Illustratie van:

International 956 XL - Schakelen met een international ( Geen Case) 956 xl

Ik heb laatst proef gereden met een International ( geen Case) 956 xl maar bij het eerste rondje bleef hij vast staan in het H schakelpatroon , de tweede versnelling . Nadat we deze er weer uit hadden gekregen door onder de cabine op de versnellingsbak handel te tikken, heb ik weer een proef ritje gemaakt. Bij het schakelen van voor naar teug en weer naar vooruit ( rustig niet lomp of snel) bleef deze vast in z’n vooruit staan. Nu was ik vroeger een 644 comfort 2000 en een Case 844 xl gewoon, maar ik vraag me af als het aan mijn ligt of aan de bak. Ik lees wel dat je bij een echte Inter waar de versnellingpoken recht naar onderen lopen het H patroon goed moet volgen en niet schuin van versnelling naar versnelling moet steken net als bij een Case . Maar is dat ook zo , wie kan mijn hier bij helpen?

Deel dit topic

Reacties

+1
international xl
Heb dit met mijn 745 xl met korte poken ook eenmaal gehad, om van de versnellingspook naar de bak te gaan zit er een heel mechanisch systeem met allerlei stangen en kogels, als hier speling op komt wil dit wel eens blijven steken. Door netjes het H patroon te volgen is de kans kleiner dat je de boel ontwricht. Volgens mij is dit best te reviseren, hier kunnen nieuwe kogels en glijlagers in.
+1
Huubaarts
@international xl is er een revisie setje in de handel voor zoiets?
+1
international xl
@Huubaarts je kunt het beste een werkplaatshandboek kopen, daar staat het meestal netjes omschreven met de juiste onderdeel nummers
+1
goeiedag eem
Kennis van ons, en ook een kameraad van mij hadden er jaren terug ook allebei een international 845, met die korte poken. Pakte je die niet netjes volgens het H schakel patroon eruit stond die ook wel geregeld vast, deed je wel netjes de H volgen ging het vaak wel goed, schijnt een vaker voorkomend iets te zijn bij deze types, en komt vaak doordat er wat speling op het stangenstelsel komt, het is wel te verhelpen door dat te reviseren
Huubaarts
@goeiedag eem is er een revisie setje in de handel voor zoiets
+1
goeiedag eem
@Huubaarts zou het niet weten, heb er enkel mee gereden en mijn kamerraad hebben hem later verkocht, maar daar zou je eens voor kunnen informeren bij een lmb
+1
jehan
@goeiedag eem ik had hetzelfde probleem met mn 633 ..deksel zo nu en dan los draaien en de poken er weer in prutjen ..de bolletjes onder aan de poken waren versleten ..nieuwe poken gekocht en het probleem was over
+1
goeiedag eem
@jehan ja bij een 633 staan ze rechtstreeks op de schakelgaffels, alleen is dat bij deze anders loopt via een stangenstelsel de bak in, heb ze voor een 33 serie de kogelkopjes wel eens opgelast en weer netjes bijgewerkt en schakeld weer strak
+1
sjuu
Onze 745 xl heeft het zelfde probleem, ik duw met een stok onder de cabine de gaffels weer op de juiste plek. Blijf gewoon rustig met schakelen.
+1
de Leeuw IH
Wat iedereen zegt gewoon het patroon goed volgen dan is er niks aan de hand, hebben een 745 met korte poken en in 15 jaar maar 3x gebeurt dat die vast zat.
Huubaarts
@de Leeuw IH is de linkse pook ook het H schakelpatroon van versnelling 1 t/m 4 . Bij een Case is dat de rechtse pook. Ik had dit nog nooit gezien.
de Leeuw IH
@Huubaarts Ja dat klopt de linkse is 1 tm 4 h patroon
Corne S
Wat is het verschil met lange poken dan? Ziet het schakelpatroon er hetzelfde uit (achteruit = pook naar voren)? Of werkt het mechanisme anders?

Met de 856xl (ergo-s, lange poken), nooit last van gehad. Weleens met de 624. Kun je in z'n hoogste of 1 na hoogste versnelling vanaf stilstand met volle opraapwagen naar huis rijden. Koppelingsplaat zal wat dunner geworden zijn😉.
willem d
@Corne S Bij de lange poken zijn de scharnierpunten van staal en is de overbrenging in een stalen behuizing weggewerkt. Bij korte poken gaat de overbrenging onder de cabine via een stangensysteem met kunststof blokjes. Als de trekker wat versleten is en er wordt een beetje ruw geschakeld dan grijpen die 2 stangensystemen in elkaar en dan komt de bak niet meer in zijn vrij.
Corne S
@willem d

Ok. Dus eigenlijk de verbeterde versie? En hoe zit het dan met de cabine vering? Hydrauliek ventielen zitten bijvoorbeeld met kabels en hef ook.
En kan het zijn dat het schakelpatroon ook precies andersom zit?
willem d
@Corne S Wat schakelen betreft een grote verbetering. Voor de rest moet ik het antwoord schuldig blijven. We hebben een 745 XL met lange poken(ook een 1956XL opgeknapt. Heeft ook lange poken) en een 845 XL met korte poken. Maar rij zo weinig met die trekkers, dat ik iedere keer weer moet uitzoeken hoe te schakelen. Komt ook, dat we met veel verschillende voertuigen rijden.
goeiedag eem
@willem d prima uitleg, zoiets had ik ook gehoord nu je het zegt, het verschil van kunstof blokjes, maar wist het niet zeker meer is al wel 10 a 15 jaar geleden dat ik er een keertje op zo een gereden heb
sjuu
@willem d Moet de hele cabine eraf om die kunststof blokjes te vernieuwen?
willem d
@sjuu Heb ik nog niet bij de hand gehad. Bij de XLcabine van 1056 zit er een luik in de cabinevloer. Mogelijk ook bij oudere XLcabines en kan door dat luik de blokjes vervangen worden. Eerlijk gezegd lijkt me het verwijderen van de gehele cabine om de blokjes te vervangen niet zo voor de hand liggen.
de Leeuw IH
@Corne S Nee achteruit is pook naar achteren en links naar voor laag en rechts voor haas. Wij hebben korte poken met sens o draulic. De hydroliek handels zitten naast de aftakas handel achter de hefbediening . Dat vind ik wel ideaal als je veel met hefmast werkt.
+2
Clayson M80
Heb ergens gelezen dat je versnelling poken niet als een flipperkast moet bedienen
+1
cyrus-van-gelder
@Clayson M80 nee dat klopt, je moet wel netjes schakelen. Bij mijn 644 moet je ook netjes schakelen hoor, anders kraakt de bak wel raar.
  • 😉😉😉😉😉😉😉
+1
Clayson M80
@cyrus-van-gelder bij mijn 845 1 keer vast in de derde versnelling op advies van de oudere montuur van de Case dealer de stangen in 1 lijn , kon geen stangen vinden allemaal hooi stro en kuil onder de cabine
alles schoon gemaakt toen zag ik dat 1 stang te ver naar achteren stond met een bezem steel naar voren drukken toen was de bak weer los, en nu met de nieuwe koppeling schakelt de bak als nieuw
cyrus-van-gelder
@Clayson M80 dat is dan alleen maar mooi dat het eigenlijk maar een kleinigheidje is dan . Dat scheelt ook weer in de kosten
  • 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
+1
Inter-844s
@cyrus-van-gelder Bij de 44 serie zijn de groepen sowieso niet gesynchroniseerd dus die kan je beter stilstaand schakelen anders kraakt dat behoorlijk, daarom wil die ook slecht van de haas naar achteruit als je nog net rolt. De stuurversnellingen schakelen wel prima.
+1
cyrus-van-gelder
@Inter-844s de stuur versnelling schakeld idd prima!! Met terugschakelen geef ik wel een beetje gas, tijdens het laten opkomen van de koppeling. Anders zit je toch met je voortanden in het stuur te knabbelen. De groepen kun je idd alleen vanuit stilstand bedienen. De pook helemaal naar voren is hoge gearing, in het midden lage gearing . Helemaal achteruit is dus achteruit. Sjoerd noemde dit een sequential systeem. Alles op 1 rij opeen volgend. Zo,n apart klein pookje met haas/ schildpad zit er bij mijn 644 niet op.
Als kenner van de 44 serie is dit voor jou alles wel bekend denk ik
  • 😉😉😉😉😉😉
+2
Corne S
@Inter-844s

Als je agromatic-s hebt, vind ik die stuurversnellingen net wat minder. Als je dan van z'n 2 naast 3 moet schakelen, duw je met de achterkant van je hand net het hendel van de Agro in z'n neutraal.
H-schakeling van groepen werkt wel een stuk beter dan de lijnschakeling van een 44-serie.
cyrus-van-gelder
@Corne S zelf vind ik die lijn schakeling zoals jij het noemt anders wel prettig hoor.
Je moet wel volledig stilstaan, maar dan gaat het kraakvrij.
  • 😉😉😉😉😉😉😉
Inter-844s
@cyrus-van-gelder Ik heb ook altijd begrepen dat de H-bak beter was als de lijnschakeling, waarom zou ik ook niet weten. Misschien omdat je niet door de lage groep hoeft bij voor-achteruit rijden. Mijn 844s had ook een H-bak, al gebruikte ik de lage groep links achter nooit, deed hem altijd in rechtsvoor. Had het zelf prettiger gevonden als de achteruit tegenover de hoge groep zat, maar daar heb ik nu geen last meer van 😂
Corne S
@Inter-844s

In de links voor gebruik je de reductie die hij standaard niet heeft. Dus indirect gebruik je hem wel. Onze 844s heeft h-schakeling. 744 niet, maar wel agromatic-s. Wel een heel verschil. Zou niet graag enkel een lijnbak hebben. Je moet inderdaad door de laag heen, net zoals de 23 / 24 serie (daar gaat het wel makkelijker).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 956 XL en hebben de trefwoorden versnellingsbak en schakelen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0