Steunwiel ploeg gaat stilstaan

Beste,

Afgelopen jaar met de voor ons nieuwe ploeg problemen gehad dat telkens het steunwiel stil gaat staan en gaat dozeren. Ook gleuven die de bouwland injecteur had gemaakt waren gevoelig en goed terug te zien in het ploegwerk.

De band die ik nu heb is 200 breed en heeft ribbels erop met de rijrichting mee wat in mijn ogen dus niet werkt.

Heeft iemand hier ervaring mee/ tips voor.

Betreft een Kverneland eg 85 ploeg

Groet

Deel dit topic

Reacties

+3
county854t
Er rust wss teveel gewicht vd ploeg op. Probeer is met n slag kortere topstang. Heb zelf n Kverneland LB85 4schaar. En ploeg met de topstang in het vaste gat met 110pk op zware grond. Nooit last van n buldozerend wiel.
Mss ook de lagering van het wiel nakijken en goed smeren.
Succes
+2
Ton_Deere
Hoe groot is je ploeg? Ik heb een 3 schaar en het eerste wat er af ging toen we hem kregen was het steunwiel. Ik vind het zelf zo fijner ploegen en beter af te stellen.
Al is je ploeg groter dan een 4 schaar is zie ik er persoonlijk meer in. Het heeft ook puur te maken op wat voor land je ploegt(wat het vorige gewas was)
+2
mdoornekamp
Een eg 85 is een korte ploeg, dus dan kan je makkelijk zonder wiel ploegen. Sowieso topstang in het vaste gat. En probeer de ploeg met de hef op diepte te houden. Dan hoeft het wiel maar weinig te doen.
casejxu115
@mdoornekamp oke! Mij is ooit geleerd dat de topstang in het midden van het sleufgat moet zitten. Waarom zegt u sowieso in het vaste gat ?wat is daar de rede van.
+1
mdoornekamp
@casejxu115 jij maakt er een half gedragen ploeg van. Dus de helft van de ploeg hangt op steunwiel. Dat betekent minder grip voor de trekker en steunwiel krijgt veel druk
+5
dx11
Quote Reactie van @mdoornekamp:
half gedragen ploeg

Een goede en goed afgestelde ploeg kan tijdens het ploegen zonder topstang, en zonder steunwiel. Beetje lastig op de kopakker, maar sleufgat moet prima willen.
+3
mdoornekamp
@dx11 Dat geloof ik nog niet. Want de ploeg kan dan achter ongewenst dieper gaan lopen. Zet er maar eens flinke nieuwe punten op. Dan trekt ie achter zomaar dik 30 cm de grond in.
+4
Hobby boertje
@mdoornekamp Wij ploegen ook altijd in het sleufgat met onze 5 schaar met steunwiel, loopt altijd mooi zo. Wat @dx11 zegt is mij ook altijd verteld, als hij goed afgesteld is hoort hij netjes recht te lopen en zou je hem eigenlijk met een sleepketting door het land moeten kunnen trekken.
+4
mdoornekamp
@Hobby boertje maar je hebt dan ook veel minder gewicht overdracht op de trekker, dus minder grip. Als ik 300 pk voor mijn 5 schaar zet lukt dat ook wel op de zware klei. Maar ik doe het met 155 pk. Topstang vast
+1
Hobby boertje
@mdoornekamp De ploeg drukt als het goed is voldoende op de hefarmen voor druk op de achterwielen en voorop hebben we 1500kg hangen. Zo is dat ons destijds geadviseert die 1500kg moet voor druk op de voorwielen zorgen niet de topstang.
+1
mdoornekamp
@Hobby boertje toptang trekt alleen maar bij een 5 schaar. Ik heb ook flink gewicht voorop. Wat voor trekker heb je ervoor?
+1
Hobby boertje
@mdoornekamp Ah zo, wij ploegen met een NH 8560. Wel een beetje opgevoerd +/-180pk en een goeie 6 ton eigen gewicht is vergelijkbaar met een tm155 volgensmij. Zitten wel op zware zandgrond dat maakt ook wel veel verschil natuurlijk.
+2
@Hobby boertje wat een ploeg theorieën..
hier gewoon topstang halverwege sleufgat en jii loopt wel op dat wieltje 😅😂
Zal wel de lompe koeienboeren manier zijn
+2
Hobby boertje
@ronald-deutz-fahr Ja hier ook wel hoor, als hij 1x goed staat kan er niet zoveel fout gaan volgensmij. Mijn oom ploegt altijd is een ploeg liefhebber vindt hij wel mooi🤷‍♂️😂.
+2
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr @Hobby boertje op zand hoef je ook niet af te stellen. Gewoon gas geven
+2
zetordrivertimo
@mdoornekamp op een perceel met eerst leem, dan een hoge zandkop en daar achter veen kun je wel flink aan het puzzelen met de afstelling. Vooral in een droog voorjaar 😅
+1
mdoornekamp
@zetordrivertimo
Quote:
puzzelen met de afstelling

Ja klopt. Lichte of zware grond scheelt bij mij al zomaar 2 slagen met de topstang ( vast gat uiteraard). En treklijn stel ik soms ook wel iets bij. Met sommige Kverneland ploegen kun je de treklijn niet eens bijstellen. Vraag me wel eens af hoe gebruikers dat dan doen.
+3
zetordrivertimo
@mdoornekamp ja klopt haha wij zitten niet op de klei , maar die verschillen hebben we hier ook wel.
Ik knijp in een droog voorjaar vaak even een oogje dicht opt stukje hoge kop anders word je helemaal gek soms als je het niet goed kunt krijgen🙈
Ik ploeg ook altijd met het vaste gat.
Sleufgat werkt niet zo goed hier, heb het wel eens geprobeerd
+2
roscho
Quote Reactie van @zetordrivertimo:
soms als je het niet goed kunt krijgen

Volgens mij is de truc: zet de topstang goed strak, ploeg zonder diepteregeling en regel handmatig de diepte bij als je merkt dat de ploeg te veel zakt. Trekt je topstang flink, dan zorg je daarmee dat je steunwiel niet te diep wegzakt. Als je er eenmaal langs bent gekomen, weet je wel wat de ploeg gaat doen en op welke plek en als je dan met de hand aan de knop zit, kun je snel iets bijregelen. Daarmee breng je meteen ook gewicht over op de trekker, waardoor je meer trekkracht hebt.
+1
zetordrivertimo
@roscho het probleem is vaak dat die droge zandgrond niet mooi valt zegmaar, en de grond ervoor/ erachter wel mooi
DualPower
@mdoornekamp Dat is omdat bij een Kverneland de treklijn niet verloopt bij het verstellen van de snijbreedte
JD3010
@DualPower Dat is bij Lemken ook, maar ik verstel de treklijn soms ietsje om de ploeg beter te laten lopen. Dat miste ik wel afgelopen herfst met de demo ploeg van Kverneland.
DualPower
@JD3010 Bij Lemken verloopt de treklijn als je de 1e voor of snijbreedte verstelt. Daarom hebben ze het OptiQuick systeem zodat je het veroorzaakte probleem snel kunt oplossen.
Bij Kverneland is alles parallel geleid dus verloopt de treklijn nooit. Vandaar dat deze lastig is af te stellen, maar als het moet kan het wel.
JD3010
@DualPower Daarom staat er op de Lemken ploeg ook eerst de voorbreedte instellen en daarna de ploeglijn, niet andersom dus. Als ik dan later de ploeglijn ietsje aanpas, dan verloop de ploegbreedte niet van het 1e schaar. Bij Vario ploegen verandert de ploeglijn als goed is ook niet.

Bij de Kverneland heb je een hoop werk om de ploeglijn te verstellen. Dit wordt 1x aangepast aan de trekker die ervoor komt, daarna is het gewoon lastig om te doen. Bij mij moest die goed staan, maar kon erg slecht de voor recht houden.
DualPower
Quote Reactie van @JD3010:
Bij Vario ploegen verandert de ploeglijn als goed is ook niet.

Precies dit. Bij een Kverneland niet, bij een Lemken wel.
JD3010

(klik om te vergroten)

Zie de foto.
+1
@mdoornekamp als het maar zwart word
Vorenpakker compenseerd de foutjes
Dag erna zaaien
Mais is altijd nog opgekomen 🤪
+2
roscho
Quote Reactie van @dx11:
tijdens het ploegen zonder topstang, en zonder steunwiel.

Wat je zegt is ten dele waar. Als je grond hebt die overal dezelfde samenstelling heeft en als je de hak van het laatste schaar in orde hebt, zal het lukken. Maar als er een klei- of veenbank doorheen loopt, kan je ploeg zomaar een eind verzakken, evenals wanneer de hak te ver versleten is, zodat hij de druk van de ploeg niet kan houden.
Verder lukt het ook niet met een korte 1 of 2-schaar. Door de weerstand in de grond gaat de ploeg omhoog klappen. De topstang drukt hem dan weer horizontaal. Maar ja, wie ploegt er tegenwoordig nog met zulke korte ploegjes?
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @roscho:
hak van het laatste schaar

Dat was toch vroeger bij rondgaande ploegen?
+1
roscho
@jammermaarhelaas Volgens mij is de aanwezigheid van een langere hak noodzakelijk als je geen wiel hebt. Ik denk dat dit niet specifiek is voor rondgaande ploegen. Op zich is een wentelploeg gewoon een samenstel van 2 rondgaande ploegen, boven elkaar geplaatst.
JD3010
@roscho Nee joh, dat zie ik nooit meer en dat is ook helemaal niet nodig. De trekkers zijn tegenwoordig groot zat om de ploeg op diepte te houden.
+6
hobbyboer
Even oefenen en dan zo snel mogelijk eraf!
De echte bikkels gaan gelijk zonder steunwieltjes

(klik om te vergroten)

+2
Pauls
Ik ploeg ook met een 3 schaar VD kverneland zonder steunwiel, maar om de ploeg snel en goed in te laten zetten (is een lichte ploeg), heb ik topstang in sleufgat zitten, het is een elektronische hef op de hef(trek)armen gemeten, niet op de topstang voor diepteregeling.
+1
David Bakker
@Pauls je kan ook bij het in zetten je diepteregeling wat dieper zetten ,dan zal de ploeg toch ook wel snel zakken ? Dan kun je gewoon je topstang in een vast gat zetten .
Pauls
@David Bakker Op sommige plaatsen werk ook dat niet, ik heb een snel-daal-knop, maar helaas ploeg staat goed afgesteld tijdens ploegwerk, enkel het zakken op kopakker is soms te ver (10m) eer hij goed op diepte zit vandaar mijn voorkeur voor sleufgat.
David Bakker
@Pauls anders moet je de ploegscharen iets stekekender zetten .
Pauls
@David Bakker ploegpunten steken al 4 cm onderuit (bij nieuwe) , dat vind ik ver genoeg, ik ga er geen rondsel tussen steken om het nog meer te laten duiken, en de bouten zijn dan amper lang genoeg. Ik vind het goed zo ik het nu afgesteld heb.
+1
jammermaarhelaas
@Pauls

Precies, want bij het inzetten van de ploeg kan de kop als het ware "duiken" omdat de topstang in het sleufgat zit, en zodoende gaat de ploeg sneller de grond in (uiteraard icm goede schaarpunten)
+1
spotmelker
Ik heb eens meegedaan met ploeg wedstrijden. Als trekker een Landini 9880 met een 3 schaar Overum ploeg. Omdat die trekker trekkracht regeling via de topstang had was een steunwiel wel handig. Het was op zware klei maar je mocht slechts 18 cm diep. De man van Overum die assisteerde kon het loopwiel af en toe met de hand stil houden.
+1
casejxu115
Bedankt voor de reacties.
Het is een 4 schaar ploeg. In het vaste gat vind ik niks. Bij percelen met een kleine bult erin zie je heel goed als je de bult over bent dat de de ploeg veelste ondiep gaat.
+1
deufi
@casejxu115 heb je de diepteregeling dan niet te ondiep staan? Van een kleine hobbel moet hij niet de grond uit komen.
mdoornekamp
@deufi ja beetje experimenteren met de meng regeling
+2
Johnnyput
Ik ploeg met een steeno 4 schaar. Plieg heeft geen sleufgat, maar das met zo’n aardig kliksysteem vooraan op de ploeg. Steunwiel staat eraan en loopt altijd mee, soms met wentelen durft het weleens gebeuren dat het steunwiel per ongeluk omhoog blijft staan. Als ik dan zo ploeg gaat hij max 5cm dieper. Dus zonder steunwiel zou wel gaan denk ik dan? Maar het zit erop en doet zen ding, dus zie geen reden om het eraf te halen.
+3
valmet6400power
Wij ploegden tot 2021 met een 3 schaar, die hadden we dan in het vaste gat en zonder steunwiel. Was wel gevoelig als de trekker precies op een spoor (mee)reed van de bietenrooier bijvoorbeeld.

Vorig jaar een 4 schaar gekocht, die hebben we in het sleufgat en met een steunwiel. 900 kg voorop en een vario van 150 pk 4 cilinder ervoor. Hebben wel een extra schraper op het loopwiel laten zetten omdat hij stil bleef staan in natte omstandigheden zonder die extra schraper. Het werk ligt sowieso veel vlakker dan met een 3 schaar en door de ploeg in het sleufgat te houden is hij ook wat minder gevoelig als de trekker een keer diep gaat.

Edit: we zitten in de Wieringermeer en overgrote deel is klei en nog een bunder of 5 klapzand.
+2
mdoornekamp
@valmet6400power een ploeg met meer scharen werkt altijd vlakker. Daarom rij ik al liever met 5 schaar dan met 4
+1
roscho
@mdoornekamp Klopt helemaal, hoe meer scharen, hoe beter de horizontaalstand is te controleren. Alleen moet je er wel een trekker voor hebben die het aankan, zeker op wat zwaardere grond. Maar ja, als ik zie dat 200 pk tegenwoordig zo'n beetje de norm is.
+1
valmet6400power
@mdoornekamp
Klopt ja! En net wat @roscho zegt, hoe groter de ploeg hoe groter de trekker haha
+1
mdoornekamp
@valmet6400power @roscho Voordeel met een 5 schaar is dat je het bovenste trekker wiel/spoor altijd helemaal weg ploegd. Dus volgende slag weer een schone lei
+1
valmet6400power
@mdoornekamp
Yes dat scheelt voor je ploegwerk ook enorm inderdaad. Met onze 4 schaar red je dat net niet, of dan moet je de werkbreedte flink groter maken maar dan ziet het ploegwerk er ook niet meer uit. We ploegen ook op gps dus dat ligt er in ieder geval strak bij haha
+1
mdoornekamp
@valmet6400power ok.mooi recht is ook wel wat waard 👍. Te breed ploegen wordt bij mij ook niet mooier op
+4
valmet6400power
@mdoornekamp
Ja dat is zeker, daardoor kan ik zonder gps zaaien omdat de vollen allemaal recht liggen. En je kunt in het donker net zo recht werk afleveren als in het licht. Wij hebben al “heel lang” gps en ook op de ploeg en in het begin vond iedereen het onzin maar daar komen ze nu ook op terug 😂
joozt
@valmet6400power welke ploegbesturing gebruiken jullie daarvoor?
valmet6400power
@joozt
Degene die onze Trimble kast aan kan sturen haha. We hebben zo’n aparte kast in de cabine voor de ploegbesturing volgens mij heet dat MCF-GPS Assistent.
joozt
@valmet6400power ah haha oke! Niet van Agrometius dus?
+2
valmet6400power
@joozt
Nee klopt, Voets is de New Holland dealer die hier om de hoek zit. En die levert Trimble dus vandaar dat wij het van Trimble hebben 😄
stannetje96
@joozt Agrometius is een bedrijf die trimble producten aanbied. Ze zijn niet de fabrikant ervan maar de importeur.
@valmet6400power dat kastje wat jullie hebben is ook niet van trimble maar ontwikkeld door een ander bedrijf. Denk dat trimble geen eigen ploeg besturing heeft
PieterA
@stannetje96 Van mcf toch? Mechanisatiecentrum Flakkee.
stannetje96
@PieterA Jaa dat is bij jou in de buurt zeker
valmet6400power
@stannetje96
Klopt, ik zei ook een kastje wat communiceert met Trimble 😏
joozt
@stannetje96 ik weet heel goed wat
Agrometius doet en de ploegbesturing hebben ze in eigen beheer ontwikkeld en uitgebracht, daar is weinig Trimble aan! 😉
stannetje96
@joozt Jaa dat klopt. Niet interessant genoeg voor trimble denk, ploegbesturing
joozt
@stannetje96 dat denk ik ook niet. Maar vandaar dus mijn vraag of de ploegbesturing van Agrometius was.
PieterA
@stannetje96 Klopt. Onze tm komt er ook vandaan. Op hetzelfde terrein zit Lemken; vroeger de Rumptstad fabriek. Daar heb ik in de vorige eeuw nog gewerkt als productontwikkelaar.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden ploeg en steunwiel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
63
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN