Illustratie van:

John Deere 510 - Waterlekkage bij achterkant nokkenas

Iemand ooit eens gezien dat de motor van een john deere 510 water lekt bij de achterkant van de nokkenas?
De motor heeft nieuwe afdichtingen bij alle bussen.
De cilinderkop is afgeperst en gemonteerd met een nieuwe koppakking.

Als je de motor dan afvult met koelvloeistof en druk zet op het koelsysteem dan zie je koelvloeistof bij het einde van de nokkenas.
Dus aan de kant van het vliegwiel.

Alles al bekeken maar kunnen nergens geen scheur ontdekken.

Iemand toevallig zoiets al eens gehad.of gezien?

Deel dit topic

Reacties

deeremeneer
Hij lekt dus koelwater bij de kabel van de toerenteller of begrijp ik het niet goed?
nhmonteur
@deeremeneer ja het is wat moeilijk te omschrijven.
Maar het carter hebben we er onder vandaan gehaald.
Als je dan bij de laatste cilinder (vliegwielkant) bij de nokkenas kijkt.
Dan zie je daar water druppelen. Alleen is het gewoon niet goed te zien waar dit vandaan komt.
JD3010
@nhmonteur Hij lekt dan in de motor?
nhmonteur
@JD3010 ja, het koelwater komt dan bij de motorolie
JD3010
@nhmonteur dan zou ik zeggen dat die ringen onderaan de bussen lekken.
deeremeneer
@nhmonteur dan denk ik of toch de bus lek en anders de koppakking. Wat heb je voor onderdelen gebruikt?
JD3010
@deeremeneer via de koppakking kan hij onderaan de bus toch niet lekken? Of zie ik dat verkeerd.
+1
deeremeneer
@JD3010 het zou kunnen dat de koppakking lekt bij de openingen waar de stoterstangen staan. Dan drupt het op de nokkenas.
nhmonteur
@deeremeneer alle bussen hebben nieuwe afdichtingen.
Kop is gevlakt en al 3 keer nieuwe koppakking er tussen gedaan.
Het is wel een pakking van bepco, maar deze ziet kwalitatief goed uit
Klein Rot
@nhmonteur
Hoeveel staan de bussen boven het cilinderblok?
deeremeneer
@Klein Rot hele goede vraag.
deeremeneer
@nhmonteur en dat steeds vanwege dit probleem?
deeremeneer
@nhmonteur blok ook niet helemaal gecaviteerd onder bij de o-ring?
nhmonteur
@deeremeneer nou eerlijk gezegd ben ik er zelf niet mee bezig. Maar wel paar keer bij geweest.
In eerste instantie was er een ring van een bus lek.
Toen zijn er nieuwe ringen gemonteerd. Onderaan de bussen was het inderdaad aardig rauw.
Toen ook de cilinderkop laten klaar maken en af laten persen.

Daarna is er een tijd gedraaid met de trekker waar er na een tijd toch weer water bij de olie kwam.

Toen weer carter eronderuit. Tijdens het onderdruk zetten van het koelsysteem begon er wat te druppelen ter hoogte van de laatste cilinder bij de nokkenas. Dit was zeker niet van een bus.
Toch weer kop er af en afgevuld met water. Maar nu was et eigenlijk geen lekkage te vinden.

Het lijkt ons sterk dat er ergens een scheur in het blok of cilinderkop zit.

Misschien dat er dan toch wat fout gaat bij de koppakking. Of de aansluiting daarvan op het motorblok.
deeremeneer
@nhmonteur oké dan zoals @Klein Rot zegt bushoogtes meten.
+1
nhmonteur
@deeremeneer kreeg vanavond een bericht dat het probleem waarschijnlijk gevonden is.
Er is namelijk een scheur te zien van een koelwaterkanaal naar een boutgat. Precies te hoogte waar er water begon te druppelen binnenin de motor.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

JD3010
@nhmonteur ☹️☹️☹️
deeremeneer
@nhmonteur Ah kijk aan. Ja en als je dan de kopbout vastzet druk je de scheur ook nog verder open.
Klein Rot
.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 510 en hebben de trefwoorden water en motor geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN