Steyr 180a - Voorknipperlichten op een oldtimer is dat verplicht?

Ik heb een oldtimer van rond de jaren 50, moet ik daar voorknipperlichten op hebben? Voor op de openbare weg.

Alvast bedankt

Deel dit topic

matthieu-coumans

Reacties

+2
roscho
Volgens het apk-handboek van de RDW (apk-handboek.rdw.nl/landbouwvoertuigen/…) :

"c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig,"

Daar staat niks bij over leeftijd van de trekker. Kennelijk is de tijd dat je toekon met hand uitsteken voorbij.
+1
JD3010
@roscho Dit zie ik op Google.

Voertuigen van 50 jaar of ouder hoeven vanaf 1 januari 2021 niet meer verplicht APK gekeurd te worden. ...
+2
roscho
@JD3010 Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook niet meer aan de wettelijke verplichtingen hoeven te voldoen. Dan zou je in principe op je oldtimer helemaal geen licht hoeven te hebben, hij wordt toch niet meer gekeurd.
+2
JD3010
@roscho Volgens mij is juiste verlichting altijd al een eis geweest. Hoe zit het dan met gordels in oldtimer auto's? Die zaten er toen niet in en is meen ik daardoor ook niet verplicht ervoor. Vroeger was je hand uitsteken voldoende, hoe dat nu is weet ik niet. Een APK is ook een momentopname en geen veiligheidskeuring
roscho
Quote Reactie van @JD3010:
Hoe zit het dan met gordels in oldtimer auto's?

In een oldtimer auto van voor 1971 hoeven geen gordels te zitten. Daarna werden eerst de gordels op de voorstoelen/bank verplicht, pas later de achterbank. Dat staat gewoon zo in de wet. Zie ook anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/… . Maar voor richtingaanwijzers op trekkers heb ik nergens een uitzondering kunnen vinden.
JD3010
@roscho Daarom misschien ook geen verplichting? Vroeger was de hand uitsteken voldoende, vandaar denk ik ook z'n vraag. Persoonlijk zou ik ze er wel opzetten on dit soort discussies te voorkomen.
roscho
@JD3010 Ik kan over uitzonderingen daarvoor niks vinden, dus ik denk dat ze er gewoon op moeten zitten.
Je zou de proef op de som kunnen nemen en gewoon zonder richtingaanwijzers kunnen gaan rijden. Krijg je een bon, dan mocht het dus niet. Daarna zou je het nog kunnen laten voorkomen, waarna de rechter een definitief oordeel uitspreekt.
Het lijkt me die trammelant niet waard, dus ik zou in alle gevallen werkende richtingaanwijzers op de trekker willen.
JD3010
@roscho Een oudere brommer (1979) hoeft ook geen richtingaanwijzers te hebben, als die ze wel heeft moeten ze het doen bij de keuring bij het RDW. Dit was bij mijn brommer 2jaar geleden.
+1
roscho
@JD3010 Op geen enkele brommer zijn richtingaanwijzers verplicht. Zie rijksoverheid.nl/onderwerpen/brommer/…
Daar staan "2 ambergele richtingaanwijzers" voor zowel voor- als achterzijde aangegeven als toegestaan, maar ze staan niet in de kolom "verplicht".
JD3010
@roscho op oudere trekkers dan wel?
roscho
Quote Reactie van @JD3010:
oudere trekkers

Ik heb daarvoor geen uitzondering op de vaste regel kunnen vinden. Mocht iemand die uitzonderingsregel weten/kunnen vinden, dan geef ik mijn mening graag voor een betere.
+1
JD3010
@roscho Ik laat het hier maar bij, succes verder
CVT6230
@roscho @matthieu-coumans zo is het inderdaad, knipperlichten aan de voor- en achterzijde!
+1
Kosk123
In Nederland is het zo dat een voertuig moet voldoen aan de wettelijke eisen die golden in het bouwjaar van het voertuig
Corne S
Bij het op kenteken zetten, zat er een schrijven bij (moest je op een link klikken) en je moest er mee akkoord gaan dat het voertuig aan bepaalde verplichtingen voldoet. Echter heb ik niet gelezen wat het inhoudt 🙈.
+1
bas101
Heb altijd nog de wetgeving van de jaren 80 in mijn hoofd die destijds al sinds de jaren 50 onveranderd was en toen al verouderd was , nl richting aangeven mag of met knipperlicht of je met je hand arm uitsteken , minimale verlichting eisen was destijds enkel stadslicht
JD3010
@bas101 bij mij ook.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Steyr 180 en hebben de trefwoorden steyr en oldtimer geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!