Fiat 450 - Blauwe stinkende rook uit uitlaat

Goedendag ik heb weer een vraag over de Fiat 450 De trekker start en loopt prima alleen komt er blauwe stinkende rook uit de uitlaat, ook komt er een vloeistof uit de uitlaat maar dat is denk ik geen diesel (het ruikt er niet naar) maar het is wel een beetje een vettige vloeistof. Weet iemand wat dit probleem kan zijn en of het zelf te verhelpen is ( ik ben redelijk ervaren met sleutelen alleen niet met dieselmotoren) ik hoor graag of iemand een idee heeft wat het kan zijn. Alvast bedankt

Deel dit topic

wijne

Reacties

DANOONTJE POWERR
Dan gebruikt de trekker wat olie, is het alleen bij koude motor of ook als die warm is?
wijne
@DANOONTJE POWERR als hij zo een 1,5 - 2 uur heeft gelopen op ongeveer 1000 toeren dan rookt hij minder maar dan rookt hij wel nog steeds. Hij heeft nu totaal 45,000 uur gelopen en bij de 20,000 uur zijn de drie zuigers een keer vervangen omdat de motor was vastgelopen de cilinderbussen waren toen wel nog helemaal goed dus die zijn niet vervangen
wijne
@wijne dus mij lijkt dat het niet aan de zuigers of zuigerveren kan liggen
+1
DANOONTJE POWERR
@wijne bij 20 000 gereviseerd en nu 25 000 erbij dus het kan niet aan de zuigerveren liggen, die snap ik ff niet.
Volgens jou zijn die nog steeds nieuw?
wijne
@DANOONTJE POWERR Ja die zijn ook mee vervangen die waren ook erg aangetast door de hitte
wijne
@DANOONTJE POWERR ik weet niet hoe lang zuigerveren mee moeten gaan met normaal gebruik maar ik neem aan dat ze wel meer dan 25,000 uren moeten kunnen werken, of zouden ze dan al versleten kunnen zijn?
RJBrouwer
@wijne bedoel je 25 of 25000 uren?
als de zuigerveren na 25000 uren versleten zijn is dat zeker geen schande...
+1
wijne
@RJBrouwer ja eigenlijk 25000 uren maar is dat veel?
RJBrouwer
@wijne de meeste trekkers halen dat niet eens in hun trekkerleven....
RJBrouwer
@wijne dat is behoorlijk veel....
Klein Rot
@wijne
Dat is bijna 3 jaar aan een stuk draaien. Dat is wel een beetje veel. Tractoren die echt intensief gebruikt worden komen aan ongeveer 1000 per jaar
wijne
@Klein Rot ik heb het even berekend de Fiat van ons loopt ongeveer +/- 770 uur per jaar
Fritske1978
@wijne 25000 uur met 770 uur per jaar... dan is ie 32 jaar geleden gereviseerd?

Verder heb ik geen idee over wat er mis kan zijn.
Bert353
@Klein Rot óf ik maak een rekenfout? maar ik kwam op 8,5 jaar onafgebroken draaien?
joop-same
@wijne Ik denk dat de komma op de verkeerde plaats staat 25000 uur is voor een gewoon trekkertje niet mogelijk.
RJBrouwer
@joop-same waarom zou dat niet kunnen met goed onderhoud, zou moeten kunnen
Ford revisiemotor
@joop-same
Waarom zou dat niet kunnen?
Tractor wordt vooral gebruikt voor beregeningspomp nachtvorst beregening, hij lange werkdagen maakt, wellicht niet op zijn maximum vermogen hoeft te werken.
Dit in combinatie met goed onderhoud kan dit mogelijk maken.
In binnenvaart schepen lagen motoren die ontzettend veel uren gemaakt hebben, hier ook het zelfde verhaal, lange dagen, werken onder zijn maximum vermogen, met regelmatig onderhoud.
willemk
@joop-same onze trekker zat ruim boven de 24000 uur en daar is de motor nu weg voor revisie. Krukas nokkenas nog als nieuw(7bar druk). Bussen en zuigerveren redelijk en meeste slijtage aan de kop en de kleppen. Turbo ook nog goed. Nu is het rustig dus reviseren en daarna een tweede toer van 20.000 uur
Bert353
@wijne en het mooie, als ie zo vaak voor de beregeningspomp staat, is het alleen de motor die slijt, niet de rest vd trekker.
Bert353
Blauwe stinkende olie is altijd verbrande motorolie, toch kan dat maar aan twee dingen liggen, versleten zuigerveren (olieschraapveer) of olie die langs de klepstelen de verbrandingsruimte binnenkomt.

Er is toen een reden geweest waarom die vastliep, en nu heeft ie zelfs al véél meer tijd gelopen (vanaf reparatie) als toen ie nieuw was.
denk maar na?
wijne
@Bert353 ja het kan inderdaad wel langs de klep stelen lopen. De reden dat de zuigers vervangen waren was omdat de v snaar gebroken was met nachtvorst beregening dus hij had geen waterkoeling en toen zijn alle drie de zuigers gesmolten
Klein Rot
@wijne
Waarvoor word de trekker gebruikt. Wordt de motor wel goed warm komt hij op bedrijfs temperatuur. Anders de motor met beleid eens goed laten werken dan word hij van binnen weer goed schoon, kool aanslag word dan weggebrand.
wijne
@Klein Rot hij wordt wel redelijk intensief gebruikt hij staat in de nachtvorst periode voor de beregeningspomp en we spuiten en maaien er ook mee dus hij loopt wel af en toe een tijdje volle toeren.
Klein Rot
@wijne
Ok dan zal hij wel niet verkoold zijn dan zal het toch naar slijtage van de zuigerveren of klepgeleiders gaan.
+3
labella
Die fiat denkt dat ie een ford geworden is.😆
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 450 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!