Illustratie van:

John Deere 5820 Tractor - Verhogen met 10 tot 20 pk voor algemeen werk

We hebben een John Deere 5820, standaard 82.5pk. We zijn een asperge boer en hebben laatst nieuwe asperge frees gekocht. Onze John Deere heeft eigenlijk net te weinig pk om zowel de frees op de fronthef als de frees aan de achterkant aan te kunnen. We hebben de John Deere als eens weggebracht en dan hebben ze er 8 pk bijgekregen we zitten nu rond de 90 pk. Er zou eigenlijk nog 10 pk bij moeten om goed aspergebedden op te frezen. Zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn om er nog 10 pk bij te krijgen? Volgens onze dealer moet er een grotere brandstofpomp op en die ziet dat niet zitten.

Deel dit topic

Reacties

MF 2725
Kan ie niet "gechipt" worden?
Kennis van mij heeft een 6320 en een 6230 beide laten chippen tot 120 pk.
Beide trekken als een lier!
blauwe tractor
@MF 2725 Lays of Smith???
Deze trekkert is al enkele jaartjes oud , en die snackt nog uit ""het zakje met de rode ruit"" nog van voor uw tijd vent.
MF 2725
@blauwe tractor Croky OMJ! 😂😂😂
+1
MF 2725
@blauwe tractor 5820 is 2003/2009 gebouwd.
Dus nog niet half zo oud als ik, WN! 🤔😂😂😂
+1
niek-dikker
Bedankt voor je reactie, deze trekker heeft een mechanische inspuiting(rotative pomp) en kan je dus niet chippen. We zoeken een bedrijf die ervaring heeft in het aanpassen van de motor, andere brandstofpomp etc.
contitour
@niek-dikker Hoi Niek, Ik weet niet wat voor een merk rotatiepomp er op jouw John Deere zit, maar ik heb vroeger veel zitten te schroeven aan Bosch rotatiepompen die op de 2.4ltr 6 cylinder VW LT blokkken waren gemonteerd. Hier zat het zo dat er onder het stangetje van de gashandel een mechaniek zat met 3 veertjes welke de hoeveelheid ingespoten diesel regelden aan de hand van het toerental. Door het achter het middelste veertje 1 of twee ringetjes te zetten (strakker te zetten) hadden we met name in het middengebied meer koppel en vermogen.
In de Bosch rotatiepompen zat een vliegwieltje met gewichtjes welke door het verhogen van het toerental de hoeveelheid ingespoten diesel terug gingen schroeven (Veertjes indrukken).
Kunst was om het maximaal toerental niet te verhogen en het vermogen te lagen stijgen zonder dat je teveel zwarte rook uit d uitlaat kreeg. Bij auto's die we op die manier aanpasten, monteerden we ook vaak een andere achteras met minder vertraging. Reed erg lekker. Het spul bleef ook heel.
Ik kan me voorstellen dat op de rotatiepomp van je trekker ook zo'n soort mechaniek zit. Misschien heb je er wat aan.
@contitour
Volgens mij werkt John Deere met Lucas pompen, die door Delphi overgenomen zijn.
JohnDeere5720
Op Tractordata staat dat de 5820 standaard al 88pk hebben (Geen idee of dat ook getest is)
Volgens onze dealer is er wel 100pk uit te halen, met dezelfde pomp. Onze gaat van het voorjaar ook heen voor 10 a 15pk extra
Is een 5720 standaard 80pk.

Als je er echt meer uit wilt gaan halen kom je al met een intercooler te zitten, is geen ruimte voor dus dat zal niet lukken. Daarna boven die 100pk kom je ook met de rest van de trekker te zitten die net niet zo dik is gebouwd als de 4cilinder 6000serie
@JohnDeere5720 konedate zegt nominaal ook 88 pk, maximaal 91.
+2
Als je meer dan 100 pk wilt kan je misschien beter kijken naar een 6320 of 6230 die kunnen dat wat beter hebben.
+4
PieterA
@Jelle Boerkamp6110 Dat is de beste optie, kost wel 12.000 euro om ze on te ruilen, maar dan heb je wel een trekker die op z'n taak berekend is.
niek-dikker
@PieterA Probleem is dat we op gps rijden en een mooie trekker tweedehands met gps kost op dit moment ook flink wat.
+1
stannetje96
@niek-dikker die gps schroef je zo over
+1
PieterA
@niek-dikker Ja, en de goede banden e ee fronthef. Ik ken de dingen waar je zoal tegenaan loopt.
+2
frank_mf
Quote Reactie van @Jelle Boerkamp6110:
Als je meer dan 100 pk wilt kan je misschien beter kijken naar een 6320 of 6230

Die trekkertjes (5820 en eerste generatie 5R) zijn juist geliefd vanwege het lage gewicht, zo'n 30-serie is al snel een ton zwaarder.

@niek-dikker Naar mijn weten is het praktisch dezelfde motor als in een 6400 dus meer pk's moet geen problemen opleveren. Ik heb weleens gehoord dat er een kleine aanpassing aan je huidige brandstofpomp voldoende is. Maar zeker weten doe ik het niet.
+2
PieterA
@frank_mf Dat is met de meeste trekkers zo; dat ze hoe meer pk's hoe meer kg's hebben. Ik zou ook wel willen dat onze trekkers allemaal 2 ton minder wegen, maar dat gaat ten koste van de degelijkheid. Ik ben daarom geen fan van trekkers opvoeren en al helemaal zo'n model als die genoemde serie van John Deere, daar zitten gewoon geen componenten in de transmissie die je met 100 pk moet belasten.
frank_mf
Quote Reactie van @PieterA:
genoemde serie van John Deere, daar zitten gewoon geen componenten in de transmissie die je met 100 pk moet belasten.

Zijn degelijke bakken. De opvolger met dezelfde bak (5100R) staat voor 108 pk in de boeken. (Niet te verwarren met de 5R-serie uit 2016) Dus zal wel loslopen die 10 pk die hij extra wil. De motor kan het goed hebben, onze 6400 rijdt al een jaar of 10 met 120 pk rond.

110 pk lijkt me wel de grens. @niek-dikker Neemt niet weg dat wanneer je voor meer werkzaamheden dat vermogen nodig hebt het wellicht verstandiger is een maatje grotere trekker te kopen. En is die 90 pk die je nu hebt op de aftakas of geschat op de motor?
+1
Fast Eddy
@PieterA

Ga eens kijken naar een Lindner. Dat zijn lichte trekkers met een vermogen tot 130pk. Ik weet niet wat de as belasting is. Maar als je een lichte trekker wil zal je vast ergens op in moeten leveren.
+1
PieterA
@Fast Eddy Ja, gedaan. De achteras mag 5.000 dragen en de vooras 8.500. Het gewicht of de afmetingen zijn niet zo speciaal, maar het uitrustingsniveau wel. Je krijgt bij dat gewicht (4.500 kg ) variabele transmissie en zo'n ruime cabine. Als hij iets zwaarder mag wegen kunnen zelfs de achterwielen nog sturen. Voor de toepassing van de gebruiker lijkt het een ideale trekker. Helaas wel een beetje prijzig.
Fast Eddy
@PieterA

Het zijn inderdaad speciale trekkers. Mede door de 4 wielbesturing vinden steeds meer een weg in de akkerbouw of speciaalteelt. Ze zijn waarschijnlijk iets prijziger dan een Deutz. Maar daar krijg je ook iets voor wat niet iedere fabrikant kan bieden.
PieterA
@Fast Eddy Beetje het Mecalac-idee; kan wat anders, is wat duurder, maar als je continu een wat zwaardere belasting hebt en gewoon werk dan kun je beter een gewone trekker of kraan hebben.
Fast Eddy
@PieterA

Ik denk dat als je het vermogen via de aftakas afneemt er niks aan de hand is. Maar voor zwaar trekwerk denk ik dat je gelijk hebt. Toch moet je je er niet op verkijken hoe het er in de bergen aan toe gaat. Zowel zomers als in de winter.
PieterA
@Fast Eddy Wij hebben een Deutz-Fahr 85 mk2 van 4860 kg. Die staat soms jaarrond op smalle banden. Het werk wat die doet zou natuurlijk beter gaan met een Lindner met 4-wielbesturing. Daar hangen we soms op brede banden ook wel eens een grote kar achter, maar daar hebben we hem niet voor bedoeld. Op die plek binnen ons trekkerpark zou hij wel passen, maar dan vind ik in mijn situatie de voordelen te klein t.o.v. de Deutz-Fahr's.
Fast Eddy
@PieterA

Dat zijn afwegingen die alleen jij kan maken.
En je hebt al meer Deutzen lopen dus qua filters en velgen is dat ook makkelijker. Ik ben wel benieuwd hoe de 4 wielbesturing in combinatie met een voorlader zou werken.
PieterA
@Fast Eddy Niet veel anders dan een verreiker denk ik?
niek-dikker
@frank_mf Bedankt voor je reactie. In principe zijn we wel blij dat het een licht trekkertje is. Minder bodemdruk. Ze hebben dus al eens aan de brandstofpomp gedraaid en toen kwamen we uit op 92.5 pk. We hebben nu een andere specialist toch nog eens gevraagd om langs te komen en te kijken of hij niet iets kan doen om richting de 100 pk te komen want dan zitten we voorlopig goed.
+2
Sjon
Het jd 4045 blok kan tot 125pk aan maar daar is de koppeling en achterbrug niet op gebouwd.
Met de frees een versnelling langzamer rijden vraagt minder pk’s.
+3
niek-dikker
@Sjon we rijden al in kruipstand, 2.5km/uur. Nog trager en we rijden achteruit.
+1
deeremeneer
@Sjon Dat is erg kort door de bocht. Zoals ik al eerder aangaf is het hele koel en smeersysteem daar niet opgebouwd bij deze types.
blauwe tractor
Als je Johnny naar de kloten wilt helpen dat is heel simpel een te grote machine eraan knopen flink wat diesel erbij garantie dat de groene trekker binnen 1 of 2 dagen de geest geeft oftewel in de gallemiezen gaat wandelen.
Fast Eddy
Het blok moet 100 pk zat kunnen hebben. De overige componenten weet ik niet of die 100pk+ aankunnen. Als hij maar een paar weken in het jaar dat vermogen nodig is, zou ik de gok wel durven nemen.
van-engelenhoven
Mot ie zat kunnen hebben is toch gewoon een 4,5 L? die zit ook die de 6000 serie
walker1
@van-engelenhoven Ja, dat blok zit ook in een 6430 en dan doet die 125 pk en ik heb wel een begrepen dat ze ook een 6430 er nog wat pk's bij geven.
JohnDeere5720
@walker1 heb ooit eens gehoord van iemand die er tegen de 150pk uit haalde, niks mee aan de hand en alles werkte top
+1
van-engelenhoven
@JohnDeere5720 ja tegenwoordig halen ze er al standaard 150 pk uit bij de nieuwe 4 cyl 6r
blauwe tractor
😀
+2
Clayson M80
@blauwe tractor daar zijn blauwe trekkers beter op berekent vooral zulke met ronde neus ,je kunt die oude 4 pitters zo een 6 cilinder voor zetten
+13
mf 6150
@blauwe tractor
Die jongen stelt een vrij normale vraag, zou fijn zijn als je eens normaal doet... Er is niks gevraagd over opvoeren om lekker te laten roken of iets dergelijks. Maar gewoon voor het werk, als de motor het kan hebben, waarom niet? Aftakaspakket is een ander verhaal, maarja met beleid kan veel
+3
@mf 6150 frontfrees en achter een frees. Word het al verdeeld. Als je met trekwerk maar uitkijkt of weer een paar slagen terug zetten
+6
bart99
@blauwe tractor Die achterlijke antwoorden van jou op dit forum wordt ook niemand wijzer van. Als je leeftijd klopt zou ik me diep schamen. Volgens mij wordt er een doodnormale vraag gesteld, die paar pk extra loopt zo’n ding echt niet aan kapot.
+4
casejxu
@bart99 t is ook niet voor niks zijn 2e account op dit forum.... maar sommige worden nooit volwassen zeggen we dan maar
+6
bart99
@casejxu Oh is hij dat, tijd voor een nieuw zwart scherm 😬
+3
walker1
@bart99 Helemaal gelijk. Dit is een hele duidelijke vraag. Hij geeft aan wat voor trekker hij heeft en wat voor werk er mee gedaan wordt en dat hij wat extra vermogen wil. 10 pk extra lijkt mij een realistisch doel en daar zal de trekker echt niet van kapot gaan.
Is wel zo dat de meeste topics over meer vermogen vaak gaan over harder rijden, extra rook, extra herrie, weet ik veel wat. Vaak figuren die papa's trekker van 80 ok willen opvoeren naar 200 pk.
+1
dennisbouter
@blauwe tractor kreeg jij die maar!
+2
ArieV
@blauwe tractor waar is dat ergens? Kan het op de wereldkaart niet vinden. Dus geen idee of dat ver is...
iantx1500f
Inspuit timing iets vervroegen
Dat scheelt veel koppel
In 2021 een John Deere brandstof pomp voor reparatie weggebracht naar dieselspecialist.
Deze vertelde dat zij aan de hand van het type tractor, de hoeveelheid brandstof wat er ingespoten wordt afstellen.
Mij lijkt dat er dan zo afgesteld kan worden dat je bijv. 10 -15 pk uit die motor gehaald kan worden, als je dat wil.
Inspuit timing veranderen kan ook werken.
niek-dikker
@Ford revisiemotor Is dat mogelijk bij een mechanische inspuiting(rotative pomp). Want als je al het bovenstaande hebt gelezen zal je zien dat de 5820 niet te chippen is.
@niek-dikker
Bel eens met een diesel specialist zou ik zeggen,
bij jullie in de buurt zit er wel een, in Bergeyk een die bekend is met John Deere
fiatfan
Ik denk ook niet dat er veel mogelijk is. wij hebben ook een 6120 SE, is daarmee te vergelijken, maar kun je niet chippen of met laptop bij dealer opschroeven. je zult idd een revisiebedrijf moeten bellen of ze met dit soort pompen aan de testbank wat kunnen bereiken..
+1
iantx1500f
Inspuit timing kun je mechanisch aanpassen/afstellen
Mijn oude nissan patrol (3,3 zonder turbo)
Was vlotter als een turbo variant met het zelfde motorblok
Door alleen de timing beter af te stellen
+11
deeremeneer
Ik zie nogal wat adviezen en vergelijkingen voorbij komen. Een fout die ik hier veel gemaakt zie worden is de vergelijking met bv een JD 6430. Daar haalt men dan dik 125 of meer pk uit dus de motor moet dat dan aan kunnen volgens diverse mensen hier. Dit is inderdaad ook een 4,5 liter motor maar totaal niet te vergelijken met de motor in een 5820. Ook een motor van een 6400 is anders. Afgezien van het feit dat een 30 serie commonrail is een variabele turbo en een intercooler heeft is de koelcapaciteit veel groter dan van een 5820. Ook hebben een 6400 en 6430 nogal wat meer smeerolie in hun systeem. Een 6430 bv heeft een koelsysteem van bijna 30 liter tegenover een kleine 14 liter in een 5820. Motorolie hetzelfde. Een 5820 heeft ongeveer 13 liter in het carter en een 6430 bijna 17 liter. Een 5820 kun je makkelijk naar de 100 pk zetten maar als je dat er continu uit gaat halen garandeer ik je een kapotte koppakking omdat de motor simpelweg te heet wordt. Ook de achterbrug van een 5820 is echt veel lichter als van eerder genoemde types. Wat vermogen erbij geven omdat je af en toe wat te kort komt is geen probleem maar ga je er continu het volledige vermogen uithalen blijft het niet heel en zal je trekker ook overmatig slijten.
blauwe tractor
😀

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 5820 Tractor en hebben de trefwoorden fronthef , john deere en brandstofpomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
54
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
0