Illustratie van:

Ford 6610 - Valt stil na enkele 100m

Beste iedereen,

Ik heb een ford 6610 4wd met een extra brandstoftank onder de trap. Deze viel stil na enkele meters. Na onderzoek van de brandstoftank bleek dat deze was vervuild aan de wanden. Tank gedemonteerd helemaal gekuist (geen roest) en doorgeblazen en de elektrische opvoerpomp vervangen. Deze was ook sterk vervuild aan de filter en draaide niet zuiver meer. Ondertussen ook de mazoutfilter bovenaan vervangen. Deze was nog ok geen sterke vervuiling. Nu blijft hij echter na enkel 100m Stilvallen. Eerst verliest hij vermogen en erna valt hij uit. De mechanische handpomp op de lijnpomp werkt bij het bedienen. Weet er iemand wat ik hier over het hoofd zie? Na het stilvallen slaagt hij na even starten terug aan.

Deel dit topic

Reacties

+2
Fendt926Driver
Heb je ook alle diesel leidingen doorgeblazen?
En niet ergens een filter in de leiding ergens vergeten?

Ontluchting van de tank wel los?
Dus zonder tankdop rijden ook na 100m stilvallen?

Probleem lijkt 95% zeker geen diesel krijgen
Devanes
@Fendt926Driver inderdaad het is voor mij bijna 100% zeker diesel probleem. Ik ga de aanzuig eens nemen uit een externe tank om uit te sluiten van valse lucht op dit stuk.
+1
Fred6490
Lijkt toch brandstof toevoer die onvoldoende is. Er zit toch nergens iets achtergebleven in de kanaalboutjes. Heb ik ook ooit gehad, de wikkel van een snoepje er in terug gevonden
+2
spotmelker
Naast bovengenoemde kun je ook even checken of je elektrische opvoerpomp wel doordraait nadat je gestart hebt/sleutel los laat.
Devanes
@spotmelker dat doet ze want als ik de fiche uit trek merk je het verschil dadelijk
dennisbouter
Ik vermoed valse lucht, de tank onder jou trap is niet van kunststof? Bij mijn 7810 zat er een scheurtje in de zuigbuis in de tank in de overgang van kunststof naar metaal
Alex Schanssema
@dennisbouter Bij mij was een slangeklem iets los, en zelfde verhaal. Na paar honderd meter was het dan over, zoog ook lucht aan. Nieuwe slangenklem en het was weer klaar.
Devanes
@dennisbouter nee de tank is van ijzer en 100% goed. Alle aansluitdarmen zijn hier vernieuwd dus daar ben ik ook zeker van.
dennisbouter
@Devanes en jou vlotter in de tank is die gedeeltelijk van kunstof met een overgang naar staal?
Devanes
@dennisbouter dat was origineel volledig ijzer maar steekt nu een nieuwe in en deze is gedeeltelijk plastic. Maar de problemen waren er hiervoor ookal
dennisbouter
@Devanes ik denk nog steeds lucht, je zou met compressor een beetje druk op de leiding kunnen zetten en iemand anders vragen met wat afwasmiddel of een ander sopje de leiding goed nat te maken met sop als je ergens een lekje heb krijg je daar bellen
+1
dennisbouter
@Devanes het zou nog kunnen dat jou mechanische opvoerpomp zover versleten is dat hij wel goed werkt als je hem met de hand bedient maar niet als die aangedreven wordt door de moter
fordt5110
Hier ook een keer gehad met de ford 5110, uiteindelijk bleek het brandstoffilter het probleem te zijn. Die was vervangen en zat niet straks genoeg aangedraaid en zoog daar valse lucht.
+1
roscho
Ik hou het op een verborgen filtertje in de banjobout waarmee de aanzuigleiding op de opvoerpomp zit gedraaid. Dat filtertje zou je er met een grote schroevendraaier uit kunnen halen.
Devanes
@roscho dan moet ik even denken wat je hiermee bedoelt want dit weet ik niet steken. Ik heb de opvoerpomp op de lijnpomp eraf gehad en heb nergens een filter gezien daar.
roscho
Quote Reactie van @Devanes:
dan moet ik even denken wat je hiermee bedoelt

Een banjobout is een holle bout waarmee je de brandstofleiding op de opvoerpomp draait. Die bout zit gedraaid in het eindoog van de brandstofleiding. Soms zit binnenin die bout een klein, fijn gaasje dat verstopt kan raken, dus binnenin het gaatje van de bout, met schroefdraad erin gedraaid. Ik kon daar zo gauw geen afbeelding van vinden, wel van een simpele banjobout.

🤣🤣🤣 "Gaasje zit verstopt".... "O, maar dat zoek ik wel even op."
Devanes
@roscho deze heeft geen banjobout deze zit rechtstreeks op de pomp dus ik denk dat dit een ander type is
roscho
Quote Reactie van @Devanes:
geen banjobout

Ik ben benieuwd hoe bij jou de leiding aan de opvoerpomp vast zit. Zou je daarvan een foto kunnen plaatsen? En als je toch bezig bent ook een van de verbinding van opvoer- naar brandstofpomp. Wellicht ziet iemand een mogelijke "verstopplek" voor een filtertje.
dennisbouter
@roscho volgens mij bij ford altijd stalen leiding vanaf het filter naar opvoer en brandstof filter
Devanes

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

roscho
@Devanes Inderdaad zitten hier geen banjoboutjes op, maar zijn de leidingen rechtstreeks in de pomp gedraaid met warteltjes. Daar lijkt me geen filter in te kunnen zitten. En verder alleen metalen leidingen (zoals @dennisbouter al aangeeft. Rubber kan dicht gaan zitten, metaal niet. Nu is er nog wel kans dat bij de uitgang van de tank een filtertje zit. Heb je daar nog gekeken?
dennisbouter
@roscho zitten wel rubbers onder de wartel dus daar kun je wel valse lucht trekken
roscho
Quote Reactie van @dennisbouter:
rubbers onder de wartel

Als die lek zouden zijn, zou de diesel aflopen en is de trekker niet fatsoenlijk meer te starten, dan zou je elke keer handmatig diesel moeten pompen en ontluchten.
+1
dennisbouter
@roscho mijn 7810 starte gewoon als ik een kilometer gereden had zakte die helemaal onderuit in toeren en viel gewoon uit, maar als die een week had stilgestaan starte hij wel gewoon,, ik bedoel maar
frammi
Zit er toevallig niet in een van de banjobouten een zeefje dat verstopt is?
bas101
Zit t probleem niet in de extra tank onder de trap ? Diesel moet aangezogen worden van onder naar boven , werkt de elektrische pomp wel ?
roscho
@bas101 Deze trekker heeft toch een mechanische opvoerpomp en geen elektrische? Zie het aluminium potje op de onderste foto. Of zit er nog een extra pomp die het uit een 2e tank moet halen?
bas101
@roscho hij schrijft toch echt over een elektrische pomp
roscho
Quote Reactie van @bas101:
elektrische pomp

Je hebt gelijk. Waar moet dat ding dan zitten? Als je een mechanische opvoerpomp hebt, heb je toch geen elektrische pomp meer nodig?
bas101
@roscho vermoedelijk er extra bijgezet vanwege de extra tank
roscho
Quote Reactie van @bas101:
extra bijgezet vanwege de extra tank

Dan zou de trekker met beide tanks vol dus geen problemen meer mogen geven.
dennisbouter
@roscho bij mijn trekker konden ze het lek niet vinden toen kwam er ook een voorstel van een elektrice opvoerpomp, dus misschien heeft hij die er zelf tussen gezet. Of inderdaad een electrice pomp tussen de 2 tanken, weet ook niet waar de originele zit bij dit type ik vermoed onder de motorkap
Jan mf6465
Is de brandstoffilter leeg als hij stil gevallen is?
+2
armpie
Zeefje van de mechanische opvoerpomp dicht? Die zit achter het dekseltje.
Interford
Blijft stopknop wel helemaal uit staan tijdens rijden/trillen ?
wessel8830
Als er een elektrische opvoerpomp later bij opgezet is, had ik toch de originele opvoerpomp tussen het brandstofsysteem weggelaten. gaat alleen maar tegenwerken. wel had ik een overdrukklep van +/- 1 bar aan het einde van de brandstofpomp gezet mocht de druk te hoog worden. desnoods drukmeter plaatsten en vuldruk in de gaten houden wanneer de problemen zich voor doen.
+4
Devanes
Beste iedereen bedankt ik heb het probleem gevonden. Beneden in de tank achter de kraan zat nog een kleine filter en deze zat verstopt. Ik wist niet dat hier nog een zat en dat is ook niet zichtbaar van buitenaf. Bedankt iedereen!
+3
Fendt926Driver
@Devanes succes met verder rijden dan 100meter..
roscho
Quote Reactie van @Devanes:
in de tank achter de kraan zat nog een kleine filter

Mooi dat je het gevonden hebt en fijn dat je het even terugkoppelt. Ik hoor graag dat ik gelijk had.... 🙈🤣
Devanes
@roscho inderdaad het kwam neer op uw diagnose. Alleen was de plaats verschillend. Alvast bedankt
Devanes

(klik om te vergroten)

Dit was de schuldige...
+1
roscho
Quote Reactie van @Devanes:
Nu is er nog wel kans dat bij de uitgang van de tank een filtertje zit. Heb je daar nog gekeken?

Bovenstaande schreef ik 5 dagen geleden. Dat bleek het dus te zijn. Ik zat dus in het begin wel, maar later niet meer op de goede plek omdat ik veronderstelde dat je dit al nagekeken had.... 😉
+1
Devanes
@roscho Idd en ik had de tank er volledig uit. Maar ik heb het niet zien zitten dat is ver het enige dat ik over het hoofd had gezien. Maar ja een slechte start en alles blijft zo uiteraard. Nogmaals bedankt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6610 en hebben de trefwoorden brandstof en ontluchting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN