Illustratie van:

International 644 - Vol gas rijden schadelijk?

Hallo iedereen,
Is het schadelijk of slecht om als een tractor 30 kan rijden 30 te rijden hij heefd niet meer toeren gekregen ofz
Maar mijn nonkel beweert dat het slecht is om volgas te rijden

Deel dit topic

Reacties

+1
roscho
Als de instellingen van de motor nog standaard zijn (dus niet opgevoerd), dan zou volgas rijden geen kwaad kunnen. Wel neemt het brandstofverbruik toe. Het mooist is als je de motor op zo'n 80-90% van zijn maximum laat draaien.
Langdurig volgas in stilstand zonder belasting wordt meestal wel als slecht gezien, maar ik weet niet waarom.
TrekkerBoer1
Idd als de motor niet opgevoerd is en in goede staat is dan kan het geen kwaad.
+1
cyrus-van-gelder
Het maximale koppel ligt op 2100 toeren per minuut. Het heeft geen zin om meer toeren te maken , de motor word er niet sterker door. Wel rijd de trekker een paar km per uur sneller. Maar dat kost ook meer brandstof. Wellicht neemt het olie verbruik dan ook toe. Verder kan het inderdaad niet veel kwaad zolang de motor nog origineel is.
+2
@cyrus-van-gelder Dat klopt niet wat je nu zegt. Het maximale koppel zal rond de 1500 toeren liggen. Dat je iets meer toeren geeft zal inderdaad nauwelijks tot geen extra vermogen opleveren. Het brandstofverbruik neemt alleen maar extra toe, maar je bent wel eerder op plaats van bestemming. Als je het precies zult uitrekenen zal het maar weinig schelen denk ik 😉
+1
cyrus-van-gelder
@case956powerrzzzzz volgens de technische gegevens wel , heb het zelfs opgezocht op het internet.daar word gezegd 2150 toeren. Maar het is best mogelijk dat je hebt gelijk. Zal nog verder zoeken in technische gegevens. Andere sites vergelijken enzo.
+1
SJB533
@cyrus-van-gelder
Maximaal koppel van verbrandingsmotor ligt altijd bij een lager toerental, dan het maximaal vermogen! Maximaal vermogen ligt bij een International doorgaans bij 2000-2100 toeren, maximaal koppel ergens bij 1500-1600.
+1
cyrus-van-gelder
@SJB533 dat las ik net al op de site van agrispec. Bedankt voor je reactie Sjoerd
  • 👍👍👍👍
+1
cyrus-van-gelder
Ik zei net 2100 toeren , ik bedoel 2150.
De motor levert dan 60 pk , en maximaal 212 newton meter koppel . Sterker word de motor niet door meer gas te geven
basia
@cyrus-van-gelder

212 NM bij 1600 RPM om precies te zijn
+1
cyrus-van-gelder
@basia vreemd is dat wel dan . Volgens internet 212 nm. Inderdaad. Maar dan pas bij 2150 toeren..er was net nog iemand die zei dat 2150 toeren niet klopt.
+2
cyrus-van-gelder
@basia nu even gekeken bij agrispec. Die zeggen 212 nm bij 1600 toeren ( dat zei jij dus ook al) maar dan 60 pk bij 2150 toeren
+1
basia
@cyrus-van-gelder

Ja , dat klopt wel
Klein Rot
@dylan-vd644
De motor voelt zich het beste bij een variërend toerental, dus stuk vol gas afwisselen met stukken lager toerental
+2
cyrus-van-gelder
De trekker goed aan het werk zetten zodat de motor goed op temperatuur komt is ook zeker niet verkeerd. Dat voorkomt vervuiling met roet in de motor
dylan-vd644
@cyrus-van-gelder dan heb ik nog een vraag is het slecht om vanachter bredere banden te monteren
+1
Klein Rot
@dylan-vd644
Nee zolang ze niet tegen de spatborden komen. Of het mooi lijkt is wat anders.
+3
roscho
Quote Reactie van @dylan-vd644:
is het slecht om vanachter bredere banden te monteren

Nee, mits je dat niet overdrijft. Hoe breder de banden, hoe meer kracht er op de achterbrug komt te staan. Zo is het wel eens gebeurd dat een trekker met dubbellucht over zo'n betonblok in de bocht reed en dat daarbij de complete steekas afbrak.
Voornaamste nut van bredere banden is dat ze in nat/los land meer grip hebben en meer draagkracht bieden. Maar gebruik je de tractor voor ploegen, dan zijn ze af te raden. Voor trekkertrek komen er natuurlijk toch al extreme krachten op de achterbrug. Je ziet daar dan ook geregeld dat de boel stuk gaat. Maar dat ligt niet altijd aan de banden.
In ieder geval is de bouw van een trekker er wel op berekend om een paar maatjes breder te gaan. Wel kijken of ze op je velgen passen, anders moet je die ook wisselen.
En let bij 4wd op dat de verhouding tussen de omtrek van de voor- en achterbanden gelijk blijft.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho helemaal met je eens
Quote:
👍👍👍👍
dylan-vd644
@roscho nee ik wil van 16.9 naar 540/65r34 dit is toch niet slechter voor de tractor ofwel
roscho
Quote Reactie van @dylan-vd644:
van 16.9 naar 540/65r34

Dat moet zonder meer kunnen. Informeer nog wel even bij de bandenboer of die bredere banden op jouw velgen mogen. En kijk even of die bredere banden onder de spatborden zullen passen.
Als het allemaal past, is het voor de trekker geen enkel probleem.
dylan-vd644
@roscho a oke en is het goed voor zon oude tractor om daar dan die bredere banden op te leggen met 4.5cm profiel
+1
roscho
Quote Reactie van @dylan-vd644:
oke en is het goed voor zon oude tractor om daar dan die bredere banden op te leggen met 4.5cm profiel

Waarom niet? Waarschijnlijk verdubbelt de waarde van de trekker erdoor... 😉
dylan-vd644
@roscho en is het slecht voor de voorass als daar bredere banden op staan 2wd
roscho
Quote Reactie van @dylan-vd644:
slecht voor de voorass als daar bredere banden op staan 2wd

Bredere voorbanden sturen zwaarder. Als sturen nu al zwaar gaat, kun je dat beter niet doen. En als je stuurpomp wat versleten is, wordt sturen nog moeilijker. Misschien kun je aan dat zware sturen nog iets doen door te kijken welke banden je neemt. Banden met zo'n hogere middenring lopen op vaste grond op die hoge ring en sturen daarom wat lichter.
dylan-vd644
@roscho nee maar we hebben hydrolisch gestuurd dus zwaar is het niet maar is het slecht voor de voorass bredere banden
roscho
Quote Reactie van @dylan-vd644:
is het slecht voor de voorass bredere banden

Nee, de druk op de as neemt niet toe als je er bredere banden onder zet. Misschien slijt je stuurinrichting iets sneller omdat sturen zwaarder gaat. Dat kun je ondervangen door alleen rijdend te sturen en niet "droog" (=stilstaand).
dylan-vd644
@roscho want ik ben al van 7.50-18 naar 10.00-16 gegaan die banden zitten er nu onder maar mijn nonkel beweerd dat daar de voorass en de fusse veel rapper met slijt
+5
1046
@dylan-vd644 jouw nonkel is na de oorlog ook nie meer buiten geweest zeker???
+3
DANOONTJE POWERR
@1046 ik denk dat ik zijn nonkel ken 🤣

+1
1046
@DANOONTJE POWERR 🤣🤣🤣
dylan-vd644
@1046 kun je met 540/65 r34 nog ploegen of zijn die al te breed
+1
cyrus-van-gelder
@roscho dat soort banden met hoge middenring heeft ik ook de trekker. Op mijn 644 zit ook geen stuurbekrachtiging, dus dan is het geen overbodige luxe.
+2
cyrus-van-gelder
@roschomee eens. Eerst maar goed informeren of het wel past. Banden zijn ook niet echt goedkoop. Dan wel gelijk.een paar goede, die ook goed op de velg kunnen. Heb me zelf wel eens wat laten aansmeren, wat later waardeloos bleek.
dylan-vd644
@roscho kun je met ren 540 band ploegen ?
roscho
Quote Reactie van @dylan-vd644:
kun je met ren 540 band ploegen

Als je de breedste maat ploeg gebruikt wel, dan maak je een brede vore. Ploegen gaan in inchmaten. Smal is 12" en de breedste zijn wel 20". (Van inch naar cm kun je hier omrekenen: berekenen.nl/eenheden/inch-cm-omrekenen/ ). Zijn je banden breder dan de vore, dan druk je met de banden weer een stuk van je geploegde land vast. Omdat de volgende vore dan meer ruimte krijgt, lijkt het of de ploeg minder grond omgooit. Je stelt hem dus dieper af, met gevolg dat bij elke gang je eerste vore meer grond krijgt. In het begin lijkt dat netjes, maar als de rest van de grond ook gaat bezakken, blijven daar wallen staan.
In de praktijk zul je na het ploegen de grond altijd nog met een cultivator bewerken. Dan sleep je alles wel weer egaal. Zo'n probleem zal het dus niet zijn als de banden iets breder zijn dan de vore, maar het ploegkampioenschap ga je er niet mee winnen.
dylan-vd644
@roscho ik heb nog een vraag ik heb bkt bijna nieuwe zien staan op marktplaats nu deze man heefd goede recenties maar het is te ver rijden voor mij dus hoj kan ze laten bezorgen door een bedrijf zou ik dit vertrouwen ?
roscho
@dylan-vd644 Je stelt die vraag aan mij, maar ik kan daar niks zinnigs over zeggen. Je moet zelf beoordelen of de referenties die je op internet hebt gevonden voor jou voldoende zijn of, als het een bedrijf is en je daarvan de naam noemt, is er misschien iemand binnen TF die er ooit zaken heeft gedaan.
+2
de-wit
@roscho
Quote:
geregeld dat de boel stuk gaat

Ik heb tijdens de trekkertrek nog nooit iets stuk zien gaan in de landbouwklasse. Het is ook maar 100 meter, ik denk dat een dag aan een flinke woelpoot net zo belastend kan zijn. Dat trekkertrek slecht zou zijn wordt vaak gruwelijk overdreven
+1
DANOONTJE POWERR
@de-wit inderdaad, een band van de velg trekken door te lage druk is ongeveer het ergste wat er kan gebeuren.
Tenzij je echt flink gaat opschroeven maar dan weet je zelf dat je risico neemt.
dylan-vd644
@DANOONTJE POWERR kan je met een 540 band nog ploegen
DANOONTJE POWERR
@dylan-vd644 dat ligt aan de ploeg, als je ploegveur breed genoeg is kan dat prima.
Ga je met een oud Ferguson ploegje of iets dergelijks aan de gang gaat dan lukt dat niet.
+1
de-wit
@dylan-vd644 Maak je geen zorgen, 540/65r34 is ontworpen als de brede vervanger van 16,9r34, dus kan makkelijk op je velg en is helemaal geen probleem. Ik denk ook dat je wel plek hebt tussen de zijkant van je band en de zijkant van je spatbord. Ploegen moet zoals al genoemd geen probleem zijn met een gemiddelde ploeg, als je hem maar goed afstelt. En als je banden genoeg profiel hebben. Grotere voorbanden kan ook, maar dan komt je trekker achterover te hangen en is ook nergens goed voor behalve dat het je meer geld kost.
Succes en zet er maar een foto op als de banden erop zitten!
valmet6400power
@dylan-vd644
Wij hebben jaren geploegd met een 540 banden achterop, met een Vogel en (in) noot ploeg was dat 😄
Kramer U800
@roscho Met grotere banden ben je toch ook minder snel op topsnelheid omdat het net grote vliegwielen zijn?
Klein Rot
@Kramer U800
Zo zwaar zijn die banden niet
roscho
Quote Reactie van @Kramer U800:
minder snel op topsnelheid omdat het net grote vliegwielen zijn

🤣🤣 De omtrek is hetzelfde als de oude. Maar ze zijn wel wat zwaarder. Misschien kun je wel niet op tijd remmen... 😉
Kramer U800
@roscho Oké dat weet ik niet, ik ken die band maten niet uit mijn hoofd. Maar omdat het breder moet worden word hij ook zwaarder. Dus dan is de beste man minder snel op gang 😜
+1
1046
@Kramer U800 als dat maar niet te veel belastend is voor de motor. Want da zou nie goed zijn🤭🤭
+2
DANOONTJE POWERR
@1046 🎼 eeeeeeven aan m'n nonkel vragen, ik zweer je dat hij dat zei... 🎶
Kramer U800
@1046 Haha ik hoop dat de international het aan kan 😜 Als hij een gebroken steekas heeft horen we het wel.
1046
@Kramer U800 🤭🤭
wotan2
@Kramer U800 hij kan dat makkelijk aan, de bak is eigenlijk veel te lomp voor een 60 pk traktor. Ik vond het altijd luie en trage traktoren, zeker als je er een langs zet uit de 33 serie met de zelfde motor.
Kramer U800
@wotan2 Is maar een grapje hoor, die Internationals hebben veel vlees op de botten.
+1
cyrus-van-gelder
@dylan-vd644 heb ik anders wel gedaan . Bij mij zitten er wat bredere banden onder . Die steken wel wat buiten het spatbord. Maar ze raken de spatborden niet. Het rijd wel zeer comfortabel.
+1
cyrus-van-gelder
@dylan-vd644 ik sta nu naast mijn trekker. Zelf heb ik dus 18.4 R34 banden onder mijn trekker. Van vredestein.
+12
unipower
Dat ligt eraan, als je volgas op een boom rijd kan het best eens schadelijk zijn 😅
+2
cyrus-van-gelder
@unipower daar hoeft het geen tractor voor te wezen.
Quote:
🤪🤪🤪🤪🤪🤪

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 en hebben de trefwoorden olie , motor , gas en brandstof geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN