Illustratie van:

Same Minitauro 60 - Interne lekkage hefcilinder hefinrichting

Goedenavond

Een aantal maanden geleden heb ik een same minitauro 60 gekocht.
plan is om hem te gebruiken voor hobby werkzaamheden, waaronder het verplaatsen van pallets met een lift in de hefinrichting

bij gebruik van de lift in de hef echter, moet ik fors gas geven om zelfs een kleine last van de grond te krijgen. wanneer ik vervolgens van het gas ga, daalt de hef ook meteen. ik vermoedde eerst dat de pomp wellicht niet afdoende druk meer opbouwde, maar dit heb ik laten controleren op een van de hydrauliek aansluitingen en hier staat gewoon 180 bar op. de voorlader werkt ook gewoon na behoren en kan een behoorlijke last aan.

Mijn vermoeden is daarom dat de afdichtingen in de hefcilinder beschadigd zijn en dat de druk hierlangs weg lekt.

Mijn vraag is, of dit een logische verklaring zou zijn voor dit probleem en of dit euvel relatief makkelijk is op te lossen. Ik heb het deksel van de hydrauliektank er al af gehad en de cilinder lijkt mij vrij diep in de achterbrug te zitten. Iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank

Gert Jan Schaub

Deel dit topic

Reacties

Martinsame
@wim-same @joop-same weten het meschien wel
Minitauro
@GJSchaub
De hefcilinder van de hef inrichting zit inderdaad vrij diep weggestopt.
Deze heb ik al diverse malen gedemonteerd gehad.
Hoogstwaarschijnlijk is de machet ring om de zuiger versleten waardoor de olie erlangs lekt.
Op de zuiger staat een losse stang die de hefarmen omhoog duwt.
Om de hefcilinder te demonteren moet de gehele hydrauliek kast omhoog uit de achter brug getild.
Pas dan kun je de cilinder met plunjer er onderuit schroeven.
Ook zitten er nog rubber o-ringen tussen de cilinder en de hydrokast, deze kunnen mogelijk ook lekken.
@joop-same is de specialist hierin en heeft verdere gegevens en kan meer vertellen.
GJSchaub
@Minitauro
Daar was ik al bang voor. gelukkig heb ik de werkplaatshandleiding en onderdelen lijsten beschikbaar.
Ik neem aan dat onderstaand onderdeel de hefcilinder betreft en dat deze zich onder de rood omlijnde hydraliek kast bevind?

(klik om te vergroten)

Hefcilinder

(klik om te vergroten)

Hydrauliek kast
Minitauro
@GJSchaub Dat klopt helemaal dit is de goede tekening.
Nummer 4-5-7 moet je vervangen.
Tip, daarna ook gelijk de rubber o-ringen vervangen tussen de hefarmbussen bij nummer 13-14-15-16-17
En pakking nummer 27 ook vervangen.

Je zult zien dat de plunjer machet nummer 5 als het ware rondom is afgevreten door de olie.

Voordat je begint kijk gelijk ook of het stangen stelsel onder het bovenste deksel aan de rechterzijde goed geborgd zit, bij mij was er ook eens een borgringetje afgevallen, dan krijg je ook vreemde reacties.
GJSchaub
@Minitauro
Dankjewel. dat is goed advies!
Ik ga eerst maar eens flink aan de sleutel, om de desbetreffende onderdelen er uit te krijgen.
joop-same
Voor dat je alles er af haald kijk dan eerst of er bij het overdruk ventiel geen lekkage van Oringen is of het ventiel zelf wat lekt ??? en als dit dicht is dan zul je de hefbak er af moeten halen, er hoeft in de bak niets los de cilinder zit er gewoon onder tegen aan,de kleine O ring kan ook lek zijn.
GJSchaub
@joop-same
haha iets te laat. vanavond ambitieus aan de sleutel geweest en de hydrauliek kast er af gesleuteld. viel erg mee uiteindelijk.
ik vind de slijtage aan de manchet keerring mee vallen, maar weet dan ook niet hoe deze er nieuw uit zou moeten zien.
de binnekant van de kast en het oliefilter waren zeer vervuild met zwart/grijze troep. goed reinigen en vervanging van het filter zal dan ook geen overbodige luxe zijn.

Wat is de meest gangbare manier om aan onderdelen als vervangende keeringen, O-ringen en pakkingen te komen. heb al best een waslijst aan componenten nu ik het spul toch los heb.

waar moet ik precies op letten om de werking en afdichting van het overdrukventiel te controleren?

bij voorbaat dank

(klik om te vergroten)

Machet keerring

(klik om te vergroten)

Vervuild filter
+1
joop-same
Het overdruk ventiel is wel goed je had 180 bar. toch, ik zou wel de O ringen van het blok waar het overdruk ventiel zit allemaal vervangen.
de speling op het krukasje controleren, evenals de zwarte blokjes in het juk( speling) max. 0,1 mm
en zoals al gezegt is de O ringen van de hefas.
De machet ziet er zo niet echt slecht uit, dit zal niet de oorzaak van het heel snel zakken van de hef zijn.
Ik heb een Werkplaats handboek helemaal aangepast met alle afstellen er in van oa de hef.
mail naar( berendijk@kpnmail.nl ) en de onderdelen heb ik gedeeltelijk op de plank liggen en kan ze ook zo bestellen.
GJSchaub
@joop-same
Alvast bedankt. ik heb u een mail gestuurd
Robsame
@joop-same hallo Joop same hoe kun je testen of je overdrukventiel nog goed is ? Ik heb hier een Same saturno 80 waarvan de hef rare dingen begint te doen heeft geen vast punt meer als ik de hef half wil zakken is deze niet meer nauwkeurig gaat naar beneden en dan weer omhoog weet u wat dit kan zijn ?
joop-same
@Robsame Het overdruk ventiel kun je testen door op de snelkoppeling een hoge druk meter (minimaal tot 200 bar) aan te sluiten en dan het ventiel op druk zetten tot de overdruk doorblaast.
Er zal wel veel lekkage inzitten, de groene knop wel helemaal onder in zetten.
Ik heb alle afstellingen in een NL Werkplaats handboek wel, mail. berendijk@kpnmail.nl
Minitauro
@GJSchaub Kijk aan nog betere uitleg van de specialist.
👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Minitauro 60 en hebben de trefwoorden hefinrichting en hefcilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0