Illustratie van:

Kemper balenwagen - Ervaringen met Kemper/Fella Ballomat/balenopraper

Ik ben aan het overwegen om na de aanschaf van de nieuwe pers een Kemper/Fella Ballenautomat 125 aan te schaffen. Op E-bay kleinanzeigen heb ik een mooie gezien die me wel aan staat, maar ik vraag me af of er mensen zijn die ervaring met zo'n machine hebben. Zijn ze technisch betrouwbaar, enigzins reparabel en zijn er nog onderdelen te krijgen? Ook de relatief hoge aanschafprijs voor een gebruikte machine doet me een beetje aarzelen.
Voor mij zou het qua werk een mooie machine zijn; lekker baaltjes rapen achter op het veld en dan meteen op de hooizolder uitpoepen! Scheelt toch een hoop gesleep. Op de filmpjes op youtube ziet het er handig uit.

Groetjes Bouke

Deel dit topic

Reacties

+1
wotan2
Als het werkt, gaat het vlug en zonder moeite, maar veel bewegende delen dus een hapering zit er snel in. Ik heb er jaren een gehad, maar er eigenlijk maar 2 of 3 jaar echt meegewerkt. Allereerst moet je je afvragen of je plek hebt voor zo'n wagen; onderschat de afmetingen niet. Daarna is enig technisch inzicht wel een vereiste, niet dat de techniek zo moeilijk in elkaar steekt, maar je moet wel even door kunnen denken en een oog voor detail hebben als de wagen hapert.
Welgerap52
@wotan2 ik heb er ook 1 gehad werkt op zich goed maar met land op afstand moet je flink door rijden om er 1000 thuis te krijgen
contitour
@Welgerap52 Das hier niet zo'n probleem. Ik breng het hooi met de ladewagen hier achter op het veld en droog het daar dan af. Het persen gebeurt dus hier achter het huis.
contitour
@wotan2 Gevoel voor techniek heb ik wel, maar was het een betrouwbare machine, of zijn er veel (grote) reparaties geweest?
wotan2
@contitour nee, grote reparaties heb ik niet gehad. Maar vaak met kleine dingetjes stil gestaan, en je bent zo een half uurtje verder voor je door hebt wat er hand is, en het probleem in het veld op kunt lossen. Korte probleem lijst van wat ik ben tegen gekomen: touw van een pak ergens in de wagen blijven haken; wagen gaat door slipkoppeling. Ook is een keer de rail onderin de wagen afgebroken van de houder, waardoor deze op het chassis zakte en bleef haken. Ik had al een paar keer een pak moeten bevrijden van te voren, dus ik bleef maar zoeken naar waar nu weer een touw vast zat, tot mijn oog hier op viel. Verder heb je snel alles krom als je iets raakt, recht trekken gaat dan ook wel, maar het model krijg je niet helemaal terug. Ik ben eens op internet een wagen tegen gekomen die een oude vangrail als lichtbalk had. Gezien de constructie van de wagen geen dom idee.
JohanvS
Hier in de buurt een paar boeren die heel veel baaltjes maken.
Die gebruiken een Arcusin bundel machine, dan kan je ze met een balenklem laden. Bij verkoop uit de schuur kan je ze ook weer zo verkopen.
Welgerap52
@JohanvS dat is nog veeeeel duurder
JohanvS
@Welgerap52 die machine is inderdaad duur maar schrijft ook heel weinig af.
contitour
@JohanvS Heb ik ook naar zitten te kijken. Ook naar de balebandit/baron, maar dat soort machines zijn voor mij veel te duur en daarvoor pers ik toch (nog) te weinig balen. Ook heb ik geen trekker/shovel waarmee ik de pakken zou kunnen laden. Ik vindt het wel erg mooie systemen.
+1
jeet
Wij hebben er jaren 1 gehad
De balen moeten niet te zwaar of te lang zijn en als het savonds een uur of 7/8 was kon die de schuur in dan wilde het niet meer eigenlijk gezien was het voor ons een miskoop
contitour
@jeet Waarom wil het dan niet meer? Balen/hooi te vochtig of zwaar aan het worden?
Welgerap52
@contitour als het avond wordt dan wordt het hooi stroef meestal maar ook als het bewolkt raakt merk je het al heel goed , soms laten we hooi baaltjes een nacht liggen als het niet meer gaat en dan gaan we de volgend dag verder rond een uur of 12
jeet
@contitour dan word het hooi stroever en willen ze niet door de bochten draaien en duwen ze de planken kapot als de balen wat langer op het land liggen en de grond wat vochtig is en het hooi wat klammer word was het soms ook al een drama
Stro ging veel beter
+1
Welgerap52
@jeet een bundelaar doet het als de avond er in komt ook niet.
jeet
@Welgerap52 dat zou goed kunnen nooit mee gewerkt heb er wel eens aan zitten denken om een arcusin aan te schaffen
Heeten743
Ik heb nog wel wat onderdelen liggen van een Kemper balenwagen. waaronder nieuwe opvoerbanden voor de balen.
lydia-van-vliet
@Heeten743 Heb je die onderdelen nog liggen en zouden wij die evt. over kunnen nemen? Want wij hebben ook een Kemper balenwagen 125BE. Gerwin
Heeten743
@lydia-van-vliet Ja ik heb nog wel onderdelen liggen, wat zoek je?
international xl
Ik heb voor de gein ook als eens gekeken naar zon wagen, wat mij tegen staat is dat er maar 120 baaltjes in kunnen, dus je moet op die zelfde middag de hooizolder op om ze netjes weg te pakken, daarna kun je pas weer gaan laden. Dus zoals jij zegt even uitpoepen op zolder lijkt mij niet handig. Wij persen met een opvoergoot op de wagen, dit kun je met 2 personen makkelijk aan, daarnaast kun je als je meerdere wagens hebt de wagens savonds vol laten staan en hoef je ze niet die zelfde middag op zolder te pakken. Op deze manier kun je snel en goedkoop veel pakjes droog weg werken. Vervolgens pakken wij de volgende ochtend bij koeler weer de pakjes op zolder. Hierbij gebruiken wij een Hoving balen transporteur, deze staan soms voor weinig op marktplaats en draaien op krachtstroom.
+2
wotan2
@international xl "normale" balen houd het met 100 op, die 125 zijn als de pers op zijn kortst staat. Ik had de Kemper gekocht omdat ik alleen stond en maar matig aan hulpjes kon komen. Mijn Kemper had een vertragingskastje waardoor hij langzamer loste. Ik had ook een transporteur, ik liet de baaltjes via de goot op de transporteur glijden, en op zolder had ik voor het eerst de baaltjes in de hand. Als het begin gemaakt was op zolder en ik minder ver hoefde te lopen hield ik de wagen in mijn 1 tje bij. Als ik rond huis baaltjes verzamelde had ik elke 35 tot 45 minuten een vrachtje op zolder.
contitour
@wotan2 Ik heb ook een transporteur. Die heb ik destijds gekocht om de baaltjes van de wagen naar zolder te brengen. Hetgeen jij verteld over dat je elke 35/45 minuten een lading boven hebt spreekt me erg aan, omdat ik voornamelijk rond het huis pers. Als ik niet rond het huis pers is het voor derden (en de mogen zelf slepen) of het zijn maar relatief kleine veldjes waar niet meer dan 200 baaltjes vanaf komen en ook niet heel ver rijden zijn. Mooi dat je het dan in je eentje kon bij houden. De machine blijf ik iig erg interessant vinden.
contitour
Het hooi-seizoen komt er weer aan en ik ben nog steeds over bovenstaande wagen aan het nadenken en advertenties in de gaten aan het houden. Ik heb nog een praktische vraag. Ik pers mijn balen het liefst op ongeveer 90 cm ivm stapelen en hanteerbaarheid. Kan de Kemper met deze balen overweg of moeten ze nog korter worden geperst. Als ik zo op de filmpjes kijk zie ik toch af en toe erg korte balen voorbij komen.

Bouke
+1
wotan2
@contitour uit mijn hoofd is de maximaal aanbevolen baallengte 110 cm. Ligt er natuurlijk ook aan of je “beton” balen perst, of juist was losser omdat je twijfelt of het droog genoeg is. Een losse kom wat makkelijker de bocht om, maar het risico dat hij ergens blijft haken word ook groter.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kemper balenwagen en hebben de trefwoorden onderdelen , ervaringen en betrouwbaar geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0