Illustratie van:

Faun FM 1014 - Olieverversen van de brandstofpomp van een Faun 1014

Wil bij de kraan van mijn zoon olie verversen van de brandstofpomp. Op bijgaande foto is de plug omcirkeld waarvan ik denk dat dit de niveauplug is. Misschien lastig te zien, maar onder deze plug zit het dekseltje dat geborgd is dmv een draad. Daar moet ik dus niet zijn. Waar de kleine plug voor is weet ik niet.
Is mijn gedachte de juiste en moet ik de grote plug hebben om niveau te kontroleren en afstellen? Deksel om olie in de pomp te schudden staat niet op foto.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Achterzijde brandstofpomp

Reacties

donkey63
Motor, die er inligt, is een Deutz 4FL 912.
basia
De omcirkelde plug moet je denk ik niet hebben ; deze is denk ik voor (max) toerental instellen
Als het een Bosch lijnpomp is moet in dat vierkante plaatje een plug zitten (sleutelmaat 12 meende ik) deze draai je los ; en via de ontlucht plug boven op , vul je verse olie bij tot de uitlopende olie schoon word .
donkey63
@basia Kraan staat niet bij mij. Of er Bosch pomp op zit weet ik niet.
Moet ik morgen nogmaals kijken of er op dit plaatje nog een boutje gemonteerd zit. Tussen motor en contragewicht is wel zo weinig plaats. Ben niet jaloers op de mensen die hier vroeger onderhoud aan moesten plegen!
basia
Dit is een 3 cil ; maar pompopbouw is gelijk
donkey63
@basia Gaan het morgen proberen. Merci
Alleen bij de kraan is de ruimte "vrij" beperkt. We zullen het zien, jullie horen hoe het afgelopen is.
donkey63
@basia De kraan is moderner, bouwjaar 1984, als ik dacht. Hij smeert zichzelf, dus géén olie in de pomp schudden. In het deksel aan onderzijde van de pomp waar het boutje, plug, zou moeten zitten zat dus niks. Er loopt een leiding van het blok naar de pomp voor de broodnodige smering. Bedankt voor het filmpje, maar bij onze kraan was het niet van toepassing.
Weer een tevreden klant.
basia
OK bedankt voor berichtje ; heb ik ook gedacht ; dat de smering van de inspuitpomp door de motorolie (pomp ) word verzorgd bij de latere Deutz motoren .
Dus geen verder onderhoud nodig .
DB780
Bijzonder, en bedankt voor het filmpje.
Weer iets geleerd vandaag.
Ik ben alleen de CAV pompen gewend, die worden door de diesel zelf gesmeerd.
Hebben alle bosch pompen smeer olie nodig, of zijn daar ook modellen die door de brandstof worden gesmeerd?
basia
Roterende inspuitpompen hebben volgens mij geen aparte olie smering (gasolie smeert de pomp )
Lijnpompen hebben wel olie nodig voor smering (o.a. lagers en nokkenasje ) oudere typen moet olie op peil gehouden worden en / of ververst nieuwere series lijnpompen worden vanuit het motorsmeersysteen voorzien van olie ; dus geen extra onderhoud nodig
DB780
Hoe zit het dan als je bij een lijnpomp de tank leeg rijdt, beschadigd deze dan?
basia
Nee ; zodra de pomp niets meer opbrengt , stopt de motor ook , dus dat valt best mee .
( Pas bij common rail systemen mag de pomp NIET drooglopen ; maar daar zorgt een tank sensor en computer voor dat de motor eerder stopt dan de pomp droog loopt .)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Faun FM 1014 en hebben de trefwoorden schudden , brandstofpomp en olie verversen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0