvoorbeeld een halve minuut is geluid veel minder of gewoon weg. Wat zou er aan de hand kunnen zijn en wat zouden we eraan kunnen doen?
+1
goeiedag eem
@davids als hij een lekker kop heeft hoor je echt een soort knallend geluid, en hoofdzakelijk alleen bij het starten, als het gewoon wat tikken is, en wat nat een 30 sec verdwijnd zou ik de kleppen eens stellen, want het duurt met het starten altijd even voordat er olie boven in de koppen en stoterstangen zitten en daardoor tikt hij dan even wat. Klepspeling voor een deutz 912 motor moet 0.15mm zijn
davids
Hij maakt zeker geen knallend geluid. Eerder inderdaad wat tikken maar dat gaat snel over. En het is altijd bij een (koude) start. En daarom had ik zelf ook aan de kleppen stellen gedacht. Maar dat is dan iets wat niet meteen kwaad kan of veel schade kan berokkenen? Ik heb enkele filmpjes gemaakt maar nu zie ik dat deze niet zomaar te downloaden zijn via TF. Momenteel heb ik er SAE 15W40 in. Misschien 10W40 is dunner en sneller boven? Of misschien juist dikker, een SAE 20W20, en dan blijft ze beter en langer boven?
+1
goeiedag eem
@davids gewoon 15w40 erin, en even een keertje kleppen stellen, dat kan al veel schelen, masr bij een koude motor is dat niet raar dsthij eerst iets tikt, iedere olie zakt wel weer wat weg, en duurt altijd even dat het boven is
davids
@goeiedag eem OK, dankjewel voor je antwoord. Wij zijn altijd heel voorzichtig en willen uiteraard niets vernielen. Daarna hier altijd even vragen, aangezien hier veel mensen zitten met tonnen ervaring en expertise. We gaan de kleppen stellen. Maar we hebben begrepen dat dat ook niet zo eenvoudig is met een 3cilinder motor?

En als nu toch de koppakking mocht lek zijn, over welke kosten spreken we dan en is het dan interessant om in passant andere slijtdelen mee te vervangen, als de cilinderkop er toch af is?
+1
goeiedag eem
@davids 3 cilinder stel ik vaak af door de betreffende cilinder die je afstellen wil de kleppen op het tuimelpunt te zetten en dan 1 streepje op de pouli en motor zetten en dan de krukas exact 1 keer tot het streepje rond te draaien en dan af stellen. Dan sta je precies goed. En zo doe je dat bij iedere cilinder. Als de kop lekt is het maar net of er een koppakking tussen zit, de eerste zit niets tussen is gewoon de kop op de bus en dat moet dan weer gevlakt worden, zelfde geld ook voor de latere serie waar al wel een stalen ring tussen zit. Wil je dan alles vervangen ga je op een motor revisie aan en komt een complete cilinder set, zuiger met bus compleet voor rond de 100 a115 eur per cilinder, goede kwaliteit van kolbenschmidt. Maar als je dat gaat doen moet je veel meer aan pakken en doe het dan meteen goed en geen halve revisie. En dan ga je snel op zon 350 eur per cilinder aan onderdelen.
davids
@goeiedag eem Dat is een goede manier om kleppen stellen van een 3cilinder. En als de kop lek mocht zijn willen we gewoon de pakking vervangen en opnieuw monteren en als er geen pakking is kop laten vlakken en ook opnieuw monteren. Want in feite is alles ok met deze motor. Deze heeft totaal geen carterdruk noch via de ontluchtingspijp noch via de pijlstok noch via de oliedop… Motor start ook fantastisch goed: tikken en aanslaan. Alleen dat scherp geluid bij koude start maar gaat na een dertig tal seconde wel over. Maar we maakte ons hierin een beetje ongerust. Vandaar onze vragen… Ik zie niet meteen lekken aan de kop. Hoe kan ik nog controleren of de kop lek is? Een kop die lek is zou die voor schade kunnen zorgen aan de motor? Grten
+1
goeiedag eem
@davids mocht er een kop lekken is het gewoon beide (de bus en de kop) laten vlakken, en dan er een nieuwe ring tussen die iets dikker is en de kop hoogte tussen zuiger en de kop weer goed afstellen. maar zo als ik jou verhaal hoor zijn het de kleppen heb het zelf ook wel gehad da tik ze hoorde, heb de motor een beurt gegeven, kleppen gestel en nieuwe olie erop en klaar. Een lekke kop hoor je echt met starten een knallend geluid tot dat hij loopt, had een deutzje bij ons in de buurt. of met uit zetten hoor je een fluitend geluid, had onze 6006,( een 4 cil 912) en waren er 2 koppen lek. Daar hoorde ik het aan, en uiteraard is het na het kleppen stellen ook met ene compressie meter te constateren als er een is met minder compressie
davids
@goeiedag eem Dit is opnieuw zeer goede en bruikbare informatie. Hier kan ik wat mee. Bedankt!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas AB 1202 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!