Illustratie van:

Ahlmann AS 7 - Zwenkt uit eigen beweging

Hallo! Ik heb n oude Ahlmann AS7B gekocht. Alles werkt maar hij zwenkt onder t werk uit eigen beweging. Zwabbert ook n beetje. Met pook/voetpedaal kan je het wel corrigeren. Heb m ongezien gekocht. Links en rechts hadden ze bij de draaikrans een staafje gelast, ik denk voor t transport want die knapten gelijk af want ding is vrij sterk.
Is er iets met het ventielenblok of wat kan t zijn? Er zit ook wat speling op want je kan handmatig ook wat draaien.
Ben erg benieuwd wat het kan zijn.
Is vastlassen een optie of knalt dan het ventielenblok uit elkaar???

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Heb jij de oude arm met de paralell geleiding buiten de arm of binnen de arm?
De oude serie heeft een krukas overbrenging voor het zwenken en daar wil nog wel eens speling op komen.
Nieuwe pennen en bussen kunnen de speling vaak maar voor de helft oplossen
De nieuwe heeft de spelingsvrije ketting die door 2 cylinders strak gehouden wordt
Zager62
@Fendt926Driver Dat is interessant...morgen ff naar kijken. Ding komt uit 1983 of 93..beetje lastig te zien😀
Fendt926Driver
@Zager62 hier de verschillen..
De as7b was in nederland de oude as7 met 40km bak.
Maar in duitsland was de as7b gelijk aan onze az9

(klik om te vergroten)

Dit is een az9

(klik om te vergroten)

Dit is een as7
+1
Zager62

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@Zager62 dit is de as7b als de oude as7 maar dan met een 40km bak en met de klapdeuren boven. Waar de as7 schuifdeuren in het bovenste deel had.
En wel een paar andere nieuwigheden
Zager62
@Fendt926Driver Wel leuk dat je verstand hebt van dit oude degelijke spul!!! Ding start meteen n loopt mooi. Contactsleutel hapert nog wel s dan geen laadstroom maar jah
+1
Fendt926Driver
@Zager62 heb ooit als 18 jarige stage gelopen bij een boer met een as7.
Die kreeg op de laatste dag van de stage een az9.
Vond het zo n pracht machine dat ik in 1995 mijn eigen eerste az9 kocht.
Nu al een az9 verder en een az10 op het moment op het bedrijf blijf ik trouw aan ahlmann shovels.
Ik vindt ze heerlijk werken
En het sleuteld ook wel makkelijk.
Weinig electronica.
Zager62
@Fendt926Driver ja trouw zyn aan een merk heeft wel wat. Ik ben bosbouwer n mn hele leven alleen stihl gehad op 1 echo n husqvarna na. Die echo heb iknog steeds.
En heb ook wel schil van takeuchi. Heb n 3.4 t tb135 gravert.Sterk. Zuipt wel veel
+1
Fast Eddy
@Zager62

Hoeveel verbruikt de kraan? 2 dagen op een tank met pittig graafwerk is normaal. Tip: als je niet het volle vermogen nodig bent, moet je het gas ok niet helemaal vol open zetten.
+1
Zager62
Quote Reactie van @Fast Eddy:
zetten

Hier al gauw n oerbank van korrelig leem. Dan moet je al gauw kaasschaven! Denk dat ik op n dag er zo n 20 liter doorheen jaag. Gelukkig hier nog wel rode diesel.
Overigens zit op de takeuchi tb135 een knopje dat t toerental omlaagbrengt. Erg handig maar die doet t nu ineens niet meer. Lampje brandt wel maar er gebeurt niks....

(klik om te vergroten)

Fast Eddy
@Zager62

Als het mes van de bak niks meer is blijf je schrapen. Heb je de kraan in Nederland gekocht? Met snelwissel?
Husqvarna
Voorop in het midden van draaikrans zit zo'n bus/pen, misschien kun je die nog iets opstellen, of misschien is ie kats versleten maar speling hou je sowieso met zo'n ding.
Zager62
@Husqvarna Ga ik naar kijken...merci! De speling is nog mee te leven...met dat ongevraagd zwenken wat minder....
roscho
De speling ("zwabberen") zal op te lossen zijn met hier en daar een nieuwe pen en bus.
Het langzaam verdraaien zal te maken hebben met een lek ventiel. Vergelijk het met een hydrostatische besturing die heel langzaam verloopt onder het rijden. Zo heb je de stuurknop bij je navel zitten, dan weer staat hij helemaal aan de andere kant.
Zager62
@roscho Het begint soms al bij het starten...dan moet je als n raket de boel omhoog doen anders tegen je voorband omg haha. Maar wat zou je zelf nu doen....kijken naar n nieuw gebruikt ventielenblok of zou je daadwerkelijk de zwenkfunctie uit kunnen schakelen door de hele boel vast te lassen? Overigens bedankt voor de reacties allen!!!
Tis trouwens verder wel n grappig shoveltje...grote bak met split erin n je merkt niks...
roscho
@Zager62 Kun je op de sloop niks krijgen?
Zager62
@roscho Probleem is....ik woon in Frankrijk.....en hier zyn zowiezo weinig shovels n zeker geen Ahlmannetjes.....
Die zwenkfunctie hoef ik niet echt...zal best handig zijn bv in n stal met voeren. Maar ik gebruik m bv voor aanvoer split by drainages n om boomstammen op mn zaag te laden.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Zager62:
Het begint soms al bij het starten...dan moet je als n raket de boel omhoog doen anders tegen je voorband omg haha.

Dat heeft mijn az10 ook wel soms. Dan blijft het zwenk pedaal hangen op zwenk.
Maar dat is met een paar druppels olie op te lossen
Zager62
@Fendt926Driver Overal zit olie maar daar net niet haha.Waar moet ik oliën dan? Zou natuurlijk prachtig zyn als t zo simpel was. Het lijkt dat ie gaat zwenken als je bv gaat sturen. En soms blijft ie recht. Shovel zal vrouwelijk zijn....
+1
Fendt926Driver
@Zager62 de vloerplaat eruit schroeven en dan loopt er een as vanaf het zwenkpedaal naar de zwenk hendel die links naast de stoel zit.
Je hebt toch niet iets links naast de stoel liggen wat tegen de zwenkhendel duwt?
Zager62
@Fendt926Driver nee niks. VoetPedaal vry n pook ook. Maar goed idee de vloerplaat eruit.
Fendt926Driver
@Zager62 ok soms zie je de simpele dingen over het hoofd omdat je het te moeilijk wilt uitdenken
Zager62
@Fendt926Driver tis n mooi project ding weer in orde te brengen. Mag ie rustig zn laatste tyd hier in Frankryk verbrengen. Ding lekt niet eens uit cylinders hoogstens uit wat slangen.
Maar 40 km zit er niet in denk ik. Schoepjes misschien ook niet super meer
Fendt926Driver
@Zager62 je weet wel waar de schakeling van de hoge en lage gearing zit?
Mijn az 10 haalt de 40 ook niet meer (wel gehaald vroeger) met 30 a 32 houdt het nu ook wel op
Zager62
@Fendt926Driver ja pook achter de bediening vd boom. Gaat wat stroef. Helemaal naar voren of achter. Zou zoiets ook kunnen verstoppen?
roscho
Wim Overbeek heeft er een aantal Ahlmann slopers staan. Als je precies het onderdeelnummer opgeeft, zal hij best naar Frankrijk willen sturen.
Zie: shovelonderdelen.nl/voorraad/demontage_machines/…
Zager62
@roscho Dat zou super zijn! Dus ventielenblok vervangen?!
Ben wel nieuwsgierig of t kwaad kan als je de boel vastlast. Wat gebeurt er dan in t lekke blok
Fast Eddy
@Zager62

Als er wel iets mis zou zijn met je ventielenblok. Wordt het alleen maar erger als je de boel vast last. De olie moet ergens heen. Voor de werkzaamheden die jij opnoemt lijkt mij een zwenkgiek juist ideaal.
+1
Zager62
@Fast Eddy ok dank je Eddy. Ik dacht al zoiets maar omdat t n raar fenomeen is geen ervaring mee. Lijkt ook logisch t ding wil watmet geweld n de las houdt t tegen. Wat doet de olie dan
Morgen de vloerplaat er eerstmaar uit was goede tip
+1
Zager62
@Fast Eddy en ja ideaal voor naast n sleuf om split n zand in te storten. Om de woodmizer te laden niet. Maar ja tis n oud ding je kan niet alles verwachten dus beetje improviseren....
roscho
Quote Reactie van @Zager62:
ventielenblok vervangen

Ik heb geen idee of het zal helpen, ik heb eigenlijk niet zo bar veel verstand van shovels, ik probeer alleen logisch na te denken.
Oudemachines
@Zager62 Dit kan één o ring of een veertje zijn van een paar euro, je moet de zwenkhendel volgen naar het ventielenblok en daar kijken of je erbij kan komen. heb een onderdelenboek via dit forum gekregen van de AS7 waarvan veel onderdelen dezelfde zijn. Kan kijken of er een tekening van t ventielenblok bij zit?
Zager62
@Oudemachines dat zou super zijn!
Husqvarna
@Zager62
Ja ik zou de giek nooit vast lassen, die halve meter ruimte leer je ook wel mee werken, onze had 23.000 uur toen hebben we em gesloopt om bepaalde onderdelen nog weer te hergebruiken (az9 az10). Hij wou nog wel eens op 3 wielen gaan rijden dat had ook met een ventiel op het zwenken te maken maar we hebben er nooit naar gekeken, chassis begon ook op allerlei plekken te scheuren en overal ruimte en lekkage, maar in de 6000 werkuren eigenlijk alleen een startmotortje cilindertje 2 banden en nog paar kleine dingen vervangen.
Fendt926Driver
@Husqvarna de giek hoeft ook niet vastgelast te worden.
En rechtsvoor onder de draaikrans zit een ventielenblok die de afstempeling van de achteras verzorgd.
Dat is af te stellen dat die niet op 3 wielen blijft lopen als de arm recht staat.

De krukas overbrenging is wel heel erg spelings gevoelig.
Maar een halve meter is wel heel extreem
Pennen eruit en opmeten. En de bussen opboren en overmaats pennen erin en je kunt weer jaren verder
Husqvarna
@Fendt926Driver
Ja wij hebben er ook nooit serieus wat aan gedaan toen. Maar af en toe zie ik een B te koop dan denk wel eens mooi voor op reserve, een buur heeft ook nog een az9 dus een reserveshovel met zelfde snelwissel is nog best eens handig.
Fendt926Driver
@Husqvarna hier ook al vaak met een scheef oog naar een reserve shovel gekeken.
En een as7 kan daar prima voor dienen.
Maar meestal kijk ik dan al weer naar een az9 of az10
Zager62
@Husqvarna Mijnes heeft een slordige 9000 uur op de teller
...en mooie uitdaging om de tips op dit forum.op te volgen....want heb ook geen negatieve reacties gehoord over dit die hard type Ahannshoveltje
Oudemachines
Super machine, ik heb exact dezelfde AS7b met de nodige gebruikssporen. Bij mij zat alles vast door het stilstaan.
als je met werken het ventielenblok onnodig inschakelt zal deze continu door zijn overdrukventiel blijven gaan waardoor de machine onnodig warm wordt en veel kracht verliest. Vermoedelijk zit er een veertje in het ventiel niet goed. Ben benieuwd naar het vervolg?
+1
Zager62
@Oudemachines Dat geeft de burger moed....dus ventielenblok eraf en nakijken? Ikzelf ben ook benieuwd want ik vind het ook wel n leuk shoveltje voor op het erf. Moeten wel paar nwe sloffen op want op de huidige is Max Verstappen jaloers!
willemk
Als je hem echt voor het werk wil gaan gebruiken zou ik de oliekoeler bij de motor eraf schroeven en er een grote elektrische oliekoeler voor in de plaats erop zetten achter de kabine. Motor zal hierdoor beter gekoeld worden, omdat hij zijn koellucht niet meer hoeft te delen met de oliekoeler en de olie hou je beter op temp doordat de er een thermostaat opzit en een grotere capaciteit dan de orginele koeler.
Zager62
@willemk Bedankt voor de tip....zou ik niet 123 opgekomen zijn. Alle tips samen kan er wel voor zorgen dat t weer een gangbaar shoveltje wordt die mij waarschijnlijk overleeft haha
Oud spul heeft wel wat ipv alleen electronica.
+1
willemk
frammi
Gebeurt het zwenken door een hydromotor?Als dit zo is zou de holdingvalve op de motor defect kunnen zijn.
Fendt926Driver
@frammi nope zwenken gebeurt bij deze shovels door een cylinder die een krukas systeen verplaatst waardoor de arm draaid
frammi
Cylinder niet inwendig lek?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ahlmann AS 7 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN