Illustratie van:

Schaffer 336 - Cilinder van giek geknapt

De cilinder van onze giek is geknapt, iemand een idee of deze nog te maken is of beter een nieuwe bestellen? En waar evt te bestellen?
Type: Schaffer 338

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Fendt926Driver
Ik zie geen schroefdraad zitten.
En ook niets kapot en of krom.
Waarschijnlijk is de snapring weg gesprongen die de cylinderkop vast hield.
Voorzichtig weg zetten. En de dealer maandag vragen. Misschien is het schoonmaken van de zitting van de snapring. Plus een nieuwe ring genoeg om het weer te repareren
nhfendt fan
Dat zal een beste klap zijn geweest ! . En heb het nog niet eerder gezien normaal lekt de keering maar hier de complete afdichting eruit geknalt. Nu kan ik op de foto niet zien hoe het binnenhuis eruit ziet maar denk dat een nieuwe een goede oplossing zou zijn. En waar kan ne die bestellen : ik denk dat de lokale lmb er wel iets mee kan en anders even een telefoontje naar cees berkhof in Scherpenzeel .
fendtlars
@nhfendt fan is inderdaad een beste klap geweest, kreeg het met het lossen boven de mengwagen… lekte(zweette) altijd al wel iets.
jehan
Schudden of klapperen jullie de bak altijd leeg?@fendtlars
fendtlars
@jehan ja meestal schudden we hem wel iets leeg.
jehan
@fendtlars oke ..vertegenwoordiger vertelde me een keer klapperen met de bak was heel slecht voor de bussen in de giek maar voor de cilinder was het ook niet best
ArieV
@nhfendt fan doe maar in Renswoude. Berkhof uit Scherpenzeel is of een loonbedrijf, of een JCB dealer
nhfendt fan
@ArieV owja was even een foutje haha
+1
Ford-NH_fan
Zal wel nieuwe worden.
Cilinderbuis lijkt volledig gescheurd bij draaduitloop schroefdraad kopmoer.
Nieuwe cilinderbuis laten maken lijkt wel mogelijk, zuigerstang lijkt opnieuw bruikbaar, bodembevestiging eraf slijpen en opnieuw gebruiken. Kopmoer vernieuwen
Vermoedelijke oorzaak: overlast. Bodemzijde op druk en tegelijk trekkracht in zuigerstang.
En vreemd hoe kop zover op stangeinde komt: toch lucht erin gehad?
fendtlars
@Ford-NH_fan voeren momenteel 1 jaar met een kuilhapper, shovel had er vanaf het begin al moeite mee bak terug te halen na het legen in de mengwagen denk dat het overbelast is geweest had de bak vol mais om het moment van knappen..
+1
bartjuh
@fendtlars normaal gaan ze ervan uit dat een bak leeg/ligt is al je hem terug trekt. Zo'n lompe voerbak is denk ik toch gewoon net ff te gek voor een minishovel
Derkmax
@fendtlars
Afschuifbord in de happer monteren, behoud voor de shovel.
Daarnaast is deze happer gewoon een maatje te groot voor de shovel / de shovel te klein voor de happer.
fendtlars
@Derkmax kan nog niet zeggen dat de shovel er echt te klein voor is, maar het legen van de bak gaat niet zo als het moet, maar denk dat bij een grotere (Schaffer) shovel het terug halen van de bak niks beter gaat..
EA_MF
@fendtlars misschien eens overwegen om de hoek waaronder de aankoppel haken aan de happer zitten wat te vergroten. Dan wordt de uitkiphoek wat groter waardoor je niet meer hoeft te schudden en m niet zo ver door hoeft te kippen 😉
fendtlars
@EA_MF hoe bedoel je dat precies?
EA_MF
@fendtlars het bovenste bevestigingpunt van de snelwissel iets verder van het frame van de happer af zetten |/ dit ipv || zo als je dat een beetje kunt inbeelden. Dan kun je m minder ver achterover trekken, maar verder voorover.
fendtlars
@EA_MF aa, zo bedoel je dat, klopt dat zou ook nog kunnen!
fendtlars
@EA_MF een kortere cilinder er tussen heb ik ook al aan gedacht zo dat de bak nooit kan doorkiepen, maar zo komt wel elke keer de zuiger tegen de eindkap..
bartjuh
@fendtlars je kan natuurlijk ook een put van ongeveer meter diep maken waar je de voer wagen in zet. Dan hoef je niet zo hoog met de shovel en kiept ie minder gauw over dooie punt.
Of een ramp voor de shovel kan natuurlijk ook
fendtlars
@bartjuh klopt zou ook kunnen, maar in dat geval is een grotere shovel mischien een betere optie, maar volgensmij hebben alle schaffer’s van dit type t/m 448 het zelfde systeem hebben dus tegen het zelfde probleem aan lopen..
bartjuh
@fendtlars heb zelf een 3036. Die heeft het inderdaad ook zo. Maar door 't dooie punt gaat hij alleen als je richting de maximale hefhoogte komt
fendtlars
@bartjuh klopt, allemaal hetzelfde gebouwd, volgensmij hebben de 3036 nog wel een heel iets andere giek als ik dat zo zag. Maar of dat echt het verschil maakt lijkt mij niet..

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

bartjuh
@fendtlars de grootste verandering tussen die 2 is dat de 3036 de giek wat taps toe loopt. Hij is in het begin smaller als bij 't vorkenbord zeg maar
Derkmax
@fendtlars
Misschien kun je dan een afschuifbord in je happer overwegen. Heb ik zelf ook, hoef je de kuil niet van de dikke tanden af te kiepen maar je ploft het er zo af. Werkt veel mooier in ieder geval.
fendtlars
@Derkmax hebben een dichte bak, weet niet of deze optie daar ook voor is?
Derkmax
@fendtlars Denk dat het tegenvalt in een bestaande happer. Bij Mammut kun je het nieuw als optie meebestelle.. AP weet ik zo niet.
+1
bartjuh
Zal d'r wel flink op aan komen als je je happer in de kuil dicht knijpt. Dan wil de bak waarschijnlijk kantelen maar dat moet deze cilinder dan tegenhouden...
+2
EA_MF
Als er nergens kant en klaar een nieuwe op voorraad ligt kunnen ze bij Perdok vrij vlot een nieuwe ‘namaken’.
caseboy
Op de foto's is moeilijk te zien wat de schade aan de cilinder is, ik zou een monteur laten komen om te kijken en het beoordelen of de cilinder demonteren en naar een monteur brengen
+3
Ford-NH_fan
@caseboy Inzomen dan is de breuk zichtbaar. Geschroefde kopmoer met dat deel van de cilinderbuis nog om de schroefdraad van de Kopmoer. Zeldzame breuk.

(klik om te vergroten)

Dat het een cilinder is met geschroefde kopmoer is ook zichtbaar
fendtlars
@Ford-NH_fan klopt is net onder het schroefdraad compleet los gescheurd..
+1
Fendt926Driver
@Ford-NH_fan zie nu ook dat de buitenbuis onherstelbaar beschadigd is.
Dat inzoomen wil op mijn telefoon niet.
Het plaatsen van een nieuwe cylinder zal het probleem van de (te) zware happer ook niet doen oplossen.
Dus elk jaar preventief een nieuwe cylinder plaatsen is een optie
Of een (veel) zwaardere kipcylinder plaatsen en wachten wat er daarna knapt
spotmelker
Op de foto lijkt het dat het aanlasoog niet meer recht op de zuigerstang zit. M.a.w. als de zuigerstang (enigszins) krom gegaan is dan is het een kwestie van tijd tot de boel knapt. Wordt de cilinder erg zwaar belast (door kuilhapper) in ( bijna) geheel uitgeschoven stand?
fendtlars
@spotmelker ja cilinder wordt wel telkens belast bij het kiepen, vooral met het gras wat we momenteel voeren (19%) werkt het niet altijd even makkelijk.
+2
Sjon
Weg met dat ding, koop een zwaardere shovel of een kleinere happer.
tractorfan.nl/topic/239351/
+1
EA_MF
@Sjon Normaal gesproken mag zo’n cilinder in geen geval kapot scheuren. Nieuwe cilinder er aan en dan gaat t allicht jaren weer goed.
+2
Fendt926Driver
@EA_MF het is natuurlijk wel een hele dreun elke keer de zuiger tegen de eindkap met het inkippen in de mengwagen.
En wat ik merkte met een shovel die dan ook over het dode punt gaat met uitkippen dat je hem over de rand van de mengwagen moet trekken voordat de cylinder hem weer terug trekken kan.
+1
EA_MF
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
het is natuurlijk wel een hele dreun elke keer de zuiger tegen de eindkap met het inkippen in de mengwagen.

Als het goed is komt de zuiger nooit in de buurt van de eindkap met leegkippen mits de giek over de helft vd hefhoogte in de lucht hangt 😉

als die door t dode punt gaat en je dan de giek gaat heffen zonder druk te zetten op de bakcilinder om die in te trekken komen er inderdaad wel hele rare krachten op. Op die manier heb ik bij onze oude minishovel de zuigerstang eens dubbel gevouwen, de eerste keer konden we m onder de pers weer recht buigen, de tweede keer was die zodanig krom dat er een nieuwe cilinder voor gemaakt is.
spotmelker
@EA_MF ik denk dat je hier beschrijft wat er fout gegaan is. Bij mij brak het oog van de tussenstang die tussen het werktuigenbord en het kanteljuk zit. Gelukkig is die iets zwakker dan de cilinder.
fendtlars
@Fendt926Driver klopt hij wil nog wel een over het dode punt gaan, maar hoe is dit te voorkomen? Zwaardere cilinder trek je misschien nog meer mee kapot..
fendtlars
@EA_MF daar ga ik ook vanuit, cilinder zit er al sinds 1998 aan zover ik weet..
Bert353
Dat soort cilinders kun je (volgens mij) ook met einddemper krijgen.
als ik het goed begrepen heb is de buitenbuis op het begin (of eind) van de schroefdraad gescheurd?
schroefdraad word altijd gesneden op zo'n buis, niet gerold. en een kras (de onderkant van de snede) is bij zware belasting altijd het begin van een scheur.
dus is eigenlijk wel logisch, met dat leegklapperen?!?
Ik denk dat een binnendemper (of eindaanslag) herhaling van dit probleem wel voorkomt.
kans is wel, dat die cilinders niet zo op voorraad liggen, maar gebouwd moeten worden?
fendtlars
@Bert353 zou ook goed kunnen inderdaad! Maar kunnen hem niet zo lang missen..
Bert353
@fendtlars kijk eerst maar eens hoe snel zoiets gemaakt kan worden, in eerdere reacties werd al een bedrijf genoemd die daar heel snel in was?
Jef1965
Nieuwe cilinder erop ding op marktplaats en een zwaardere shovel terug kopen. Dit is puur overbelasting.
+1
fendtlars
@Jef1965 is de beste oplossing wel, maar deze inruilen voor een zwaardere telt behoorlijk aan.
+2
Bert353
@Jef1965 dit kan ook bij een zwaardere gebeuren, lees maar waarom dit gebeurt, heb ik net geschreven, hoe zwaar zo'n machine dan is scheelt daar niets aan.
frammi
Hydrovasly in Tilburg.Herstellen en maken alles op maat.
+1
fendtlars
.

(klik om te vergroten)

+2
fendtlars
@fendtlars de cilinder is weer in elkaar gelast dit was blijkbaar nog wel mogelijk..
+1
Ford-NH_fan
@fendtlars Net werk.
Blijf voorzichtig, las is iets ondermaats
Belangrijker misschien nog dat cilinderbuis meestal 'versterkt' staal is, door lassen gaat de sterkte iets terug tot gewoon St.52.
Rechtheid is vermoedelijk wel goed.
+2
willemk
@Ford-NH_fan ik zou er meteen een bus overheen trekken en vast lassen. Nu is die iets verzwakt en met een bus wordt die sterker als orgineel
fendtlars
@willemk klopt, zat ik zelf ook aan de denken.
+2
donkey63
@fendtlars Bij gebrek aan een bus, kun je er ook strippen langs lassen, 2 of 3 stuks. Blijft toch vaak, einde las is begin breuk. Cilinder wordt bij toch "redelijk zwaar" belast, bij jou.
+1
Ford-NH_fan
Beter nog niet lassen.
Met enkele trekstangen versterken, vergelijk de in USA en Canada vaak gebruikte cilinders.
Op werktuigbouw.nl/sub9.htm/ kan je vlot berekenen dat bijvoorbeeld M12 ongeveer 2 ton kracht geeft.
Ruimte voor bevestigingsstrip of -schijf is er.

(klik om te vergroten)

Trekstangcilinder

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schaffer 336 en hebben de trefwoorden schaffer en cilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
56
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN