Illustratie van:

John Deere 3130 - Gaat doormidden bij de aftakas/hi-lo

Hallo,
Binnenkort ga ik mijn 3130 doormidden halen bij het aftakas pakket en de hi-lo.
Dit omdat de aftakas rem niet werkt en de priceas keerring lekt.
Zijn er nog meer: afdichtingen, lagers of slijtdelen waarvan de 3130 kenners zeggen dat ik deze beter preventief controleren of vervangen kan?
De hi-lo werkt nog goed, deze dan gewoon in elkaar laten zitten of toch de afdichtingen vervangen?
Ik ben namelijk best gek van sleutelen maar niet als iets voor de 2e keer moet. En wil de trekker nog een hele tijd houden dus wil het gewoon in 1 keer goed in orde maken.
Met vriendelijke groet,
Jasper

Deel dit topic

Reacties

+1
thomasvw13
Let goed op of de messing/koperen glijlagers die tussen de 2 price assen zit niet versleten zijn. Dit was bij mij ook her geval. Doordat deze versleten waren ging de as op de keerring drukken en lekken via de price as.
@thomasvw13 Bedankt voor de tip👍 Ik ga dat controleren.
+3
Hanjelle
Ik zou voor je alles uit elkaar haalt nog even de oliedruk meten op het deksel van je versnellingspoken. Als de druk daar goed is (mijn 3130 is al even geleden verkocht maar ik meen dat het meer dan 10 bar moet zijn) dan kun je er redelijk zeker van zijn dat je hi-lo ook echt goed is.

Drukverlies treedt op als de olievoerende as van de hi-lo versleten is. Dan worden de platen niet meer goed op elkaar gedrukt, gaan ze slippen en worden ze te heet. Overigens is het sowieso een goed idee een permanente drukmeter te monteren. Ik heb deze destijds in mijn dashboard gemonteerd op aanraden van Piet Everts in Winsum (die heeft ook alle onderdelen die je nodig hebt). Vooral loonwerkers monteerden vaak zo'n klokje, juist om op tijd gewaarschuwd te worden dat de oliedruk slechter werd.

En als je m dan toch uit elkaar hebt. Check ook even de remschijven. Vooral van trekkers die vaak voor zware dumpers hebben gestaan kunnen ze flink versleten zijn. Dat was bij mij de oorzaak van schade aan de hi-lo: door slijpsel in de olie raakte alles verstopt en viel de oliedruk weg. Was overigens duidelijk aan de olie te zien door een zilverachtige gloed.
@Hanjelle Ik was al van plan om voor het loshalen de druk van de transmissie druk en de druk op de aftakas rem te meten. De remmen van de trekker zijn bij de vorige eigenaar al los geweest toen zijn ook de remschijven vervangen.
@Hanjelle Ik heb net de druk op de aftakas koppeling en de aftakas rem gemeten deze zijn allebei netjes 10bar. (volgens het werkplaatshandboek moest en 9-9.5 bar zijn)
Dus bij de aftakas rem zal er wel wat mechanisch mis gaan.
InsaneNL
@jasper john deere Vergeet niet dat het vandaag best koud is en olie dus ook dikker waardoor druk omhoog gaat, maar dat ligt er natuurlijk ook aan of je koud hebt gemeten of alles eerst op bedrijfstemperatuur hebt gebracht.
JD3010
@jasper john deere Waarschijnlijk dan de remband gebroken? je zult het vanzelf zien.
@JD3010 Bij een 3130 zit er een remplaat in, maar als die los gaat zullen we vanzelf zien wat er fout gaat.
+1
JD3010
@jasper john deere O, ik zal eens kijken. Ik ken alleen de 4 cilinders.
jim353
Het beste kun je Piet everts even bellen. Die verteld je alles haarfijn. En weet precies waar hij het over heeft. Heeft ook de juiste onderdelen. Let op, niet schrikken dat er €1500 aan onderdelen in kan gaan als je de Hilo, lagedrukpomp en het aftakas pakket ook meepakt.
+1
@jim353 Heb inmiddels al wat rond gebeld, het plan is nu om de hi-lo ook los te halen en de afdichtingen te vervangen en de rest goed op slijtage te controleren. Tja, en wat het kosten gaat zien we dan wel💸 het is toch de bedoeling dat de trekker voorlopig blijft.
+1
JD3010
@jasper john deere Afdichtingen etc. zijn ook niet echt de kosten.
trekkerdockter
Meteen ff nieuwe hefas afdichtingen monteren als je de olie er toch uit hebt.
+1
bob-te-lindert
@trekkerdockter Alleen de afdichtingen zou ik niet doen. Vaak slijten de bussen ook ovaal en loopt tevens de hef as in. Dan lekt hij zo weer.
@bob-te-lindert inderdaad dat heb ik al vaker gehoord denk dat ik ze mooi laat zitten, als ze wel beginnen te lekken moet de olie er maar weer een keer af en dan alles in 1 keer nieuw. as, bussen en afdichtingen.
+2
ardpassat
Als je de achterbrug weer tegen de versnellingsbak aanrijd , controleren of de verbindingsbus van de aftakas nog op zijn plek zit

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN