Opraapwagen kopen voor John deere 6155r

Wij hebben zelf een melkvee bedrijf van 100 koeien en kuilen laatste 5 jaar zelf in met een taarup 465 met thm rotor en een 6230 john deere. Nu hebben wij een trekker erbij gekocht een john deere 6155r en dachten aan opschalen met beetje Loonwerk inkuilen. Maar wat voor opraapwagen dachten jullie aan? Merk? Kuubs? Voor de 6155r john deere. Gebruikte wagen tot max 40.000 euro

Mvg Bouwman

Deel dit topic

Reacties

+1
rickboer blija
Schuitemaker rapide 155 / 580 (taarup idee)
Strautmann @mdoornekamp is daar de specialist in
Krone zx
Pottinger jumbo
Claas cargos

Mijn voorkeur zou uitgaan naar schuitemaker, maar om de correcte beslissing te nemen zou je ze moeten proberen. Ga in ieder geval verschillende merken bekijken
LucasBouwman
@rickboer blija mijn ervaring is met de oude Loonwerker is dat die schuitemaker mega zwaar trekker en (balletjes) aan het voerhek liggen bij het restvoer. Wat is jouw ervaring daar mee?
rickboer blija
@LucasBouwman ben persoonlijk heel tevreden met schuitemaker, ze zijn lekker simpel en degelijk. En de ondersteuning van dealers in nederland is zeer goed.

Het zwaar draaien is de laatse jaren beter geworden, en moet met hedendaagse trekkers geen probleem meer zijn

De balletjes waar je het over hebt kom vooral voor als er extreem geperst word in de wagen, met normaal laadgedrag valt dit allemaal wel mee. Wij hebben hier thuis bijvoorbeeld eigenlijk geen problemen mee.

Natuurlijk draaien wij thuis met schuitemaker en zal ik daar altijd naartoe leunen, en zijn er hier op TF mensen die zeer anti schuitemaker zijn. Hier heeft iedereen zijn voorkeuren en om voor jezelf een besluit te maken zal je ze toch zelf moeten proberen
LucasBouwman
@rickboer blija heb je ook Al ervaring met die nieuwe type rotor voor in de schuitemaker? Met die brede kammen erop?
rickboer blija
@LucasBouwman thuis nog de dunne kammen (met een 1000 serie rotor) heb een paar keer met brede kammen gewerkt. Draaien opzich goed, al is de nieuwste rotor van schuitemaker nog beter
mf 6150
@LucasBouwman
Balletjes komen met name door stampen, dat kun je met elke wagen voor elkaar krijgen
930triplemaaier
@LucasBouwman Dat valt heel erg mee... Ik kon zelfs met een rapide 8400 en 200pk (vergelijkbaar met jou jd6155r) het redden op veenland. En de nieuwere series trekken een stuk minder zwaar dan de oudere types. En in najaarsgras trekken alle ladewagens zwaar. Hebben voor de schuitenaker ook een strauttman 3 assige ladewagen op demo gehad en die trok ook heel zwaar. Het komt dan vooral op ervaring aan.
+4
Ruben-Wind
@rickboer blija Martijn gaat toch niet z’n concurrent advieseren😜😜
+3
rickboer blija
@Ruben-Wind zou het?
@mdoornekamp kan zich vast niet stilhouden als het over schuitemaker en strautmann gaat😜😇
+1
2850Johndeere6R
@rickboer blija Bergmann of Lely zijn ook niet verkeerd toch?
+1
rickboer blija
@2850Johndeere6R bergmann ben ik persoonlijk niet bekend mee en draaien volgens mij ook niet zo veel in nederland. Betekend niet dat ze verkeerd zijn

Lely (fendt) precies het zelfde, alleen zit je daarmee dat je misschien geen 'loonwerker' wagen vind voor 40k
+1
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
geen loonwerk wagen vind voor 40K

Ja klopt. Dat is je grootste struikel blok. Gebruikte wagens zijn sowieso al heel duur. En laatste jaar is dat alleen maar duurder geworden. Denk dat je minimaal 50 K kwijt bent. Een wagen van meer dan 10 jr oud heb je sowieso niks aan.
mdoornekamp
@J asper zo'n wagen heeft toen nieuw 55 K gekost.
rickboer blija
@mdoornekamp @J asper weet ook niet of deze wagen super geschikt is om (in combinatie met een 6155r) mee loonwerk te doen
J asper
@mdoornekamp Is wel inclusief bij die Duitsers, maarja wat zou zo wagen nu nieuw kosten? De nieuwprijs toen zegt nu niks maar zoveel alles duurder geworden is ineens 🙈
+1
mdoornekamp
@J asper
Quote:
wel inclusief

Ohja. Je hebt gelijk. Fan is het nog niet zo'n gekke prijs. Weet alleen niet of deze nog ketting aandrijving heeft voor de rotor of lichte tandwiel kast.
+3
Ruben-Wind
@2850Johndeere6R Bergman draait hier wel veel. Zeker geen slechte wagens.
fan van trekkers
@Ruben-Wind ervaring deel ik ook, van het voorjaar op demo gehad en deed niet onder aan pottinger ( zeg ik niet snel ). Nadeel voor ons is dat hij een hoog eigen gewicht heeft en aan de prijs is. Tweede hands staat weinig te koop.
MaxxuM4ever
Als je met die wagen gaat loonwerken ga je dan ook de kuil vastrijden in loonwerk?
LucasBouwman
@MaxxuM4ever klopt we hebben net een jako wals en veenhuis verdeler gekocht
Ruben-Wind
@LucasBouwman en die 6420 op de kuil?
+1
Fendt926Driver
@LucasBouwman loonwerk inkuilen met een 4 cyl trekker van nog geen 5 ton standaard op de kuil.
Met wokkel en gewichten en dubbellucht nog verdomd weinig vastrij capaciteit.
Vooral als je nu denkt aan een wagen waar meer in gaat dan een taarup.
langeslagdiesel
@Fendt926Driver liever ff meer op de bult dan in het land lijkt mij. Maar wie ben ik.
+2
LucasBouwman
@langeslagdiesel over de bult heb ik geen klachten meer gekregen sinds ik de aandruk wals van jako heb gekocht. Vol water laten lopen en dat gaat als de malle!
GerbertXL
Ik zou naar een strautmann super vitesse kijken zoals j asper gelinkt heeft. Jammer alleen van die smalle pick ups, en het weggedrag van die boogie tandems vind ik een verschrikking (al zal dat met een geveerde dissel allicht beter zijn).
Anders een pottinger torro, veel wagen voor je geld en een lekker brede pick up. Een wat oudere krone zx lijkt mij ook geen gekke wagen.
+1
rickboer blija
@GerbertXL oude zx kan wel roestgevoelig zijn, en zijn met de pick up niet heel hoog van de grond. Voor de rest geen verkeerde wagens
+4
JD 6110
Veenhuis combi 2000. Trekt redelijk ligt simpele bediening. Oerdegelijke bak. En perst goed.
+3
MaxxuM4ever
Heb je ook naar lease van een opraapwagen gekeken? Heb je nieuw, weinig onderhoud voor een niet al te hoog start bedrag (per maand).
+4
cb6520
@MaxxuM4ever als je geen duurdere kan of wil kopen moet je vooral niet gaan leasen. Ga je vaste lasten alleen maar mee verhogen
+1
MaxxuM4ever
@cb6520 een oudere wagen waar je steeds met een extra man met onderdelen heen moet terwijl je er mee aan het loonwerken bent verdien je ook niet snel aan lijkt me en je krijgt er onrustige klanten van als je je werk niet voor de regen klaar krijgt.
Je kunt de optie er allicht financieel naast leggen toch?
+1
RaHeados
Zelf hebben wij een schuitemaker rapide 135, 35 kuub volgens het type plaatje. Trekker van 150pk er voor wil prima. Zelf zijn we aan het kijken wat we er mee moeten, rotor is op en besturing is niet helemaal 100% meer maar veder nog wel degelijk. Kijk bij het kopen ook naar de invoer, als die op is zijn dat ook dure dingen. Meende iets van 15.000 of nog wat meer ofzo. Nieuwe wagens zijn ook verschrikkelijk duur. 2e hands voor onder de 40.000 kan ook duur uit vallen als er nog wat aan moet gebeuren.
+1
Fendt926Driver
@RaHeados nieuwe 6mm rotor kost ruim 6000 euri.
Een 8mm rotor 8000 euri.
Pick up ruim 3500
Messenbalk 1500.
Dus 15.000 inclusief arbeidsloon kom je denk ik niet aan.
RaHeados
@Fendt926Driver hmm zal wel, dat is wat de dealer zij bij ons 😅
RaHeados
@RaHeados de een zij 15 duizend, andere 17 duizend
rickboer blija
@RaHeados 100 serie zal brutto op 15 zitte, netto denk ik tussen de 10 en 11
RaHeados
@rickboer blija zal wel voor het eerst zijn, pa zegt daar praten ze altijd aleen over ex btw
rickboer blija
@RaHeados brutto voor 1000 serie was ook dik 21k.

Je hoeft natuurlijk ook niet voor een orginele sr rotor te geen, je hebt ook van der leij. En thm rotors. Deze zullen voordeliger zijn dan een orgine sr rotor
RaHeados
@rickboer blija zullen zie die ook doen dan als ze schuitemaker dealer zijn? Ik denk dat het dan wel over orginele gaat dan.

er was er een wezen kijken, van de dealer met een van schuitemaker er bij, die zij dat ze ook konden op lassen, maar deze al zo ver versleten was dat het eigenlijk niet heel veel waarde heeft.
rickboer blija
@RaHeados ik kan hierweg niet beoordelen hoe jullie rotor is. Ik weet wel dat de staat van de rotor behoorlijk de prijs van een wagen bepaald. En natuurlijk is het een bittere pil om te slikken zn nieuwe rotor, maar ik ben van mening dat je wagen er zeker beter van wordt
RaHeados
@rickboer blija ja dat klopt, maar zo als gezegt, hij is niet 100% meer. de bediening van de achter klep open doen bleef laatste keer bijna heel te tijd haperen, elke keer omhoog doen en maar stukje gaan. Met achteruit rijden stuurt die ook niet goed terug met gedwongen gestuurd bij ons. Hij blijft wel op druk maar na een bocht achteruit moet je hem vooruit doen ander krijg je nooit meer terug gestuurd.
RaHeados
@RaHeados ik heb niet gehoord wat die van ons waard is, alleen wat 1 dealer toe wou hebben mits de rotor nog redelijk was, dat was ook al een fors bedrag. 🙉
rickboer blija
@RaHeados ja dat blijft lastig, alles is op te lossen natuurlijk. Ik moet wel zeggen dat de 135 een hele beste schuitemaker wagen is. Maar soms is het gewoon tijd om machines te vernieuwen.

En vooral met jullie 150 pk kan er wel een iets grotere wagen achter dan een 135.
RaHeados
@rickboer blija ja was 150pk 😆 stond eerst een tm120 voor, dat was te krap met bult op drukken, toen een tm155, die is van het voor jaar weg gegaan voor een t7.200. kort op staat nou 200pk dr voor.

we zijn aan het kijken naar een rapide 660, nieuwe van de 155 dachten we.
rickboer blija
@RaHeados 660 is wel behoorlijk, kan natuurlijk wel maar hier in de buurt draaide achter verschillende t7.200 een rapide 580 en dat draait super
RaHeados
@rickboer blija dealers zeggen dat het wel wilt, maar als een andere trekker voor nood ofzo n keer voor moet zullen het wel halve vrachten worden denk 😂
rickboer blija
@RaHeados ik hou je niet tegen
+1
mdoornekamp
@RaHeados hebben jullie T7.200 vario of powrwshift bak. Die Vario s willen op den duur wel stoppen als het extreem zwaar gaat achteruit
RaHeados
@mdoornekamp de vario, Autocommand
+1
mdoornekamp
@RaHeados dan is een 660 nog wel aardig grote wagen. Je verliest toch wat pk's met de vario van de New Holland. 580 is ook al een hele vooruitgang tov een Sr 135. Brede pickup en mooie brede bak.
rickboer blija
@Fendt926Driver nieuwe rotor (brede kammen) voor een 1000 serie moest 2 weken geleden 18500 kosten zonder installatie
arjanvw
@Fendt926Driver zag toevallig in dr agritrader bij Beverdam 2 nieuwe rotor liggen van een Krone ZX 2500,-. Dat is dan wel weinig geld.
+1
mdoornekamp
@arjanvw die Krone rotors zag ik ook liggen. Beetje vreemde handel. Kan ook van en Mx zijn. Maar afwachten of het allemaal past. Nieuwe rotor komt bij Krone niet zo vaak voor, dus zal wel ergens zijn blijven liggen.
+2
Fendt926Driver
@arjanvw vaak is de krone wagen het niet meer waard om er een nieuwe in te zetten.
Laten we in het midden of de wagen dan eerder kapot is of dat de rotor langer mee gaat.
arjanvw
@Fendt926Driver of er moet een keer een vreemd voorwerp in de rotor komen. Maar dat gebeurd ook maar sporadisch dat die dan kapot gaat.
+1
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
vreemd voorwerp in de rotor

Tanden recht slaan, beetje lassen en door. Maar dat lukt bij schuitemaker en taarup niet. En er zijn nog wel meer merken die de tanden "los" geklemd op de rotor monteren. Maar zo'n wagen wil ik dan sowieso liever niet. Vroeger bij de oudere Strautmann en Krone Titan wel een aantal keren aant lassen geweest bij een boer. Maar dan kon je wel verder. Als je tand segmenten moet gaan vervangen ben je vele malen langer bezig en meer kosten.
+1
guus hiddink
Kijk hier maar eens op daar staan 3 strautmannen op incl de biedingen troostwijkauctions.com/nl/agricultural-industry/…
+7
walker1
@LucasBouwman Heb je ook al beetje marktonderzoek gedaan? Heb je al boeren die klant willen worden? Je zal dan ook onder de prijs van de huidige loonwerker moeten duiken. Ook al naar alle andere kosten gekeken, behalve die van de opraapwagen? Zoals je het nu omschrijft vind ik het overkomen als een hafbakken plan, zo van: "ach we een grotere trekker gekocht, ach zullen we dan ook maar grotere opraapwagen kopen? als we dan toch bezig zijn, zullen we ook maar loonwerkertje gaan spelen dan?"
J asper
@walker1 🤫🤫
+2
rommert14
@walker1 En welke melkveehouder met meer als 40 laat iemand kuilen met maar 1 wagen? Dan schiet het immers ook al niet meer op
walker1
@rommert14 Dat ook, de grotere melkveehouders hier in de regio die de loonwerker laten inkuilen zitten echt niet te wachten op 155 pk met opraapwagen en een 4 cilinder trekker met kuilverdeler. Hier is het allemaal hakselen met 2 silagewagens en een flinke loader op de kuil. Enige wat die boeren zelf nog doen is een keer schudden. Loonwerker maait met een Krone Big M, komt ook harken met 4 rotor hark. Daar kan je als boer gewoon niet meer tegenop, tenzij je een echt groot bedrijf hebt, of zoals @rickboer blija met buren samenwerkt qua mechanisatie.
J asper
Quote Reactie van @walker1:
Loonwerker maait met een Krone Big M, komt ook harken met 4 rotor hark. Daar kan je als boer gewoon niet meer tegenop,

Ervaring hoor ik?😅🙈

Maar komt ook omdat ze daar bij jullie relevatie weinig grasland hebben jn verhouding?
walker1
@J asper Heeft weinig met ervaring te maken. Ik zie dat toch zelf hoe er hier in de regio ingekuild wordt en wat de loonwerkers aan machines hebben.
mdoornekamp
@walker1
Quote:
onder de prijs van de huidige loonwerker moeten duiken

Dat kan hier bijna niet . Prijzen zijn laag hier. Als je nog goedkoper gaat, moet er geld bij.
+1
RaHeados
@mdoornekamp dus ze komen al voor niks kuilen begrijp ik 😂 dan kan hier de wagen ook wel stil staan als ze toch voor niks komen 😛
+1
mdoornekamp
@RaHeados als jij voor 95 euro een trekker + wagen kunt krijgen zoals @Fendt926Driver zegt, kun je zelf haast geen wagen kopen.
RaHeados
@mdoornekamp ik heb geen idee wat de loonwerkers hier vrage, mijn vader doet samen mijn zijn 2 broers in de mechanisatie, veder 3 apparte melkvee bedrijven maar machines samen. als mijn pa het alleen moest doen had er wel een loonwerker geweest denk ik
+2
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
pa het alleen moest doen

Ja alles staat of valt toch een beetje met de arbeid. Dat komt er iedere keer weer uit in de discussie's over zelf doen of uitbesteden. En het moet gewoon bij je passen.
deJong
@mdoornekamp ael voor een dan heb je wel een jd 6225R met een nieuwe combiline op het erf staan met een chauffeeur die snelheid zet😏
+1
mdoornekamp
@deJong effe resumé; 150 euro per uur voor een jd 6215R met Pottinger combine. En een goeie chauffeur.

Dat is wel een goeie prijs/kwaliteit combinatie denk ik.
+1
Ruben-Wind
@mdoornekamp dat kosten ze hier ook. Hakselen is naar veehouding veel goedkoper
deJong
@Ruben-Wind wij hebben nu nog geen kuilsilos staan dus de opslag moet nog wat geupdate worden😏
mdoornekamp
@Ruben-Wind hakselen is hier in verhouding veel duurder
Ruben-Wind
@mdoornekamp als ik 2 opraapwagens met aanrijden heb lopen is dat per uur net zo duur als hakselaar met 2 wagens en aanrijden. Denk wel dat die 2 opraapwagens meer gras weg rijden.
mdoornekamp
@Ruben-Wind dan draait die haksel trein wel goedkoop bij jou. Meestal dat wat duurder dan 2 opraapwagen s + shovel
oanejorrit12
@mdoornekamp hoeveel kost een shovel op de bult dan? 2 opraapwagens is ook 300,- in het uur.
Als het hier mooi gaat, en met een normale gras snede vreet de hakselaar kleine 10 bunder in het uur weg.
mdoornekamp
@oanejorrit12 opraapwagens kleine 5 bunder per uur per wagen. Shovel 80 - 85 euro.

Haksel trein 400+ ??
NH-Ford
@mdoornekamp vang deze reactie zo ff op, is een 5ha in uur ongeveer de maatstaf die je neemt voor een wagen in normale omstandigheden en land rondom erf?
mdoornekamp
@NH-Ford in latere snedes is 5 ha wel haalbaar. 1e snee redt je dat natuurlijk niet.
arjanvw
@mdoornekamp 5 ha per uur gemiddeld over alle snedes is wel erg positief ingeschat. Dacht dat een hakselaar daar op zat en een opraapwagen op 3 ha/uur.
NH-Ford
@arjanvw hoe kom jij daarop?
In normale omstandigheden hebben wij met opraapwagen (Super Vitesse) bijna dezelfde capaciteit als onze maaicapaciteit, tegen de 5 ha in uur.
+1
arjanvw
@NH-Ford ik heb het over gemiddeld. Als jij onze 55 ha 1e snede in 11uur weg kan rijden met een Vitesse dan doen wij echt iets verkeerd. Dan stop ik gelijk met zelf kuilen. Of onze opraapwagen heeft geen capaciteit of ik moet fors minder kunstmest gaan strooien...
+1
Terwisscha
@arjanvw 5 ha is inderdaad iets te hoog in geschat. 2,5 ha gemiddeld hier. Met de eerste snede iets minder en later in het jaar ruimt het iets sneller.
oanejorrit12
@mdoornekamp hakselen is idd 400+. Dan maakt het elkaar niet gek veel wat goedkoper is volgens mij
Ruben-Wind
@mdoornekamp NL loonwerker, Duitse zijn aardig duurder maar daar krijgen we diesel subsidie waardoor het verschil aardig kleiner wordt.
mdoornekamp
@Ruben-Wind Hoe werkt dat dan met die diesel subsidie?
zettelmeyer
@Ruben-Wind hier ook zo, hakselen kom ik voordeliger uit dan met 2 opraapwagens
Ruben-Wind
@zettelmeyer hier zijn de percelen gemiddeld maar 2,5 ha groot en dat houdt vooral de capaciteit van hakselen tegen denk ik.
claasfendt
@Ruben-Wind de capaciteit van het hakselen word een groot deel door het harken bepaald hier op de kleine stukjes halen ze ook ruim 10 ha per uur
Ruben-Wind
@claasfendt dat valt mij hard mee dan. Wij harken ook 13 meter breed.
claasfendt
@Ruben-Wind altijd 2 x rondharken de ongeveer 25 meter zodat ze op de kopakker naast elkaar kunnen blijven rijden zelf hark ik met een dubbele zijafleg tegen elkaar aan de grotere percelen doet de loonwerker met de 4 element
Terwisscha
@Ruben-Wind hier ook soms ook wel 24 meter bij elkaar draaien. Hang er vanaf hoe groot een akker is
+1
deJong
@mdoornekamp jah ben ik wel tevreden over. Voor de torro's met vergelijkbare trekker ervoor betalen we 10 euro minder en anders nog eens een 10 minder met een 7800 oid ervoor.
+1
JD3010
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Dat is wel een goeie prijs/kwaliteit combinatie denk ik.

Voor jou misschien wel. 😉
mdoornekamp
@JD3010 voor jou niet dan? Voor een gemiddeld leanbedrew wel denk ik
+1
JD3010
@mdoornekamp Dat betaal ik lang niet voor een meststrooier met een grote Fendt ervoor, incl. GPS en weegsysteem erop.
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
meststrooier

Ja dat zijn ook wel dure machines. En die stront wil ook wel invreten na een paar jaar. Een mest strooier heeft wel wat minder draaiende delen en je hoeft geen messen te slijpen. Een 12 tons mest verspreider zit hier rond 100 euro/u
JD3010
@mdoornekamp Een rotte meststrooier heeft dan weinig restwaarde meer, jouw wagen nog wel. Zal ook betaald moeten worden.
Het is ook niet dat ik je het niet gun hoor, begrijp me niet verkeerd.
mdoornekamp
@JD3010
Quote:
jou niet gun

Haha. Blijft een beetje lastig verhaal om te vergelijken. Zoals @hobbyboer zegt kun je miss met een strooier meer uren maken. Wij zitten met kuilen ook wel op 250 tot 300 uur met de opraapwagen. Maar dat is ook wel een beetje de max . 1 jaar heb ik 340 uur met 1 wagen gedraaid.
+1
hobbyboer
@JD3010 met zo'n meststrooier kun je ook veel meer uren per jaar maken.
Dan verdien je de strooier zelf makkelijker terug en het poppetje achter het stuur is ook efficienter in te zetten doordat je minder weersafhankelijker bent en een langer seizoen hebt.
+1
JD3010
@hobbyboer Geen idee of dat zo is. Ik zie ze hier voor augustus maar weinig rijden, het seizoen is dan gauw om.
+3
mdoornekamp
@JD3010 als ze dan van augustus tot Juli doorrijden, gaat het goed
deJong
@mdoornekamp 150 komt eerder in de buurt.
Fendt926Driver
@mdoornekamp wil niet veel zeggen.
Maar op 45km afstand zit een loonwerker die met een 200+pk new holland komt met een grote pottinger wagen voor 95 euro per uur.
Als je de veenhuis combi hebt 85.
Loonwerkers hier vragen 170 per uur.
Waar zit jij ongeveer???
Meende dat ik 125 voor een 140pk trekker met een nieuwe lely wagen ook al gehoord het op tf
mdoornekamp
@Fendt926Driver 95 euro is veel te weinig. Man en gasolie ben je al weer dan de helft kwijt. 170 is lekker royaal dat redden wij hier ook niet. Zit hier tussen de 110 en 160. Varierend van een Torro tot een 6600 sw met 250 pk jd.
hoest
@Fendt926Driver Nou die mag hier ook wel komen. Betaal krapaan 240 per uur voor wagen Plus shovel. 🤔
+1
MaxxuM4ever
@walker1 ach je moet ook eens iets proberen toch? Om de kosten te beheersen moet je bedrijf toch blijven groeien en een extra omzet/winst poot onder je bedrijf naast melkgeld geeft ook wat spreiding van risico.
Als je er schik in hebt, koop een kar en ga het een paar jaar proberen, dan definitief de balans opmaken. Als je die 40.000 op de bank laat staan weet je zeker dat het minder waard wordt.
Volgens mij is @Pieter514 ook begonnen met 1 sleeepslang combi met een collega veehouder. Nu een aantal jaren later is dat uitgegroeid tot een Loonbedrijf die het hele veehouderij pakket kan aanbieden.
walker1
@MaxxuM4ever als je 40.000 euro hebt moet je ze niet op de spaarrekening laten staan. Kan je er beter mee gaan beleggen.
+9
Quote Reactie van @walker1:
als je 40.000 euro hebt moet je ze niet op de spaarrekening laten staan. Kan je er beter mee gaan beleggen.

Wat een advies, mag toch hopen dat niemand hier wat mee doet. Beleggen is leuk met geld dat je echt langdurig kunt missen, maar als melkveehouder zou ik toch maar zorgen voor een beetje buffer, kop boven water houden in slechte tijden (en gewoon iedereen optijd kunnen betalen) is toch wel ff wat belangrijker dan op verjaardagen lopen pochen dat je begonnen bent met beleggen. Die beste melkprijs stijgt sommigen naar het hoofd en ineens gebeuren er gekke dingen. En als het straks weer 30 cent of minder is, steen en been klagen en drekt aankloppen bij de bank. Nee, dan beleg ik liever alleen m’n brood
+8
arjanvw
@ronald-deutz-fahr als de kunstmest of rekening van de diesel is geweest, blijft er niet veel over van de zogenaamde 'goede ' melkprijs...
+1
casejxu
@arjanvw of n vracht bierborstel ofzo😅
+1
rommert14
@casejxu hier elke 2 dagen 36 ton premix 🙈
zettelmeyer
@casejxu en als je een slurf besteld moet je al bestellen als de andere bestelling nog niet geleverd is.... wat een levertijde
casejxu
@zettelmeyer dat is dan bij ons weer geen probleem. Over t algemeen hebben wij binnen werkweek in huis
zettelmeyer
@casejxu ook in slurf?
casejxu
@zettelmeyer jep hebben geen kleine silo meer. (Is wel de bedoeling uiteindelijk)
deJong
@casejxu bb nu ook 3.20 tot 3.30 de procent vorige zomer 2 60..
+1
@arjanvw mwa hou je minder over als een jaar terug? Hier juist blij met deze melkprijs, compenseerd al die kosten tenminste.
als de basisprijs nu 30 cent of minder was, dan konden we klagen.
+1
Fendt612e
@ronald-deutz-fahr zeker niet minder, maar de rekening kan hier altijd verder omhoog als omlaag😁
+2
arjanvw
@ronald-deutz-fahr diesel en oa krachtvoer/eiwit zijn al langer duur. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker blij met de hogere melkprijs. En bedoel niet jouw opmerking, maar Ik stoor me alleen behoorlijk als er nu al genoemd wordt dat het een hoge melkprijs is. Deze prijs zou het gemiddelde minimaal moeten zijn. Voorbeeldje over de kunstmest prijs, we strooien per jaar ong 70-75 ton. Heb 25 ton in de silo's zitten voor een acceptabele prijs. Met de huidige prijs zijn we voor de rest 20.000,- meer kwijt... tikt toch wel door.
@arjanvw daar heb je gelijk in, dit zou normaal moeten zijn. Ik ben wel blij met deze prijs, als die nu op gemiddeld niveau zou zitten was het niet best. Diesel en kunstmest tellen bij jouw natuurlijk dubbel met de akkerbouwer tak, hier kunstmest vroeg ingekocht, en een beetje diesel om te voeren, dat tikt niet heel hard aan op dit moment. Word ook nog wel anders natuurlijk
Is jouw tarwe ook niet voor flink meer geld als andere jaren weg gegaan dan? Of was die stijging toen nog niet aan de orde?
+3
arjanvw
@ronald-deutz-fahr Tarwe brengt idd een derde meer op dan vorig jaar. De opbrengst was ook een 1000-1500 kg lager dan normaal. Dat is wereld wijd en maakt daarom wel wat goed. Ik klaag niet, maar blijf wel met de benen op de grond staan. De gestegen opbrengstprijzen maakt een groot deel de hogere kosten goed, maar daardoor betekend het niet dat de portemonnee gelijk veel groter wordt.
+2
@arjanvw krachtvoer.....
+1
arjanvw
+1
J asper
@walker1 In ijzer beleggen is al geen vetpot, maar dat is beter werk voor de doorsnee melkveehouder dan zonder verstand met beleggen beginnen😂 maar denk dat de meesten nog geen last hebben dat ze zoveel geld teveel hebben dat ze daar mee beginnen.
+1
walker1
@J asper Beleggen kan tegenwoordig ook al met 100 euro als je wilt. Gaat tegenwoordig allemaal digitaal en heel veel verstand hoef je er ook niet van te hebben, bij alle banken kan je ook geld inleggen in mixfondsen, zo'n fonds handelt dan in aandelen en spreid de risico's. Ik beleg al ruim 20 jaar en het rendeert gewoon stuk beter als spaarrekening, zeker de laatste jaren, spaarrente is 0 of bijna 0, terwijl de economie gewoon lekker draait. Ja, ik heb ook wel met de aandelen in de min gestaan, maar heb ze nog nooit met verlies hoeven te verkopen. Als het in de min staat dan moet je juist kopen.
+3
rommert14
@MaxxuM4ever
Quote:
Als je die 40.000 op de bank laat staan weet je zeker dat het minder waard wordt.

En het investeren in ijzer weet je ook zeker dat het minder waard wordt. 🤭 sorry, kon het niet laten 🤪
+7
casejxu
@rommert14 maar je rekening van de loonwerker komt niet zo erg meer terug. En die wagen koop je als er geld is... en de rekening van loonwerker komt ook als het jou niet past!
rommert14
@casejxu Dat is zeker zo
+2
CaseCS130
@rommert14 kuch, 8730, kuch 🤣
+4
case 745 xl
@casejxu dit is een heel andere discussie geworden dan waar de jongen om vroeg. Zelf kuilen moet wel bij je passen. Als je met tegenzin op de trekker gaat zitten om het zelf te willen doen gaat het in mijn ogen al verkeerd. Net als echte koe boeren die moet er helemaal niet mee beginnen. Hangt natuurlijk ook van de beschikbare arbeid af. Als je met 1 wagen wil loonwerk en en dan je eigen nat laat worden omdat je bij een ander bent op het juiste moment. Heb je niks verdiend. Ik zie dat bij mij zelf net zo met de midibalenpers. Op het goede moment ben ik altijd bij een ander. En mijn eigen moet er altijd snachts even achteraan. Dat is al het eerste verlies.
+1
casejxu
@case 745 xl klopt. Daarom hou ik me ook van die andere discussie af. En grassen wij momenteel alleen nog bij ons eigen
Pieter514
@MaxxuM4ever klopt ja hahah klein beetje uit de hand gelopen hobby zegmaar
+3
arjanvw
Denk zelf dat je met deze topic niet veel verder komt, zijn genoeg opraapwagen discussies geweest en de gebruiker verdedigt vaak zijn eigen wagen.

Je hebt met 200 pk meer dan genoeg voor een wagen van 35-40m3. Het merk maakt daarbij niet zoveel uit denk ik. Kijk een beetje in jouw buurt rond die jou goede service kan verlenen. Daar heb je meer aan.
+5
jehan
Gevaarlijke vraag weer hier ..zoals al zo vaak gezegd is ieder noemt zijn eigen merk.. waardoor je keuze alleen maar moeilijker wordt ..mijn tip is koop geen ladewagen om uit loonwerk te gaan ..heb hier in de regio wel boeren zoiets proberen op te zetten .geen een meer die het nog doet ..zijn jullie thuis druk met kuilen willen anderen ook ..je bent altijd weersafhankelijk en hebt thuis de koeien die je ook normaal moet verzorgen..ook in drukke tijd ..heb 2 boeren gesproken die allebei zeiden wat je bij een ander verdient laat je thuis weer liggen..ik praat zelf uit ervaring .. met mijn ervaringen met de combinatie van eigen boerderij hebben en werken bij loonwerker
+7
walker1
@jehan Ja, ik heb er zo ook al verschillende zien beginnen en ook weer mee stoppen. Ook vaak vaan die gevallen dat zoonlief klaar is met de MAS, perse thuis in het bedrijf wilt, maar er niet genoeg arbeid is voor vader en zoon, dan wordt er opeens flink geïnvesteerde in de eigen mechanisatie, ondanks dat pa altijd tevreden was over de loonwerker, maar goed zoonlief moet zich ook bezighouden, om die dure machines terug te verdienen gaan ze er maar wat bij loonwerken. In de wintermaanden wil zoonlief ook zelf het onderhoud doen, dus er moet ook een mooie loods met werkplaats komen, vol met allerlei duur gereedschap. En als vervolgens een aantal jaren later pa stopt of wegvalt, staat zoonlief daar met zijn dure loods en werkplaats, vol met dure machines, maar hij moet dan zelf de hele dag koeien voeren en melken.
Meestal kunnen zulke jongens vaak veel beter een paar jaar ergens in loondienst gaan werken. Wordt je ook nooit dommer van, om eerst ergens te gaan werken voordat je thuis in het bedrijf komt.
+1
jehan
@walker1 ja en zelfs zo als ik al zei ..eigen boerderij met baan bij loonwerker erbij kan weleens vervelende gevallen geven..loonwerker druk this ook druk..heb paar keer meegemaakt dat ik dag van te voren gebeld werd met de vraag kun je morgen eerder komen want we zijn druk met kuilen..dus ik veel eerder mn bed uit om eerst thuis het werk te doen ..denkt onder het voeren dadelijk niet vergeten voer te bestellen voor de varkens anders kom ik het weekend niet over ..tsja zit je paar uur later op de trekker en denkt dan opeens kak voer vergeten te bestellen..dit was in de tijd dat er nog geen mobieltjes waren..straks maar doen als ik weer thuis ben ..dan kreeg je de extra korting van op tijd bestellen al niet meer ..dus weer niets verdiend die dag ..toen dit 2 keer gebeurt was heb ik de keuze gemaakt... van het is of het een of het ander ..maar allebei gaat hem niet worden ..toen volledig naar het loonwerk gegaan ..varkensschuur verhuurd en een veel rustiger leven
+1
Fiatje640
@jehan van die twee tegenvallers meteen al een keuze gemaakt dat je loonwerk gi ng doen 😂😂
jehan
@Fiatje640 was wel een van de reden om een keuze te maken ja
CaseCS130
@jehan 17 jaar.... We zullen zien hoeveel verschillend werk tegelijk deze jongeman kan doen in de toekomst.
+1
jehan
@CaseCS130 ja die jochies kunnen alles al he ?
+1
casejxu
@jehan kwa hoeveelheid werk stond ik er 10 jaar terug ook heel anders tegen over. Zeker nu met n gezinnetje vind ik t veel belangrijker te genieten van t leven👌 al vind ik het niet erg af en toe langer door te halen maar alles met mate
+1
jehan
@casejxu zeer verstandig wat je daar zegt..laatste jaren bij mn werkgever vaak gezegd betaal overuren maar niet uit geef me maar vrij ..maar ja dat heeft ook weer met leeftijd te maken ..ik geniet nu van in mijn vrije uren of dagen van de kleine dingen
+1
casejxu
@jehan dat is ook n rede om als zzper te gaan. Wil zomerdag iets meer uren maken en dan winter dag wat rustiger aan. We zijn toch geen zon aanbidders. En omdat werk altijd rond huis is zie ik t thuisfront evengoed nog met grote regelmaat
+1
Fiatje640
@jehan jah 17 , maar ken alles goed onthouden ,misschien dat jij eens een opschrijfblokje moet probere om iets te onthouden met bestellen,ken je misshien ook geen twee meer tegelijk. 😉😃😂
+2
MaxxuM4ever
@Fiatje640 Nederlands is je goeiste vak op sgool zeker?
+1
rommert14
@walker1
Quote:
zoonlief klaar is met de MAS, perse thuis in het bedrijf wilt, maar er niet genoeg arbeid is voor vader en zoon,

Was hier zo met mn, broertje en mij. En nu mijn zusje. Had een best loonbedrijf kunnen zijn 😂😂
rickboer blija
@rommert14 die hebben we hier nog niet genoeg in noord friesland 🙈😜
+1
worteljcb
Quote Reactie van @walker1:
Meestal kunnen zulke jongens vaak veel beter een paar jaar ergens in loondienst gaan werken.

Ben het niet altijd met je eens, maar je slaat hier de spijker op z’n kop bij veel gevallen!
+2
rickboer blija
@jehan @walker1 zulke gevallen zullen er altijd zijn en blijven. Ben persoonlijk wel blij met de manier die wij hebben. De hooibouwmachines samen met een andere melkveehouder (minder inversteringen en groter materiaal), wij helpen elkaar ook met kuilen.

Daarnaast heeft de loonwerker die bij ons bemest 3 klanten met grote ladewagens (waaronder ons), en deze belt in de piekmomenten gewoon rond. Als je kan helpen is het mooi en ander een andere keer beter. Op die manier is loonwerk geen hoofddoel, maar kan het in geval van nood wel
walker1
@rickboer blija Ja, dat kan inderdaad prima werken.
+1
deutz dx 610
tripglobaltrading.nl/Werktuigen/58/…
Geen idee wat de staat verder is maar hiermee ben je nog niet verplicht aan loonwerk lijkt mij
Baltus_steyr
@deutz dx 610 dit lijkt mij ook nog wel een robuuste goede boeren/loonwerkers wagen voor niet al te gek geld. Word het loonwerk niet wat, dan kun je hem voor dat geld zelf ook nog wel slijiten!
deutz dx 610
@Baltus_steyr klopt, lijkt me zelf nog wel eens wat alleen opt moment ff niet😅
+4
Poah de beste man vraagt naar ideeen over een opraapwagen, en krijgt hele betogen waarom loonwerken niks is😂
Misschien heeft zn buurman wel gezegt als jullie een grote wagen en kuilverdeler kopen mag je hier wel komen kuilen dan verdeel ik zelf.. ofzo 😅
En nee
Ik weet niks van opraapwagens 😂
walker1
@ronald-deutz-fahr Dan moet hij dat er meteen bij vertellen dat hij al een buurman als klant heeft. Hij geeft verder ook 0,0 extra informatie, is ook een nieuw profiel, waar verder ook geen info of foto's bij staan.
+4
@walker1 wat moet die nogmeer vertellen dan?
Ze kuilen zelf op de boerderij
Huidig trekker is een 6155r
Wil een wagen met capaciteid, van 40 rugge
En mogelijk beetje gaan loonwerken
En de vraag, welke wagen is geschikt. Wat wil je allemaal weten dan?
+1
walker1
@ronald-deutz-fahr Het zal er aan liggen hoe hij het geschreven heeft, maar echt doordacht komt het niet over.
+2
@walker1 waarom zou je daarover oordelen?
+1
walker1
@ronald-deutz-fahr Het zal aan de schrijfwijze liggen, maar het komt niet direct serieus over. Als er dan ook verder geen info is of niks in profiel staat, dan weet ik ook niet of het een volwassen boer is of de eerste de beste puber die volgende week moet afrijden voor zijn T rijbewijs en al weken lang natte dromen heeft over een eigen loonbedrijf.
+1
angelo-nabben
@ronald-deutz-fahr en vervolgens laat hij niks meer van zich horen!
+5
@angelo-nabben ja schokkend, al een halve dag niet online, poe hee
+6
casejxu
@walker1 lekker boeien wat voor info hij geeft... hij vraagt om n wagen en niet om de wijsheden van n ander. Vind het zelf een mooi plan als je daar de ruimte voor heb.
+4
LucasBouwman
@casejxu vraag om de ervaringen van een ander als ik uit deze vraag kan opmaken dat er 1 2 of wellicht 3 wagens boven uit komen ik in die categorie kijken. Aangezien de wagens volgens mij aardig dicht bij elkaar liggen met prijzen.
+2
casejxu
@LucasBouwman ja snap ik. Maar niet om het wel of niet loonwerkertje spelen. Zou ook eens rond kijken naar een rapide 130/135. Dan hou jij budget over voor een @thmtrader modificatie en heb je n wagen voor t leve
+1
LucasBouwman
@casejxu ik hoor wel dat de mensen die met een thm draaien er super dik tevreden over zijn inc onszelf Jah maar heb geen ervaringen met de schuitemaker rotor variant.
casejxu
@LucasBouwman die hier in de buurt draait is er volgens mij zeer blij mee!
+2
@LucasBouwman zit je met je taarup bij een dealer, of sleutelaar die hem onderhoud/repareerd? Of een mechanisatie bedrijf uit de buurt waar je veel laat doen en goed mee overweg kunt? Dan is deze vraag bij hun neerleggen een goede optie, zeker als ze al meerdere wagens van bepaald merk hebben. Elke kleur heeft zn voor en nadelen, maar de allerbeste wagen is zonder goede service ook waardeloos. En groot of klein, jong of oud. Je komt een keer stil te staan😅
LucasBouwman
@ronald-deutz-fahr taarup gekocht van thm rotor afgelopen 2 jaar 1x stuk gegaan. Reparaties waar we niet uitkomen komt de zzp monteur voor.
@LucasBouwman tevreden over thm en die wagen?
Zo ja
Daar deze vraag neerleggen😅
+1
CaseCS130
@LucasBouwman Schuitemaker heeft als voordeel dat je er ook echt fatsoenlijk mais mee kan rijden mocht je dat willen. De oudere typen, vooral de 100 serie zullen wel de nodige extra gasolie verbruiken tegenover andere merken van die leeftijd zoals Pottinger/Strautmann en Krone. Qua snelheid van laden zullen deze merken het ook beter doen dan de oude Schuitemakers. De nieuwere SR's doen het wel een stuk beter.
Qua messen wisselen is een Pottinger en jonge Krone heerlijk, die zwaaien de balk naast de wagen. Strautmann heeft op een aantal wagens omwisselbare messen, die hebben aan beide kanten snijvlak zodat je een keer kan wisselen zonder te slijpen.
Let bij aanschaf vooral op de staat van de rotor en pickup.
+2
mdoornekamp
@CaseCS130 @casejxu Dan kan ie de wagen van @RaHeados wel kopen. Die wil wel wat anders. Win win situatie.
RaHeados
@mdoornekamp misschien wordt het andere rotor. hebben nog niks gekocht.
maar van de winter moet er wel wat of andere rotor of andere wagen 😅
+1
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
andere rotor of andere wagen

Ok. ja altijd lastige beslissing. Misschien wel goed om je hele wagen eens goed door te lichten. Je gaf zelf al aan dat de besturing ook versleten is. Zijn je aandrijf kasten voor en zijkant al eens vervangen? Die hebben ook niet het eeuwige leven. En je bodem ketting en aandrijving slijt ook wel. Zoals je in het forum van @rickboer blija zag. Pick up kost ook nog 3500 euri.
+1
RaHeados
@CaseCS130 dat zegt de loonwerker ook de schuit zijn echte dubbel doel, pottingen is super op gras, maar mais nie zo.
op onze 135 heb je ook om wisselbare messen, gaat ideaal. in de cabine met de kast messen er uit halen en je gooit buiten klep open en je kan er goed bij.
idd de staat van de rotor kan een leuke kosten post zijn
+1
@mdoornekamp kan die 6155 mooi aan werken 💪🏻💪🏻
johndeere6230

Is ook al 200 pk he 😜 zal nog wel niet tegenvallen denk ik, mits de rotor goed is
+1
rickboer blija
@mdoornekamp dan zou ik ook eens bij die wagens van meinderts bekijken. Daar zitte nieuwe type rotoren in en weet je ook zeker dat je wagens goed zijn
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
nieuwe type rotoren

Ja klopt. Dan heb je wel bedrijfs zekerheid. Maar dan redt je het niet met 40 K.
rickboer blija
@mdoornekamp weet ik niet hoor, kan altijd een keer informeren
+1
rubenv
agritechniekslingeland.nl/occasions/machines/…

deze staat bij ons in het dorp te koop
zelf altijd wel fan van de giga's brede pickup grote rotor en laden super en zijn niet te lomp
rickboer blija
@rubenv zag ik ook staan, ziet er absoluut niet verkeerd uit!
rubenv
@rickboer blija heb er laast een rondje om gelopen en gevraagt maar menig wagen heeft meer gedaan als die en ding is gewoon zeer strak voor zijn leeftijd
mdoornekamp
@rickboer blija @rubenv wel jammer dat die wagen in Friesland geen CFS is. Die wagens doen het toch wat beter met nat gras. En minder slijtage op de pick up
J asper
@mdoornekamp Is het waar dat je voor stalvoeren juist beter wagen zonder cfs kunt hebben?
+1
mdoornekamp
@J asper voor stalvoeren is de cfs wat minder ideaal. Komt ook door de pick up zonder curvebaan. Tanden staan wat achterover en pakken het natte en korte gras wat slechter op. Ook omdat het uit de maaier in 1 richting ligt. Puur voor stalvoeren zou ik zelf ook een wagen kopen met ouderwetse gestuurde pickup. Dus Claas of Pottinger.
Derkmax
@mdoornekamp
Mmmm. Ben best heel tevreden over het stal voeren met m'n Krone....ook ingestuurde pick up..
mdoornekamp
@Derkmax
Quote:
stalvoeren

Ok. Hier heeft een boer een Krone AX. Ook puur voor stalvoeren. Dat gaat ook wel goed.
J asper
@mdoornekamp Had er zelf ook geen belang bij onze doet het op wat gedoe met picup na goed. Alleen hoorde dat van een was er wel is benieuwd na. En zat wel wat in omdat die rol het uit elkaar trekt te weinig invoer met stalvoeren.
Noorderling
@mdoornekamp
Stal voeren is vaak ook nat gras. Dan is een curvebaan met allerlei lagers niet echt geschikt, elke dag doorsmeren blijft er ook bij.
GoVario
@mdoornekamp

Wat houd CFS bij Strautmann precies in?
mdoornekamp
@GoVario
Quote:
CFS

extra aangedreven rol tussen pickup en rotor. Om de gewasstroom te versnellen en verdelen. Deze types hebben ook altijd de pick up zonder curvebaan.
mf 6150
@rubenv
Op een veiling van troostwijk staan ook 2 Strautmann wagens, bj 2015 maar wel kleiner schoeisel
mdoornekamp
@mf 6150
Quote:
kleiner schoeisel

Hoe bedoel je? Zit 750/45r26.5 om . Groter gaat het niet worden. 1050/50r32 gaat niet passen.
mf 6150
@mdoornekamp
troostwijkauctions.com/nl/laad-silagewagen/…

Er staat ook 22.5 en 26.5 in de advertentie. Oogt ook wat klein of is dat gezichtsbedrog?
+1
mdoornekamp
@mf 6150 ja staat inderdaad ook 22,5. Maar dit is toch echt 26.5. Spatborden zijn vrij fors. Daardoor lijken de banden ook kleiner. Mijn wagen van 2017 heeft ook brede sparborden. De nieuwe van 2021 heeft weer smallere sparborden vanwege de wetgeving. Wagen mag maar 2,55 breed zijn.
PieterA
@mdoornekamp Ik begrijp dat de bak buitenwerks maximaal 2,55 m breed mag zijn. De wielen breder. Ik dacht maximaal 3m. Maar mogen de spatborden dan ook maar 2,55 meter zijn?
mf 6150
@mdoornekamp
Okay, zo zie je maar weer😅 2.55m is ook niks eigenlijk. Dan is zo'n wagen precies even breed als de buitenkant spatborden van onze mf
rubenv
@mdoornekamp wij hebben 700 ,?? 22.5 onder de mega vitesse maar dat houdt best tege op de kuil op te komen 😅
+1
mdoornekamp
@rubenv 22.5 inch wil inderdaad slecht de bult op. Heb die ervaring zelf ook wel met oudere wagen. 26.5 gaat wel veel beter.
+2
arjanvw
@mf 6150 Lijkt wel een mooie nette wagen, verwacht dat die wel richting de 60-65.000,- gaat opbrengen.
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
60-65.000

Ja denk het ook wel. Dat is ook gewoon de prijs voor zo'n 4001. Deze is ook nog met walsen. Staan trouwens 2 op de veiling
arjanvw
@mdoornekamp zag ik idd. Meeste materiaal ziet er wel goed uit op die veiling. Met bieden staat er bij Troostwijk wel netjes bij wat je precies aan bedrag kwijt bent. Dit soort net spul is vaak niet goedkoper dan bij een lmb. Voordeel is dat het niet 'ergens' om verkocht wordt, maar je hebt ook geen garantie.
+1
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
niet goedkoper

Nee valt vaak tegen. Voor de koopjes hoef je daar niet heen. En een wagen van 6 jaar oud heeft ook al weer een grote onderhouds beurt nodig. Als je dan bij een goeie dealer koopt, is alles al tip top.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mdoornekamp:
. Voor de koopjes hoef je daar niet heen.

Dat zeg jij.
Ben zelf al aan het kijken naar 3 items die er staan en nog geen 50 euro per stuk kosten.
Jij hebt net de machine niet waar de koopjes passen

Wij gaan wel naar de kijkdag...
mdoornekamp
@Fendt926Driver ik heb ook wel vaak naar front gewichten gekeken op zo'n veiling. Maar die gaan altijd duur weg. Maar met andere items kan het meevallen
+2
Fendt926Driver
@mdoornekamp gewichten moet je geluk mee hebben dat anderen net zitten te slapen.
Maar meestal is dat roofgoed.
Als je maar goed weet wat het nieuw kost kun je lang mee bieden.
Maar ook op tijd stoppen.
We gaan het mee maken.
rickboer blija
@Fendt926Driver
Quote:
Jij hebt net de machine niet waar de koopjes passen

Dit zeg je heel mooi, ben zelf nog opzoek naar een k80 trekhaak. Maar dat zijn ook vrijwel nooit koopje 🙈
Fendt926Driver
@rickboer blija in het begin waren ze nog wel eens voor weinig te koop.
Maar nu wil iedereen er 1
rickboer blija
@Fendt926Driver had toen bij die kofo veiling 1 moeten kopen, die waren niet raar geprijst.

Ik zit er ook nog mee dat ik eigenlijk 1 moet hebben die 40mm dik is
+1
arjanvw
@rickboer blija waarom koop je geen nieuwe? K80 moet goed vet op, anders zit er ook snel speling op.
rickboer blija
@arjanvw het zou een back-up plaat zijn voor de claas. 1tje die dus 99% van de tijd in het magazijn ligt. En wij vinden het wat zonde om een trekhaak van 1000 euro op de plank te hebben liggen als een (half versleten) plaat voor 250euro het ook kan doen
arjanvw
@rickboer blija waar ben je bang voor dat je één op reserve wilt hebben?
+1
rickboer blija
@arjanvw ik zou graag willen dat we in geval van nood door kunnen
arjanvw
@rickboer blija Op die manier. Slede van de Claas is niet aan te passen dat de K80 van de MF erin past?
rickboer blija
@arjanvw ondertrekhaak claas is 40mm, die van de mf is 50mm. Dus dan moeten alle trekhaken anders
J asper
@rickboer blija Waarom niet gewoon een normaal trekoog bin de wagen op reserve.
+1
rickboer blija
@J asper omdat trekhaak wissel bij een trekker doe ik binnen 10 min, bij de wagen zou je zomaar een uur bezig zijn met wisselen
J asper
@rickboer blija Hoezo duurt dat een uur?
rickboer blija
@J asper eerst de splitpen eruit, vervolgens moet je een grote dop hebben met een zware slag of luchtsleutel. Daarvoor moet je al naar de werkplaats. Dan de k80 wisselen voor het trekoog. En dan het hele spelletje andersom.

En omdat de mengwagen bij ons niet op de piton past moet ik alsnog de trekhaak van de trekker wisselen naar de zware piton plaat en dan kan ik alles omkoppelen
mdoornekamp
@rickboer blija @arjanvw ik heb ook 3 trekkers die voor de 2 wagens kunnen. Altijd makkelijk als er een keer een trekker uitvalt.
+1
RaHeados
@mdoornekamp wij hebben 3 trekkers die voor de opraapwagen kunnen. van het voor jaar had de 1 wat, dealer kon best betijds helpen dus kuilen maar wat langer over gedaan. mocht de dealer niet zo snel komen hadden we andere trekker gehaald. Altijd handig een back up te hebben.

van het voor jaar met maaien net zo, wij hebben zelf 1 trekker voor de dubbele maaier, maar die ging stuk. gezamelijke trekker gehaald en paar uur later weer aan de gang. 👌
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
3 trekkers voor de opraapwagen

Ja kan altijd keer van pas komen. En een leentrekker van de dealer moet je vaak veel aanpassen
arjanvw
@mdoornekamp wij hebben ook voor 3 trekkers K80 en piton-fix. Maar snap voor een backup dat 1000,- wat veel is voor een trekhaak.
@rickboer blija heb jij nu ook zo'n slede waar een vaste piton-fix zit en daaronder schuif je de K80 in?
rickboer blija
@arjanvw ja, precies zoals jij beschrijft. Dat was standaard bij alle ares 500 en 600 en de eerste arion 500 en 600. Geloof dat mf 6200 en de eerste 6400 ook precies de zelfde opbouw heeft
arjanvw
@rickboer blija volgens mij is dat bij de nieuwste nog steeds hetzelfde gebleven. Mocht ik een keer wat zien, geef ik wel een seintje.
rickboer blija
@arjanvw de nieuwere arions 500 en 600 en mf 6700 en 7700 zijn allemaal 50mm tenzij anders besteld
@rickboer blija Onze 6614 heeft 40 mm, de 6615 en 7616 50 mm. Denk dat de wisseling zit in de zwaardere achteras vanaf de 150 pk uitvoeringen
arjanvw
@rickboer blija weet je dat zeker? Onze 540 heeft dezelfde trekhaak als de oudere 640. Hebben 2 jaar terug een nieuwe 620 gebruikt en paste onze eigen K80 in. In onze 430 past die er niet in.
rickboer blija
@arjanvw blij claas weet ik het zeker, de trekhaak van de 400 is weer anders dan die van de 500 wn 600

@MaartenMandemaker zegt nu dat 40mm nog wel voorkomt op de lichtere 6600, ik ga uit van de gegeven die scharmuller levert over de diktes
mdoornekamp
@rickboer blija @arjanvw @MaartenMandemaker wij gebruiken 40 mm plaat als onder trekhaak. Voor alle types. Van JD 6610 tot 7810 en 6215R
rickboer blija
@mdoornekamp moet een jd plaatje hebben dus. Daar zit toch een stap/bocht omlaag in?
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
bochtomlaag

Ja bij een zwaai lat wel. Wij laten de kiper plaat altijd zelf snijden bij de staal boer. Kun je er zelf een piton fix of K80 bol oplassen. Wij hebben altijd boven lip met losse trek pen. Dan verliezen we de kipers ook niet
+1
rickboer blija
@mdoornekamp
Quote:
Wij laten de kiper plaat altijd zelf snijden bij de staal boer.

Is tegenwoordig ook niet meer te betalen, en wat voor soort staal gebruik je dan
deutz dx 470
@rickboer blija ben nu ook bezig met de haak aan de ttv ook zelf uitgetekend en laten snijden met plaat voor sturing erbij 800€ zonder de gaten die erin moeten en de k80 enz. Wij laten eigelijk alles uit s355 snijden (staal 52). Originele lat kost 1500 voor mij dus scheelt nog wel iets 🙈
rickboer blija
@deutz dx 470 deutz trekhaken zijn ook 60 mm dik toch? Als het voor ons een hoodtrekker was had ik dat soort geld ook wle uitgegeven maar dat is niet het geval

Voor onze claas is een orginele 1100, een 'to finish' plaat bij kramp kost 730 euro. En ik heb nog wat andere verkoper gevonden die een 'to finish' plaat (40mm) kan leveren voor 520 en een 45 mm plaat voor 330 euro.
Heb hier in de buurt al geinformeerd naar het afslijpen van 5 mm. Moet ook mogelijk zijn
@mdoornekamp Oke onder zo'n grote trekker nog een 40 mm plaat?
@rickboer blija Ja ik kwam erachter toen ik de zwaailat van de 15 onder de 14 wilde doen. Dat paste dus niet 😅
rickboer blija
@MaartenMandemaker kan gebeuren, weet je het voor de volgende keer
+1
zettelmeyer
@Fendt926Driver vaak staat er ook wel spul wat anders zelden tekoop komt. Laatst de hoogste bieder op ventilatoren in de stal. Maar kocht iemand de hele combinatie....
Op deze veiling staat ook mooi spul wat mij wel past
J asper
Quote Reactie van @zettelmeyer:
Op deze veiling staat ook mooi spul wat mij wel past

Reageer @zettelmeyer











johndeere6230
3u geleden

-->



Rapporteer aan admin
Stuur persoonlijk bericht

Kopieer link




Die Fendten ja?😜😜
mf 6150
@J asper
Al met nieuwe varios.... 😅
J asper
@mf 6150 Heb ze niet aan geklikt toch toch groot, maar dan kan die mooi weer een poosje dus😅👌🤙🏼 Gellukig hoef je niet elke twee jaar trillingsdempers vervangen enzo😜
+2
mf 6150
@J asper
Uit m'n hoofd ergens rond de 5500/6000 uur, mooi zonde als ze ook 16k kunnen rijden met 1 vario. Hahaha grapjas... 😅
+2
arjanvw
@J asper denk eerder die Volvo shovel!😉
Baltus_steyr
@zettelmeyer ik heb ook een (vd eerste dacht ik) bod gedaan op 3 stalventilatoren. Ik werd later overboden en dat dreef al lekker op. heb niet meer echt gekeken waar ze nu voor geveild werden maar het werd mij te duur!!
+1
zettelmeyer
@Baltus_steyr dr ware heel wat op aan het bieden. 1450 ging die voor weg. Nog heel wat goedkoper als nieuw
+1
Baltus_steyr
@zettelmeyer zal best, maar werd mij nog te duur. Veiling moet altijd wel koopje (kunnen) zijn he 😅 😁
+1
zettelmeyer
@Baltus_steyr haha ja klopt helemaal
johndeere6230
Welk merk heeft zelf jouw voorkeur? Doe je er alleen gras mee of ook mais? Etc.

Rij zelf veel met schuitemaker, grootste voordeel vind ik de slepende pickup, verder is het echt een dubbeldoel wagen. Doe je er alleen gras mee zou ik toch liever voor een pottinger gaan, een torro of jumbo vind ik persoonlijk mooie karren, kun je die 6155r ook goed voor laten werken. Wat de sterke/ zwakke punten zijn durf ik zo niet te zeggen weet @Wilting NH of @fan van trekkers wellicht?
+1
fan van trekkers
@johndeere6230 als het over een jumbo gaat mag je bij mij zijn ja🤣. Volgens mij zijn de zwakke punten van laadwagens overal we hetzelfde. Zit er veel speling op de tandbalken, zijn de veren van de messenbalk nog sterk, rollen de wieletjes allemaal, zit er niet teveel speling op de messenhouders, zitten de sterren van de rotor allemaal vast, geen speling op aftakas, ga zo maar door. Als je pottinger wil (raad ik je wel aan) kies dan een jumbo, zeker in het loonwerk, je kunt met best een hoge capaciteit inkuilen. Rond de 40000 euro staat genoeg te koop, maar denk om de bovenstaande punten. 6155 heeft pks genoeg om de wagen op gang te krijgen. Een 6610 is vaak ook nog wendbaar genoeg om te draaien op erven. Wil je echt veel naast de hakseaar rijden kun je combiline kiezen, maar vergeet niet dat dat 1,5 ton extra gewicht is, en met de standaardmodellen kun je ook als het nodig is meerijden
+1
fan van trekkers
@fan van trekkers
traktorpool.nl/details/Laadsilagewagen/…

Dit is misschien wat te veel van het goeie maar wel veel geweld voor je geld. Een 6420 op de bult wordt ondanks aandrukwals te min
+3
thmtrader
€15.000,00, €17.000, €21.000,00 voor een invoer?
Met stomme verbazing zit ik dit te lezen.
Het marketing systeem werkt dan wel opperbest als je in staat bent dat te verkopen.
+1
rickboer blija
@thmtrader blijkbaar vraag jij te weinig 😉.
Had jij al een brede kam 1000 serie rotor in productie? Zag op je Facebook 1 met gelastde strips, maar volgens mij nog niet een complete nieuwe voor een 1000 serie
thmtrader
@rickboer blija ja dat klopt voor de 1000 serie hebben wij een revisie rotor. De gebruikers zijn daar zo positief over dat er bij ons geen behoefte is (op dit moment) om een compleet nieuwe rotor te bouwen.
Maar prijstechnisch is het ook dichter bij de realiteit vind ik.
rickboer blija
@thmtrader jaa precies, hebben hier ook een prijs liggen van van der leij constructies. Die is een stuk realistieser.

Denk dat we die van ons eerst nog een keer oplassen en dan over een jaar of 3 een nieuwe rotor erin met brede kammen.
+2
CaseCS130
@rickboer blija Is dat niet heel veel werk voor maar 3 seizoenen? Kun je dan niet beter gelijk goed doen?
thmtrader
@CaseCS130 als je nog niet weet of je nog langer blijft rijden is het toch een prima gedachte. De dealer die hem oplast kan bij inruil niet zeggen dat de rotor niet goed is. Of toch wel.
CaseCS130
@thmtrader Ze hebben deze wagen nog niet zolang en volgens mij hebben ze die voor de lange termijn gekocht zo goed ik weet.
rickboer blija
@CaseCS130 als de afstrijker nou ook versleten waren hadden we het misschien wel gedaan, maar die zijn nog zeer netjes. Dus als we met oplassen nog een seizoen of 3 a 5 vooruit kunnen is dat in onze ogen net wat efficienter. Daarnaast is het een behoorlijke bittere pil om zn rotor te vervangen dus dat schuiven we liever wat langer voor ons uit
CaseCS130
@rickboer blija Aan de ene kant snap ik dat maar ik heb er al zoveel gezien waarbij dat oplassen eigenlijk maar prutsen is en qua werking ook niet veel verbeterd. Als je er meteen een nieuwe rotor in gooit heb je dat laswerk ook niet en direct plezier ervan. Als dat een goeie is kan die wel 20 jaar mee bij jullie?
+1
rickboer blija
@CaseCS130 wij horen verschillende verhalen over oplassen. Onze rotor kan nu nog een keer opgelast worden en dat gaan we gewoon proberen
+1
thmtrader
@rickboer blija hebben jullie bij ons ook al geïnformeerd of iseen efficiëntie rotor niet een behoefte?
rickboer blija
@thmtrader nee nog niet bij jullie geinformeerd, is misschien nog wel interessant om te weten te komen
Derkmax
Met zoveel specialisten hier wil ik toch even de volgende vraag stellen. Wanneer is een rotor versleten en hoe zie/ meet je dat. En hoe zit dat met de afstrijkers ?
Rij zelf met een Krone R50. Laadt prima, maar hoever de rotor is??
+2
mdoornekamp
@Derkmax
Quote:
krone

De rotor punten moeten vlak zijn tot het einde. En niet afgerond naar beneden. Zodat de rotor voldoende stuw vermogen houdt. Los zittende tanden kan volgens mij niet bij deze Krone 's.

De mate van slijtage hangt er sterk vanaf hoeveel je ( zinloos) aan het persen bent. Met normaal laden slijt een rotor amper.
CaseCS130
@mdoornekamp Afstrijkers beetje zelfde verhaal toch? Al verslijten die bij een Pottinger volgens mij nooit weer zo dik is dat spul. Vooral bij Taarup veel werk van die dingen gehad.
+1
mdoornekamp
@CaseCS130 ja klopt. Met persen en moren heb je de meeste slijtage. De verticale afstrijkers bij mijn Strautmann willen ook wel slijten. Denk dat de middelste paar wel een keer vervangen moeten worden. Of omwisselen met de buitenste.
+1
mdoornekamp

(klik om te vergroten)

Versleten rotor
arjanvw
@mdoornekamp dit is jouw inruil wagen?
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
Jouw inruil

Nee hoor. Zo hard slijten ze nu ook weer niet. Dit is een foto van een oude Mega. Die zijn sowieso wat slijtage gevoeliger. Nieuwere Giga's hebben hardox plaatjes, die ook nog opgelast zijn af fabriek.
arjanvw
@mdoornekamp netjes voor elkaar bij Strautmann, zo verslijt je de rotor niet zomaar.
mdoornekamp
@arjanvw Ja klopt. En vingers op de rotor buis gelast. Dus je krijgt nooit speling. Ik heb trouwens nog nooit schade aan de rotor gehad van dit type. Kan wel wat hebben blijkbaar.
arjanvw
@mdoornekamp je krijgt er ook niet zomaar wat in, moet al zowat een heiningpaal zijn die je niet opmerkt, al gaat dan de slipkoppeling er ook wel door. Wij hebben ook nog nooit wat met de rotor gehad, maar rijden ook wel wat minder weg dan jij.
2850Johndeere6R
@mdoornekamp Die zijn toch van wolfraamcarbide?
mdoornekamp
@2850Johndeere6R
Quote:
wolfram carbide

Dat is de las denk ik
2850Johndeere6R
@mdoornekamp Ik dacht dat er wolfraamcarbide op de rotor gelast was
+2
mdoornekamp

(klik om te vergroten)

Goede/ nieuwe rotor met vlakke tanden
Klussera
Wanneer is een taarup rotor versleten of slecht? kun je goed met zon wagen stalvoeren?
thmtrader
@Klussera de kammen worden te dun, te kort of gaan los zitten. Vaak is er sprake van meerdere slijtbeelden tegelijk.
johndeere6230
Quote Reactie van @arjanvw:
5 ha per uur gemiddeld over alle snedes is wel erg positief ingeschat

Moet met een beetje loonwerkerswagen wel te doen zijn toch? Kom vaak, licht een beetje aan het gras en afstand tot de kuil natuurlijk, maar kom vaak niet onder de 10 kmh met laden, dan ben je gauw een eind weg. Rijden hier thuis met die rapide 6600 met 220 pk ervoor, in zo'n 7 a 8 u tijd dik 30 bunder normale snee weg, wel alles huiskavel.

Beetje hakseltrein, goed op elkaar ingespeeld, rijdt toch wel richting de 10 bunder per uur weg gemiddeld over het jaar heen, als het maar beetje courant geharkt is, dan kan het hard gaan.
rickboer blija
@johndeere6230 met wat voor hark heb je die 30 bunder geharkt?

Wij rijden ( op de eerste. Snee na) 30 bunder weg in ca 5 uur, is wel met een 4 elements hark (die bespaart je echt veel tijd)
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @rickboer blija:
met wat voor hark heb je die 30 bunder geharkt?

Dat was nog met de oude stoll van 7 m, met die liner die we nu hebben, hebben we alleen nog maar gehakseld en geperst, verwacht inderdaad daar ook nog wel een slag te kunnen slaan qua tijd. Wat ook veel tijd scheelt is het nieuwe kavelpad en vooruit de kuil over.

Dat geloof ik wel, dat je daarmee hoop tijd bespaard, zeker de latere snedes. Scheelt ook een hoop rijbewegingen
+1
rickboer blija
@johndeere6230 voordat we de 4 element hark hadden had ik wel een efficiëntieslag verwacht, maar het verbaast me hoe groot die efficientiesllag nou werkelijk was. Bij alle snedes merk je dat het sneller gaat, en daarnaast benut je de capasiteit van de ladewagen/hakselaar ook veel beter
mdoornekamp
@rickboer blija ja brede hark scheelt echt wel. Wij hebben wel eens 30 ha in 2 uur weggereden met 2 wagens. Was ook op 14 m geharkt. Anders ben je bijna een keer zo lang bezig
rickboer blija
@mdoornekamp merk jij met laden ook nog veel verschil tussen gekneusd en niet gekneusd gras?
mdoornekamp
@rickboer blija
Quote:
verschil gekneusd of ongekneusd gras

Ja dat kun je nog wel merken. Vooral met 1e en 2e snee. Daarna heeft kneuzen niet zoveel zin meer. Maar hangt er ook vanaf of je nieuw grasland hebt, of oud land dat al 20 jr niet ingezaaid is. En kneus intensiteit zit ook nog wel een hoop verschil is. Maar al deze factoren zijn wel slecht te meten.
deJong
@johndeere6230 dan zet je toch 2 opraapwagens met minimaal 220 pk ervoor kom je op hetzelfde uit😄
johndeere6230
@deJong

Als hakselen bedoel je? Ja klopt, denk persoonlijk zelfs dat je met opraapwagens aan het eind van de rit nog wel meer weg rijdt dan een hakseltrein, maar goed dat ter zeide
+2
dx11
@deJong met 2 taarupjes rijden wij hier ook de 70 bunder op een dag weg, zonder 4 elements hark, en met maar 150pk voor de wagen
dx11
@deJong met 2 taarupjes rijden wij hier ook de 70 bunder op een dag weg, zonder 4 elements hark, en met maar 150pk voor de wagen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden opraapwagen , john deere en loonwerk geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
294
DEELNEMERS
52
WEERGAVES
0