Kan jezelf een centreerpen maken voor de koppeling?

Beste Tractor fans, Ik ben bezig met de restauratie van een Lamborghini R603. Nu ben ik op het punt gekomen om het motorblok en de versnellingsbak aan elkaar te maken, maar voordat ik dat kan doen moet ik de koppeling centreren met een centreerpen en deze pen heb ik niet. Nu is de vraag kan ik deze centreerpen zelf maken met een ijzeren buis/as? Of zijn er nog andere idee hiervoor? Alvast bedankt voor het meedenken!

Deel dit topic

Reacties

+3
JD3010
Een as in de draaibank en afdraaien op de juiste maten van het toplager en de koppelingsplaat. De tanden heb je hier niet voor nodig, dus de binnenkant vd vertanding meten.
+1
DennisR603.
@JD3010 dankjewel voor de tip! Ik zelf heb alleen geen draaibank😅 dus daar moet ik dan nog naar opzoek gaan
+1
JD3010
@DennisR603. Die heb ik wel hoor, je bent welkom.😂
+1
joop-same
@DennisR603. Je neemt gewoon een grotere boor met conisch waarvan het dunste deel in het toplager past en de boordikte 22 of 24 mm. in de naaf van de plaat, als je de plaat nu losvast zet dan de boor zo recht mogelijk houden en dan de drukgroep vast draaien.
+2
inspecteurfendt
Wij centreren de koppelingsplaat altijd op het zicht. Is soms even prutsen maar tzal wel sneller gaan dan hulpstukken draaien.
+1
Jan mf6465
@inspecteurfendt
Ik heb dat ook altijd op het zicht gedaan tot dat ik bij een fiat 100.90 en nieuwe dubbele koppeling heb geplaatst. Die heeft een aparte plaat voor de aftakas. Op geen enkele manier juist te krijgen. Van ellende toch een paspin gaan halen bij de dealer.
DennisR603.
@inspecteurfendt Ja ik heb de koppelingplaat ook op het zicht voor nu gecentreerd, maar ik was er niet zeker van of dit wel zou werken. Dit is ook het eerste restauratie project waar ik aan begonnen ben, dus vandaar dat ik het topic was gestart. Maar bedankt voor het meedenken ook!
+1
Jan mf6465
@DennisR603.
Je moet vooral goed kijken als je de drukgroep met de boutjes hand-vast draait dat de afstand aan buitenkant van de koppelingsplaat zo gelijk mogelijk is rondom ten opzichte van de buitenrand van de drukgroep. Als dit rondom dezelfde maat is (met schuifmaat meten), dan gaat terug in elkaar schuiven geen probleem zijn. Niet vergeten om klein beetje vet op de splines en in het toplager te smeren.
+2
Jan mf6465
@DennisR603.
En niet proberen de motor tegen de bak te forceren door langere bouten te gebruiken. Hij moet met de hand volledig tegen elkaar gedrukt kunnen worden
+3
Bert353
@DennisR603. kijk wat je kunt doen met een bezemsteel of iets vergelijkbaars?
+2
Welten
Ik heb de zelfde lamborghini. Van de zomer nog gesplitst of lekkage aan de prise as te maken. Heb het gedaan met een universeel centreer setje wat je bij iedere gereedschapswinkel kunt kopen.
DennisR603.
@Welten en waar heb jij dan dat universele setje gehaald als ik vragen mag? En bedankt voor het meedenken!
+1
Welten
@DennisR603. Had gewoon een simpel centreer setje gekocht bij hbm. Alle tractors nog meer kunnen centreren. Je moet ook gewoon even goed kijken of het goed staat natuurlijk. De splines goed schoon maken. En een een beetje speciaal luk koppeling vet er aan doen. Dan gaat het vaak van zelf. Maar nooit gaan forceren met de tractor bij elkaar doen
+2
Yanmarthomas
Zelf een pas stuk gedraaid voor de dubbele koppeling van mijn ihc 533

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

DennisR603.
@Yanmarthomas Maar dat heb je netjes gedaan! Ja ik ga het eerst nog eens op het oog proberen en als dat niet wil, dan kijk ik of ik een pas stuk kan draaien
+1
Yanmarthomas
@DennisR603. ik weet niet waar je vandaan komt anders wil ik best een passtuk voor je draaien hoor
+3
blauwe tractor
Heb verschillende zelf gemaakt van nijlon of een stuk rond gewoon even in de draaibank.
DennisR603.
@blauwe tractor Maar met nijlon een pas stuk maken is denk ik wel makkelijker dan met een stuk rond
+2
casejxu115
@DennisR603. Draaid makkelijker ja, is wel veel duurder als een stukje ijzer rond 40 ofzo.
+3
Corne S
@DennisR603.

Ik zou POM pakken. Minder vocht gevoelig en draait beter.

Ik heb hier ook weleens een lange dop gepakte die precies in het toplager paste en vervolgens isolatie tape er omheen gedraaid, net zolang het paste.

Maar meestal haal je de price-as er toch uit om keerringen te vervangen. Daar mee kun je het ook goed. Achterste plaat is meestal toch al gecentreerd.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden versnellingsbak en koppeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0