Illustratie van:

Samson Mesttank - Elektro hydraulische stuurassen vernieuwen

Ik ben opzoek naar informatie over de werking van de elektro-hydraulische besturing van een tridemonderstel.

Ik heb namelijk een mesttank staan welke 25jaar geleden is gebouwd met elektro-hydraulische stuurassen. Dit spul is allemaal niet meer compleet en functionerend. ik kan er 4 cilinders en accumulators bij kopen om er gewoon met een spoorstang naast de dissel het spul werkend te krijgen, maar ik ben toch benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het elektro-hydraulische sturen heeft van de assen, waar ik de juiste potmeters kan vinden, en hoe ik het aan moet sluiten.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

varken
Is het geen Müller electronic? volgens mij verkocht die destijds opbouwen daarvoor?
Ford-NH_fan
Foto van jezelf of Mobil: mobil-elektronik.com/
dx11
@Ford-NH_fan foto van Claas
Ruben-dxdeutz
Tank toevallig in Belgisch Limburg gekocht vorig jaar?
dx11
@Ruben-dxdeutz wel in Belgie, maar dan in Peer
Ruben-dxdeutz
@dx11 daar bedoelde ik ook ja. Zo vind je er ook geen 2 denk ik..
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer die heeft er wel verstand van. Ik heb zelf Mobil Elektronik.de onder de strautmann s. Die hebben wel een website
Kubota
Kwa sensoren zou ik het hier proberen:
aesensors.nl/producten-en-toepassingen/…
Ik denk dat je meerdere nodig hebt, 1 om de positie t.o.v. de trekker te meten, en 1 (of meerdere) op de stuuras(sen), of een cilinder met positiesensor oid, maar dat is een redelijk dure oplossing.
Hydraulisch met een LS ventiel?
dx11
@Kubota ik heb ze een bericht gedaan. Wie weet
+2
WaterDeutzer
Een elektro-hydraulisch stuursysteem, eender welk merk, werkt met een opnemer bij het trekpunt en minimaal 1 sensor voor hoek verdraaiing per sturende as. De input van deze sensoren is altijd verbonden met een ECU (Electric Control Unit) met software. Zonder die elektronica kan dit niet functioneren.

Bij een ouder systeem zal de ECU of software waarschijnlijk het probleem worden.
De sensoren kunnen uiteraard wel altijd vervangen worden door andere types/merken. Om daarna de instellingen te kalibreren.
+2
JD3010
@WaterDeutzer Ik ben voor de 4-wielbesturing van m'n spuit bezig geweest, maar dat zou een hoop geld gaan kosten. Het heeft er wel opgezeten, maar alleen de potmeters zitten we nog op. Uiteindelijk heb ik het maar zo gelaten en stuur de achteras met de hand. Het heeft wel een automatische middenstand, dus zit wel wat op.
WaterDeutzer
@JD3010 Of je moet een jonge IT freak vinden die voor jou software wil schrijven. Een universeel PLC-tje kost niet veel. Een stagiair "mechatronica" bijvoorbeeld.
JD3010
@WaterDeutzer ja klopt alleen heb ik die toen niet kunnen vinden. Maar handmatig sturen gaat uiteindelijk ook best.
Ik had gedacht dat het niet zo moeilijk zou zijn om het spanningsverschil te regelen.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @JD3010:
handmatig sturen gaat uiteindelijk ook best

je bedoeld met een stuurventiel met de hand gaan sturen? Dat is toch linke soep op de weg?
+1
dx11
Quote Reactie van @JD3010:
hoop geld gaan kosten.

Dan worden het toch een paar comandocilinders naast de dissel hoor
+1
mdoornekamp
@dx11 een compleet mechanisch hydraulisch systeem zal ook niet goedkoop zijn. Heb je ook nog de nodige cilinders, slangen en stikstof bollen nodig.
Wim1
Hallo wat zit er nog wél op? Potmeters is het probleem niet, dat is makkelijk te verkrijgen. Als de aansturing weg is zou dat ook kunnen met een plc’tje als bijvoorbeeld een Siemens logo. Dat zijn de kosten ook niet op het programmaatje schrijven na.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wim1:
Dat zijn de kosten ook niet op het programmaatje schrijven na.

En zo is het! Een stuurprogramma schrijven is toch iets complexer dan gebruiker meestal denkt.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer ok. Ik heb zelf wel eens overwogen om een meelopende besturing om te bouwen naar electro hydraulisch. Ik zou dan een combi dumper met meeloop as kopen ipv mechanisch gedwongen.

Mechanische besturing met een commando cilinder is voor mij niet echt een optie meer. Elektronisch bevalt me erg goed op de Strautmanns
sallander
@mdoornekamp En dat werkt feilloos? Hier in de buurt hebben ze toch wel een paar silagewagens met elektrische besturing uit de sloot moeten vissen omdat die een eigen willetje kregen. En een bekende machinetransporteur uit t noorden heeft ook een dieplader terug laten bouwen naar mechanisch nadat de trailer al 2 x de vangrail had opgezocht.T lijkt mij ook een prachtig systeem maar ben er toch wat huiverig voor.
+1
mdoornekamp
@sallander ik was eerst ook wel huiverig voor de elektrische besturing. Maar tot nu toe geen misse slag gedaan. En als ik dan alle mechanische systemen broerd zie sturen achteruit. Alle merken hebben daar op den duur last van. En mechanisch slijt hard door de grote krachten die erop komen. En lastiger met aankoppelen
sallander
@mdoornekamp het heeft ook absoluut voordelen en daarom snap ik niet helemaal waarom t niet doorzet bij de fabrikanten. Het is toch al vrij lang leverbaar
JD3010
@mdoornekamp Ik ben best een tijd bezig om de Miedema achter de trekker te krijgen. Topstang eraf halen en wegleggen, trekarmen omhoog doen, stroomkast in de trekker met de stekkers erin, alle olie slangen in de trekker. De Beco gaat veel vlotter, pen in de trekhaak, evt een kleinstukje vooruit rijden en dan de stuurstang vastmaken. Scheelt mij een hoop tijd, want bij die Miedema moet later ook alles weer terug.
mdoornekamp
@JD3010 waarom heeft de Miedema dan zo'n uitgebreide stroom voorziening?
JD3010
@mdoornekamp Voor de besturing etc., Daar zit ook het uitlijnen, achterklep en bakverlichting op. Die kast moet in de trekker en de stekker vd wagen erin.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
meelopende besturing om te bouwen naar electro hydraulisch.

Meelopende stuurassen (ook wel naloopas of zelfsturende as genoemd) hebben een beperkte uitslag: ongeveer 25°. Stuurassen voor gedwongen besturing hebben een centrale fusee, waarmee een grotere hoek: gemiddeld 35°.
Een naloopas ombouwen naar gedwongen is niet ideaal. Achteruitrijdend kost veel meer stuurkracht dan vooruit.
+1
mdoornekamp
@WaterDeutzer
Quote:
beperkte uitslag

Ok. Wist niet dat er nog zoveel verschil is assen is.
Rick V
@WaterDeutzer met n naloop as achteruitrijden moet je m ook altijd blokkeren anders duw je alles kapot
+2
sallander
@Rick V heb ooit eens een Joskin gezien waarbij de complete as bij achteruitrijden 180 graden gekanteld wordt. Dan kan t wel maar ik kon er niet echt enthousiast van worden
hobbyboer
@sallander ik vind het wel leuk bedacht!
Wat zie jij voor nadeel?
sallander
@hobbyboer het is toch wel dusdanig complex dat gedwongen gestuurd eenvoudiger is.
sallander
@WaterDeutzer Dat gaat niet altijd op, bij diverse merken is de naloopas gelijk aan een stuuras (o.a Veenhuis). Uiteraard op de besturing na dan.
+1
JD3010
@WaterDeutzer in mijn beleving zou dat toch niet moeilijk hoeven zijn. 🤔
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @JD3010:
dat toch niet moeilijk hoeven zijn.

Alleen vrouwen zijn moeilijk.😂
Wim1
@WaterDeutzer dat klopt, helemaal als fabrikant zijnde. Dan moet het vaak van alles kunnen en fancy schermpje etc. Maar in dit geval valt het wel iets mee denk ik.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wim1:
in dit geval valt het wel iets mee denk ik.

Als je (dikke/dure)banden je lief zijn stuur je wel best volgens het Ackerman principe. Daarvoor is een juiste aansturing per stuuras voor nodig. Verder is snelverkeer aan strenge eisen gebonden bij de RDW bij elektronische besturingen. Ik denk dat de RDW eisen voor landbouw steeds meer richting snelverkeer gaan. En nee: bij ons ook geen fancy schermpje....

(klik om te vergroten)

"machinekamer" voor alleen de Tridec ES-F asbesturing

(klik om te vergroten)

As1 hefbaar, As2&3 sturend + manipuleerbaar met blauwetand remote.
+1
sallander
@WaterDeutzer mooi stukje techniek
+1
Wim1
@WaterDeutzer Dat klopt allemaal wat je zegt. Ziet er keurig uit trouwens. Maar niet echt vergelijkbaar met de situatie van de vraagsteller.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wim1:
Maar niet echt vergelijkbaar met de situatie van de vraagsteller.

Daarvoor even mijn eerste 2 reacties naar @dx11 lezen.
dx11
Quote Reactie van @Wim1:
wat zit er nog wél op?

Een paar oude potmeters, het stuurventiel, en de stuurcilinders zitten er nog op
varken
@dx11
Bedieningskast?
Wim1
@dx11 aha. Dus alleen het brein nodig! Ik wil/kan je wel helpen met besturingskast.
dx11
@Wim1 ik zal ook uit moeten zoeken wat nog functioneerd en wat niet. Ik vrees dat het meeste zijn beste tijd wel heeft gehad
hobbyboer
Quote Reactie van @dx11:
Een paar oude potmeters, het stuurventiel, en de stuurcilinders zitten er nog op

Ik neem aan 2 stuurventielen? (1 per stuuras)

Misschien is het een idee de stuurventielen mechanisch/electrisch te bedienen?

Ik bedoel daarmee een (lichte) stuurstang vanaf de trekker en eentje vanaf de as die elkaar ergens ontmoeten op een plek die jou het beste past. Daar plaats je 2 simpele aan/uit sensoren die beide geen contact maken als de stuuras percies goed staat of 1 van de 2 een aan-signaal geeft aan de stuurschuif om de stuuras goed te zetten.
(Plus nog zo'n tweede setje sensoren voor de tweede stuuras)
+1
dx11
@hobbyboer hm, ik ga branstoremen. Ik ben qlleen bang dat hij erg zenuwachtig wordt. Al zal dat misschien met een smoorventiel ook te voorkomen zijn
tolkamp
Kramp levert ook elektronisch stuursyteem.
Heb het ook op 3 asser gebouwd, en bunker achter hakselaar
JD3010
@tolkamp link??
tolkamp
@JD3010 tja dat is het gekke... dat is er niet. Maar ze verkopen het wel 😉
JD3010
@tolkamp Oke, jammer.
+1
tolkamp
@JD3010 ze maken het ook voor dmw, van de onderstellen
mdoornekamp
@tolkamp
Quote:
dwm

Ja die gebruiken het elektrische systeem al een aantal jaren
dx11
@tolkamp hmmm, ik zal daar ook eens informeren
GerbertXL
Je kunt het ook proberen volledig mechanisch te maken. Volgens mij had/heeft blw dat of een andere fabrikant.
tolkamp
@GerbertXL dat zou niet meevallen
mdoornekamp
@tolkamp ik denk dat je mechanisch ook duurder uit komt
GerbertXL
Er zijn ook dubbel meelopende assen, tussen vooruit en achteruit moet je iets omschakelen geloof ik en dan sturen ze dus ook in z'n achteruit. Collaert essieux of iets in die richting geloof ik.
Zal niet goedkoop zijn maar dan ben je er wel aardig makkelijk af.
dx11
@GerbertXL ja, wordt ook duur zat waarschijnlijk. De assen zijn als meelopend gestuurde assen te gebruiken. Echter kan ik ze nu niet blokkeren. Lijkt mij ook geen succes met een 3asser met de wielen bijna 2 meter uit elkaar. Misschien is het achteruit ook zoals @JD3010 op de spuit heeft met een hydraliekventiel uit de losse pols in de cabine te sturen, niet heel mooi allemaal maar dan kan ik wel op korte termijn de tank gebruiken. Alleen even 2 gelijkloopventielen scoren en dan ben ik er al lijkt mij
sallander
@dx11 Maar als je al cilinders op je assen hebt zitten waarom is t dan zo'n groot probleem om er een commandocilinder op te zetten met een paar stikstofbollen?
dx11
@sallander is niet een groot probleem hoor. Alleen 4 cilinders, stikstofbollen, kogelkranen, slangen, t kost allemaal wel wat. Als ik het eerst zo maak kan ik eens rustig wat spul bij elkaar zoeken, en nog eens verdiepen in het elektronisch sturen
sallander
Dat lukt met 2 cilinders toch ook wel?
dx11
@sallander moet ik er alsnog 4, heb 2 assen. De cilinders die er nu op zitten zullen te dun zijn om enkel te gebruiken. Als ik die 4 laat zitten ben ik ook 4 commandocilinders nodig, of ik moet 2 passende cilinders hebben met doorlopende zuigerstang. Anders kom ik nooit uit omdat de cilinders op de as alleen drukkend werken
fendtinterfan
@dx11 kun je niet wat bedenken dat de olie van de voorste as de achterste contra bediend? of is zijn de 2 achterste assen gestuurd? en dat dan icm met 2 stuurcilinders vooraan bij de dissel
dx11
@fendtinterfan voorste en achterste as zijn gestuurd
sallander
Ja ok, dan is t lastig
+2
dx11
De stuurderij laat ik even voor wat het is. Het werkt nu gewoon meelopend, en het blokkeren wil ook zo een beetje. Ik heb een Borger pomp gevonden waar ik nieuwe blokken in heb gezet. Nu ben ik de leidingen aan het maken. Zuigbuis wilde ik 8 duims, maar dat is te lastig met de ruimte, helaas terug naar 6 duims dus

(klik om te vergroten)

CaseCS130
@dx11 Netjes laswerk. Wat is het doel ermee dit jaar? Alleen transport of ook bemester erachter?
+1
dx11
@CaseCS130 ja, laswerk valt mij ook niet tegen. Laatste jaren weinig meer met electroden gelast, maar nu het migmag-apparaat kuren heeft moet het wel weer zo. Ik hoop volgende week met de 5,5m3er het land in te kunnen, maar zal op plekken spannend worden. Dus dan zal deze transporten denk ik. Dan op het bouwland of na de 1e snee maar weer zien, komt wel een versnellingsbak op en een 3wegkraan, hef zit er al achter. Kan dus nog alle kanten op
rommert14
@dx11 tank die wij gekocht hebben had dezelfde sturing van de assen als die van jou, hebben ze ooit omgebouwd naar meelopend gestuurd, dus vastzetten als je achteruit moet. Ik kan wel foto's maken mocht je het een en ander willen weten.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rommert14:
tank die wij gekocht hebben

He...
Waar blijven die foto s
+1
rommert14
@Fendt926Driver Moet nog opgehaald worden
+1
dx11
@rommert14 ik ben wel benieuwd hoe ze hem vast zetten. Al denk ik dat ik 2 cilinders met 10cm slag met de konten tegen elkaar aan las en zo aansluit dat bij druk de een in schuift en de ander uit, zodat hij dus altijd precies in de middenpositie vast staat. Als ik de druk er af gooi kan hij vrij bewegen
rickboer blija
@dx11 schuitemaker heeft iets vergelijkbaars, al hebben die wel een lange moer aan het eind van de cilinder om het systeem helemaal recht te zetten
rubencasecs
@rommert14 ga je zelf mest rijden? Kreeg hier de faktuur van sleepslangen, bijna 4 € per kuub, dan ga je toch denken aan een tank kopen
rommert14
@rubencasecs Dit jaar sws niet, is puur voor spoelen en mest over rijden gekocht.
mdoornekamp
@rubencasecs 4 euro is nog wel wat aan de hoge kant. Of was het beetje op afstand of kleine stukken
rommert14
@mdoornekamp daar jan nog wel wat vanaf ja, wij komen onder de 2 euro uit
mdoornekamp
@rommert14 Duitsland toch? Normaal is 2,5 tot 3 euro. Tot 1300 m afstand. Nu met brandstof komt er al 0.20 per cub bij
Fendt926Driver
@rommert14 diesel bij jullie nog niet duurder geworden dan?
Beetje trekker zuipt 35 liter per uurvoor een grote tank
Maal 50ct wat de diesel hier meer kost dan vorig jaar deze tijd.
Is wel 17.50 euro per uur meer.
Dat op 60m³ per uur is 30 cent per m³ meer aan alleen diesel kosten...
dx11
@Fendt926Driver meer dan 2 tankjes mest per uur lukt daar toch wel? Anders zit je sowieso aan 70euro diesel voor 60m3😅
rommert14
@dx11 tussen 4 en 6 doen ze meestal
Fendt926Driver
@dx11 het is tot 25km rond de boerderij.
Dan denk ik gemiddeld 60m³ per uur.
Als een transport tank het brengt en de bemestertank het bemest rij je dus de helft maar uit op de liter diesel.
Zo niet ⅓ als er 2 transport combi s mee rijden.
rommert14
@Fendt926Driver dit jaar nog niet verhoogd gelukkig, moet er ook nog bijkomen....
Fendt926Driver
@rommert14 oeps...
Kan bijna uit om een tank vol diesel bij jullie te halen dan.
Heb jij de diesel nog steeds voor 1 euro ex per liter?
Hier al ruim 1.50 ex btw
rommert14
@Fendt926Driver 80 cent per liter
rubencasecs
@rommert14 heb nog 2000 liter zitten voor minder dan 40 cent, als die op is moeten we er ook duur aan ben ik bang, hier in DK krijgen we alle accijnzen en belastingen terug als landbouw.
rickboer blija
Quote Reactie van @rubencasecs:
accijnzen

Dat mochten ze in nederland ook wel doen
rommert14
@rubencasecs donders dat is wel heel goedkoop
rubencasecs
@rommert14 Toen de corona 2 jaar geleden begon was het heel laag, heb toen voor 2 jaar diesel gekocht,
rommert14
@rubencasecs soms kun je een mooie slag slaan 👌
Fendt926Driver
@rubencasecs zo voor 2 jaar diesel inkopen.
Hoe grote tank heb je dan wel niet?
15.000 liter??
rubencasecs
@Fendt926Driver gebruik ongeveer 1000 liter per maand, je kan voor 2 jaar kopen en laten leveren wanneer het past, 2 kuub per keer bij ons. Je moet wel de gekochte hoeveelheid afnemen in die 2 jaar, dus afgelopen december alles volgetankt en nog een 1200 liter tank bij de buren gehaald. Bij voer en kunstmest gaat dat hier ook zo, heb alle krachtvoer tot de oogst vastgelegd(gelukkig maar). Het is een gok, soms goed en soms zit je er naast.
rommert14
@rubencasecs hier precies zo wat jij zegt
rickboer blija
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Hier al ruim 1.50 ex btw

Schrik niet, denk niet dat je het momenteel onder de 1.90 ex btw vindt.

ltoledenvoordeel.nl/mobiliteit/diesel/….

Ik kijk vaak hier, dagelijks de actuele prijs. Het is in ene dikke week ruim 50 cent gestegen
Fendt926Driver
@rickboer blija aan de pomp betaal ik nu 2.12 incl btw.
Haal er 2 keer 21 cent af en je zit aan de pomp ruim voordeliger dan dat je afgezet wordt bij lto met 1.96 ex btw
+1
rickboer blija
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
afgezet wordt bij lto

Wij halen het ook niet bij de LTO weg, maar is vaak wel een mooie indicatie.
+1
rubencasecs
@mdoornekamp sleepslangen, bestaande uit slang uitleggen 0,72 € per kuub, pompen 0,50 € per kuub, bemesten 1,41 € per kuub, diesel 0,65€ per kuub. dat maakt 3,28 € per kuub, sorry, had uit mn hoofd wat te negatief gerekend.
Met de tank kost het 2 tot 2,5 € per kuub.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Samson Mesttank ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
96
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN