Illustratie van:

Atlas 1202 - 2 hydro pijlglazen

We hebben op deze kraan twee hydro pijlglazen boven mekaar.
In onderste is olie, in bovenste niet.
Iemand een idee waarom deze 2 glazen? Moet deze bijgevuld worden op 2 plaatsen of op 1 plaats, namelijk via de grote dop op de hydro tank? Is een hydraulische olie 46 ok? Graag een woordje uitleg waarvoor nu reeds hartelijk bedankt.

Deel dit topic

Reacties

+2
wim-same
Het bovenste glas is de max maat, en het onderste glas de minimum maat.
+1
wim-same
Hydro 46 is goed.
+2
langeslagdiesel
Het maakt nogal uit in welke giek stand je olie peilt. Alle plunjers in of alle plunjers uit. Dat geeft zomaar een peil verschil van enkele cm in de tank. Peilen doe je dus met alle plunjers half in. Kijk je in het onderste glaasje met alle plunjers uit dan moet nog net minimaal olie in het glaasje staan. Pijl je met alle plunjers in ( behalve de hef cilinder. Want da ga nie ) dan mag het bovenste glas vol zijn. Is je bovenste glas vol met alle plunjers uit dan past het niet altijd meer in je tank. Dus dan klapt hij op het zwakste punt open.
DBRaymond
@wim-same @langeslagdiesel Met deze informatie kunnen we aan de slag. Bedankt ! Plunjers in en het bovenste pijlglas moet vol olie staan. We vullen bij met Hydro 46. En bijvullen doen we via de grote dop de tank waar het filter onder zit? We zien het onderste pijlglas sowieso vol olie staan. Welke schade kan er veroorzaakt worden met een te kort aan Hydro olie? Deze heeft zeker geen zwaar werk verricht met een eventueel te kort aan Hydro olie, hooguit paar uur gedraaid.
+2
wim-same
@DBRaymond Als je te kort aan olie heeft hoor je de pompen ook knerpen. Dit is heel slecht voor de pompen. maar dan zit je al ver onder het onderste glas hoor. Deze kranen hebben geen oliekoeler, dus de relatief grote hoeveelheid olie moet er ook voor zorgen dat de olie niet te warm word. Het systeem hoef je niet te ontluchten, beter gezegt, de compressor zorgt er voor dat er juist luchtdruk in de olietank staat, om de olie naar de pompen te persen. Cilinders ontlucht je door helemaal in en uit te schuiven. Dan komt de lucht die er in zit na een demontage vanzelf in de tank.
DBRaymond
Bestaat er een mogelijkheid om het Hydrosysteem van deze kraan te ontluchten en zo ja hoe?
+2
langeslagdiesel
@DBRaymond ff @wim-same zijn verhaal lezen. Voor je de grote dop er af draai wel eerst je luchttank aflaten. ( nippel onder de luchttank achter de cabine ) nippel indrukken zodat condenswater, prut en lucht er volledig uit zijn. Dan pas grote dop op de tank los draaien. De laatste paar slagen uiterst voorzichtig! Mocht er restdruk op de tank staan dan gaat hij door de schroefdraad sissen. Draai je te snel los met restdruk dan krijg je de dop voor je kop en zijn de laatste twee ringen van je schroefdraad er af. En die vallen dan weer in je schone kant van het filter. Dat wil je niet want dat komt dan in je pomp en de rest. Dus goed aflaten je lucht.
verwijderd
+2
wim-same
@JD3010 Ik had vroeger op de olietank een kraantje om de lucht af te laten. Die moest je ook open zetten als je b.v. een kapotte slang had, anders bleef er ook olie komen.
DBRaymond
Wederom bedankt voor deze waardevolle informatie. In deze zit zeker niet veel te weinig olie. Ik heb de oliedop eraf gehad en de olie staat tot bijna over het filter. Mogelijk kunnen er nog een paar liters extra in, want op een gegeven ogenblik heb ik een slangbreuk gehad en toen zijn er vermoedelijk diverse liters verloren gegaan. Wat ik gedaan heb, op de olieketel staat een ventiel en via daar heb ik de lucht van de olieketel gelaten en toen de dop eraf. De druk was toen reeds van de luchtketel. Op de olieketel staat inderdaad ook een kraantje. Maar sinds ik dus die slangbreuk heb gehad, en dus olie verloren is gegaan, hoor ik een extra geluid komende van het overdrukventiel. Mogelijk moet er dus opnieuw olie bijgevuld en is probleem oplost… Maar toen ik de dop eraf haalde had ik eigenlijk niet de indruk dat er zoveel lucht op de olieketel zit. De lucht was er vrij snel af. Mogelijk krijg ik onvoldoende lucht op de olieketel. Op de olieketel staat een meter maar volgens mij is deze niet meer betrouwbaar. De lucht gaat via de compressor naar de luchtketel naar de hydroketel?
+1
DBRaymond
@JD3010 @wim-same @langeslagdiesel Ik ben niet meteen aan de drukregelaar geweest. Ik heb de lucht van de olieketel gelaten eerst via de luchtketel te ontdoen van lucht en vervolgens de olieketel van lucht ontdaan via tegen het ventiel op de olieketel zelf te drukken en daarna de dop eraf. En dat ging goed. Waarom ik over het overdrukventiel sprak, is dat ik sinds ik een defecte slang heb gehad ik een extra geluid hoor komende van het overdrukventiel. Wanneer ik de giek op en neer beweeg ook dat extra geluid. Ik wil ik toch eerder bekijken de kraan weer in werk gaat. De kraan moet hier niet meer zoveel doen maar af en toe wordt er toch nog aardig wat werk mee verzet.
DBRaymond
Niemand die weet waarom onvoldoende lucht op olieketel? Compressor werkt, want luchtketel wordt gevuld. Of misschien weet iemand vanwaar extra geluid komt sinds breuk in olieslang? De oliepijlglazen zijn niet zo duidelijk. Tot waar moet de olie binnen in reservoir komen? Zijn binnen in reservoir ook min. en max. markeringen?
Rustiko
@DBRaymond Misschien is dat overdrukventiel/afsluiter of hoe je dat wil noemen van de hydrauliek tank defect en laat ie alle lucht gewoon door
DBRaymond
@Rustiko Dat zou zeer goed mogelijk kunnen zijn. Maar ik hoor niet meteen lucht ontsnappen of zie ook geen ontsnappen wanneer ik water aanbreng rond het (overdruk)ventiel.

De olie volledig vervangen is nog niet aan de orde en dat zou dan inderdaad een tonnetje van 200 liter kopen zijn.
DBRaymond
@JD3010 Ik vertrouw de meter niet. Volgens mij doet die het overigens niet meer. Dat er te weinig druk op de olietank is, maak ik op uit het feit dat ik steeds weinig druk moet aflaten, en ik de druk via het ventiel op de tank aflaat, wanneer de schotel vlot van de tank gaat. Dus volgens mij te weinig druk. Anders zou ik meer lucht moeten aflaten en zou de druk nog door de schroefdraad horen sissen. Wat oliepijl betreft zal ik als de dop eraf is proberen in de tank te kijken of ik ongeveer de pijlglazen zie zitten en dan tot daar bijvullen. Maar bijvoorbeeld 1 of 2 cm bijvullen is veel, aangezien de tank een serieuze omvang heeft. Bedankt JD3010 om mee te helpen zoeken naar oplossing!
Rustiko
@DBRaymond Haha ja als je olie wisselt gaat er 180liter in
verwijderd
DBRaymond
@JD3010 Wanneer alle druk van de tank is blijft de meter op 2kg staan. Deze is dus defect. Een nieuwe meter plaatsen staat op programma 😀

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1202 en hebben de trefwoorden kraan en hydraulische geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN