Pronar t185 constructiefout pendelas?

Ik ben reeds een half jaar eigenaar van een pronar t185 containerhaaksysteem.
Dit containersysteem is voorzien van een pendelas systeem met langs beide kanten een asafstempeling/ asblokkage (liftas???)

Nu valt mij sinds kort op, dat als ik de asafstempeling gebruik. De wielen vooraan ongelijk van grond komen. Langs rechts raakt het wiel de grond nog net. En langs links komt het wiel 4a5 cm van de grond. Beide pistons gaan even ver uit. En de ophanging is ook gelijk.

Na wat meten en passen lijkt het er op dat bepaalde krommingen en rechte stukken van het pendelas niet identiek zijn langs beide kanten. Met deze bedenking ben ik ook naar de dealer gestapt, en na wat meten komt hij ook tot de conclusie dat er verschil zit op beide kanten (gemeten aan de pistons een kleine cm verschil). Op zijn beurt heeft de dealer foto's genomen en deze voorgelegd aan de invoerder.

Daarop kreeg ik als antwoord dat een asafstempeling geen liftas is, en dat de hoogte dat deze van grond komt dan ook niet van belang is. Het is volgens de invoerder ook onoverkoombaar dat bij het af lassen van het pendelsysteem (over bepaalde lengte ) door de warmte delen gaan kromtrekken. En als laatste beweerde hij bij enkele ander containersystemen die hij nog had staan ook deze afwijking waar te nemen.

Mijn aankoop zit momenteel nog in de garantie periode. En daar zit vermoedelijk het probleem van de invoerder. Wat is jullie bedenking hierover?
Zijn hier nog leden die een pronar T185 hebben, en gelijke problemen ondervinden?

Alvast bedankt!

Deel dit topic

David-B

Reacties

Klein Rot
@David-B
Hoe zit het dan met de slijtage van de banden links en rechts gelijk beeld of verschillend?
David-B
@Klein Rot ik heb er nog niet veel mee gedaan. Dus dan kan ik nog niet echt van slijtage spreken. Wel merk ik bij het remmen (4 wiel geremd ) het rechtse wiel durft gaan schuren op het wegdek (bij geblokkeerde as). Maar volgens de invoerdering is het dan ook geen liftas
deufi
@David-B remmen even uit elkaar halen en controleren. Moet helaas tegenwoordig wel vaker bij nieuwe assen tegenwoordig.
JordyW
@David-B
Remmen kun je makkelijk zelf afstellen op de remhevel waar de cilinder tegenaan drukt. Hierin zit een tandwielstelling waarmee je de remmen strakker of losser afstelt, even met sleutel 19 een paar tandjes verzetten, daarna zou dit opgelost moeten zijn. Asafstempeling is zoals de naam miss al zegt niet hetzelfde als een liftas. Je kunt hem hier echter wel voor gebruiken, al zou ik dit alleen in onbeladen toestand doen.
schluterman
@David-B ik heb dit ook bij mijn peecon
haakarm carrier compact 13000. Het is inderdaad geen liftas enkel om te stempelen bij zware bakken die je erop trekt. Bij metjsö metaflex hebben ze stempels en zowel liftas maar het is net zoals @catfan55 al zegt daar betaal je ook voor. Als ik er meer werk voor zou hebben zou ik zeker zoiets overwegen te kopen.
+1
radium45
@David-B de bedoeling is om de as afstempelen te gebruiken bij het optrekken van de volle bak. Niet om er vervolgens mee te gaan rijden...
David-B
@radium45 ik begrijp het wel, maar vind het tegenstrijdig. Als ik de as blokkeer om een zware container op te trekken komt toch al het gewicht op de achterste wielen? Terwijl anderen dan zeggen een liftas enkel te gebruiken in onbeladen toestand.
brauheist
@David-B wat is er precies tegenstrijdig dan?
David-B
@brauheist als ik een zware container moet optrekken, is het dan niet beter met de 4 vielen aan de grond zodat het gewicht verdeeld wordt ipv alles op de achterste as te trekken. (Want de voorste as wordt gelift bij het gebruiken van de asblokkage)
jasper john deere
@David-B Het afstempelen is er puur voor bedoeld om het kantel punt verder naar achter te brengen, zodat de opwaartse kracht op de dissel en trekhaak kleiner blijft.
je hoeft de afstempeling ook niet helemaal uit te doen als hij de achteras maar iets raakt is het al genoeg.
brauheist
@David-B als jij afstempelt worden de krachten toch verdeeld over het stempelt punt, en als de container er verder op staat op het tandemgedeelte dat aan het chassis zit
+1
JordyW
@David-B
Zoals @jasper john deere al zegt is asafstempeling ervoor om het kantelpunt van je tandemstel te verplaatsen naar de achteras. Voordat je een volle container optilt of neerzet moet je de stempelcilinders uitduwen totdat ze het tandemstel raken ( de voorste wielen mogen dus niet van de grond los komen! ). Indien dit wel gebeurt trek je de cilinders weer een stukje in, zodat je ten alle tijde met alle 4 de wielen op de grond staat. Na het afzetten of optrekken van de container trek je de afstempelcilinders weer helemaal in voordat je de weg op gaat, zodat het tandemstel weer vrij kan bewegen op de weg.
Hopelijk is het werkingsprincipe zoals ik bierboven beschreven heb een beetje duidelijk.

Mvg, Jordy
+1
Mdbm
@David-B Niets tegenstrijdig aan. Je mag de stempels enkel gebruiken om een container op of af te zetten. Als je de eerste container afzet en vervolgens 50 meter verder een andere optrekt, mag je de haakarm afgestempeld laten. Doe je dit met een geladen container zal er ergens wel iets breken. 20 ton last op een stempelpoot en dan nog wat schokken, daar is dat kleine cilindertje niet voor gemaakt.
Het heeft helemaal geen nut om met een lege container je as op te liften. Er is bijna geen bandenslijtage met weinig gewicht op de achteras.
catfan55
Hij heeft wel deels gelijk, bij lassen trekt spul krom. Punt. Onze Penta kiepers stempelen ook iets scheef af, maar kunnen niks merken aan banden slijtage of dat (metalen) delen raar slijten, en iedere Penta wijkt iets af van de volgende

Fabrikanten waarvoor je meer betaald (Beco, Veenhuis enz) is de kwaliteit en afwijking waarschijnlijk minder door robot lassen en preciezere processen tijdens het bouwen. Uiteindelijk is het een “you get what you pay for” verhaal

Ik snap het verhaal zowel van jou kant als van de importeur. Jou valt iets op wat niet recht is, maar hij kan ook niet zomaar wat terug nemen zonder falen. Wij zitten in het zelfde touwtrekkerij met Claas over fusee pennen. Ja er zit speling op maar te weinig om te failen voor garantie. Als eind gebruiker ga je dit niet winnen ben ik bang
brauheist
Voor slijtage zal het weinig uitmaken denk ik.
Het is geen liftas toch?
brauheist
Lastig met zulke dingen. Ik heb een b merk kieper die bijna geen volle vracht opkiept.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!