Illustratie van:

Fendt 308 C - Hoe brandstof systeem ontluchten?

Hey allemaal,

In heb gisteren de diesel tank van de trekker leeg gereden, waardoor er nu lucht in het brandstof systeem zit.

Na het tanken van de trekker geprobeerd te starten en na het los halen van de brandstof leiding bij de verstuivers nog een keer echter geen succes.

Tot mijn verbazing zit er verder ook geen ontluchtingsventiel op het filter.
Iemand idee hoe dit op te lossen? Zou jammer zijn om het LMB er bij te halen voor zo iets 'simpels'.

Groeten Terwisscha

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Iets remreiniger vernevelen in de luchtinlaat bij het starten..

Op de brandstofpomp zit een bout links boven aan de zijkant.
En opvoerpompje zit eronder.
Dus bout kwartslag los en met de handpomp tot er geen lucht komt.
Bout vast en starten.
Doet die dan nog niet dan moet je bij de verstuivers ontluchten tijdens het starten.

Maar wij doen altijd met een snuifje remreiniger...
Terwisscha
@Fendt926Driver deze trekker heeft geen opvoer pompje. Brandstof pomp zit voor bij ventilator. Is geloof ik elektronisch gestuurd.
Fendt926Driver
@Terwisscha mijn 900 hebben ook electrisch gestuurde brandstofpomp.
Maar ook wel een handbediend opvoerpompje aan de andere kant van de motor dan waar de brandstofpomp zit.
Terwisscha
@Fendt926Driver hhmmm begin ik toch te twijfelen of ik goed zit. Wordt uit de handleiding ook niets wijzer waar de brandstof en opvoerpomp precies zit. Zit die aan de zelfde kant van de brandstof filter??? Foto's van het motor blok heb ik zo niet bij de hand...
+2
fordt5110
@Fendt926Driver deze fendt 300c heeft een deutz motor inplaats van de mwm in joun 305. Dus de plaats van de brandstofpomp is anders. Onze 308c had volgens mij ook geen handbediende opvoerpomp. Toen wij de tank een x hadden leeg gereden was het gewoon, voorzichtig luchtdruk op de brandstoftank zetten en dan doorstarten. En met geluk begint hij dan weer te lopen
Fast Eddy
@fordt5110

De Ci heeft toch een Deutz motor? De C heeft toch nog een MWM?
+1
fordt5110
@Fast Eddy noop, de 308c met vierkante neus die wij thuis hadden, had ook al een deutz motor.
+1
Fast Eddy
@fordt5110

Dan heb ik mij vergist.
+1
Terwisscha
@Fast Eddy @fordt5110 @Fendt926Driver de trekker loopt weer. Nogmaals de brandstof leiding helemaal los gedraaid van de verstuivers. Na lang doorstarten kwam er brandstof uit de leiding. Na de leiding weer op de verstuivers gedraaid te hebben, was het starten en lopen.
+2
Fendt926Driver
@Terwisscha hier vandaag de 926 gestart met remreiniger omdat mijn dochter de tank had droog gereden.
Eerst 15 liter diesel erin gegoten.
Dan het luchtfilter eruit en daar met remreiniger inspuiten tijdens het starten.
En met halve minuut liep de trekker.
Maar dan wordt je wel bang met tanken waar de liters blijven.

(klik om te vergroten)

Meende dat er maar een 360 liter tank op zat...
+1
@Fendt926Driver liep de trekker tijdens het tanken? Zo ja, dan lust die stationair wel een slokje 😉😅
+1
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr trekkers staan altijd uit hier met tanken.
Dus ergens bij de 380 liter moet er dus in die tank gaan
+1
valmet6400power
@Fendt926Driver
Oh echt? Wij laten hem eigenlijk altijd aan staan, is 9/10 keer altijd aan het einde van een werkdag dus dan hoort het bij het afkoelen van alle oliën in de trekker. Als hij ochtends getankt wordt zetten we hem uit als hij daarna niet meer gebruikt wordt.

Ps: klopt de tankmeter niet of is je dochter optimistisch? 😃
+1
Terwisscha
@valmet6400power altijd de schuld van de tankmeter😜
+1
Fendt926Driver
@valmet6400power dochter was goed gerust.
Tankmeter gaf al 3 dagen aan dat het op was.
Maar had nog geen diesel besteld.
Dus peilde zij met een ijzerdraadje....
Terwisscha
@Fendt926Driver halve minuut? Snel gedaan dan! Tja grote trekker, grote dieseltank.
Fendt926Driver
@Terwisscha de eerste keren dat we het deden duurde het ook langer.
Maar nu wel enige ervaring met een snuifje remreiniger of start piloot
Terwisscha
@Fendt926Driver juist, gebeurde wel op een uiterst vervelend moment. Maïs was net gebracht en moest ingereden worden. Maar als alle 3 de trekkers een bijna lege tank hebben en de voorraad tank ook leeg is moet je wat. En diesel was hier ook nog niet besteld🤣🤣
+2
Favorit614
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
bang met tanken waar de liters blijven

360 liter?
mijn 927 heeft 600 liter bij zich.
+3
JD3010
Quote Reactie van @Favorit614:
mijn 927 heeft 600 liter bij zich

Dat hebben die Fendt's ook wel nodig.👋
Fendt926Driver
@JD3010 ik hoop toch dat jou trekker ook wel 600 liter nodig is?
Of ruil je ze in als de asbak vol is?
+3
JD3010
@Fendt926Driver Wat hap je weer lekker, heerlijk je uit de tent lokken. 😂😂😂
Fendt926Driver
@JD3010 lijkt haast of die jd s op water lopen...
+1
JD3010
🤔🤔@Fendt926Driver ik heb er bij die krijgen in een jaar lang geen 600 lt op.
+2
PieterA
@Fendt926Driver Het kan wel kloppen dat je tank 360 liter is. Wij hebben ook zulke tellers op de dieseltanken, maar we hebben al meer liters op de teller staan dan dat er diesel gebracht is.
Terwisscha
@PieterA maakt ook niet uit hoeveel er in de diesel tank gaat. Er moet mee gewerkt worden en hoeveel er in gaat of hoeveel je verbruikt is bijzaak.
PieterA
@Terwisscha Daar heb je gelijk in hoor, maar ik wilde maar aangeven dat het dieselverbruik wat soms ergens genoemd wordt ook wel eens wat genuanceerd kan worden. In een discussie hier op tf noem ik dan bijvoorbeeld dat de beregeningspomp bij ons 10,5 liter per uur neemt. Dat is dan misschien wel net zoveel als de 10,0 liter die een ander noemt.

Pas kwam de buurman om 180 liter omdat zijn tank leeg was. Dan moet je het er ook wel over eens zijn hoe je dat dan af gaat rekenen als je teller niet geijkt is.
+1
Favorit614
@PieterA och als de buurman blij is met de diesel , valt ie niet over een liter diesel meer of minder. Afrekenen op dagprijzen. Dan heb je ook geen discussie.
+4
Terwisscha
@PieterA @Favorit614 gewoon weer een keer 180 liter tanken bij de buurman. Sta je weer gelijk.
Fendt926Driver
@PieterA er staat ook netjes op dat je de teller niet geijkt gekregen hebt en er dus geen rechten aan ontleend mogen worden.
+1
PieterA
@Terwisscha Volgende keer de tankdop er af halen; De tank afsluiten met een doek en tussen de doek door de tank op druk houden met een luchtpistool op de compressor.
unipower
@Terwisscha Als je wijs bent laat je bij de eerst volgende onderhoudsbeurt een handpompje tussen de brandstofslangen monteren, daar heb je elke keer gemak van als je de filter vernieuwd. En tevens heb je dan ook een voorfilter 😉
Terwisscha
@unipower Na het vervangen van het filter hoeft de trekker niet ontlucht te worden. Start dan altijd gelijk.
De trekker schijnt automatisch te ontluchten. Dus als de dieseltank droog staat, paar liter diesel er in op contact zetten en na 1 uur proberen te starten. Het brandstofpompje gaat dan pompen en trekt vacuum waarna er vanzelf een keer brandstof bij de verstuivers komt heb ik mij laten vertellen.
unipower
@Terwisscha Op contact zetten maakt geen verschil, mits er al ooit een electrisch opvoerpompje gemonteerd is. Origineel zit er alleen een opvoerpompje die door de v-snaar aangedreven word, dus die werkt alleen tijdens het starten/lopen. Op het werk monteren we bij alle C’s een handpomp die het nog niet hebben, heb je altijd gemak van met onderhoud of als je de tank perongeluk leeg rijd 😜
Terwisscha
@unipower kijk eens aan. Jij hebt er verstand van😁 en wat zit er aan de achterkant van het motorblok dan? Net voor de cabine zeg maar. Daar trek je iets aan als je het gaspedaal bedient. Dacht dat daar het opvoerpompje zit gelijk mooi dicht bij de diesel tank
+1
unipower
@Terwisscha Dat is de Heinzmann regelaar, deze regelt hoeveel brandstof de 4 losse pompverstuivers moeten inspuiten
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
mijn 900 hebben ook electrisch gestuurde brandstofpomp.

Mag je mij eens uitleggen wat daar elektronisch aan geregeld is 🤣
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan electronisch wordt er een luchtklep bedient die met een lucht cylinder de stopzetter bediend.
Tenminste bij de 926.
De 916 heeft een electrisch stop solenoid in de roterende brandstofpomp.
Daar refereerde ik naar in mijn reaktie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 C en hebben de trefwoorden brandstof en ontluchten geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN