381

Wat is een goede shovel voor dagelijks gebruik?

Wij zoeken een goede degelijke shovel om mee te voeren, de kuilbult vlak te maken/aanrijden en eventueel grond werkzaamheden mee te doen zoals sloten dicht maken. Wat is een goede shovel hij moet minimaal over onze 3 m mengwagen heen kunnen. Wat zou een goed model zijn?

Deel dit topic

Reacties

+1
100% een kramer
Kramer heeft hiervoor hele mooie modellen tekoop, die een uitschuifbare giek hebben.

images.app.goo.gl/MnDVGZye1oSSKsiN9/
@Kramer U800 Ze hebben een eigen hakselaar. Als die bijgehouden moet worden op de kuil is alleen die grootste kramer 55.8 een optie. Maar die ga je gebruikt ws nog niet vinden.
@van-engelenhoven Zoek je een nieuwe of gebruikte machine en is het echt de bedoeling de hakseltrein er mee bij te houden?
@CaseCS130 maakt niet uit, hoeft niet vast op de kuil maar hij moet wel als optie daarvoor beschikbaar zijn
+1
@van-engelenhoven maak er een gezellig dagje uit van ..dat hebben wij toen ook gedaan is echt een aanrader..is wel jaren geleden toen leefde toon van n ahlmann nog
@van-engelenhoven oké, maar als hij op de kuil moet kunnen ook al is het niet vast valt heel veel kleiner spul af.
Verreweg de meest verkochte boerenshovel is de terex tl100, ook wel als schaeff verkocht en tegenwoordig yanmar. Die zijn gebruikt veel te vinden en relatief eenvoudig maar niet geschikt om een hakseltrein bij te houden.
Eigenlijk kom je dan in een groter segment shovels terecht. Een werklust wg18, volvo l50/60, jcb 416, Case 521 of 621 en de equivalente NH w110, w130. of een ahlmann als je een zwenklader zoekt. Die laatste heeft hydraulische aandrijving, voor hele warme dagen op de kuil iets minder geschikt als de machines met power shift en koppelomvormer.
+1
Quote Reactie van @CaseCS130:
Die laatste heeft hydraulische aandrijving, voor hele warme dagen op de kuil iets minder geschikt als de machines met power shift en koppelomvormer.

Dat hebben ze bij ahlmann wel aardig goed voor elkaar, althans hier nog nooit geen problemen gehad, ook niet met dik 30 graden en droog spul
+4
@johndeere6230 idd onze loonwerker heeft 3 ahlmannen op de kuil rijden. Doen het super en sommige rond of ver over de 10.000 uut al
+1
@johndeere6230 Onze 14 wil wel snel warm worden, maarja dat is ook geen 150.
Quote Reactie van @CaseCS130:
Die zijn gebruikt veel te vinden en relatief eenvoudig

Gebruikt weet ik er er wel een paar te vinden inderdaad.

Terex, Schaeff en Yanmar gebruikt.
Quote Reactie van @CaseCS130:
Die zijn gebruikt veel te vinden en relatief eenvoudig

Gebruikt weet ik er er wel een paar te vinden inderdaad.

Terex, Schaeff en Yanmar gebruikt. Manitou en Paus ook.
Wat wil je er mee gaan doen, en wat is het budget?
Veel straatwerk e.d. is een zwenklader handiger, wil je flink kuubs verzetten en vooral de bult aanrijden ga je toch eerder een Volvo of Werklust. De uitkiephoogte is ook wel verschillend.
@Husqvarna gewoon een boerenshovel gebruikt maakt niet uit maar niet te oud,want je moet er wel op kunnen rekenen
@van-engelenhoven volgens mij weet je het antwoord zelf ook wel een beetje. Voor werkzaamheden in grondverzet kuilverdelen, zware belasting aandrijving dus, veiliger om uit de hoek van de hydrostatische aandrijving weg te blijven. Mits je erf er voor geschikt is, kom je voor capaciteit snel uit op 10 ton +!! Hoogtes, uitkiephoogte kun je gewoon per model op internet vinden. Wil je weinig onderhoud, zoek weinig draaiende delen. (Knikken ipv fucees. Vast giek ipv zwenken. Zwenken is wel makkelijk om weg te zwenken van de muur bij achteruit rijden langs silo muur. Maar vraagt wel onderhoud)
Tip: zoek op internet wat gebruikte types van de machines die je aanstaan. Werklust D E F zie je enkele + 25K uren Volvo C D E F 30k en meer uren
+3
@overstekend wild tip, hij heeft al een shovel gekocht !
+38
Volgens mij is elke shovel geschikt voor dagelijks werk. Ik heb nog nooit een shovel gezien waarbij verteld werd dat die alleen geschikt was voor weekend werk, of bv alleen op donderdag te gebruiken was.
+3
@walker1
Quote:
Everun

😬
+1
De shovels van JCB vind ik mooie boeren machines. De oudere machines hebben ook wat minder poespas dan bijvoorbeeld de Volvo's van die tijd. Kies je voor de nieuwere modellen dan zijn ze zo luxe als je wilt. Voordeel van de oudere modellen (ca. 2010 bijvoorbeeld) is dat ze redelijk betaalbaar zijn. Mijn ervaring met de JCB's is dat ze voldoende vermogen en eigen gewicht hebben om kuilbulten te zetten. Hierbij laten we de hele merken discussie maar achterwege, want dat wordt vechten op TF onder sommige kinderlijke gebruikers..

Dit is een mooie; traktorpool.nl/details/Shovel/…
@RickHensbergen Wel rekening houden met het feit dat onderdelen voor een JCB extreem duur zijn.
+4
We hebben hier op de boerderij een Ahlmann 150 top machines voor op de boerderij.
Kuilen doen we er ook mee en de zwenkgiek is ideaal voor al deze werkzaam
@GROENEDEERE
Ja is wel ideaal , ik denk de uitkiephoogte misschien de beperking is.
@Husqvarna
3 meter moet makkelijk kunnen.
Wij laden er onze bvl wagen mee.
De ahlmann 150 heeft al een hogere bereik dan de 14
@GROENEDEERE
Aha, hier nog de az 10, die gaat echt niet super hoog maar verderop 1 die laadt elke dag de SR mengwagen met een az9 op 15.5 25 banden ..
+3
Wil je maximale capaciteit op de kuilbult zou ik voor een volvo/ werklust oid gaan, in ieder geval een grote knikshovel.

Hecht je meer waarde aan het echte dagelijkse werk, zoals voeren, keer palletjes om zetten, eventueel wat balen rijden etc. Zou ik voor een zwenkshovel gaan, een ahlmann dan, met zo'n az150 heb je dan toch wel een allround machine, aardig sterk op de wielen ondanks dat het een hydrostaat is, weegt een 11 ton, maar toch lekker compact. Van het voorjaar, met Hemelvaart dus goed zwaar spul, ook wel half uurtje met 2 karren onder de pijp en 1 aan het rapen rondom de deur op de kuil gezeten, maar dat houdt niks over dan haha. Toen heeft de volvo het daarna afgemaakt.
Met een beetje knappe vork/ verdeler voorin kun je de hakselaar wel aardig baas denk ik, zijn wel meerdere loonwerkers die met zo'n shovel op de kuil zitten.
@johndeere6230 Wat een supergoed idee om bv die jcb van 78k te kopen gebruikt dus met alles kapot om af en toe een kuul aan te rijden en wah pakskes te laden. Koop een voorlader en laat de lono de rest doen
+1
@Hans van Bergen Ja maar dat was de vraag niet hij wil een shovel
@Hans van Bergen hier houd voorlader het niet met voeren u snijder ook niet dus toch maar volvo met happer aangeschaft
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
lono

Die moet je ook betalen. Die zit er ook niet op te wachten de kuil te komen vastrijden als ik met mn taarupje het gras naar huis rij. Wordt het helemaal duur gras trouwens
@dx11 ja precies dat zou een bult geld kosten als je de rest van het inkuil spul allemaal wel hebt, als de shovel de bult niet de bult op komt dan de trekker wel
+1
@Hans van Bergen

Waar heb ik het over een jcb gehad?

Een beetje shovel waarmee je dagelijks een voermengwagen doet laden en eventueel de kuil op kunt komt altijd van pas volgens mij...
+1
@johndeere6230
Quote:
voermengwagen doet laden en eventueel de kuil op kunt

Dat zijn nog ff 2 verschillende dingen
Onze kan bijv zat 20 jaar voerladen hier
Maar de bult op is gewoon geen succes, trekker gaat veel mooier.
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Dat zijn nog ff 2 verschillende dingen

Mwaa, jullie hebben hem ook niet er op uitgekozen, als je een shovel koopt en je weet dat je er mee op de kuil moet kunnen kies je de shovel er ook op uit.
Weet wel dat ik persoonlijk een grotere shovel met een mini shovel er bij naast heb, dan een normale 6/7 tons shovel, heb je een tele uitvoering van dat formaat zou ik het nog overwegen, maar anders niet gauw
Quote Reactie van @johndeere6230:
Weet wel dat ik persoonlijk een grotere shovel met een mini shovel er bij naast heb, dan een normale 6/7 tons shovel, heb je een tele uitvoering van dat formaat zou ik het nog overwegen, maar anders niet gauw

Reageer @johndeere6230





+1



Noorderling
18u geleden

-->



Rapporteer aan admin
Stuur persoonlijk bericht

Kopieer link




??
+1
@Hans van Bergen
Het mooiste is, je koopt shovels die nog 10.000uur draaien voor 2a3x de prijs van een voorlader.

Dat is gewoon zonde om daarvoor trekkers te misbruiken die 3 a 4keer zo duur zijn, banden vreten en daarna je land kapot rijden op 2bar.
+1
@Noorderling wat voor shovels bedoel je daarmee?

Wij redeneren juist andersom: want als ik hier om me heen kijk: ik zie shovels, maar die terex en shaeff etc kunnen maar net boven de voerwagen komen en op de kuil heb je er ook weinig aan. Koop je een grotere shovel zoals een ahlmann az 150 of bijv een werklust dan loop je met een beest van een shovel je erf er uit te draaien. En vooral die ahlmann, alles hydraulisch waarbij je altijd het risico loopt dat je er flink kosten op krijgt. En dan zie je nog de teleladers maar die zijn schreeuwend duur. En dat alles om de voerwagen te laden en zand van de kuil te schuiven want de rest kan wel met de mini shovel.

Dus wij hebben gekozen voor trekker met voorlader. Destijds hadden we de trekker al dus voorlader er op was relatief goedkope oplossing. Nu koop je de trekker natuurlijk met de wetenschap dat je veel voorlader werk ermee hebt en hij gewoon elke dag moet draaien.
Maar trekker met voorlader is simpel en betrouwbaar, bij een jonge trekker prima comfort. Kuilsnijder er achter dus weinig wisselen. Als het druk is op het land heb je een trekker bij de hand. En met een 125 pk-trekker+ Voorlader+Holaras kuilverdeler ook een mooie machine voor kuil aanrijden.

En dan voor het kleinere werk en voor instrooien van ligboxenstal een minishovel.
+2
@Henry1 jouw verhaal klopt helemaal. Alleen vergeet niet dat een trekker+voorlader geen shovel is. Daar kun je dus geen 500 cub klei mee laden. Of blokken kuil van 1500 kg snijden.
+1
@mdoornekamp en niet te vergeten dat je alles behalve echt wendbaar bent
+1
@Henry1
Vind zelf het grootste obstakel dat je met je voertrekkers elke dag om moet bouwen. Of in de ochtend niks op je land kunt doen omdat er nog gevoerd moet worden. Daarvoor zijn de mooie dagen me te schaars.

Met een hark of schudtrekker is dat werk nog wel te combineren. Voor een zwaardere die voor een mesttank, maaier en ploeg moet is dat ombouwen zwaar waardeloos. Of er moet een extra trekker bij.

Voor onderstaand geld vind je geen trekker die zo nog een 10.000uur draait inclusief voorlader. Als je er bij die uren nog eens reviseert en wat mazzel hebt rijden ze ook naar de 30.000uur.
10ton is een mooi formaat, zwaardere zijn goedkoper tweedehands, alleen zijn ze wel direct een stuk lomper in gewicht en formaat, dat gaat gek genoeg.

mascus.nl/bouw/wielladers/…

mascus.nl/bouw/wielladers/…

mascus.nl/bouw/wielladers/…
@Noorderling die Volvo’s vallen me idd mee!
+2
Case shovels ook zeker iets om naar te kijken simpele machines en bere sterk op de kuil
@Henkkouters meerdere case shovels lopen in het onderhoud en het zijn echt super machines!!!! 1 keer met een shovel gedram gehad met het commonrailsysteem verder geen noemenswaardige problemen, onderhoud gebeurde wel altijd op tijd en goed. en zeer sterk op de wielen 1 keer 621F die nu net ingeruild is op een 621G en dan nog 2 keer 721F lopen allemaal bij boeren met 150 of meer melkkoeien die er dagelijks mee voeren en ook altijd zelf het inkuilen doen. ook nog een 521 E maar die komt echt alleen maar met onderhoud.
+1
@remco rooks Klopt hebben zelf ook een 621. Meerdere loonwerkers in de regio rijden allemaal met 621/721. De laaste recente versie haden in het begin wat last van de eind vertragingen maar dat hebben ze nu weer aardig onder de knie dacht ik

Verder alleen maar positieve verhalen
@Henkkouters goed om te horen!! hier rijden toch wel de meeste loonwerkers nog met Volvo komt ook omdat de service van Volvo zo wat ik hoor hier wel super is. maar bij aanschaf van een shovel zou ik ook voor het Volvo aanbouwdeel gaan.... een 721 F lopen met 2000 systeem maar dat juk kan de shovel niet baas die hebben we al meer maals moeten verstevigen.

met eindvertragingen nog geen problemen gehad tot nu toe... de twee 721 F zitten nu allebei aan de 6500 uur.
+1
@remco rooks Ja klopt wij hebben ook een 2000 systeem. Elke keer na het gras kuilen moesten we lassen rond de pennen

Heb vorige winter allemaal platen laten snijden en die erover gelast en geschoord nu nergens meer last van.

En ook de aanlas haken voor aan de bakken zijn ook niet te betalen …..
+2
@remco rooks ik vind dat er maar 1 merk shovel is😅 oerdegelijk. En donders sterk op het rijwerk... als je echt wat wilt verzetten moet je een ljungby hebben!
+1
@remco rooks ik vind dat er maar 1 merk shovel is😅 oerdegelijk. En donders sterk op het rijwerk... als je echt wat wilt verzetten moet je een ljungby hebben!
+1
Benieuwd of we hier ook bijna 300 reacties gaan krijgen, net zoals bij dat opraapwagen topic.
@walker1 denk het wel
+2
@walker1 we komen al aardig in de buurt van jou voorspelling ik ga voor de 350 wie bied meer 😂
@walker1 ik ben de tel kwijt, zijn we er bijna?
+1
@CaseCS130 nog niet eens op de helft, dus allemaal nog even doorzeveren over loaders e.d.
@walker1 Oh, dacht we zijn er al bijna, maar dan gaan we nog ff door 😀
+3
@walker1 we zijn er de 300 bereikt !!
+2
@nhfendt fan Lekker man, en de volvo vs ahlmann discussie komt nu pas lekker op gang. 😎
+2
@CaseCS130 @nhfendt fan Mooi zo, daar ga ik er eentje op drinken!
Ik zou voor een werklust wg18b of c gaan
+1
Verschillende reacties alweer met allemaal verschillende merkenn ..ik ga voor een merk wat al genoemd is en dat is de ahlmann az 150..heb er heel wat uurtjes mee gewerkt ..
+1
Ik ga ook mee met de andere reacties voor de Ahlmann az150. Zelf hebben we een az14 en daar kunnen we al erg veel werk mee verzetten. Een az150 is net weer wat meer mans dus nog beter voor jouw wensen.
@new holland koen
occasions.ahlmann.nl/ahlmann1/bouw/…
Een az150e kan mooi, zoek je een wat jongere kan een az150f ook nog:
occasions.ahlmann.nl/ahlmann1/bouw/…
Bij Ahlmann hebben ze vaak een ruim aanbod aan gebruikt spul staan wat niet allemaal op de site staat...
+1
Het lijkt een klein shoveltje maar onderschat hem niet ..stond er elke keer versteld van wat ie kon ..en vooral in kleine ruimtes..ga een keer naar ahlmann nederland in ammerzoden en maak een proef ritje of ga daar in de zandbak spelen ..
@jehan Inderdaad je onderschat ze echt als je ze niet kent. Is met onze az14 al, ik verbaas me er zelf nogsteeds over af en toe.
Wij reden voorheen met een case knikshovel maar na in 2007 een az14 geprobeerd te hebben waren we meteen om.
Dat zwenken is even wennen als je het niet kent maar als je het eenmaal gewend bent gebruik je het onbewust continu.
+1
@new holland koen rij hier sinds 1995 met een ahlmann.
Eerst az9 2 van gehad.
En nu een az 10.
De volgende gaat een az 14 of az 150 worden.
Vooral omdat die eigenlijk alles moet kunnen.
En dan is een ahlmann ideaal.
Maar als je de hele dag zand laad of schuift heb je weinig aan een ahlmann .

Loonbedrijf in de buurt heeft ruim 10 volvo shovels.
Ook met leveler.
Maar ook 4 ahlmann shovels ernaast waarvan ook 1 met leveler voor kleine oppervlaktes en straatwerk vlakken wat met de volvo weer minder makkelijk gaat
+1
@Fendt926Driver de ahlmann van onze onze loonwerker heeft als eerste de baan klaar voor de stratenmakers.... met de vaste chauffeur is dat niet te evenaren. Op de kuil is het altijd weer verbazingwekkend wat ie verzet!
+1
@casejxu die schuift niet, die rijt de baan af dat is iets heel anders, schuiven (douwen) doe je met een volvo alhoewel ik ook al wel eens heb horen zeggen dat die shovels ook niet zijn wat ze geweest zijn
+5
@dennisbouter

Heb je aandelen in Volvo? Er zijn wel meer merken grote shovels. In de basis zijn ze bijna allemaal gelijk.
+3
@Fast Eddy Onvoorstelbaar hé 🙈
+3
@Fast Eddy er zijn er maar twee verschillende soorten shovels, een nieuwe Volvo en een gebruikte Volvo 🤟
+2
@rommert14

Bla bla bla. Net zo als jullie trekkers zeker? MF the best? Als het er echt op aankomt koopt Volvo de techniek ook in bij een andere fabrikant.
+5
@rommert14 idd en MF heeft maar 1 slechte serie gemaakt, die had grijze velgen.
@worteljcb @Fast Eddy ben het wel met ze eens voor het l70 formaat. In de buurt veel loonwerkers en boeren andere merken gekocht omdat volvo te duur was. Jcb, Hitachi, cat doosan etc en worde nu langzamerhand allemaal weer Volvos
@zettelmeyer het mooie is dat een nieuwe Volvo net zo duur schijnt te zijn als een nieuwe jcb. Daarom krijgt jcb hier ook niks verkocht aldus de lokale jcb dealer.
@rommert14 klinkt als een dealer die erg overtuigd is van zijn product
@robbies ja niet echt he 😂😂
+3
@zettelmeyer en @rommert14

Nu de Werklust shovels een beetje opraken zie hier ook meer Volvo op de bult. Er heeft zelfs een loonwerker joystick bediening in laten zetten. Het enigste probleem was de verkoop via Kuiken/Smt. Daarom zijn er veel grijs geïmporteerde Volvo`s in omloop.
Waar ik niet tegen kan is de verheerlijking van bepaalde merken. Volvo heeft ook series gehad met problemen. En het is net zo als met trekkerbanden. Voor elke toepassing is er wel een merk.
+6
@rommert14 Klopt, maar die gebruikte rijden soms wat lastig op 2 wielen 😂


Foto van een Volvo L45B
@CaseCS130 ja daar hadden we het ook nie over. L60 of groter. De verkoper wou ons toen ook geen l45 of l50 aanbieden omdat die niet goed zijn. De aandrijvingen liepe in de soep wat ook te zien is op de foto
+4
@zettelmeyer
Quote:
a daar hadden we het ook nie over. L60 of groter.

Dus wat slechte types na is volvo het beste?
Dan John deere dan ook het beste trekkermerk als je de types die stukgaan niet meetelt? 👌🏻😅
+3
@ronald-deutz-fahr klopt dat type met die gele velgen is nie zo best van jd rest wel goed
+5
@zettelmeyer Zo gaan ze niet kapot dus?😜

(klik om te vergroten)

+1
@new holland koen die zijn goed 🤪😂
+1
@zettelmeyer 😂😂 hoor ik daar Calimero? 👂🦻🤪
+1
@CaseCS130 mijn opmerking ging eigenlijk over de l60 en groter, ik heb de opmerking van een handelaar van Facebook ik denk ik plaats hem hier eens maar daar kunnen sommigen blijkbaar niet zo goed tegen haha
@rommert14 een volvo is een volvo he, jij doet nu aan cherry picking😜.
Maar die Zettelmeyer dingetjes zijn idd hele andere machines, meende zelfs niet eens uit dezelfde fabriek?
@CaseCS130 vandaag trouwens bij een volvo l45f geweest, wel een heel andere machine dan de az150
@van-engelenhoven ja das inderdaad een heel verschil ..neem alleen het gewicht maar eens..zit ruim 3 ton verschil in
@jehan maar ook kwa luxe wat zit daar een toeters en bellen op, maar wel iets handiger als de ahlmann denk ik
@van-engelenhoven of hij handiger is weet ik niet ..ahlmann heeft 4 wiel besturing is zeer handig in kleine ruimtes .maar de volvo is weer een slag kleiner dus die zal zich ook aardig redden in kleine ruimtes
@jehan alleen die kleine hendeltjes is ff wennen ipv een kruishendel
@van-engelenhoven waar heb je tot nu toe het beste gevoel bij?
@CaseCS130 groenoord komt nog met een demo en we zouden graag nog eens een yanmar v120 (terex tl120) zien, dus even kijken wat het beste past/bevalt
@van-engelenhoven oké, groenoord doe't Kramer?
+1
@CaseCS130 als het goed is wel
@van-engelenhoven ja dat zal ...ben benieuwd waar de keuze opvalt ..succes er verder mee
+1
@jehan duurt wel ff want geert jan de kok had pas een 7,5 tons shovel begin februari binnen
+1
@van-engelenhoven eerste snee duurt ook nog even 😜
@rommert14 jah daarom😛
+1
Quote Reactie van @van-engelenhoven:
@jehan duurt wel ff want geert jan de kok had pas een 7,5 tons shovel begin februari binnen

Dacht afgelopen week al ja. Grootste die ik zag staan, van Yanmar dan, was V100.

Succes ermee! Ben benieuwd naar je bevindingen!( van alle demo shovels)
@Jotke de grootste is de v120 en die zouden we wel eens willen zien
Quote Reactie van @van-engelenhoven:
@Jotke de grootste is de v120 en die zouden we wel eens willen zien

Weet ik. Maar die stond er inderdaad geen. Yanmar heeft last van corona. Weet niet of het daar aan ligt dat ze deze nu niet hebben staan maar afgelopen jaar liepen de levertijden van de kraantjes in ieder geval wel op begreep ik.

Manitou/Gehl hebben nu net nieuwe modellen geïntroduceerd of gaan nog introduceren dus daar loopt het ook allemaal op.
+1
@Jotke klopt ja als je er een besteld dan duurt het tot september voordat je hem hebt
Quote Reactie van @van-engelenhoven:
@Jotke klopt ja als je er een besteld dan duurt het tot september voordat je hem hebt

Ja hoorde afgelopen jaar wel dat ze er bij in ieder geval Yanmar geen touw aan vast konden knopen wanneer het spul geleverd werd. Meermaals uitgesteld.

Manitou/Gehl stonden enkele maanden geleden paar nieuwe modellen van binnen, laatste keer dat ik er kwam ook maar het uitleveren van grote hoeveelheden zullen ze blij zijn als dat dit eerste kwartaal gebeurd denk.

Begin vorig jaar stond het ram vol daar binnen met Manitou/Gehl shoveltjes, groot ingekocht op advies van Manitou omdat de productie maanden stil zou komen te liggen vanwege komst nieuwe modellen. Die dingen, mini shovels zijn populair dus eind september was het zo goed als op. Denk dat corona er ook aan bijdraagt anders kan het nooit zo lang duren.
@van-engelenhoven als je bijvoorbeeld vandaag maar een 100 gaat kijken, en morgen maar een 120, merk je wel weinig verschil, ze lijken echt veel op elkaar, alles is net ietsje zwaarder. We hebben thuis een 100, en op m’n werk een 120, ik verneem eigenlijk geen verschil 😅
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
@van-engelenhoven als je bijvoorbeeld vandaag maar een 100 gaat kijken, en morgen maar een 120, merk je wel weinig verschil, ze lijken echt veel op elkaar, alles is net ietsje zwaarder. We hebben thuis een 100, en op m’n werk een 120, ik verneem eigenlijk geen verschil

100 en 120 zijn zelfde maat denk ja. V80 is wel wat kleiner alsk het goed zag.
+2
@ronald-deutz-fahr zit een ton verschil in en 30 pk meer volgensmij, maar 7 ton is wel ideaal want bij veel merken zit het bij 5/6 ton en dan ineens de 9 tonner dus niet echt een tussen maat
+3
Quote Reactie van @van-engelenhoven:
maar 7 ton is wel ideaal

Ik zelf heb alleen een 10tonner, maar mijn idee is dat perfect. Zon 5,6,7,8 tonner is in mijn optiek te klein voor het grote werk, en te groot voor het kleine werk. Als ik tenminste onze shovel zie met een behoorlijke kuilhapper, of met een flinke bak mest, dan zou ik hem niet graag kleiner hebben. Voor het kleine werk als kalverenhokken mesten ed zou ik liever een echt kleine hebben. Maar dat is misschien alleen een idee omdat ik niet anders gewend ben
@dx11 dat is zo maar kwa grootte kun je met een 9 tonner niet overal komen dus dat werkt ook al tegen, maar als je van een voorlader naar een shovel gaat is elke shovel handig😆
+2
@van-engelenhoven ssst, noem dat nu geen Volvo, dat mag niet volgens Rommert en die andere meneer die deze machines de naam volvo niet waard vind maar wel zijn profielnaam vernoemd heeft naar de shovels waar deze op gebaseerd zijn 🤔
@CaseCS130 Die ouderwets zettelmeyers waren ook wel goede shovels toen toch ?
+1
@J asper zeker, zelf wat ervaring met een 801 en m'n buurman draait nog dagelijks met een 1001. Daar staat wel een mooi filmpje van op YouTube. De vertrouwde luchtgekoelde deutz en de cabine aan de vooreind vast. Andere buurman verderop draait nog met een iets jongere 802, die hadden de cabine al achterop.
@J asper

De L30 en L35 zijn nog steeds goede shovels.
+1
@CaseCS130 haha nieuwere zijn wel beter en de l30 zijn ook top dingen. Alleen die foto die jij stuurde was niet zo'n beste....
+1
@CaseCS130
Quote:
dat mag niet volgens Rommert

Je mag alles van mij, ik heb geen ervaring met die kleinere gebakjes, vandaar dat ik zei vanaf l60
@CaseCS130 Ik zeg maar even niks 😂
@bikkertie Bij jou was het wel heel letterlijk Volvo + volvo 🤣
+2
@jehan in mijn optiek is een ahlmann geen shovel maar een zwenklader, en dat zijn twee verschillende machines, wil je een zwenklader neem dan een ahlmann wil je een shovel dan neem je een volvo
+6
@dennisbouter in mijn optiek gebruikten we de ahlmann gewoon ook als shovel ..
@jehan zet hem maar in de kuubs dan stook je een ahlmann gewoon op. Maar voor manusje van alles geen beter shovel
@schluterman daarom is het een ideale shovel voor boeren ..als je hele dagen zand moet laden ja dan zou ik een andere kopen ..
Quote Reactie van @dennisbouter:
@jehan in mijn optiek is een ahlmann geen shovel maar een zwenklader, en dat zijn twee verschillende machines, wil je een zwenklader

Zwenklader is gewoon een soort onder de shovels. Net als dat je rups en wielkranen hebt.

Maar volgens jou is een kniklader een shovel maar een zwenk of telescoop( of combinatie daarvan) niet?🤔

Zoek de verschillen...( ja de kniklader is een oud model, maar verder...)
Kniklader:

Foto van een Paus RL 855

Zwenklader:

Foto van een Paus Shovel

Telescoop zwenklader:

Foto van een Paus Shovel
+1
@Jotke als je eenmaal een zwenklader hebt wil je hem niet weer kwijt😁
+1
Quote Reactie van @deJong:
@Jotke als je eenmaal een zwenklader hebt wil je hem niet weer kwijt

Dat geloof ik. Bedoel ook dat in principe de constructie hetzelfde is, alleen de giek anders.
+1
@Jotke precies de giek is anders, dat is het hele punt,, en ik denk dat als je een ahlmann 150 of 210 aan een volvo machinist geeft dat hij er op den duur glad afbreekt,, om een voorbeeld te geven, er draait hier bij damsteegt zo'n tele ahlmann met laserbord, maar de giek vind het niet zo leuk die oude's is wat aan verlast
+2
@dennisbouter

Als een shovelmachinist die van een Volvo op een Ahlmann stapt hetzelfde doet als op zijn Volvo zal er niks met de giek gebeuren. Want een Volvo heeft geen zwenkgiek😂. Er is voor een Ahlmann wel markt, anders verkopen ze niks. Hetzelfde geld voor kranen. Daar is Mecalac ook een vreemde eend in de bijt. Maar toch kopen klanten een Mecalac. Kom ik weer terug op mijn vorig antwoord. Voor elke klus is een specifieke machine te koop. soms moet je een beetje plussen en minnen om tot een goed besluit te komen.
@Fast Eddy hij gebruikt het misschien niet, maar er komen misschien wel krachten in de draaikrans waar het niet voor bedoeld is.
@dennisbouter

Ik denk dat het wel mee valt. Een L60 heeft veel meer duwkracht dan een 150. Dus dat probleem is dan ook weer getakeld.
@Fast Eddy dan zijn we er toch 😂🤷‍♂️
+2
Quote Reactie van @dennisbouter:
maar er komen misschien wel krachten in de draaikrans waar het niet voor bedoeld is.

Heb je er wel eens mee gewerkt? Of heb je alleen van horen zeggen dat een ahlmann niks is? Ben het met je eens als je echt week in week uit moet schuiven/ het lompe werk je een knik shovel moet hebben, doe je dat niet en zit je ook regelmatig in kleinere ruimtes etc, dan is een ahlmann in mijn ogen perfect en daar kun je ook prima op de cm nauwkeurig een baan er mee inschuiven, je moet er alleen mee leren werken.
+1
@johndeere6230 l70 kan op moeilijkere plekken komen als ik met de trekker met voorlader dus die dinge zijn ook goed wendbaar
@zettelmeyer

Eens, maar zet een l60 langs een ahlmann az 150 en dan valt het ineens tegen, lukt altijd wel, alleen dan is een ahlmann ineens een stuk wendbaarder
@zettelmeyer
Een voorlader-trekker stuurt alleen met de voorwielen, dat is nog minder wendbaar als vroeger de allereerste (Volvo) shovels die stuurde dan op de achteras. De Ahlmann AZ10 is ook minder wendbaar als de AZ14, en dan is er nog de Paus die knikt en zwenkt, Werklust had er ook een, maar het lijkt mij alleen niet stabiel als je knikt en zwenkt tegelijk.
@Husqvarna wou er alleen maar mee zeggen dat ze nog wendbaar zijn ondanks de grote.
Mijn ervaring met een 6 tons shovel en verreiker is dat de knikker wendbaarder is
+3
@Jotke kearl keearl wat een verhaal over een shovel zwenklader kniklader of wat het ook mag wezen ..wij noemen de ahlmann AZ 150 gewoon shovel punt uit ..en iedereen mag het een zwenklader of wat dan ook noemen ..wij doen dat niet hahah
+1
@jehan bij ahlmann raadden ze een gebruikte az14 af voor dagelijks gebruik
+1
@van-engelenhoven
Omdat de az 150 op heel veel punten verbeterd is dan de 14.
Wij hebben ook de 14 gehad het enige probleem was alleen op de kuil dat hij warm werd.
We hebben er zelf een grote olie koeler op gezet en dat heeft goed geholpen.
@van-engelenhoven
Ken er een paar die er elke dag de mengwagen mee vol gooien, voer aanschuiven, inkuilen, het is voor de dealer gewoon een ouwe shovel, ken er ook die met een AZ9 elke dag voeren etc, ja die kan ook een keer kapot zijn of groot onderhoud nodig hebben, maar een AZ150 natuurlijk ook, dan moet je alles gewoon nieuw kopen en met 4000 uur weer inruilen, weet je vrijwel zeker dat er nooit stilstand is.
+2
Hoor hier momenteel positieve geluiden over Ljungby Maskin shovels. Van horen zeggen oerdegelijk dien wat ze moeten doen en goed betaalbaar. Nogmaals zelf geen ervaring mee.
+3
@2850Johndeere6R als je echt een goede en sterke wiellader wilt, ja dan is er echt maar 1. De ljungby maskin. Daar kan je echt mee duwen en schuiven. Dan laat je een Volvo staan. Werklust vind ik zo traag en lomp in de bediening en machine gevoel. Maar als 80 % van het werk op de boerderij kuil uit halen en lichte klusjes zijn in krappe ruimtes dan is de zoon van Toon de man die je helpen kan. Zelf ben ik op een knik shovel begonnen met de cabine op de voorkant. Dat is tegenwoordig zeldzaam geworden. Bijna allemaal hebben ze de cab op de achterkant. Ik kan daar nog steeds slecht aan wennen om de hele dag achter je eigen bak aan te sturen. Voorop ben je 1 met je bak. Die kont komt wel achter je aan. Maar dat is puur persoonlijk.
+1
@langeslagdiesel Zettelmeyer?
@langeslagdiesel

Hanomag of Liebherr shovel zeker?
+1
@Fast Eddy O&k L18 uit 1980.
@langeslagdiesel Case W20 of W14?
Wij hebben een Case W14 gehad en had de cabine idd ook voorop, snap niet waarom je dat tegenwoordig niet meer ziet.
@new holland koen kortere draaicirkel misschien?
+1
@dennisbouter Zou dat uitmaken ja? Lijkt me niet eigenlijk. Die die case die wij hadden was de cabine een beetje rond achter zodat die niet in de weg zit met draaien, zoals dat tegenwoordig aan de voorkant is.

(klik om te vergroten)

+1
@new holland koen hoe verder je knikpunt naar voren zit, denk ik ?
@dennisbouter Zit wel wat in misschien.
+1
@new holland koen mij is verteld: goedkoper in de productie. Na een aantal jaar helemaal niet op de shovel en of af een toe een paar dagen op allerhande merken / klusjes raakte ik op een international payloader van een ton of 15 A 20. Het voelde meteen weer vertrouwd hoe de machine zich gedroeg. Dat heb / had ik met al die verkeerd om knikkers niet. Anderen die je spreekt vinden het niks, voorop zitten. Die weten niet beter dan achterop omdat 90% van de gangbare merken ze daar zet. Uitzondering ahlmann nagelaten uiteraard. Daar kan je echt alles mee uitvreten. Als het maar geen duwwerk is.
tractors-and-machinery.nl/item/635674/…

Dit lijkt mij een echte alleskunner. Loonwerker hier doet er veel pakken mee laden, dan hangt de wagen er ook achter. En mais mee vastrijden, en omhoogdrukken

Durf je een gok te nemen, en hoef je nog weinig belasting te drukken dit jaar, dan zou deze wat zijn, niet snel te duur lijkt mij
tractors-and-machinery.nl/item/609331/…

En er zit nog vanalles tussenin. Zoals dit
Werklust wg18c shovel
€ 18.450,00
link.marktplaats.nl/m1759233370/…
+1
@dx11 en hoe zit het met onderdelen voor een o&k?
@dennisbouter

Motor is een Deutz en bak is dacht ik een ZF. Assen durf ik niet te zeggen.
+1
@Fast Eddy en de rest niet meer leverbaar ? 🙈
@Fast Eddy Nee, die assen maakte O&K zelf volgens mij. Dat is het grootste probleem qua onderdelen. Deze met rechte achterkant zijn wel betrouwbaarder als de latere met schuine motorkap, die hebben storingsgevoelige electronica.
@CaseCS130

Klopt. Zelf vroeger met O&K L15 gewerkt met rondebalen halen. Fijne machine. Helemaal toen er giekvering opgebouwd was.
Quote Reactie van @CaseCS130:
die assen maakte O&K zelf volgens mij. Dat is het grootste probleem qua onderdelen

Kunnen toch wel zf assen ofzo onder als het wel mis gaat?
Volvo L60f,g of h is wel een mooi formaat
+1
Wij hebben een az 150 fijne shovel ala je het mij vraagt
eenmaal een zwenklader en je bent verpest
met zo simpel iets als een pallet wegzetten komt het al tot zijn recht
en de stabieliteit is super met een knikshovel is dat toch net wat meer opletten
@rubenv en vindt trouwens ook dat het met een aanhanger er achter ook beter rijdt als een zwenklader
is met balen rijden in combi met een goede vangmuil super!
+1
@rubenv ja voor balen laden is ie helemaal super..daar kan geen andere shovel tegenaan ..als klanten meerijden met wagen door de wei kan ik zo rijdend de baal op de wagen zetten ..dan heb je veel gemak van de zwenk ..op de kuil vast rijden al net zo veel gemak van de zwenk ..lijkt me ook zeer ideaal voor mengwagen vullen ..en zo kan ik nog heel poosje door gaan ..1 ding wil ik toch nog wel zeggen ..lange balkens of bomen ..daar kun je zelfs mee door smalle doorgang dank zij de zwenk
+1
Quote Reactie van @rubenv:
stabieliteit is super met een knikshovel is dat toch net wat meer opletten

Niks geen last van. Zelfs met 5 ton voorin de 10 ton zware shovel lukt het niet om ook maar een voorwiel los te krijgen
+1
Wat mag t kosten, dat lijkt mij t eerste wat je moet weten voor je advies kunt geven
@sallander als je zulke adviezen krijgt als bij de ahlmann dan mag het toch wel iets meer kosten
Ga eens kijken bij wat handelaren wat die hebben staan. Tempel in Engelbert is specialist in Werklust, maar heeft ook ervaring met Case en Ljungby.
+2
1 ding wordt niet genoemd een zware shovel vernielt wel het erf.
+3
@fendt2 dat hoeft niet als je verharding de asbelasting aan kan. En als een eventuele verzakking op tijd en goed woord opgehaald.
@van-engelenhoven

Misschien overheen gekeken maar hoeveel ton shovel zoek je?

Zit nogal verschil in of je een 5 ton's bijv of 10 ton's zoekt. Dan vallen gelijk wat merken af.
@Jotke mag niet lichter dan 5 ton
@van-engelenhoven

Oké. Dan kom je al gauw bij wat hier eerder ook genoemd is bijv een Schaeff of Yanmar( vroeger Terex) tl100 - 120, Paus TL of TSL 9088 of SL 9075 of een grote Manitou( weet zo het type niet) kniklader.

Ahlmann wordt ook veel genoemd. Daar heb ik geen ervaring mee en ken ook niemand die er een heeft dus kan daar niet over oordelen.

Geldt overigens ook deels voor de eerder genoemde. Ooit 1 keer met een Paus gereden. Die was erg wendbaar, ook omdat ze vrij smal zijn, wel ook vrij hoog. Maar verder ook geen ervaring mee.

Er is wel een tfer die een Paus TSL( telescoop zwenklader) heeft maar ben z'n naam kwijt.

Ligt er ook aan wat je precies wil doen. Voor stal en rond huis werk is een 5 ton's bijv wel geschikt. Voor op de kuil zou ik als ik kijk naar de loonwerkers hier voor groter gaan.
@Jotke bij een boer waar ik meststrooi hebbe ze een paus is een mooie machine om voer te laden maar op de kuil wordt het niks
@rubenv

Denk dat het op de kuil wat instabiel wordt. Op de kuil kun je beter een grotere hebben.
@Jotke en heel weinig bodem vrijheid
@Jotke
Paus met hun volledig elektronische bediening welke nog altijd erg storingsgevoelig zijn.
Paus op m'n werk op dat ding leer je vloeken.
En de Paus komt niet hoog genoeg om de wagen te vullen.
De telearm moer je niet willen icm knik besturing
@GROENEDEERE

Ik ken je verhalen.
@GROENEDEERE hoezo de telearm icm knik niet.
+1
Quote Reactie van @deJong:
hoezo de telearm icm knik niet.

Lijkt mij juist super. Jcb tm420 of de schaffer die ik hier stuurde. Maar kostbare machines
@dx11
Het is super als je recht en vlak staat.
Maar vaak neemt men teveel hooi op de vork en gaan ze meer doen dan de shovel kan...
@GROENEDEERE

Rijden, draaien/knikken, zwenken en tele arm de lucht in met veel gewicht is zeker niet aan de raden.
@deJong knik shovels wanneer je stuurt verplaatst je je kantel/zwaartepunt. Dus snel op de kant.
Zelf niet ervaren maar wel mogen zien hoe gevaarlijk het is icm de telearm.
@van-engelenhoven

tractorfan.nl/picture/469873/
tractorfan.nl/picture/899737/

Helaas allebei al effe niet online geweest. Misschien als je een pb stuurt dat ze reageren.
+2
@Jotke
farmer pill heeft ook een op demo
@dx11 altijd wel een leuk kanaal om te kijken
mooi hoe die manne te werk gaan
@dx11

Leuk filmpje!

Hij test hem goed door meteen de knik, zwenk en tele arm tegelijk te gebruiken.👌🏻👌🏻👌🏻

Ik heb zelf niet voldoende ervaring met shovels/shoveltjes om te kunnen zeggen wat wel en niet goed is aan een merk of welk merk wel goed is en welke niet. Dat zeg ik gewoon eerlijk.

Probeer alleen mee te denken en noem merken die ik hier in de omgeving zie. Zowel bij boeren als dealers/importeur.

Merken als Kramer, Ahlmann, Schäffer, Weidemann heb ik hier in de omgeving zelf nog geen gezien, Ahlmann alleen laatst een van een aannemer paar dorpen verder. Dat zal voornamelijk ook komen omdat er geen dealers van zitten.

JCB, Giant, Paus, Yanmar, Manitou en Gehl worden hier wel kortbij verkocht en zie je hier dan ook vaker. Giant doet het naast Mustang( inmiddels helaas Manitou)/Gehl onder de kleintjes goed hier, zijn wat ik hoor wel goeie machientjes en worden hier paar dorpen verder gebouwd.

Midi's zie je hier niet zoveel, weet dat een grondverzetbedrijf hier een dorp verder een Volvo midi heeft en een aannemer paar dorpen verder 1 of meerdere Ahlmann's. Een inmiddels gestopte aannemer huurde volgens mij een Paus. Veder een keer ergens een Terex gezien in de omgeving, een JCB midi, Liebherr en John Deere. Schijnt ook een Paus ergens te draaien.

Meeste boeren die hier een shovel(tje) hebben hebben een mini van Giant, Mustang, Gehl. Loonwerkers allemaal een of meerdere grote Volvo's/Case's.
@Jotke ahlmann heeft sowieso geen dealers dus ik denk niet dat het verschil maakt of ahlmann in de buurt zit
Quote Reactie van @dennisbouter:
@Jotke ahlmann heeft sowieso geen dealers dus ik denk niet dat het verschil maakt of ahlmann in de buurt zit

Mwa, voor aannemers enz misschien niet maar denk dat de meeste boeren toch graag met hun shovel(tje) om de hoek terecht kunnen voor een beurt of reparatie ipv de andere kant van de provincie of het land.

Als het niet uit maakt of er een dealer( of importeur) in de buurt zit snap ik niet dat je hier vrijwel alleen de merken ziet waar wel een dealer/importeur van in de buurt zit, grote shovels/kranen van loonwerkers uitgezonderd.
+2
@Jotke ik heb hier al eerder gezegd dat een ahlmann geen shovel is maar een zwenklader, hoeveel merken zwenklader zijn er? 4 ? Terex, atlas, paus en ahlmann. Die van atlas en terex zijn volgens mij behoorlijk kleiner en paus had of heeft een grote maar ik lees hier dat het slechte machines zijn,, dus als je boer bent en een zwenklader wilt dan kom je uit bij ahlmann een machine die weinig of nooit kapot gaat en gaat hij dat wel dan bel je 0900-ahlmann en dan komt die grote gele bus gewoon naar je toe,, zo simpel is het tegenwoordig. Onbekend maakt onbemind!
+1
@dennisbouter werklust heeft ze ook een poosje gemaakt. WG17ez
niet duur: best-agri.com/en/d/…
@GerbertXL werklust bestaat niet meer 🤷‍♂️
@GerbertXL @dennisbouter
Quote:
werklust bestaat niet meer

Onderdelen voorziening kan een probleem worden. En dat gaat soms sneller dan je denkt. Ik kon paar jaar geleden al geen nieuw ventielen blok meer krijgen voor mijn wg 35c. Die scheuren nog wel eens. Dus toen 2e hands blok erop. Flink betalen (schaarste) en functioneerde ook nog slecht.
@dennisbouter dus ook geen dealer in de buurt en werklust had sowieso geen dealers of misschien 1, terex is trouwens natuurlijk nu Yanmar
+1
@dennisbouter Er zijn nog precies evenveel dealers zoals je zei: www.werklust.nl/downloads
Het gaat ook om tweedehandsjes dus dat ze niet meer gemaakt worden lijkt mij niet echt een punt.
@GerbertXL ik reageer op de stelling van jotke die in de buurt geen ahlmann's en dergelijke ziet omdat er geen dealer in de buurt zit, als het gaat over ouwe troep is er geen dealer die zit te wachten op het onderhoud van een shovel van 20 jaar oud, die 2e handsjes gaan niet voor niks de handel in
+3
@dennisbouter 😂😂😂 Dan wist ik ook wel dat ik daar geen nieuwe shovel kocht.
+1
Quote Reactie van @dennisbouter:
is er geen dealer die zit te wachten

Met zulk praat denk ik niet dat veel mensen op jouw zitten te wachten 😂
@ronald-deutz-fahr het is de realitieit in de grondverzet, als ik een machine met 8000 uur in wil ruilen bellen hun een handelaar wat die er voor wil geven bij 9 van de 10 gaan ze die niet zelf verkopen. Bij trekkers werkt dat vaak heel anders
@dennisbouter ligt niet aan kraan of trekker
Ligt aan landbouw dealer of grondverzet dealer
Landbouw dealers is over het algemeen alles welkom. Hoeven ook niet op bouwplaatsen op gebroken puin onderhoudsbeurten te doen. Dan werd ik ook niet vrolijk van dat oude spul.
@ronald-deutz-fahr maar voor die nieuwe machine moeten ze toch ook die bouwplaats op? Op dat zelfde puin? En die moet toch ook iedere 500 uur zn beurtje
@dennisbouter omdat dat oudere spul vaak meer is als olie en filters wisselen.
+4
@dennisbouter Tuurlijk, want niemand rijd met grondverzetspullen ouder dan een jaar of 20 en als spullen met richting de 10000 uur kapot gaan kun je ze beter inruilen. Grapjas.
+4
Quote Reactie van @dennisbouter:
is er geen dealer die zit te wachten op het onderhoud van een shovel van 20 jaar oud

Hier juist wel. Op onderdelen en onderhoud verdienen ze nog wat zeggen ze hier. Nieuw verkopen zit nouwelijks nog marge
@dx11 moeten die onderdelen er wel zijn, ik heb bij de iveco gevraagd of ze nooit een gebruikte 5 tons bus hebben,, jong gebruikt is er niet en we verkopen alleen een product waar we achter durven staan,, en dat is precies hoe de grondverzet ook denkt
@GerbertXL zelfs met telemast zijn ze er geweest
@dx11 dat waren zeker de kleintjes, omgecatte pausen. De 17 is een echte werklust.
@GerbertXL ik heb een foto gezien van een werklust wg17ezt. Kan wel een eigenbouw of een prototype zijn geweest, want als ik nu zoek vind ik niets
+1
@GerbertXL @dx11 @mdoornekamp @arjanvw facebook.com/groups/222237625175450/…
Hier worden geregeld fotos van prototypes en toekomstige modellen gepubliceerd, is altijd wel interessant om doorheen te kijken
@rickboer blija ik en hem
@GerbertXL
Quote:
werklust WG 17EZ

Die is inderdaad niet zo duur. En met de dubbellucht zal ie niet gauw omvallen met zwenken😁
+1
@mdoornekamp Volgens mij staat er nog zo'n Werklust zwenklader te koop bij Jaap tempel.
@GerbertXL die zie je niet vaak voorbijkomen, mooie machine!
+1
@CaseCS130 @arjanvw volgens mij zijn er van die werklust zwenkladers maar een paar gemaakt. Was gewoon een omgebouwde wg 17bE. Maar verkopen ging moeizaam omdat werklust al op z'n retour was.

Ik heb 15 jr werklust gehad. En altijd wel tevreden geweest tot er veel onderhoud kwam opt laatst. Toen nog wel gekeken naar een wg 35 E. Mooie shovels maar ook problemen met motor eb stroom. Nu wel blij met de Case 721. Beer van een shovel maar te groot voor boeren werk.
+2
@mdoornekamp Jammer dat werklust het niet gered heeft, het was een mooi Nederlands product. Bij het leger rijden ook nog verscheidene rond, kijk wel eens naar de constructie genist op YouTube, die werkt er ook veel mee.
Een 721 is alleen voor hele grote bedrijven en loonwerkers weg gelegd idd. Een 521 of w110 is wel een mooi formaat, maar die zie je gebruikt niet zo heel vaak.
+2
@CaseCS130
Quote:
het leger

Ja die hadden vroeger wel 160 van die shovel meen ik. Veel later zijn er nog een stuk of 60 helemaal opgeknapt bij Werklust in Apeldoorn. Soort rebuild. En er zijn 2 jr geleden nog een heel aantal geveild die defect waren. En er zijn nog wel een paar achter gebleven in oorlogs gebied.

Maar in het leger draaien ze ook geen uren.

Die kleinere case en Nh zie je inderdaad weinig. Die hebben 4 cil motor
@mdoornekamp bij jansen in holten staan nog een aantal van die ex defensie werklust wg35b shovels te koop
+1
@labella ja met de giftige groene lak er nog op.
+1
@mdoornekamp dat er in onze omgeving veel Werklusten lopen komt ook door de goede service van Tempel, dat veranderd vanzelf in Case of Ljungby. Of je moet naar Broekveld voor een JCB
+1
@arjanvw
Quote:
verandert vanzelf in Case of Ljungby

Ja zo is het bij ons ook gegaan. En kon nog een beetje inruil krijgen voor de werklust
@arjanvw

De JCB shovels hoor je ook wisselende berichten over. De kwaliteit haalt het in ieders geval niet bij de andere merken. Toch heeft Broekveldt al heel wat grote shovels verkocht.
+2
@Fast Eddy
Quote:
kwaliteit JCB

Blijft een Engels product he
+1
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Blijft een Engels product he

Reageer @mdoornekamp









rommert14
32min geleden

-->



Rapporteer aan admin
Stuur persoonlijk bericht

Kopieer link




Ruzie met de ford mannen in 3.2.1….😜😂
@Fast Eddy oké, weet niet wat voor storing ze zoal geven? Weet wel een grote veehouder die in 2008 een nieuwe JCB kocht ipv van zijn Werklust en daar heel blij mee is. Voor 3 jaar terug nog een nieuwe gekocht voor zijn 2e bedrijf, maar daar is vaker wat mee. Ook een elektrische storing die ze niet konden vinden.
@arjanvw

Elektrische storingen weet ik niet. De assen lekten al toen ze bij de dealer stonden. Bij Wieringa Bedum hadden ze een demo die lekte. Dus naar Broekveldt om een andere demo ophalen. Was die ook al aan het lekken bij de assen.
@Fast Eddy Dat is dan niet echt motiverend om dan een JCB aan te schaffen...
+1
@arjanvw

Ondanks dat Broekveldt hier om de hoek zit. Zie je hier in de buurt geen grote JCB shovels. Het is hier het meest Werklust, Volvo en Ljungby. De verreikers van JCB zijn hier wel goed vertegenwoordigd. Een boer vlakbij heeft een knikverreiker van JCB. Maar dat is ook de enigste.

(klik om te vergroten)

Inruiler en een demo.
+1
@Fast Eddy die telelader is een demo? Die heeft de bandjes ook al aardig glad.. Had voor een tijd terug nog achter een 419s aangebeld, was een nieuwe en stond bij Evenhuis. Dat wordt nog wel even sparen...🙈
@arjanvw

De shovel is een demo. Knikverreiker is een inruiler.
@Fast Eddy oké, de shovel is volgens mij niet het nieuwste model.
+1
Wat voor idioot koopt dan ook een windmolen 🙈. Daar gaat je spaargeld weer...
+2
@CaseCS130 haha! Denk dat dat toch meer rendement oplevert.. Jij zou zo'n molen natuurlijk nooit gekocht hebben..🤣🤣
+1
Quote Reactie van @arjanvw:
Denk dat dat toch meer rendement oplevert..

Kom je van het een in ander, moet je daarvan alsnog zo shovel kopen 😜😂🤣 Wat een straf😜
+1
@J asper haha, Werklust moet zich toch nog maar even een paar jaar goed gedragen..🙏
@arjanvw Dat is ook wel een hele mooie shovel. Staan daar wel vaker mooie gebruikte shovels. Ze doen heel veel JCB tegenwoordig.
+1
@MaartenMandemaker ze doen ook wel wat samen met Broekveldt. De 419 ging daar wel heen en ze kregen een Fastrac weer terug volgens de verkoper.
@arjanvw Oke dat kan best ja, meer dan de helft doen ze in bouwmachines volgens mij. Meeste is hier JCB en Volvo bij van Roozendaal weg.
+2
@MaartenMandemaker Volvo is ook wel mooi spul. Alleen in de 10 ton klasse zit ook niet echt wat tussen dat ook geschikt is voor de kuil. (De modellen onder de L60 vind ik niet wat)
+1
@arjanvw vroeger had je nog de ouderwetse L50 die was in het begin een ton of 8 a 9 dacht ik maar die is in de E serie het laatste gebouwd dacht ik
@dennisbouter

De ouderwetse L50 kwam uit Zweden. De nieuwe ronde uit Konz. Dezelfde productie lijn als de L30.
+1
@Fast Eddy Ja, die hebben veel meer zettelmeyer dna.
@Fast Eddy Heeft JCB niet gewoon ZF assen?
@MaartenMandemaker

Ja dat wel. Ik heb het net opgezocht daar stond ZF MT-L bij voor zowel de vooras als de achteras.
@arjanvw hebben jullie geen knappe koppen in de buurt als eenmans bedrijven? Hier 2 broers die kunnen alles maken, oud en nieuw. Onze Volvo is nog nooit onderhouden door Volvo zelf die komen alleen als je er 20 hebt lopen anders ben je niet belangrijk genoeg.
@rommert14 dat is nog niet zo gek, nee die hebben we hier niet. Moet zeggen dat ik ze van de shovel wel hun geld waard vind. Daarentegen vind ik de kwaliteit/uurtarief van de Duitse trekker dealer niet in pas lopen. Daar zou ik wel graag een goede 'beunhaas ' voor vinden.
+1
@rommert14 m'n neef doet dat ook ja repareert alles uit de bouwwereld en gaat hem wel goed af. Laatst is Volvo bij hem geweest met een L90F die hun niet aan de gang kregen, is die een tijdje mee aan het knutselen geweest en weer aan de gang gekregen. Vervolgens de rekening ingediend kreeg hij een bericht terug of hij niet vaker voor ze aan het werk wilde want voor zijn uurtarief gaan hun eigen monteurs niet van start 🙈
@2850Johndeere6R is meestal ook het jammere, door het lagere tarief moet er door de drukte een bus bij en daar gaat het goedkope tarief 🙈
+1
@rommert14 Hij heeft drukte genoeg en heeft de vraag verworpen hij kan slecht tegen de moet factor die zo'n bedrijf er op nahoud. Hij heeft ze wel verteld dat ze altijd mogen bellen als ze omhoog zitten.
@mdoornekamp hier ook 721, prima om mengwagen mee vol te stampen en in te kuilen, mest te laden etc. Maar ben blij met de schranklader erlangs, in gebouwen is een 721 vaak gauw te groot
@jvt
Quote:
721 te groot

Ja dat geloof ik graag. Is gewoon een groot apparaat
Quote Reactie van @dennisbouter:
Die van atlas en terex zijn volgens mij behoorlijk kleiner en paus had of heeft een grote maar ik lees hier dat het slechte machines zijn,,

Terex heeft z'n fabriek een jaar of 3 4 geleden aan Yanmar verkocht. Tegenwoordig zijn die als Schaeff( zoals vroeger) of Yanmar te verkrijgen. Die shovels schelen niks in afmetingen met Paus en Ahlmann. Misschien iets lichter. Cabine van die Yanmar's schijnen niet de fijnste te zijn maar ook daar kan ik zelf niet over oordelen.

Dat 1 bedrijf slechte ervaringen heeft met Paus wil niet zeggen dat iedereen dat heeft. Zo zullen er bij Ahlmann en Yanmar( Schaeff/Terex) enz ook wel zijn die er mindere ervaringen mee hebben. Bij andere merken zal de service net zo goed goed op orde zijn.

Het moet een keer klaar zijn met Ahlmann als de God af te schilderen. Andere merken kunnen net zo goed goede machines bouwen en service verlenen.

Ik ga niet zeggen dat Ahlmann, Weidemann, Kramer, Atlas, Paus, Yanmar, Schaeff slecht of de beste zijn. Dat kun je alleen bepalen door er zelf mee te werken en voor iedereen zal de ervaring anders zijn.

Voor mij is een shovel een shovel, of ie nu knikt of( knikt en) zwenkt. Telescoop of gewoon.
+1
@Jotke yanmar schoot mij later te binnen, maar een ahlmann az150 is groter als de rest, en paus heeft het grote model niet meer, een ahlmann was tot de de nieuwe modellen kwamen de aller beste, maar ik heb er verder niks mee shovels komen uit zweden
@dennisbouter

Oké.

Ja de Paus RL 1252 SL was een flinke jonge. Jammer dat ze daar mee gestopt zijn. Heb op de site gekeken. Zijn ook al met de grootste zwenk of kniklader gestopt zie ik. En überhaupt geen gewone kniklader meer op de telescoop na.

Deze stonden vandaag in Esbeek langs de weg:

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+3
@dx11 heb ik ook gezien idd.

Kijken jullie dan ook bijvoorbeeld millennial farmer de 10th gen farmer, en tom pemberton😁

Als boer die naar boeren kijkt in zijn vrije tijd😂
+1
@deJong 10th gen en tom pemberton volg ik, net als onelonlyfarmer
+2
@Deutz-Fahr-Rijder yes pandy farms😁.

Die heeft ook altijd mooie fimpjes met het repareren van de persen en nu die 6210r vario.
+1
@deJong en zegt wat hij denkt ipv al die kanalen die vol met sponsor materiaal zitten
@Deutz-Fahr-Rijder hihi jah. Behalve de tireject. Daar is hij wel blij mee.
@deJong ja klopt haha, maar denk dat dat wel oprecht is
+3
@deJong ja, volg het niet allemaal heel fantiek. Maar af en toe is het wel lekker om te zien dat het bij collegas ook niet vanzelf gaat 😅
@dx11 uiteindelijk kunnen we allemaal wel een hele film maken.

Ik vindt het wel mooi om te zien hoe zij dan dingen aanpakken e.d.
@dx11 Saskdutch Kid kijk ik ook veel naar, vind ik persoonlijk wel het mooist om naar te kijken van alle genoemden hierboven
+1
@new holland koen jah die is er idd ook . Kijk ik ook wel eens wat van.
@deJong
Mike Mitchel, Milennial farmer en Larsson farms volg ik wel.
Farmer Phil heeft een heel irritant accent dus die kijk ik niet meer😅
@hoest jah ik vindt dat farmer phil ook een irritant accent heeft.
+1
Quote Reactie van @deJong:
millennial farmer de 10th gen farmer, en tom pemberton

Welker farms, fast ag, sonne farms👊👌
+2
Gewoon trekker met voorlader nemen ik weet nog wel 1 die misschien te koop komt. Heel net ding en nooit aangelast enzo 😜
@zettelmeyer

Trekker in de verkoop?
@Fast Eddy ben wat aan het rondkijken ja
@zettelmeyer

Wel weer een trekker met voorlader? Of een shovel of verreiker?
+1
@Fast Eddy denk weer voorlader anders moet er trekker en shovel komen. Miss deze ook wel weer oplappen. Vandaag nog wat koeien bijgekocht dus geld ook weer wat op....
Quote Reactie van @zettelmeyer:
Vandaag nog wat koeien bijgekocht dus geld ook weer wat op....

Past dat allemaal nog binnen de plaatsing op de robot en plaats in de stal?
+2
@Fendt926Driver ja hoor, straks 110 aan de melk en nog een stuk of 10 droog. Gaan ook wat dikke gusten koeien weg
+1
@zettelmeyer pracht hoeveelheid.
Net de robot niet vol en wel de stal.
Succes ermee
Kunt ook beter eerst bijkopen en daarna anderen weg dan heb je de dieraantallen nog een keer weer gehad.
@Fendt926Driver dankje, klopt eerst de nieuwe en dan gaan de kneusjes pas weg. Aantal helpen met aansluiten en geven te weinig meer (15 liter) kost een hoop tijd en leverd niks op. Zijn wel mooie zware koeien volgens robot tussen de 950 en 600 kg levend gewicht
@zettelmeyer Trekker zat of de voorlader of bieden?🙈
+1
@J asper bijde maar het word eerst nog jaar door rijde. Reperatie viel mee, hadde het erger verwacht.... mixer sloeg vast...
@zettelmeyer Bouwen en mixen🙈 slechte combinatie.

Maar mooi dat het nog beetje mee viel 👍🏻👍🏻 👌
@zettelmeyer hier was de kleine deutz n keer in 1 seconde uit toen de mixer vastsloeg, blij dat die weer startte 😂
@zettelmeyer dat is de reden dat we een shovel zoeken, want al die vooras reparaties wordt je slecht van
@van-engelenhoven hier nog niks aan de vooras gehad. Wel aan voorlader en trekker zelf...
Wat betreft de shovel, ik zou goed kijke naar welk bedrijf het levert en hoe de service is. Mocht die zondag keer kapot gaan dat hij gemaakt word.
Hydrostaat in combinatie met snelgang zou ik niet nemen. Dit ware bij veel merken niet zon succes daarom 2de hands vaak wat goedkoper.
Informeer ook eens naar een nieuwe, prijs van 2dehands overhouding soms erg duur was met ons mimishoveltje wel zo
+2
@zettelmeyer daarom ook altijd bij een dealer van het betreffende merk, kun je toch ergens op terug vallen. Vooras valt wel mee we draaien nu 23 jaar met een voorlader, maar als het eenmaal begint met een mankement ben je aan de beurt zoals 4x4 vooras enz enz
+1
@zettelmeyer ik werd vorige week nog gebeld doir iemand die nog een mooie volvo l50 te koop had.

Ik zo van prima zal wel een E oid zijn. Dus daar heen.bleek het een l50 uit 1987😂😂

Wel nette goed werkende shovel mooi een blokje om mee geweest met fijna 4 traps automaat en dikke bedieninghendels en werkende kachel 😄 maar net (iets) te oud😏
+1
@deJong ik denk dat je beter een A kunt kopen qua kwaliteit dan een E
Om de kuil goed te verdichten zou ik zeker niet voor een te kleine (lichte) gaan. En om een mengwagen van 3M fijn te laden komen de meeste 5 tons shovels net niet hoog genoeg.
Als je veel krappe ruimtes hebt is het sinus systeem op de Claas shovels misschien nog een optie
+3
Welke shovel is nou echt slecht? Of heeft buitenproportioneel problemen? Die zijn volgens mij amper te benoemen. Ligt meer aan het gebruik, dan aan een bepaald merk denk ik. Juist Volvo heeft een serie gemaakt met veel geneuzel bij de motor. Dat Volvo de enige shovel zou zijn, vind ik echt onzin. Bijzonder fijn en over algemeen goed zijn ze zeker weten, maar die zijn er meer op te noemen.

Voor kuilen kom je toch al gauw op zo’n 10 tons shovel minimaal. Of je moet een knikverreiker nemen of een zwenklader. Ik denk dat de traditionele knikshovel het wint qua duurzaamheid. Dan heb je verschil in transmissie. Wil je Powershift of hydrostaat? Die laatst genoemde is zuiniger met inkuilen en laadwerkzaamheden verwacht ik. Ga je voor powershift, dan zou een 5 of 6 traps bak de voorkeur hebben bij mij, ipv de gangbare 4 traps. Met kuilen maakt dat het verschil tussen in z’n 1 of z’n 2 duwen. En je heb verschil in de positie van motor en koelers. De rest is vooral bediening en comfort, persoonlijke mening. En wellicht stukje service van het bedrijf erachter is belangrijk.

Gewoon bedenken wat je wilt, dan houd je vanzelf een paar merken over. Ga daar mee proefrijden en kies degene waar je het prettigst bij voelt.
+1
@worteljcb misschien sta ik er niet onafhankelijk in, maar wij hebben bewust gekeken naar een machine waar er veel van draaien, zodat snelwissel oren gangbaar zijn, en onderdelen/service/documentstie er over 20 naar nog is. Deze 2 dingen waren de nadelen van onze vorige shovel, dat was ook een van de redenen dat we hem niet schoon op wilden rijden.
Bijvoorbeeld new holland of Komatsu draaien er gewoon veel minder van, dat leek ons een groot nadeel. Bij cat je leven lang afhankelijk blijven van Pon leek ons ook nietecht interessant. Terwijl die shovel ons kwa bouw heel erg aansprak..
Dus slechte shovels, nee die zullen er weinig zijn. Maar hetgene om de shovel heen heeft bij ons wel meegespeeld.
+2
@ronald-deutz-fahr New Holland grondverzetmachines draaien er in NL/Europa inderdaad niet zoveel, maar in andere werelddelen wel. Over onderdelenvoorziening zou ik daar geen zorgen over hebben. Het kan hooguit zijn dat iets niet in NL voorradig en dat je er even op moet wachten tot het geleverd is. Bovendien is dat alleen voor specifieke onderdelen. De motor is een FPT motor, die ook in andere NH en Iveco producten gebruikt worden, dus dat is niks zeldzaams. Komatsu is ook een groot merk en daar lopen er in NL ook wel genoeg van, niet zoveel als bv Volvo loaders, maar wel weer stuk meer als NH loaders. Onderdelen voorziening e.d. lijkt mij bij Komatsu geen probleem.
Kwaliteitsverschillen zullen er altijd wel zijn, maar echt slechte machines zijn er inderdaad niet, tenzij je echt een goedkoop en onbekend merk uit bv China koopt, maar daar is de prijs dan ook naar.
@walker1 mwa, wat ze noemen de compact series waar wij in zochten, hebben zowel Komatsu als nh weinig draaien. Nh dealer in de buurt verkoopt liever Volvo zeiden ze. Komatsu hoor je helemaal weinig over, in het grotere spul zie je ze meer inderdaad. En buiten Europa vast ook meer, maar daar heb ik hier niks aan, geen onderdelen en zeker geen monteurs. Nu hebben we een merk waar er heelveel van draaien, en er genoeg partijen zijn voor service en onderhoud. Dat vind ik belangrijk, bij de O&k was dat gewoon lastig
Wij hebben inmiddels al 10.000u een Terex TL80 uit 2011, fijne shovel, doet wat ie doen moet, weinig extra poespas maar wel fijne bediening en betrouwbaar. Opbreekkracht mocht meer wezen maar wij kunnen er prima mee uit de voeten.
tractors-and-machinery.nl/item/646186/… of deze maar die zal ook wel flink aan de prijs zijn
@2850Johndeere6R dat is wel een flinke shovel met 14 ton eigen gewicht..
+1
@arjanvw die krijg ik de stal nii in denk ik😅
+5
@van-engelenhoven eerste keer gaat beetje moeilijk, daarna wil het wel
@van-engelenhoven Liebherr 514 stereo of Torion 956 hebben gestuurde achteras met knikbesturing. Mooi wendbaar en toch wel een flinke shovel van een kleine 10 ton
@worteljcb Vraag me alleen af of die shovels beetje geschikt zijn om kuil aan te rijden. Het heeft maar een vermogen van 106 pk.
@arjanvw Voor dagelijks inkuilen kom je daarmee te kort denk ik, maar een paar bulten zetten moet toch prima gaan? Heb ze wel vaker op de kuil gezien, net als een l45 Volvo. Maar voor het mooie heb je een slag groter van zo’n 12 ton nodig. Maar die zijn ook gelijk flink aan de afmetingen en veel minder wendbaar
@worteljcb heb geen idee hoeveel kracht ze hebben, als er een goede efficiënte aandrijflijn is zal het misschien wel gaan. Onze oude Werklust is met 130pk niet vooruit te branden op de kuil. JCB heeft een echte agri shovel waar je echt wat mee kan (volgens de verkopers🙈) met de zogenoemde lock-up waar je een soort van mechanische overbrenging krijgt. Misschien hebben meer merken dat ook wel??
@arjanvw jcb is gewoon powershift bak met een koppelvormer/vloeistof koppeling net zoals volvo geloof ik. Geen hydrostaat.
@arjanvw die liebherr iig niet. Zover ik weet gebruikt liebherr bijna overal hydrostatische aandrijving in.
Hoeveel versnellingen heeft jou werklust? De wat modernere shovels met power shift hebben meestal 6, hoe meer versnellingen, hoe groter de kans dat je het mooi kan matchen met het werk wat je er mee doet en daarmee niet teveel verlies in de koppelomvormer hebt.
De jongere wg18's doen het harstikke mooi op de kuil hier in de buurt.
+2
@CaseCS130 onze heeft 4 trappen. Denk dat onze in zijn jongere jaren ook wel beter gepresteerd heeft.
+1
@arjanvw die lockup kun je op de nieuwe volvo’s ook krijgen. Daarmee zet je de koppelomvormer vast en heb je inderdaad een 100% mechanische overbrenging. Die JCB Agri shovels zijn zo sterk doordat ze meer vermogen hebben (435S heeft +/-70pk meer dan een L90H) en een 6 traps bak hebben ipv 4.
+1
@EA_MF dat bedoelde ik idd. Ze hebben idd een bult vermogen. 185pk voor een 10 tons shovel. Net een beetje als Ljungby, die heeft 200pk voor een 10 tonner.
@EA_MF die JCB agri shovel hoor je wel veel goeie verhalen over. Vooral in het boeren werk

Heeft een volvo L90 nog maar 4 versnellingen?
+1
@arjanvw New Holland hier heeft ook lock-up. Dat gaat wel lomp als je die inschakeld haha!
@bikkertie had jullie vorige Case dat ook? Of zit dat op de nieuwere modellen?
@arjanvw 521 niet, zwaardere wel. Gebruik hem vooral met stro laden enzo
@bikkertie dan werkt die gewoon sneller? Heb er alleen van gehoord, dus heb geen idee wat het effect precies is
@arjanvw lock- up heb je op de kuil niks aan. Hooguit voor transport. Ik gebruik hem zelden met de Case 721 F
@mdoornekamp merk je geen verschil als die functie ingeschakeld is? Of wat is het nadeel ervan?
+1
@arjanvw ja merk heel duidelijk verschil. Alle soepel heid in de aandrijving is weg. En shovel loopt dan eigenlijk al te hard op de kuil.
+1
Quote Reactie van @arjanvw:
Misschien hebben meer merken dat ook wel??

Ja zijn er meer hoor. Maar liebherr is hydrostaat idd
+1
@van-engelenhoven en is de keuze al makkelijker gemaakt met al die reacties??
+1
@jehan Ja zeg dat wel ik zie het meeste ahlmann, volvo, terex voorbij komen, vanmiddag maar is oppad.
Quote Reactie van @van-engelenhoven:
meeste ahlmann, volvo, terex

Wordt het zoekgebied aardig kleiner van zo 😜😂
@johndeere6230 ja zeg dat wel😂
@van-engelenhoven succes er mee we zien het wel wat het gaat worden ..als je nog vragen over de ahlmann hebt mag je me altijd vragen
@van-engelenhoven Zou een Ahlmann az95 niet wat kunnen zijn?
Als een az150 toch wat groot blijkt misschien...
+2
Quote Reactie van @new holland koen:
Zou een Ahlmann az95 niet wat kunnen zijn

Niet wat aan de kleine kant voor op de kuil? Vind persoonlijk die 150's niks te groot, wel hoop treden als je vaak op en neer moet haha, maar dat heb je met elke shovel van dat caliber wel
+1
@johndeere6230 Voor zo af en toe een keer moet prima kunnen toch.
Maar inderdaad ik zou persoonlijk ook voor de 150(f) gaan, zeker hier thuis als de 14 ooit vervangen moet worden.
+1
@new holland koen ik heb er geen verstand van, maar die wil je niet op de kuil lijkt mij een beetje te klein en te licht, op een kuil wil je toch kilo's
+2
@new holland koen vandaag bij ahlmann in nieuw leusen geweest de 95 kan net niet hooggenoeg en de 150 wil het allemaal wel alleen ff kijke als ie overal wel doorheen past
+1
@van-engelenhoven Goed om te horen dat je er werk van maakt!
Dat werkt uiteindelijk toch het best om tot een besluit te komen.
@new holland koen ja dan heb je net wat meer te vergelijken
+1
@van-engelenhoven in nieuwleusden even met eduard gepraat?
Vertegenwoordiger die zelf altijd monteur geweest is en bijna alles weet van de machines
@Fendt926Driver ja klopt zei die al ja dat hij monteur is geweest
@van-engelenhoven meende dat jullie ergens bij brabant zaten dus bij ahlmann zelf.
(Weet ook niet hoe ik daar bij kom)
Maar jullie zitten dus ergens in noord nederland?
@Fendt926Driver overijssel tegen de Drentse grens dicht bij hardenberg
@van-engelenhoven ooohhh maar 40 km van ons af dus...
Dat is ook vlak bij met reparaties naar nieuwleusden

Mag ik dan ook nog heel stiekum zeggen dat achter ahlmann nieuwleusden nog een handelaar in 2e hands ahlmann shovels zit?
Roelof companjen heeft ook een hele mooie 150 staan
@Fendt926Driver ooh kiek, niet gezien zal zo is opzoeken, die 150e die daar stond zag er ook niet gek uit
@jehan hier sluit ik me bij aan. Voor terex/schaeff/yanmar vragen houd ik me aanbovelen.
@van-engelenhoven
Misschie een elektrische proberen met 75%????? subsidie, weet niet of die 75% precies klopt, maar het is relatief veel.
@jan w Veel plezier met een lange dag kuil aanrijden met een elektrisch gebakje.
@GerbertXL accu's zijn wel zwaar😅
@jan w elektrisch hebben wij geen oren naar, gewoon een doodnormale boerenshovel
+1
@2850Johndeere6R slecoma.nl/occasions/new-holland-w110d2-stage-5/
Zoiets zou ook een mooie zijn als je een (bijna) nieuwe zoekt.
@new holland koen Nee ik heb geen behoefte aan een shovel, ik dacht alleen kom laat ik eens gek doen en ook eens wat voorzetjes geven
+1
@2850Johndeere6R Foutje van mij, mijn reactie was ook bedoeld voor de topicstarter maar ik wilde aanhaken op jouw reactie omdat dat ook een vrij jonge shovel is.
@new holland koen Ik snap het 😉
+2
Sinds kort een werklust wg17e. Super shovel voor voeren en vast rijden.
Hiervoor een terex tl120 gehad maar daarmee hoef je de kuil niet vast te rijden
Koop een hooivork €22 en is goed voor de conditie 😜
Daar kun je als het nodig is geen kuil mee aanrijden.
+1
Terex/schaeff. We hebben er 1 gehad sinds 2013 4000 op gemaakt. Nooit problemen mee gehad. Dus maar een nieuwe aangeschaft in 2020. Super machines
+1
Komatsu WA 250-5 / -6 simpel dergelijk en hydraulisch aangedreven👌
+1
En deze dan ?? Niet overdreven zwaar, ka.n een beste happer aan en met een super FPT motor.
lmb-oosterhof.nl/occasions/nl/…
+3
@Derkmax
Quote:
en deze dan

Die zal nog wel een mooie duit kosten. Wel mooi formaat "echte" shovel en geen opgepompte mini shovel
+3
@mdoornekamp
Klopt, zal niet goedkoop zijn, maar als je hem serieus wil gebruiken voor voeren, kuil aanrijden en grondwerk, moet je niet gaan prutsen met een oude of te kleine shovel. Zoiets is betrouwbaar, geschikt en de afschrijving zal meevallen, rente is laag. Jaarkosten kunnen nog wel eens meevallen TOV een oude Werklust ofzo.
+1
@Derkmax Klopt. Voor intensief en zwaar werk kan het beter maar betrouwbaar zijn. Wij hebben de laatste jaren ook behoorlijk vernieuwd kwa meteriaal. Maar dat werkt echt wel lekker hoor. En de kosten/uur vallen best mee onder de streep.
+3
@Derkmax top machine!
+2
@Eddie1 dit is hobby spul
Dit lijkt me ook een mooie optie
verwijderd
+4
Quote Reactie van @vdvegt:
et is wel echt een beetje een rommelaar

Dat zijn de beste, helaas een uitstervend ras
@dx11 net als jou achterbuurman de smit. Dat is ook een machtig man
+1
@case 745 xl zeker! Zulke adressen zijn geweldig, en zulke mensen weten ook nog eens alles!
Quote Reactie van @vdvegt:
Je bent er wel eens geweest?

Ik kom er altijd als eerste voor onderdelen voor mijn az 10.
En als roelof het niet heeft bel ik anderen op .
En de rommel is heel veel minder geworden
+1
+2
Ik ga ook maar even mee doen met de shovel zwenklader discussie

heb zat met "shovels" en "zwenkladers" gewerkt

zelf hebbe we een ahlmann 150 (geen e)
doen er mee kuilen balenrijde schuive kiepers laden alles
belasten hem ook 110% maar assen en giek geven geen krimp (giek piept wel)
met kuilen ook nooit geen last en met verdelen is de zwenk echt super met kanten en hoeken opzetten

ook veel met volvo's (l60f tot en met 110h en alles daar tusse)
maar dat zijn gelijk allemaal shovels met een powershift bak dus goed sterk op de wielen en dus super om te schuiven en op de kuil is het ook wel prettig maar met verdelen mis ik de zwenk giek gelijk
en met "lepel" werk helemaal op een krapplek een pallet weg zette is met een volvo echt een heel stuk lastiger

zelf geen werk ervaring met een 45f maar wel eens 1 bezig gezien maar kwa wendbaarheid doe je met een az150 zeker meer
+1
Paar jaar oud maar veel met werklust gewerkt zijn nog goede 2de hands anders case 621f
+2
Volvo l70 c...
+7
Het is een case worden een 221f met maximale banden maat 505 r25
+1
@van-engelenhoven mooi om te horen, 6,1 is licht zat voor de op de bult maar wel een mooi formaat voor op het erf
+1
@rommert14 9 ton is voor ons te lomp in de stal en om het erf, het zou moeten willen op de kuil
Quote Reactie van @van-engelenhoven:
221f

Anders doe je toch een bak vol zand er voor, hier 8,5 ton maar aanrijden alleen de zijkanten, rest gebeurt altijd nog met een trekker/kuilverdeler.
@Husqvarna is ja zwaar zat zo trekker weegt net met alles 6 ton
+1
@van-engelenhoven
Ja 5,5 ton ook, sommige hangen er nog zo'n aandrukwals met wagonwielen aan, dat weegt ook wel heel wat, maar vind hem hier ook zwaar zat voor op het erf, ken er ook die het voer aanschuiven met de werklust, kan natuurlijk wel maar ik schep mijn bord liever ook niet vol met de bats.
@Husqvarna laats zag ik eentje met een werklust boxen strooien, tis maar wat je makkelijk vind
@van-engelenhoven tsja wij strooien zand met een 8 tons strooier, het is maar net hoeveel boxen je moet.
@rommert14 hoeveel ton Aalst mogen jou roosters hebben dan? Of heb je dichte vloer?
@2850Johndeere6R dichte vloer, 10 ton aslast
+1
@van-engelenhoven lijkt mij super. Kun je in een keer 4 ton zand scheppen, kun je een boxrij meteen strooien. Beter kan niet toch?
@dx11 dan is het een ander verhaaltje ja dan scheelt het wel een bult tijd
+2
@van-engelenhoven

Veel plezier met je aankoop. Ik heb ook wel eens een mais bult gezet met een Volvo L30.
+1
@van-engelenhoven

Veel plezier en geluk ermee!
@van-engelenhoven Een splinternieuwe dan? Mooi dat jullie eruit zijn en veel plezier met de machine.
+3
@CaseCS130 demo paar honderd uur gelopen, als je een nieuwe besteld mag je hopen als je hem dit jaar nog krijgt
+1
@van-engelenhoven mooi! Wanneer komt die?
Wat gaf de doorslag om voor de case te gaan?
+2
@ronald-deutz-fahr het is wachten op de nieuwe banden dus denk een maandje of zo iets, hij stond er al dus kon je hem zelf zien en kwa hoogte, groote paste hij ons wel
+2
@van-engelenhoven daar ga je geen spijt van krijgen, mooie behendige machines zijn het! Wij draaien al ruim 2 jaar met een 321f naar volle tevredenheid.
+1
@johnderfavo2.0 dankjewel, het zijn de zelfde machines op contragewicht na
Quote Reactie van @van-engelenhoven:
het zijn de zelfde machines op contragewicht na

Ander contragewicht erachter en je hebt een type groter dus? Verder geen verschillen?
+3
@johndeere6230 vertegenwoordiger zij dat de banden maat en 600 kg contragewicht het verschil is voor de rest de zelfde machine, wij hebben al de maximale maat omdat we hem ook wel eens in het land nodig zijn
+1
@van-engelenhoven mooi spul, ik heb een poosje terug ook nog bij een jong gebruikte gekeken in Rouveen.
Ahlmann

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden voeren , shovel en mengwagen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
381
DEELNEMERS
70
WEERGAVES
0
ONDERWERPEN