Case 856 XL - Koppeling grijpt erg laag, wilt tevens slecht in achteruit.

Hallo,

Sinds kort grijpt de koppeling van onze 856 XL al heel laag in. Ik laat hem net een beetje opkomen en de trekker begint direct te rijden. Betekent dit dat de koppeling versleten is of moet de vrije slag bijgesteld worden?

Ook gaat schakelen naar de achteruit slecht.

Graag hoor ik tips/advies

Alvast bedankt.

Deel dit topic

TTolner

Reacties

+1
Bakker S
Hoe lang zit de koppeling erin? Het kan zijn dat er een vinger van de koppeling eraf ligt\doorgesleten. Ik ben niet bekend met deze trekkers. Je zou hem kunnen verstellen de koppeling..., maar als dit ineens gebeurt is dan zou ik voor een nieuwe koppeling gaan.
Mocht je hem al verstellen dan kun je wel testen of hij beter in de achteruit gaat . Succes
TTolner
@Bakker S Ja ik ga proberen wat Corne heeft geadviseerd. Koppeling zit er al in zolang ik mij kan herrineren. Zou zo maar kunnen dat hij nu versleten is.
+1
Corne S
Ik zou eerder zeggen dat hij teveel vrije slag heeft. Ik zou de kabel eens korter maken (buitenste gaffel indraaien) en nog eens proberen.

tractorfan.nl/picture/1436783/…
TTolner
@Corne S Ga ik doen, kijken of dat helpt. Bedankt!
+2
Corne S
@TTolner

Meestal wordt de vrije slag minder als de koppeling verslijt ipv meer. Tenzij je een 423 hebt met bijvoorbeeld een koolstofring als druklager. Of er moet iets anders gebeuren waardoor de afstand groter wordt tussen druklager en vingers.

Ik heb nog handleiding over het afstellen, maar ben momenteel niet thuis. Als je onderaan aan het hendel trekt,voel je het vanzelf.

Slecht schakelen kan ook komen door een defect toplager (in vliegwiel om price-as te steunen) of een defect naaldlager tussen de price-assen. Geen grote kosten, wel veel werk. In principe redelijk te doen als een goede krik en assen steunen hebt.
TTolner
@Corne S We hebben laatst net 2 assteunen aangeschaft van 9 ton. Krik is wel een dingetje, zakt nogal snel omlaag. Bedankt voor de informatie.
+2
roscho
Ik vrees dat het druklager of de drukvingers van de koppeling versleten is/zijn. Als dat erger wordt, schieten de vingers op een gegeven moment langs het lager en heb je helemaal geen koppeling meer. Houd dus de stopknop goed onder handbereik.
Voor reparatie moet de trekker middendoor. Daarbij kom je vast nog andere probleempjes tegen die je dan meteen wilt aanpakken: keerringen, toplager, koppelingsplaat etc.
TTolner
@roscho Trekker heeft 13000+ uren gelopen, dus goed mogelijk dat er dingen versleten zijn, bedankt voor de informatie.
+1
Corne S
Bij deze.

(klik om te vergroten)

Foto koppeling bijstellen.
TTolner
@Corne S Danku!
TTolner
@Corne S Heb hem bijgesteld, Schakeld weer mooi! koppeling zit nu ook wat hoger. Bedankt.
+1
roscho
Quote Reactie van @TTolner:
bijgesteld, Schakeld weer mooi

Fijn dat je even terugkoppelt, weten wij ook weer hoe het afgelopen is. 👍
TTolner
@roscho Ja vindt het altijd fijn om te delen hoe het is afgelopen, ook fijn voor de anderen.
Corne S
@TTolner

Scheelt een hoop werk en geld als het hierbij blijft. Ook beter voor de sychromesh. Mits het op de groepen erop zit, pas vanaf bepaald bouwjaar.
TTolner
@Corne S Ja, als het voorlopig goed blijft heb je er toch nog wat uit gehaald.
Ik denk dat bouwjaar 1990 is.
+1
Corne S
@TTolner

Goed om te horen. Zou kunnen dat de koppelingskabel langer is geworden.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case 856 XL en hebben de trefwoorden koppeling , schakelen en versleten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!