Vicon CM 270F - Glijschotel buitenste trommel zit vast, bekend probleem?

We waren met onderhoud bezig aan onze Vicon cm 270F en kwamen erachter dat de ene buitenste glijschotel niet meer vrij draaien wil. Glijschotel, flens en veer die erboven zit gedemonteerd maar heb geen idee waar ik het moet zoeken. Iemand bekend met dit probleem?

Deel dit topic

CaseCS130

Reacties

CaseCS130
Weet iemand van jullie het misschien @dx11 , @J asper ?
+1
J asper
@CaseCS130 Ik weet niet precies waar je in de maaier zit, en lijkt me dat je dat al wel ondekt had dan. Maar het lager van glijschotel is het niet?
+1
T60401
Dat moeten bijna een paar lagers zijn in de trommel. Ik heb het nooit uit elkaar gehad. Heb even bij kramp op de onderdelen tekening gekeken maar kom er niet helemaal uit. Je hebt het over een veer daarboven moet een bus zitten en daar boven zit een lager.
Langst onder moet je boven in de trommel bouten zien zitten. Als je die los draait komt heel de trommel los. Dan kun je waarschijnlijk meer zien.
+2
NH-Ford
Is het een maaier zonder hoogteverstelling bovenop?
Dan zit je glijschotel met bouten vast op een bus die met lagers aan aandrijfas zit die van bovenaf komt.
Die bus, waar je glijschotel aanvast zit, moet vrij draaien om de aandrijfas heen.
+1
T60401
@NH-Ford 270F is met hoogte verstelling. Binnenste as zal er uit moeten om bij de lagers te komen. Ben alleen bang dat heel de bak open moet om de as er uit te krijgen. Dan wordt een simpel lagertje vervangen veel werk 😒
+1
T60401
@JoranK Jij hebt er een gereviseerd.
+1
NH-Ford
Als het met hoogteverstelling is zul je eerst hoogteverstelling bovenop moeten demonteren, dan kan as met glijschotel naar beneden eruit.
Kun je vanonder bij het lager, daar zit nog weer een bus met seegerring erin.
Minne ervan is dat het vet je bij aandrijfas in loopt als hoogteverstelling dementeerd. Goed schuin hangen wil wel iets helpen.
CaseCS130
Bedankt voor alle reacties zover. Het is er eentje met hoogteverstelling van bovenaf. Ik had zelf de tekeningen op kramp ook opgezocht maar omdat het deeltekeningen zijn kwam ik er ook niet helemaal uit.
Van onder af komt eerst de glijschotel, dan een bus met flens waar die glijschotel aan geschroeft zit, dan een veer en dan een soort van bus die volgens mij in het eerste lager steekt van onderaf. Die bus kan wel draaien maar wil niet naar onderen komen, waarom weet ik niet. Het eerste lager lijkt geborgd met een zegerring, die ring heb ik er al wel uit.

Maar als ik @NH-Ford zn verhaal begrijp moet ik nu eerst de hoogteverstelling losmaken en dan de hele as naar beneden laten zakken. De buitenste as met trommel zal dan blijven zitten neem ik aan.
T60401
@CaseCS130 De binnenste zit bovenaan een spiebaan. Ik betwijfel of je daar bij kunt door alleen de hoogteverstelling bovenaan los te draaien. Vrees dat het deksel er ook af moet.

Snap alleen niet hoe je onderaan bij de veer kunt komen? De binnenste as zit onderaan een flens aangelast. Is die flens los gescheurd. Staat op kramp tenminste als 1 onderdeel.
CaseCS130
@T60401 Die flens is niet aangelast. Die zit met een ronde spie op de as. Wel muurvast....
J asper
@CaseCS130 Flens zit er op geperst op de as, die hoord er niet af te kunnen dan is die kapot.🙈 Als ik met de zelfde flens ik mijn hoofd zit als jij.
Steyr.frl
@CaseCS130 Die borgpen en flens krijg je eigenlijk niet los,dus van boven losmaken en dan zakt de as er wel uit
CaseCS130
@Steyr.frl Die flens is er af, kostte me een middagje maar zowel flens als as nog heel, alleen de borgpen is verleden tijd.
JoranK
@CaseCS130 Klopt. hoogte verstelling losgooien en dan trek je die as erlangs onder uit. Misschien zie je dan wat meer wat er aan de hand is. Volgensmij wordt een lager vervangen wel moeilijk zonder de bak los te halen. Maar dan moet ik nog es door mijn foto's kijken die ik gemaakt heb destijds of onderdelentekening.
J asper
@JoranK Lager van de glijschotel hoeft bak ja niet los? Hier zijn er genoeg gesneuveld maar bak nog nooit los gehad gellukig. Afkloppen
CaseCS130
@J asper Maar wel de as er uit van boven af?
Steyr.frl
Het beste is de as van boven af eerst los te maken bij de verstelling,en laten zakken
Dan moet je iets tegenkomen
CaseCS130
@Steyr.frl Er was wat draad ingewikkeld, kan zijn dat die het lager of de bus wat beschadigd heeft?
Steyr.frl
@CaseCS130 dat zou kunnen,lager even controleren nadat je de as er uit hebt.
Heb eigenlijk nooit problemen met dat lager gehad,maar wel paar keer in t seizoen dat iemand die as kapot heeft,breekt meestal bij de spanstift.
CaseCS130
@Steyr.frl Oke, nou ben benieuwd
T60401
@CaseCS130 Al verder gekomen met je maaier?
CaseCS130
@T60401 Ja, tot zover heeft @NH-Ford gelijk gehad. verstelling boven los en toen kon de as naar beneden. Daarna met een stukje koker van bovenaf het lager onder er uit getikt. Deze was beschadigd door de afrasterdraad die erin gezeten had. We hadden gelukkig nog eentje liggen van een oude maaier die we gesloopt hadden. Zou het vandaag afmaken maar toen ik de maaier op wilde tillen startte de Schaffer niet. Dus hopelijk vannacht een andere startmotor en dan die eerst maar weer opbouwen (heel gepruts)
T60401
@CaseCS130 top. Vier bouten van de hoogte verstelling los en dan kun je het bovenste blok er af pakken? wat kom je onder dit blok tegen? zag op tekening bij kramp een slaghuls en spiebaan staan.

As met flens aan elkaar gelast?
CaseCS130
@T60401 Slaghuls idd, een veer en spie die er eerst even uit moet. Flens moet er nog weer aan, maar dat lukt zo niet zonder shovel.
CaseCS130
@T60401 @NH-Ford Ik heb er toch nog wat ruzie mee. Had de boel allemaal weer gemonteerd maar kon de glijschotel nog niet vrij laten draaien terwijl de andere 3 schijven dit wel doen. Dus de kop er weer af en uitzoeken waar de as aan de bovenkant in moet kunnen draaien. Dat zijn dus de 2 bussen uit bovenstaande foto. Deze zijn echter conisch en de veer die onder het afdekkapje zit van het verstellen drukt deze 2 bussen in elkaar. Buitenste bus is ook behoorlijk ruw aan de binnenkant dus dacht aan slijtage. Maar eentje van mijn sloopmachine is ook ook zo ruw en op de website van kramp noemen ze deze beide bussen ook remkop en remvoet.
Mijn vraag is of iemand mij de werking kan uitleggen en kan vertellen of het normaal is dat de glijschotel los van de grond niet wil draaien.
+1
NH-Ford
@CaseCS130 En als je de glijschotel iets optilt, wil ie dan wel draaien?
Door de veer wordt de as met glijschotel naar beneden gedrukt, gehouden. Daardoor wordt hij bovenaan 'af geremd'.
Iets wat vaak niet meer echt te vernemen is.
CaseCS130
@NH-Ford Ja zoiets vermoedde ik al. Er hoort ook wat smering van vet of olie tussen die beide bussen te zitten en dat zat er niet. Dus de boel schoon en voorzien van vet en weer in elkaar en daar draaide die weer zoals het hoort. Je voelt wel frictie idd en als je hem optilt gaat het lichter.
CaseCS130
.

(klik om te vergroten)

Onderdeel nr 3 en 4 van tekening
kromdiek1
@CaseCS130 Als het nu nog niet goed is, kan het druklager onder in ook nog kapot zijn, of heb je die ook vervangen?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Vicon CM 270F en hebben de trefwoorden gedemonteerd , onderhoud en Vicon geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!