Illustratie van:

International 743 XL - Ervaring met Snel startmotor of 9v anker?

Hoi,

Iemand ervaring met een ( snel startmotor ) / Reductie starter?

Start hij dan daadwerkelijk sneller ? Met gloeien of koudstart?

Deel dit topic

Reacties

bartjuh
Heb een reductie starter op een ts90 gezet. Deze wou ook nooit starten als 't koud was. Nu tik aan de sleutel en hij loopt.
TrekkerBoer1
@bartjuh

Oke, zeer tevreden dus.👍🏼
+3
NH-Ford
@bartjuh Hier zelfde bij de TS 90, anders maar wat puffen als tegen de 0 graden ging, nu direct aanpakken.

Maar over algemeen eerst je accu, kabels, massa(!), gloeiinrichting goed controleren.
Men zal niet de eerste zijn die accu en startmotor vervangt terwijl een massapunt of kabel de boosdoener is.
cyrus-van-gelder
@NH-Ford massa punt /en of kabel schoonmaken scheelt ook al heel wat.
TrekkerBoer1
Iemand nog meer ervaring met een snelstarter of 9 v anker?
+2
856xlih
@TrekkerBoer1 de 1056 van me pa en de 856 van mij hebben beide een 9 volt anker in gezet
Dat scheelde wel een hele hoop

Uiteindelijk van de 1056 toch maar de brandstofpomp laten reviseren
En dat gaat al bijna 15 jaar goed
-20 graden met zijn neus in de wind
1x rond en lopen zonder gloeien

Mijn 856 had er ondanks het 9 volt anker nog steeds een hekel aan
Maar goed gloeien en een paar pompjes geven aan de opvoerpomp dee die het uiteindelijk ook wel bij -10 graden

Ik ben wel benieuwd als de 856 zometeen klaar is of die dan wel goed wil starten met koud weer
Maar dat zal nog wel effe duren

Maar ik raad het iedereen aan
TrekkerBoer1
@856xlih

Een 9v startmotor is toch niet hetzelfde als een reductie starter of wel?
856xlih
@TrekkerBoer1 een reductie starter
Is een electromotor met een klein tandwielkastje voor het starterrondsel
Door de tandwiel kast wordt je starttoerental verhoogt

Met een 9 volt anker in je startmotor wordt ook het starttoerental verhoogt

Over het algemeen is een ander anker in je startmotor laten goedkoper als een reductiestarter
Reductiestarters zijn een heel stukkie duurder (teminste dat was onze ervaring)
+1
Corne S
@856xlih

Vreemd. Ik kwam bij de Bosch dealer en voor de startmotor van de 856 bestond geen 9 V anker. Iskra of Mahle schijnt standaard al harder te draaien.
Voor de 624 wel, maar ja die heeft er geen moeite mee op zn oude dag. Die is blijkbaar koudere winters gewend;).
+1
856xlih
@Corne S toen der tijd bosch artikelnummer van de startmotor doorgeven aan een bedrijfje in leerdam (RST)
De volgende dag kon ik het anker ophalen
Maar dat was wel in 2012,miss dat ze nu niet meer leverbaar zijn
Koste toen 85 euro voor een 9 volt anker
+1
redeagle14
@TrekkerBoer1 als jij nu al een Israëlische 3.1 kW hebt en hij start niet vlot rond dan heb je een elektrisch verbinding probleem of de starter is smerig. Een betere starter is er nauwelijks te vinden.
cyrus-van-gelder
@redeagle14 je bedoelt iskra denk ik. Bij mij zei de auto correct op m,n celphone eerst ook Israëlisch. Of snap ik het nu verkeerd??
  • 😉😉😉😉😉
+1
TrekkerBoer1
@redeagle14

Heb een 3,1 kw iskra starter ( made in slovinia )

Ik ga de kabels eens schoon maken ( wellicht verf tussen) en de startmotor misschien even schoonmaken of misschien wel laten reviseren.
+1
Corne S
@TrekkerBoer1

Een extra massa aan de startmotor kan ook.

(klik om te vergroten)

50 mm2 extra naar startmotor.
TrekkerBoer1
@Corne S

Die extra massa is de zwarte draad toch?

Merk je het ook echt bij het starten?
Corne S
@TrekkerBoer1

Klopt is de zwarte.
Er gaat wel stroom doorheen, dus je maakt het wat makkelijker. Durf ik niet echt te zeggen. Massa zit ook op de voorasdrager en er zit ook een massaschakelaar tussen.
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 dat scheelt al behoorlijk is mijn ervaring. Goede massa vlecht maakt ook verschil. Zo,n rafelig ding kun je het best vervangen.
+1
Corne S
@redeagle14

Iskra is tegenwoordig toch Mahle?
+1
redeagle14
@Corne S klopt Iskra werd Letrika en dat is overgenomen door Mahle.
+1
jo845xl
Ik heb ervaring met dit , werkt prima . kramp.com/shop-be/nl/…
+1
geweldenaar
Als het echt koud is kan je ook een beetje ether in de luchtinlaat spuiten.
Word die wakker van.
+1
cyrus-van-gelder
@geweldenaar ben ik nooit zo weg van . Ook wel eens motor schade meegemaakt bij een caterpillar bulldozer, kwam ook door ether erin spuiten. Toen scheurde de cilinder kop dus.
+1
caseboy
@cyrus-van-gelder moet natuurlijk wel met beleid gebeuren. zie hier op t werk ook regelmatig dat er collega's te lui zijn om een motor fatsoenlijk te ontluchten en dan krijgen ze luchtbellen in het systeem die ze er niet uit krijgen en dan gaan ze met remreiniger klooien. zoals ik ze aventoe bezig zie is het gewoon wachte tot het 'n keer fout gaat
+1
cyrus-van-gelder
@caseboy inderdaad ja..heb ook wel eens van m,n pake( opa) gehoord dat ze flinke lading ether in het luchtfilter spoten. En dan proberen de motor te starten he..Dan heb je gelijk alle ether in 1 cilinder. Dan wil die cilinder kop er echt wel afknallen hoor. Heb van pake begrepen dat als je zo nodig ether wilt gebruiken je dat moet inspuiten met draaiende Startmotor. Dan word het verdeelt over alle cilinders zei ie dan. En niet van die grote hoeveelheden inspuiten!!! Het liefst nooit gebruiken was zijn advies. Wat wel kan is hete lucht in de luchtinlaat blazen , en dan proberen de motor aan de praat te krijgen.
Zijn advies als een dieselmotor niet wilde starten: onderzoek waarom niet, en pleeg onderhoud / reviseren. Niet met van die lapmiddellen doorklooien dus.
+1
sjuu
Neem een 154 amp accu en een nieuwe zware startmotor 3,1 kw. Onze 745 start altijd. Staat bij mij een grote Jd accu in.
+2
9 volt anker werd in het verleden wel vaak gedaan, maar uiteindelijk willen die ook wel eens verbranden. Wij hadden ook altijd start problemen met de 956.. elk jaar nieuwe accu erop.. bleek een starter op te zitten van 2.4 kw. Nu een iskra(of letrika) erop van 3.1 kw en het is nu de beste starter die we hebben 😉 wel massakabel goed schoonmaken of gewoon bij elke grote beurt vervangen.
+1
cyrus-van-gelder
Zelf heb ik er ook een iskra Startmotor op gezet. En ook een andere accu. Er ligt nu een accu in van 130 ampère en een startcapiciteit van 1000. Dat was eerst 110 ampère , 750 startcapicteit. Dynamo ook vervangen. Nu start de trekker dus echt wel.
TrekkerBoer1
Voor nu in ieder geval iedereen bedankt.

Tot nu toe start hij toch vlot 1 min voor gloeien. ( zonder koud start) Binnen 3 sec aan, met koud start en gloeien nog net iets sneller.

Ben benieuwd wat hij onder de 0 graden gaat doen.
Corne S
@TrekkerBoer1

Misschien kun je dan je accu ook meten. Immers de motor draait zwaarder en je accu is kouder dus heeft ook minder te vertellen. Wat mij betreft hoeft het niet koud te worden, daar heb ik het zeg ook niet op😉.
TrekkerBoer1
@Corne S

👍🏼

Van mij hoeft het ook niet koud te worden 🙃
Maar ja idd niets over te zeggen…
+1
TrekkerBoer1
Beste allen,

Van morgen proberen te starten met -7 graden, koustart + 1 min gloeien. sloeg hij niet aan. Daarna nog 2 keer geprobeerd maar hij slaat niet aan.

Gloeispiraal werkt, accu paar werken terug gemeten en deze was ook goed. Toen ook een keer gestart met enkele graden boven 0 en hij starten wel.

Wat kan het zijn?
+1
roscho
@TrekkerBoer1 Na een minuut gloeien even een paar slagen met het handpompje en dan opnieuw een minuut gloeien.
Of met een föhn de luchtinlaatkanalen even iets opwarmen. (Niet té dichtbij, dan blaas je de verf eraf...).
Je kunt heel veel geld spenderen om het probleem op te lossen, maar als je er verder niet over te klagen hebt, zou ik me voor die paar koude dagen behelpen met bovenstaande oplossingen.
TrekkerBoer1
@roscho

De inlaat word al verwarmt door de gloeidpiraal.

Werkt dat pompen aan het hand pompje ook als je al koudstart doet?
+1
Corne S
@TrekkerBoer1

Handpompje werkt alleen als de diesel eventueel is terug gezakt. Dan zou hij normale temperatuur ook al slecht moeten starten.
TrekkerBoer1
.
roscho
@TrekkerBoer1 Zo'n föhn verwarmt veel meer dan een gloeispiraal. Ik denk dat je daarmee meer kans maakt.

Ik weet niet of het handpompje nog extra helpt, ik zou het in ieder geval proberen.
TrekkerBoer1
.
roscho
@TrekkerBoer1 Ik weet nog wel dat mijn zwager bij vorst altijd 10-15% petroleum bijmengde bij de diesel in zijn 844S. Da's al wel 30 jaar geleden.
Corne S
@roscho

Nog niet geprobeerd, maar ik heb de gloeispiraal gecombineerd met vlamstart. Voordeel dat hij tijdens starten de vlam naar binnen zuigt en verse lucht krijgt.
+1
labella
Gaat hij wel snel genoeg rond? Ik heb hier eergister de startmotor(was nog de eerste originele) van mijn 845xl vervangen omdat hij beneden de 5 graden niet meer startte door een nieuwe Mahle 3,1 KW startmotor en het is nu starten lopen.
TrekkerBoer1
@labella

Dat weet ik niet, heb het gevoel dat ie idd niet snelgnoeg rond gaat. er zit nu al een Iskra 3,1 kw ( mahele) Hoe oud die is weet ik niet.
ik stuur je even een PB.
+2
Clayson M80
Waar komt verhaal weg ( een Inter start niet in de winter )
TrekkerBoer1
@Clayson M80

En slechte starten zomers ook niet…

Maar hij start gewoon goed tot ong -4 maar bij -7 begint het pas.., maar die -7 komt niet meer zo vaak voor denk ik..
+1
Corne S
@TrekkerBoer1

Vanavond geprobeerd, maar ze waren een paar dagen geleden vergeten de massaschakelaar uit te zetten. Bij inschakelen van massaschakelaar gaat de radio gelijk aan. Paar dagen aangestaan, dus hij wilde hem gelijk al niet goed rond gooien. Laptop nog niet aan gehad en je link ging op de boerderij te traag met ADSL.
TrekkerBoer1
@Corne S

Bij onze zit de radio apart aangesloten volgens mij. Deze moet ik zelf aan en uitzetten.
Corne S
@TrekkerBoer1

Bij mij ook. Maar als je hem uitgezet hebt en de massa gaat eraf en daarna er weer op, gaat hij zachtjes aan.
TrekkerBoer1
@Corne S

Dus eigenlijk als de stroom eraf is, gebruikt de radio nog steeds stroom van de accu?

Of is dit pas als hij weer op het contact staat.
+1
TrekkerBoer1
@TrekkerBoer1

Want dan zou ik er een massa onderbreker op kunnen zetten.
+1
cyrus-van-gelder
@TrekkerBoer1 dat helpt dan wel . Kan ie ook niet stiekem de accu leegtrekken.
+1
@TrekkerBoer1

Waarschijnlijk is de radio van @Corne S aangesloten op een constante voeding, afgetapt ergens boven in de cabine. Om de radio aan te krijgen heb je normaal gesproken nog een draad vanaf het contactslot nodig. Maar 9 van de 10 keer worden die draden gewoon aan elkaar gekoppeld, zodat je geen schakeldraad nodig hebt. Vandaar dat de radio aangaat als je t massaslot weer omzet 😉
+1
TrekkerBoer1
@case956powerrzzzzz

Ah oke dat is bij onze niet gedaan.🙂
deJong
Wij hebben een snel starter op de 1056 met een zwaardere accu. Ding vliegt in 1 keer rond aan met zijn respectievelijke 17500 draaiuren en een 1255 pomp erop.
TrekkerBoer1
@deJong

En wat voor accu is dat die jij gebruikt? En wat voor startmotor is het?
+1
deJong
@TrekkerBoer1 zal ik morgen even bekijken..
+1
Corne S
@deJong

Ik ben ook benieuwd
+2
deJong
@TrekkerBoer1

Sloveense iskra 12v 3.1 kw snelstarter

En gewoon een zware accu. Ben wat te lui om hem los te schroeven. Met dikke kabels. Start als een zonnetje ook wanneer het koud is.

(klik om te vergroten)

+1
Clayson M80
@deJong zou het echt iets uitmaken de accu dichter bij de startmotor te plaatsen?
deJong
@Clayson M80 geen idee dit is er zo opgebeund door mijn schoonvaders oom. Geen idee waar die accu anders hoort.
Clayson M80
@deJong staat bij de mijne in het vooronder voor de radiateur
deJong
@Clayson M80 deze heeft voorlader met fronthef/pto gehad.
Corne S
@Clayson M80

Accuzuur lucht en radiateurs is niet zo'n goede combinatie. Levensduur wordt er niet langer van. Eigenlijk gewoon ondingen accu's.
TrekkerBoer1
@Corne S

Volgens mij is dit wel de standaard plek vanuit de fabriek ingezet zo voor de radiator volgens mij?
+1
SJB533
@TrekkerBoer1
De B-familie heeft 'm daar wel, maar geloof dat die van de C-familie al iets te groot is om daar te parkeren. Standaard accu misschien niet, maar een slag groter wel.
+3
roscho
@Clayson M80 In principe is het zo dat kortere kabels minder weerstand hebben. Maar als het zoveel zou uitmaken, zouden alle fabrikanten hun accubak voor de cabine, bij de startmotor plaatsen. Dat scheelt ook nog in de kosten: minder koper nodig. En ook de trekkers met lange kabels blijken in staat te zijn om goed te starten.
Belangrijker dan de lengte is de dikte van de kabels.
Clayson M80
@roscho Kevers hadden de accu ook dicht bij de motor
onder de achter bank
+1
roscho
Quote Reactie van @Clayson M80:
Kevers hadden de accu ook dicht bij de motoronder de achter bank

Wellicht ook uit zuinigheidsoogpunt. Verder hadden de eerste Kevers en 6-volts systeem. Met zo'n lage spanning zijn korte kabels natuurlijk nog meer van belang.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho dat is geheel juist. Zelf werk ik veel met lasapparaten. Het word je altijd geleerd op zo,n lascursus dat dikkere kabels minder weerstand hebben. Dunne kabels worden vaak ook nog heter en kunnen eerder doorbranden.
+1
Corne S
@cyrus-van-gelder

U=I*R. Oftewel als de stroom hoog is (is al gauw zo'n 400A), verlies je spanning over de kabel. 0,01 ohm is niet veel, maar bij 400A toch 4 V. Oftewel je hebt dan nog 12-4 = 8 V over op de startmotor.

Een startmotor is een gelijkstroommotor. Gelijkstroommotor (even niet ingezoomd op type) hebben de eigenschap dat het toerental evenredig is met de spanning.
+1
redeagle14
@Corne S wel bij een shunt motor. Niet bij een serie motor zoals een startmotor. Als die geen weerstand heeft slaat hij op hol en knalt de rotor uit elkaar.
cyrus-van-gelder
@redeagle14 daar ben ik niet zo,n grote fan van als de boel uit elkaar knalt
  • 🤪🤪🤪🤪🤪🤪
cyrus-van-gelder
@Corne S als je dan inderdaad zoveel verlies hebt, lijkt het niet veel. Maar dan kan het toch zo zijn dat de Startmotor niet snel genoeg is. Heb je mooi uitgelegd trouwens
  • 👍👍👍👍
+1
redeagle14
@cyrus-van-gelder deze overgangs weerstand komt heel vaak voor bij een verbinding tussen staal en aluminium. Door galvanische werking.
+1
cyrus-van-gelder
@redeagle14 dat heb je je heel goed!!!
En als er dan meerdere dingen net niet helemaal fris zijn slaat de motor niet aan dus.
  • 👍👍👍
+2
Corne S
@redeagle14

Klopt, maar dan heb jij het over mechanische weerstand ipv elektrische.

En laat nou net het voorste deksel van de startmotor giet aluminium zijn en de stator van gietijzer.

Bij m'n 624 sloeg het starttandwieltje door. Alle overgangsvlakken netjes schoongeborsteld (ook een nieuw deksel, had aan de binnenkant wat gevonkt doordat de 2 schroefjes op de kop niet lekker vastzaten) en hij deed het weer als een nieuwe.
cyrus-van-gelder
@Corne S vuil is inderdaad niet zelden een oorzaak van storing.
TrekkerBoer1
@Corne S

Accu nog een paar keer doorgemeten deze blijft aangeven dat deze ok is.

Je hebt het ook over spanning verlies, wat is een goede waarde door de kabel?( plus van de accu naar de startmotor)

Verder zag ik dat er een draadje los zit, deze zat vast aan de behuizing van de startmotor, en komt volgens mij ergens van de cabine vandaan. waarvoor dient deze voor? ( Zie foto)

(klik om te vergroten)

+1
Corne S
@TrekkerBoer1

Waarschijnlijk een massa van het frame naar de cabine. Cabine staat op rubber steunen dus leggen ze hem zo aan massa. Ff kijken waar hij heen gaat en of je een losse aansluiting kan vinden.

Waardes moeten zeker onder de 0,5v zitten. Spanningsverschil tussen plus accu en onderkant startrelais meten (M10 moer waar de kabel niet op zit) en tussen de - en voorkant startmotor.

Als ik jou was, zou ik er toch een draaiend voertuig tegen aan zetten met startkabels op de accu om te kijken of dat verschil maakt.
TrekkerBoer1
@Corne S

Oké, spanning verlies meten onder het starten toch?

Ik heb wel met gelijkspanning gemeten. Hij geeft de max gemeten 389.3 mV door de kabel.

Ben geen elektriciteit man 😂 dus weet niet of dot voldoende is.
Corne S
@TrekkerBoer1

Spanningsverlies meet je inderdaad in de belaste situatie.

Lijkt me een realistische situatie. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de spanning tussen de min-pool en de voorkant startmotor tijdens het starten.
TrekkerBoer1
@Corne S

Oke en dan de multimeter op gelijkspanning zetten ? En dan de max gemeten waarde ?
Corne S
Multimeter op gelijkspanning zetten en iemand anders even de sleutel om laten draaien;).

En ook even de spanning over de startmotor zelf meten (voorkant deksel en bout startrelais), dan weet je wat de startmotor zelf krijgt.
TrekkerBoer1
.
TrekkerBoer1
Bedankt👍🏼

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 743 XL en hebben de trefwoorden startmotor en ervaring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
83
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN