Ford 5000 - Lek in cylinderkop ("culasse") van mijn Ford 5000

Vorige week vastgesteld dat er koelvloeistof lekt van onder één van de injectoren van mijn Ford 5000. De rechterkant van het motorblok stond al enkele maanden nat: twijfelde of het diesel of andere vloeistof was. Er nu werk van gemaakt: batterij verwijderd, alle vloeistof verwijderd en het motorblok ontvet, gereinigd en laten opdrogen. Daarna de tractor opnieuw gestart. Van onder één van de injectoren borrelt vloeistof op. Ook na het vervangen van de dichting van deze injector. Deze vloeistof stapelt zich dus langzaam op en loopt dan over op de zijkant van het motorblok waar het door de wind van de ventilator wordt rond geblazen. Een vriend vermoedt put-corrosie van binnenuit. Een nieuwe (kale) cylinderkop kost al gauw € 500. Nu vraag ik me af of het de moeite loont om deze herstelling te laten uitvoeren? Wat zal het volgende zijn? Tractor is van bouwjaar 1968. Twee jaar geleden de frontlader helemaal herschilderd, een maand geleden nog 350 euro betaald voor de herstelling van de stuurhulppiston... De tractor doet voor mij het nodige maar heeft wel een vervuilende uitlaat. Heeft iemand ervaring met het vervangen van de cylinderkop? Dank voor uw reactie

Deel dit topic

Kluiszicht

Reacties

cyrus-van-gelder
Wel balen zoiets
blauwe tractor
Wat voor vervuiling komt van de uitlaat? Is dit zwart en vettig of hoe moet ik die vervuiling zien??
Kluiszicht
De uitlaat rookt blauw en stinkt behoorlijk... In februari 2021 kreeg de motor nog een nazicht maar er werden geen cilinders vervangen. De tractor start wel goed.
JCfendt307lsa
Heb je de verstuiver ook getest toen je die afdichting hebt vervangen? Ik denk dat je even zekerheid moet hebben over wat er lekt voordat je de kop eraf trekt. Dus lekt er diesel, (kapotte verstuiver), koelvloeistof, of motorolie.
+2
Kluiszicht
Beste,
Ondertussen is duidelijk geworden dat het diesel is dat lekt in tegenstelling tot mijn eerste vermoeden. De voorbije week de tractor gebruikt voor het ruimen van een gracht: had een vodje rond de injector gestoken en dit had alles opgenomen. Veel kan het dus niet zijn; motorblok blijft dus ook droog. Nu de moer op de retour een kwartje meer aangespannen: heb de indruk dat het misschien vandaar kan komen. Anders even de twee koperen dichtingen vernieuwen. Maar jouw stelling is ook door enkele vrienden bevestigt: je kan niets ondernemen als je niet weet waar het lek vandaan komt. Dat heb ik alvast bijgeleerd. Bedankt hiervoor. Fons
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 en hebben de trefwoorden koelvloeistof , rechterkant en ventilator geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!