Originele JD filters of Donaldson filters

Ik ben het groot onderhoud aan het doen van een JD7530 Autopowr.

Ik had alle filters besteld op Kramp. Ik kon kiezen tussen de originele JD, Donaldson, MAN en Vapormatic filters.
De originele waren de duurste, en kreeg ik ook geen korting op. De Vapormatics de goedkoopste (maar deze vertrouw ik niet). Donaldson en MAN ongeveer gelijkaardig.

Kan ik er op vertrouwen dat de filters van Donaldson even goed filteren als de originele JD filters, die nogtans ook gemaakt zijn bij Donaldson? Of zit er toch echt wel meer eisen op die originele?

vb:
Originele hoofdluchtfilter van JD, Powercore Blue: 175euro
Donaldson Powercore white: 100euro
MAN: 140euro
Vapormatic: 75 euro

Donaldson heb ik besteld, van ver ziet het er hetzelfde uit maar in detail is die originele powercore blue veel fijnmaziger...

Ik voel mij toch wat onzeker over deze dingen... Je wil voor uw machine de beste beveiliging maar liefst toch de goedkoopste 😄

Deel dit topic

FarmerJ

Reacties

+1
labella
Ik heb hier op mijn claas trekkers met jd motor ook gewoon donaldson filters, zijn volgens mij net als MAN overigens gewoon goeie filters.
+4
inspecteurfendt
Bij het mechanisatiebedrijf waar ik vaak voor werk plaatsen we originele filters zolang de garantieperiode loopt omdat ze daar wel eens moeilijk over willen doen bij garantiegevallen. Daarna altijd donaldson of hifi filters, tenzij ze niet verkrijgbaar zijn. Ik zou er mij niet druk in maken.
+2
JDuitW
Ivm garantie wel originele gebruiken anders willen ze idd wel wat moeilijk doen, na de garantie periode gebruiken wij ook altijd donaldson
+1
GerbertXL
Ik heb donaldson op praktisch alles, zoals je zelf al zegt worden de meeste door donaldson gemaakt. Soms kan ik van donaldson filters niet krijgen en dan heb ik mann of mp filtri. Die goedkope spullen vertrouw ik ook niet en die paar tientjes die ik ermee bespaar heb ik er niet voor over. Behalve cabinefilters dan, dat is toch niet zo spannend mocht het tegenvallen.
Ik ben een poos terug aardig aan het vergelijken geweest met olie en brandstoffilters, er zat gemiddeld bijna niks tussen jd en donaldson filters dus uit gemak haal ik de jd filters origineel.
+2
radium45
Ik bestel alles via filterwebshop.nl/ en laat hun bepalen wat ze sturen. Rommel verkopen ze daar niet.
+1
JDuitW
@radium45 prima adres is dat, daar bestellen wij ook meestal
JJ
@radium45 Daar hebben ze zelf filterschema’s per machine als klant. Bestellen via webshop prima spul. Ook bij vragen krijg je een goed antwoord. Kramp heeft ook behoorlijk wat filters maar is vaak net wat duurder.
+1
radium45
@JJ Wij bestellen al wel 20 jaar bij deze firma. Inderdaad een topbedrijf.
JDuitW
@JJ ja ze stoppen de filters per type/machine in een doos dus je hoeft zelf niks uit te zoeken, ideaal
+5
JD3010
Ben je toch nog duur uit geweest. Origineel bij de dealer kost nog geen 100 euro. 👋👋
Bij Kramp inderdaad ruim 200 euro, makkelijk verdiend daar in de Achterhoek
FarmerJ
@JD3010 100euro is de brutoprijs van Kramp. Daarop heb ik 25procent dus komt netto op 75euro...
JD3010
@FarmerJ Dat is dan geen origineel JD, maar een imitatie. De originele, AL172781 kost daar 201.34 euro.
Maar mij maakt het niet uit hoor wat je doet. 😉
JD 6110
Motor olie filters hebben wij ook wel van danaldson. Achterbrug filters wel van john deere! Evenals de brandstof filters ook van John deere
Mauritsdb
Weleens filters uit elkaar gehaald om te vergelijken. Je ziet vaak dat de goedkopere minder wikkelingen/filteroppervlak hebben en de vloeistof minder goed verdelen over dat oppelvlak dus mij lijkt alles waar voor zn geld.
Is het originele filter de jd dealer prijs? Die is meestal lager als bij kramp.
FarmerJ
@Mauritsdb Dit is een foto waarop beide filters staan. Blauw(intussen grijs) de originele jd filter gemaakt bij donaldson en wit de donaldson...

(klik om te vergroten)

basia
Is een luchtfilter voor een Fendt 108 toch iets goedkoper

besteonderdelen.nl/mahle-otiginal-2680827.html/
Jaring visser1991
Orgineel brandstof filter altijd aan te raden op 30 serie JD , met donaldson wel eens ervaring gehad dat ze verstoppen met hoger biodiesel concentraat. en met de bagger brandstof die dit jaar geleverd word (word veel biodiesel bijgemongen door de handelaren om hun marges te houden) .
FarmerJ
@Jaring visser1991 Dus de originele filters verstoppen niet? De donaldsons wel? dan kan idd het verschil zeefoppervlakte dit verklaren... Of het moet toevallig geweest zijn...
Jaring visser1991
@FarmerJ heeft te maken met vochtafscheiding en bacteriële groei op het filtermateriaal.
FarmerJ
@Mauritsdb Dit is een foto waarop beide filters staan. Blauw (ondertussen al grijs) de originele jd filter gemaakt bij donaldson en wit de donaldson...
worteljcb
Er zit vaak wel degelijk verschil tussen origineel of niet. Ook al is het donaldson en worden originele ook daar gemaakt. Dat wil niet zeggen dat ze gelijk zijn.

Maar is alleen het beste goed genoeg, daar kun je ook over twisten. Filters als donaldson en mann is gewoon prima kwaliteit en voldoen vaak ruimschoots is onze ervaring. Goedkopere merken zou ik vanaf blijven.
+2
nhmonteur
Donaldson zijn prima filters. Maar toch al met enige regelmaat gezien dat originele filters bij de dealer goedkoper zijn dan donaldson filters bij kramp.
Soms lijkt alsof donaldson goedkoper is omdat de originele filters bij kramp veel duurder zijn dan bij de dealer.
+3
Fendttrisixfan
@nhmonteur er zijn ook wel betere plekken dan kramp om donaldson te kopen, heb vroeger eens zitten vergelijken en de netto prijzen van kramp waren een stuk duurder dan de bruto prijzen van mijn leverancier 🤣 (van donaldson dan)
FarmerJ
We zijn ook recent veranderd van olie. Vroeger een plaatselijk merk, nu Mobil. Blijkt een a merk te zijn.
Motorolie 10w40, tranmissieolie, hydrauliekolie 46, 15w40 voor ik de vario transmissie en blauw vet
+1
Jan mf6465
Donaldson zijn prima filters. De meeste machine fabrikanten hebben jaren geleden gezien dat er te veel “namaak” filters geplaatst werden op de machines. Ze hebben de prijzen van de originele toen laten zakken om toch nog hun procentje op de filters te hebben. Dat is bijna bij alle merken het geval. De klant komt dan bij de dealer en dan hopen ze dat die nog iets anders koopt dan filters. De wisselstukken wat je niet in namaak vind hebben ze dan weer veel duurder gemaakt. Zo halen ze nog hun winsten.
+1
Sojaboontje
Ik gebruik ook wel eens Sparex filters. Het enige nadeel van Donaldson vindt ik is dat ze wit zijn. Niet racistische bedoeld, 😄 maar bij mijn trekkers hangt het oliefilter buitenaan. Dit is voor mij altijd een doorn in het oog.
+5
mdoornekamp
@Sojaboontje
Quote:
nadeel dat ze wit zijn

Kun je mooi de uren stand erop schrijven met zwarte stift
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @Sojaboontje:
Het enige nadeel van Donaldson vindt ik is dat ze wit zijn

Dat vond ik juist een voordeel, de witte filters van onze Renaults vroeger.
Kon je mooi met stift de datum en urenstanden opschrijven.
Voor die zwarte JD-filters heb ik speciaal zo'n aparte witte stift moeten aanschaffen, maar dat was gelukkig te overzien...☺
+1
hobbyboer
@mdoornekamp jij was net iets sneller klaar met typen.
'2 (simpele?) zielen, 1 gedachte' 😇
mdoornekamp
@hobbyboer haha. De kubota filters zijn mooi wit. En voor de jd's heb ik net een witte stift besteld. 😆
+2
bartjuh
@hobbyboer ik kras de uren en datum altijd in de zwarte filters. Ff met een vette vinger erover en dan roest 't ook nie👌🏼
jehan
@bartjuh juust dat deed ik ook altijd ..met stift wil nog wel een vervagen ..
PieterA
@jehan Als de stift vervaagd is is het vaak al een jaar of 4 geleden; dan is het ook weer eens tijd om te verversen.
bartjuh
@PieterA Als filter eens goed warm word gaat 't er zo af. Met de 8630 was 't binnen 50 uur al niet meer te lezen. Schrijf 't gelukkig ook nog in een schrift
Sojaboontje
@hobbyboer @mdoornekamp Ik gebruik ook een witte, of zilveren stift. Op de Sparex zit ook een wit vakje trouwens.
+1
Fendttrisixfan
@Sojaboontje ben ik hier de enigste die niks op de filters schrijft maar gewoon een klever met alle info in de cabine hangt? 🤔
Sojaboontje
@Fendttrisixfan Ja, ik denk dat je van het zeldzame soort bent. Alhoewel je het wel vaak ziet op voertuigen waar vaak meerdere mensen mee rijden.
+2
PieterA
@Fendttrisixfan Ik schrijf het altijd in mijn onderhoudsboek. Als er iets opvalt aan een trekker of andere machine zet ik dat op m'n to-do lijstje in mijn telefoon (op dit moment
staan er nog 88 dingen in) Ik maak dan bij iedere trekker een werkorder, die we dan afvinken als er een trekker in de werkplaats komt.
inspecteurfendt
@Fendttrisixfan ik schrijf het zowel op de filters als op de sticker, onze stickers durven wel eens los te komen. Onze laatste nieuwe stickers lijken wel beter te kleven.
+3
bartjuh
@hobbyboer
Kijk. Zo heb ik dat bij zwart filter

(klik om te vergroten)

6520
PieterA
@bartjuh netjes gekrast!
2850Johndeere6R
@bartjuh ik neem aan dat je hem 2 '22 vervangen moet?😉
+1
YaMaGa
@2850Johndeere6R of hij heeft hem gister vervangen zegmaar. Dan ben je toch erg kortbij 🤔
+2
bartjuh
@2850Johndeere6R vandaag vervangen. Vond 2-22 wel grappig..
mdoornekamp
@bartjuh zo weinig uren met 6520? Of moet er nog een 1 voor
bartjuh
@mdoornekamp zo weinig... Draait krap aan 200 per jaar
+1
mdoornekamp
@bartjuh ok Dat is niet veel uren. Kun je nog een poosje vooruit
bartjuh
@mdoornekamp de 8630 vandaag ook ververst... Staat pas op 6870 uur...
mdoornekamp
@bartjuh
Quote:
8630

Ohja. Die is al wat jaartjes ouder. 30 jaar oud ofzo
bartjuh
@mdoornekamp 29 jaar jong...
hobbyboer
@bartjuh netjes gekrast idd.
Doe je dat gewoon met een scherp pennetje?
Of heb je daar zo'n elektriek apparaatje voor?
bartjuh
@hobbyboer dit was met een aardappelschilmesje😂
JD3010
@hobbyboer Kraspen kan ook. Daar zit een mooie geharde punt aan. 👍
+2
hobbyboer
@JD3010 Die bedoelde ik ook, kwam even niet op de naam.
Maar als ik daar mee probeer te schrijven ziet dat er meestal veel slordiger uit... 🙈
+10
Mijn schoonzusje werkt bij Donaldson. Vele, niet alle, zijn identiek. Ze bouwen ook filters voor bv Agco, extraatjes zijn dan een dichting, plastic over de filter, leuk doosje, leuk kleurtje etc. Verder dezelfde binnenkant, soms wel een extra lipje en dergelijke.
In feite is tijdig vervangen belangrijker dan wat je juist koopt. Vooral hydrauliek en lucht filters kan je wat aan uitsparen, motorfilters is het verschil veel kleiner. Nu ja, oliefilters bij Agco of een passende bij Donaldson is nog ruim 16€ verschil... Zonder personeelskorting dan nog... Maar let wel, niet elke leverancier heeft de nodige kennis, vooral bij Fendt (dieselfilters) zijn er uitwendige verschillen waardoor die soms niet past. Zit 'm vaak in een extra toevoeging (A of E). Maar technisch zijn ze wel gelijk, uiterlijk vaak niet. Zo'n bedrijven riskeren geen claims door minderwaardig materiaal te leveren.
+1
radium45
@luk-van-der-velpen Kijk, en zo worden er weer een hoop onduidelijkheden opgelost. Goede aanvulling.
van-engelenhoven
Fleetguard is ook niet duur
Husqvarna
@van-engelenhoven
Is ook goed, heb ook wel van Baldwin, is vergelijkbaar.
+1
van-engelenhoven
@Husqvarna fleetguard is volgensmij van cummins dus als je een mx hebt bijna originele filters
radium45
@van-engelenhoven Dochteronderneming inderdaad.
Husqvarna
@van-engelenhoven
Ja, ik heb Baldwin ook opgezocht, is van Parker, die is meer bekend van de hydrauliekmotoren.
Jeroen 86
Wij halen de filters rechtstreeks bij donaldson. Zitten hier nog geen 10 km van bij ons vandaan
Husqvarna
@Jeroen 86
Ik zou wel eens in zo'n fabriek willen kijken, ze hebben vast wel een batch waar er gewoon een JD CNH of AGCO logo op staat.
Had hier eens 2 originele CNH filters, zelfde nummer, die waar binnenin toch heel verschillend.
Jeroen 86
@Husqvarna wij zitten noet tegen de fabriek maar in de buurt van de invoerder van belgie
+2
jehan
En nu een vraagje wat schrijven of krassen jullie in het filter ..het aantal uren wanneer het filter vernieuwd moet worden of de uren stand wanneer het filter is vervangen..had hier een hele discussie over met een stagaire hier ..wij zetten het aantal uren er op wanneer het filter vervangen moet worden ...en hij wou perse de uren er op zetten wanneer ze vervangen zijn ..is onhandig zei ik ..dan moet je vaak uit rekenen wanneer de uren er zijn voor vervangen
+2
PieterA
@jehan Wat jij doet is handiger. Ik doe altijd de urenstand van het verversen. Als er dan discussie komt gaat het verversingsinterval in elk geval niet 2x zo lang worden.
+1
bartjuh
@jehan ik kras datum en uren wanneer ik 't gedaan heb. Jaar later kijk ik dan of hij in de buurt van de 250 uur erbij is. Als hij dan maar net 100/150 uur heeft kan 't nog wel een jaartje zitten blijven
PieterA
@bartjuh 250 uur is al weinig bij motoren van na het jaar 2000 hoor.
+1
MaartenMandemaker
@jehan Ik schrijf alles in een boek. Gelijk ook of de olie van de achterrbrug ,assen, eindvertragingen en eventueel de front pto ververst is. En wanneer lucht en cabinefilter vervangen zijn.
PieterA
@MaartenMandemaker Ik heb alles wat jij noemt maar onder de noemer 1000 urenbeurt gezet. Daarnaast een 500 urenbeurt voor motorolie en filter. Als ik dan in de winter in de computer kijk kan ik zien wat 500 of 1.000 uren heeft gedraaid. In het seizoen doen we nog wel eens een 500-urenbeurt, maar de 1.000 urenbeurten zijn altijd in de winter.
MaartenMandemaker
@PieterA Oke, de motorolie ververs ik van alle machines en trekkers elk jaar, sommigen draaien dan 200 uur, maar dat zijn ook de oudere motoren, die moeten ook vaker ververst worden.
+2
radium45
@MaartenMandemaker Olie verslijt niet zeggen olie techneuten wel eens, olie verouderd en daarom is het juist voor die motoren die niet veel uren draaien beter om die 1 x per jaar te verversen. Wat ik tegenwoordig ook veel zie is dat bij motoren die veel uren draaien, dat mits er een goede olie op zit, bijvoorbeeld een full syntheet die 500 uur of zelfs nog langer mag blijven zitten, om dan bij 250 uur het filter een keer extra te vervangen. Verder heb ik alleen verstand van frituurolie maar zelfs die laat ik te lang zitten.
rommert14
@radium45 olie van de voertekker zit er hier gauw 800 uur op
+1
radium45
@rommert14 En toch heeft die het slecht. Veel koude startmomenten en zo veel condensvorming.
+1
rommert14
@radium45 1x daags en dan 5 uur aan 1 stuk door draaien
+4
MaartenMandemaker
@radium45 Haha ja als de patat te donker word is het tijd om te wisselen.
Klopt ja olie slijt niet zeggen ze. Maar veel koude starts geeft veel condensvorming, en een koude motor die ligt belast word geeft meer koolafzetting wat de olie op neemt. Ik gooi er gewoon elk jaar nieuwe olie en een filter op. Zoveel kost het niet en ben je iig safe.
PieterA
@MaartenMandemaker Ja, motoren van voor 2000 hou ik 250 uur aan, daarna 500. En alle olie gaat er uiterlijk iedere 3 jaar uit.
+1
MaartenMandemaker
@PieterA Ja voor de rest houd ik ook max 3 jaar aan.
ronald-deutz-fahr
@PieterA wat is dat met die drempel van voor of na 2000? Zijn de motoren daarna zoveel beter geworden?
+2
labella
@ronald-deutz-fahr Na 2000 hebben de meeste trekkers digitale urentellers die sneller tellen dan de oude klokjes. 😄
PieterA
@labella de mf 3060 die we hadden had dat al in 1987
+2
PieterA
@ronald-deutz-fahr Ik hou die scheiding bij de eerste Agrotrons (Dat is bij ons trouwens 1996)Toen stond in het boekje 500 uur. Tegenwoordig bij de New-Holland T7.190 staat 600 uur; maar ik hou gewoon al die nieuwere op 500 en de oudere op 250. Dat kan ik makkelijker onthouden.
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Zijn de motoren daarna zoveel beter geworden?

'beter' weet ik niet.
'anders' lijkt me een passender omschrijving, gemaakt voor een verversingsinterval van 500 uur.
Met onderandere 4 à 6 liter extra motorolie in het carter en een oliefilter die ook 'anders' (lees: 2 tot 3 keer zo duur) is in vergelijking met de 250 uur van vlak daarvoor.

Dus de beloofde besparing op onderhoudskosten door het oprekken van de onderhoudsintervallen komt nog niet echt uit de verf.
+1
rommert14
@MaartenMandemaker gebruik je daar ook een tabel voor per machine? Moet hier ook maar gemaakt worden er wordt hier niks genoteerd eigenlijk
+1
MaartenMandemaker
@rommert14 Nee ik heb zo'n grote agenda in a4 formaat. Nu 10 jaar oud, en kan nog een heel tijdje 😅. Gewoon elke machine die ik doe schrijf ik op volgorde erin.
jehan
@MaartenMandemaker ja deden wij ook alles opschrijven en grotere reparaties ook ...
+3
RobVolvo
@jehan Dat kan beide, mits je ook de datum noteert dat je ze gewisseld hebt. 😉 Doe je alleen de stand dat ie vervangen moet worden en ga je daar al 100 uur overheen bijvoorbeeld en degene die het onderhoud bij die trekker gaat doen ziet die urenstand en vergelijkt 'm met die op het dashboard, dan denkt ie: oooh, hij zit er nog maar 100 uur op! 😅 Dus persoonlijk meer fan van om de stand erop te zetten wanneer hij gewisseld is. 😉
+1
jehan
@RobVolvo hier bij mijn eigen trekkers doe ik het altijd zelf ..op mijn vorige werk werd het altijd doorgegeven als een trekker bijna aan zn uren was..of je deed de beurt zelf en anders waren het de zaterdags jongens die het deden ..maar tgebeurde nooit dat trekker 100 uur er over heen ging
+2
radium45
@jehan Hier al eens meegemaakt dat een trekker die 6 weken 24/7 voor een beregeningspomp stond. Als de haspel werd verzet dan stond het olie en dieselteam ook klaar voor brandstof en eventueel olie en filters te vervangen. Mooie tijden.
jehan
@radium45 kiek als het moet gebeuren dan ging er gewoon nieuw bloed op en nieuwe filters ook in drukke tijden ja
PieterA
@radium45 Ja, dat gaat hier ook zo als het beregenen is
Husqvarna
@jehan
Ik noteer het in een map, en plak een sticker op het dashboard met een rond getal, was dat 5834 dan staat op de sticker Oliewissel bij 6400 uur!!, de kans dat ie daadwerkelijk op zo'n rond getal is ververst is maar 1% haha.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden onderhoud , beveiliging en vertrouwen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!