John Deere 4240 S - Hydrauliek olie druk verhogen?

Goedemorgen mede TF'ers.

Ik zit niet zozeer met een probleem, maar misschien is er wel iets aan te doen. Mijn John Deere 4240S heeft volgens de geleerden 95 liter olie opbrengst met 155 bar, mijn John Deere 7710 geeft 100 liter en 200 bar. Nu is het zo dat ik nooit echt last had van "klapperende" olieslangen voor de mesttank, enkel een keer bij een kipper of dumper.
Maar voor de 4 elements Kuhn GA13131 loopt het niet zo lekker, ik kan alles wel bedienen en uitklappen. Maar de slangen blijven wat "tikkeren" bij weinig toeren en bij volgas. De Kuhn zelf heeft een koppeling tussen de pers leiding zitten die de stroming regelt tot 45 liter. Theoretisch gezien zou ik het qua liters kunnen doen.
Wat ik ook verander, op de SCV de olie terug zetten of de drukloze retour bij het dubbelwerkend ventiel opzetten verhelpt niks.
Ligt dit er nou aan dat het te lang duurt dat de retour olie terug bij de pomp is, of komt dit door het verschil in bar's. Heb er bij mijn 7710 namelijk geen last van. En stel dit ligt wel aan de pomp, kan de druk ook iets omhoog bij zo'n pomp?

Alvast bedankt voor de tips.

Deel dit topic

FearTheDeere

Bijlages

(klik om te vergroten)

De patiënt waar het om gaat.

Reacties

+1
MR T
Er zit een regelschroef aan de pomp waar je de druk kan opvoeren.
FearTheDeere
@MR T zou dat mijn probleem grotendeels verhelpen? En wat is verstandig qua maximale druk? De pomp en het systeem hoeft ook niet altijd op zijn tenen te lopen.
+1
MR T
@FearTheDeere opschroeven tot 180 bar
2850Johndeere6R
Is de 155 bar gemeten druk of de druk uit het boekje?
+1
@2850Johndeere6R hij zegt volgens de geleerden dus dat zal het boekje wel zijn.
2850Johndeere6R
@Jelle Boerkamp6110 Bij mij is ern monteur ook een geleerde 😉 althans ik mag aannemen dat die weet waar die het over heeft 🤔😅
+1
FearTheDeere
@2850Johndeere6R @Jelle Boerkamp6110 jullie hebben beide gelijk, de 155 bar komt uit het boekje (officieel 155,1 bar). De gemeten druk zat rond de 148 bar. Dus de pomp is voor zijn leeftijd nog redelijk prima te noemen.
+1
@FearTheDeere dan is die nog best prima
Kouboer84
@FearTheDeere De druk zat eerst op 180 bar. Dus dat is wel gezakt in de jaren.
+1
@2850Johndeere6R ja dat klopt maar die kunnen het ook wel eens mis hebben.
+2
radium45
Je moet een retour rechtstreeks op het buffertankje bij de pomp aansluiten. Werkte hier heel goed.
+1
@radium45 Ik vraag me af of deze hark wel constant olie nodig heeft of dat hij gewoon en eigen ventielblok heeft?
Dan moet dit volgens mij een cosed center ventielblok zijn.
FearTheDeere
@radium45 bedankt voor de tip. Er zit wel een aparte retour op maar weet niet waar dat naar toe gaat. Wel gaat het onder de cabine naar voren toe. Verder weet ik het niet, maar ga ik bekijken. @jasper john deere bij het ventielenblok van de hark kan ik ook een knop indraaien dat ik de LS aansluiting mag gebruiken. Gebruik ik dat niet, dan draai je die knop weer terug. Bij mijn 7710 gebruik ik de LS oo niet en laat ik hem rondpompen en smoor ik hem achter op het ventielen blok. Dat de olie niet zo snijd en onnodig heet wordt.
@FearTheDeere Als ik het goed heb moet je bij de 4240 deze knop dan in draaien zodat het een closed center ventiel blok word, hierdoor word de olie niet constant rond gepomp maar word de pomp opbrengst terug geregeld. Zo is het wel bij de Duitse trekkers of dat bij de 4240 ook zo is weet @radium45 misschien wel?
Of heeft de hark constant olie nodig voor bijvoorbeeld een hydromotor?
FearTheDeere
@jasper john deere ik weet niet of hij constant olie nodig heeft. Ik weet wel dat alles wat ik verstellen kan, hydraulisch gebeurt. Hark hoogte en breedte, elementen omhoog en omlaag. De elementen worden ook hydraulisch aangedreven maar dat gebeurt via zijn eigen hydraulisch systeem op aftakas.
Maar stel ik zou die knop weer indraaien wat voor de LS bedoelt is, wat verander ik dan precies voor het ventielenblok? Is het dan niet zo dat mijn hydrauliek hendel weer vrij springt? Dat doet hij bij de kipper ook wanneer de cilinder op zijn eind is, dan is het systeem op druk en hoor je ook dat de trekker stopt met pompen en springt de hendel dus terug. Trek ik de hendel dan weer aan, dan hoor je de pomp en trekker niet grommen dat hij zich dood pompt.
+1
@FearTheDeere Als je die knop indraait maak je het ventielblok closed center, hierdoor kun je er in rust geen olie doorheen pompen. Als deze trekker ook een closed center systeem heeft moet je hem indraaien. Ik denk dat @john deere 7810 wel weet of deze trekkers ook een closed center systeem heeft.
+1
JD3010
@radium45 Bij m'n 4020 zit er links een schroef waarbij je in kan stellen of de olie terug de bak in gaat of weer het systeem in. Jouw oplossing kan uiteraard ook.
radium45
@JD3010 ik heb alleen ervaring met een 4440 hfwd.
+2
Fendt926Driver
Heb je niet olie gestuurde terugslag kleppen op de cylinders zitten die dat klapperen veroorzaken?
Sommige hydro topstangen kunnen ook gaan trillen met belastbaar uitschuiven.
En de claas 4 elementshark had het van de zomer ook achter de 305.
En achter de 415 van de hark eigenaar ook nergens last van
FearTheDeere
@Fendt926Driver dat is een goeie vraag, daar heb ik zo geen antwoord op. Het klapperen zit hem alleen in de pers en retourslangen wat aan het ventielenblok zit. Na het ventielenblok geen gekke dingen. De elementen zakken wel drukloos via de computer en gaat sneller wanneer ik de hydrauliek hendel ook op drukloos zet, bij mijn 7710 kan ik hem gewoon laten rondpompen en heeft dat geen invloed op het laten zakken
+3
Wim1
Klinkt als retourolie probleem. Of oplossing van @radium45 gebruiken of de genoemde LS schuif dichtdraaien zodat systeem closed center wordt en de hoofdpomp stopt met pompen. 7710 heeft compleet ander hydraulieksysteem en heeft geen last van het ‘missen’ van de retourolie. Zomaar de druk gaan verhogen is zinloos.
FearTheDeere
@Wim1 de LS schuif dicht draaien... bedoel je dan dat ik hem op de LS functie in stel, of juist niet op LS? Hij staat nu op LS uit en de snuffel leiding er af (indien je een trekker met LS hebt). En het 'missen' van retourolie, wat wil je daar mee zeggen? De pomp kan het toch niet sneller verpompen dan dat aanvoer is lijkt mij? Of is daar die buffertank voor bovenop de pomp? Had hier bij de mesttank en verdeler die ook veel olie vraagt geen last van.
+1
Wim1
@FearTheDeere
Ja op de ls stand zetten dat het ventielenblok dicht is.
De transmissiepomp voedt de hoofdpomp voorin. Maar is niet groot genoeg om de hoofdpomp continu bij te houden. Dat bedoel ik met missen. Tankje boven de pomp is buffervaatje.
FearTheDeere
@Wim1 bedankt voor de tip en info, nu kom ik wel op iets anders, stel ik zou de retour op het buffervaatje aansluiten zoals beschreven staat. Loopt de transmissie pomp dan geen olie mis waardoor die pomp schade op zou kunnen lopen?
+1
mdoornekamp
@FearTheDeere aansluiten op buffer vaatje is meer voor hydro motor dus constant rond pompen. Als je alleen beetje hoog/laag functie gebruikt, moet je eigenlijk drukloze retour hebben. Die zit er standaard niet op denk ik.

Ik betwijfel of Ls knop dicht draaien op de hark wel genoeg is. Je moet een closed center blok hebben. Dus als je functies niet bediend, geen olie rond pompen
+1
Wim1
@FearTheDeere
Nee het is juist andersom, de transmissiepomp zuigt onder uit de bak en geeft de transmissie olie(koppeling,hilo, aftakas en smering) alles wat over is gaat naar de hoofdpomp.
Dit ventielblok niet op de ls-stand is te beschouwen als een hydromotor, je pompt immers continu olie rond.
mdoornekamp
Je mag olie niet constant rond pompen met 4240!!!!!
FearTheDeere
@mdoornekamp de hydrauliek hendel niet forceren met een elastiek aan het achterraam is mij bekend. Maar als de oliestroom zo afgestemd is dat de hendel uit zichzelf blijft staan is toch geen doodzonde? Had ik eerder voor de verdeler achterop de mesttank ook. Bij te veel olie sloeg de hendel terug, ietsje terug zetten op het ventiel en hij blijft staan.

(klik om te vergroten)

john deere 7810
@FearTheDeere

dit mag wel. maar beter is op een drukloos retour aansluiten. dit geeft onnodig warmte en slijtage. je hebt zo ook veel kans op olie te kort/lucht in de olie.
Wim1
@john deere 7810
Bij zo’n oude Amerikaan juist NIET drukloos de bak in! Dan gaat de pomp voor in de neus caviteren!
john deere 7810
@Wim1

op de drukloos retour bedoelde ik 😉 niet zomaar in de plons.
FearTheDeere
@john deere 7810 ik ga morgen direct kijken waar die slang van de drukloze retour op zit/naar toe gaat. 👍
MR T
@FearTheDeere voordat de retour de bak in gaat zit er nog een drukveer in de bak gedraaid ,dit dient denk ik om het hydraulisch stuur in werking te houden (drukverdeling)
JD3010
@MR T De trekker heeft een voorrangsventiel in de drukzijde, alle olie die daar over is kan gebruikt worden voor de hef etc. Stuur en remmen hebben dan normaal altijd genoeg.
FearTheDeere
@john deere 7810 heb de slang van de drukloze retour gevolgd en hij gaat vermoedelijk wel zo de plons in. De slang gaat onder de cabine door naar voren. En dan ter hoogte van de pedalen ongeveer zit een haakse koppeling die de bovenop de bak in gaat. Het is wel echt drukloos vermoed ik, maar niet bevorderlijk voor de trekker en het systeem.
mdoornekamp
Je mag hendel best vast zetten. Pomp slaat zelf wel af . Zoals je zelf al zegt
FearTheDeere
@mdoornekamp ja de pomp slaat vanzelf wel af bij een cilinder(zoals op een kipper). Maar dat doet hij natuurlijk niet bij een hydro motor en dergelijke, hem dan forceren met een elastiek is mij altijd verteld dat je dat beter niet kunt doen.
john deere 7810
Eigenlijk moet je eerst weten hoeveel liter je 4240 geeft. of lees ik er overheen? 155 bar is niet veel maar dat zegt in principe niks over het klapperen. daarbij is het sowieso verstandig om je slang op een retouraansluiting aan te sluiten en het liefst weer naar de aanzuigzijde van de pomp. en anders ergens onder je oliepijl laten uitkomen ivm schuimvorming.

Daarbij is het sws slecht hoe je nu te werk gaat. om het zo maar even te benoemen. constant rondpompen zonder ls vind je 7710 niet fijn en je 4240 vind dat ook niet fijn... hoewel die geen ls heeft. En dan zou ik als ik jou was sws paar ls aansluitingen op je 7710 laten maken. dat kost de wereld niet en heb je er met de brandstof zo weer uit.

kortom, hoeveel liter geeft je 4240 nog en hoeveel druk. gemeten op de aansluitingen wat je wilt gebruiken.

als je ls gebruikt. ls ventiel op de hark open, en anders dicht.
FearTheDeere
@john deere 7810 de precieze getallen weet ik niet meer, heb hem in het verleden toen ik hem net had wel aan een hydrauliek tester gehad. De monteur was toen zeer tevreden over het resultaat wat er uit kwam. Meen uit mijn hoofd 148 bar en zo'n 90 liter olie opbrengst bij half gas. Maar dat ga ik deze winter zeker nog een keer weer testen om dit geklapper te verhelpen. Het is niet ernstig maar wel vervelend. Half werk is geen werk.

De 7710 is voorzien van een power beyond aansluiting. Neem aan dat dit zijn LS is. Heb voor de 4240S ook wel een power beyond blok gevonden maar dat is toch iets anders volgens mij. Dat komt tussen het scv blok en de aanvoer en beschikt maar over 2 aansluitingen. Heeft dus geen snuffel leiding zoals bij de 7710.

De reden dat ik de LS van de hark niet gebruik, is omdat de hark zonder snuffel leiding is afgeleverd en het altijd zo gedraaid heeft. Ook met andere trekkers(JD 6125R, Renault/Claas Ares 816 RZ en Claas Axion 810). Wel sluit ik de retour van de hark op de retour van de power beyond van de 7710 aan. Dat gebeurde ook bij de andere trekkers op advies van het mechanisatie bedrijf. Iets met grotere retour leidingen en dergelijke.
john deere 7810
@FearTheDeere

oke als die dat geeft zou dat genoeg moeten zijn. desnoods even de meter tussen de trekker en de hark. nee klapperende hydroliekslangen hou ik ook niet van. bij de amerikanen komt deze vraag eigenlijk nooit voor, hebben we ook niet veel van lopen. dan zou ik ook even de boeken in moeten duiken. bij de duitsers (20,30,40 en 50 serie)is het wel zeer van belang waar je de retour aansluit als je constant olie gaat afnemen.

inderdaad power beyond is voor grote afname en meestal ook de ls bijop.

wel gek dat die zo geleverd is eigenlijk. weet niet hoe de andere trekkers zijn afgeleverd met ls koppelingen. maar werken via LS syteem kan nog wel een keer uit. grotere retour is minder weerstand dus minder warmte en betere werking van je systeem. te hoge retourdruk kan vreemde storingen opleveren.
+1
2850Johndeere6R
Dat onze mestwagen aan de 6130R kwam hadden we ook last van klapperende slangen terwijl hij het aan de 2850's beide wel goed deed en bij de 6220 van de buurman werkte hij ook correct. Bij toeval was toen de monteur van ons loonbedrijf op het erf die dat ook zag en op zijn advies de retour van de power beyond afgehaald en gewoon drukloos terug de achterbrug in. Sindsdien geen last meer van klapperende slangen. Dat de buurman zijn 6220 in ruilde voor zijn 310 had hij het zelfde probleem met klapperende slangen ook daar een drukloos retour op laten maken en die had er ook geen last meer van.
Ik snap wel dat een hark en een mestwagen van 27 jaar oud 2 verschillende verhalen zijn maar misschien kun je er wat mee
+2
mdoornekamp
Maar nog steeds; als de hark niet constant olie nodig heeft, mag je NIET rond pompen met de 4240. De 7710 mag wel rond pompen
+1
JD3010
@mdoornekamp De olie is anders dan wel lekker snel op temperatuur. 😉
FearTheDeere
@mdoornekamp hoe zit dat dan met zo'n power beyond blok? Die komt tussen de aanvoer en een SCV. Als je daar je slangen op zou aansluiten, dan pompt hij ook altijd rond lijkt mij. Of pompt hij het systeem op druk en stopt dan de pomp tot je weer een functie gebruikt? Dan zou ik zo'n blok kunnen gebruiken en de hark op LS instellen zonder de snuffel leiding. Of heb ik dat mis?

(klik om te vergroten)

Power beyond blok
mdoornekamp
@FearTheDeere power beyond blok heb ik weinig ervaring mee. Ik weet eigenlijk niet of het blok van de hark sowieso wel geschikt is voor de 4240. Het moet voor de 4240 gewoon zo zijn dat ie niet rond pompt als er niks bediend wordt . Bij een tank gaat het wel goed omdat de snij molen olie gebruikt

De oude Taarup wagens hadden vroeger een apart blok speciaal voor de jd's. Omdat dit bij dezelfde dealer weg kwam. De Schuitemaker blokken wagens gaat ook vaak fout met een jd 1630 ervoor
FearTheDeere
@mdoornekamp oké dankjewel. Duidelijk verhaal, het kan natuurlijk zo zijn dat het blok van de hark niet helemaal geschikt voor hem is. Hiervoor namelijk nooit problemen gehad op sommige kipper of dumper na.
radium45
De 4440 hier gaf 160 bar op de ventielen en dan loop je in de praktijk wel eens tegen beperkingen aan. Heb je zo,n beer van een trekker maar je maakte mee dat de kipper niet omhoog wilde, de bodemketting van een wagen niet op gang wilde komen. Dan maakt het een hoop verschil met een trekker die vlot 180 bar haalde.
mdoornekamp
@radium45 onze 4240 had ook wel eens moeite om kiper met klei omhoog te krijgen. 6620 geen centje pijn
FearTheDeere
@radium45 het is ook niet echt een eerlijke strijd natuurlijk. Een trekker van 1982 die de strijd aan gaat met trekkers die tussen de 30 en 40 jaar jonger zijn. Qua PK's en uithoudingsvermogen wil het allemaal wel. Maar op dit gebied merk je dat hij dan wat te kort komt. Misschien dat de tip om de druk wat te verhogen ook iets helpt in combinatie met de retour naar het buffer tankje toe. De 4240S is ook meer als backup bedoelt en je gaat hier niet dagelijks mee op pad om te harken. Maar het zou wel mooi zijn dat wanneer je dit werk doet, dat ik geen onnodige schade toe doe aan het hydraulisch systeem. Klapperende slangen is nooit een teken dat het lekker loopt.
radium45
@FearTheDeere de 4440 liep hier naast leeftijdgenoten van een Duits merk.
prairie
Bij lekkage van de hydraulische koeler heb je ook het klapperen van leidingen.
+1
Ford-NH_fan
Power Beyond is een Pers en Retour en vooral voor een grotere volumestroom dan door de 1/2 snelkoppeling kan, boven 50-55l/min, bijna altijd gecombineerd met LS stuurdrukleiding voor de regelbare pomp. Geen drukloze rondpomp toepassen.
Een trekker met pomp met vast slagvolume ken ik niet met Power Beyond al kan zoiets goed bijvoorbeeld Ford 10 series.
JD had regelbare pomp met standaard max werkdruk, geen stuurdruk aansluiting, geen drukloze rondpomp toepassen.
Andere trekkers was veel pomp met vast slagvolume en hebben drukloze rondpomp nodig bij ingeschakeld blijven.
Nu veel LS pomp die het best functioneert als Power Beyond aangesloten.
Klapperende slangen agv gestuurde terugslagklep meestal best met afvoersmoring iets smoren tot gelijkmatige volumestroom/ snelheid.
Bij max werkdruk klapperen agv openen-sluiten DrukBegrensVentiel accepteren of max werkdruk iets verhogen
+1
trekkerdockter
Door de druk van je pomp op te schroeven los je het probleem niet op van je klapperende slangen.

Dit zoals al gezegd ligt aan dat de oliepomp voorin te weinig voordruk krijgt, of een zuig/persklepje stuk is, dit is goed merkbaar met een flowmeter.
Of een open ventielenblok wat ook al is aangegeven.

Succes 👍
FearTheDeere
@trekkerdockter dankjewel 👍 denk wel steeds meer richting het ventielenblok van de hark, dat die niet bij het systeem van deze trekker past. Vindt het wel mooi om te zien hoeveel kennis en kunde er op deze site is en dat elk en een mee denkt ongeacht het merk en type waar ze meer ervaring mee hebben. Tot dusver ook iedereen bedankt voor de vele tips en adviezen. Heb weer genoeg te bekijken en te onderzoeken 💪
+1
Ford-NH_fan
@FearTheDeere Ventielenblok is waarschijnlijk goed bruikbaar. Dat compensator van volumeregelaar op Kuhn slecht samenwerkt met volumeregeling JD is aannemelijker.
Kuhn en anderen monteren zoiets meestal uit voorzorg om te hoge snelheden van de cilinders te voorkomen.
Hydrauliekschema's van trekker en werktuig naast elkaar leggen en oplossing wordt zichtbaar.
Drukverhogen geeft alleen vergroting van kracht. Hier onnodig want alles heft.
Pomp lijkt goed zeker als bij werktuigen met meer volumestroom wel goed functioneert
+1
@FearTheDeere Volgens mij is het ventiel blok goed bruikbaar, maar moet je de Ls schroef dicht draaien zodat hij een Closed center heeft.
Bij de 4240 sluit je dan gewoon de pers en retour aan op het hydrauliek ventiel en zet je deze in het werk. de snuffel leiding laat je dan gewoon los hangen.
Bij de 7710 sluit je de pers en retour aan op de Power Beyond en sluit je ook de snuffel leiding aan.
Je zult dan alleen koppelingen moeten wisselen of een paar verloop koppelingen maken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 4240 S en hebben de trefwoorden oliedruk en hydrauliek pomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!