Illustratie van:

SBG GPS - Vergelijking met Trimble. Overstappers gezocht

Op ons akkerbouwbedrijf zijn we ons aan het oriënteren op GPS. Het gaat tussen Trimble en Raven. Voor een goede afweging ben ik op zoek naar mensen die gewisseld zijn van Raven naar Trimble of andersom. Ik denk dat deze mensen het best de verschillen, pluspunten en minpunten van beide systemen kunnen aangeven.
Het is een best prijzige investering dus eenmaal gekozen wissel je niet snel naar een ander systeem lijkt me.
Reageren mag onder dit topic of via PB.

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Als je je aanschaf gps meeneemt in het Elektrische Heftruck Fonds is hij niet zo prijzig meer overigens 👌

Wij hebben zelf Trimble zoals je waarschijnlijk weet, geen reden vanuit onze kant om over te stappen naar Raven.
+2
MaxxuM4ever
@valmet6400power de koning is inderdaad bereid om mee te betalen. Vorig jaar al een nieuwe heftruck gekocht ( is nog steeds niet geleverd trouwens) dus die regeling lukte niet.
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Je kan ook andere dingen aanvragen icm gps haha
PieterA
@MaxxuM4ever Ruil je die nieuwe truck toch in? Daar krijg je nog goed geld voor terug (Ik denk zelfs behoorlijk wat meer dan waarvoor jij hem gekocht hebt)
+1
MaxxuM4ever
@PieterA daar had ik ook al aan gedacht inderdaad. In dat half jaar zijn de lindes ook wel een 10-15% duurder geworden neem ik aan. Maar ik dacht ook dat die regeling alleen gold als je een diesel verving voor een elektrische en voor buitenspelen willen we er toch graag een diesel bij houden zolang deze het goed blijft doen.
+1
PieterA
@MaxxuM4ever Nee, het gaat niet over inruil.
GerbertXL
@valmet6400power moet je wel opschieten, tot de 15e geloof ik.
@MaxxuM4ever die pipo betaald geen eens belasting, dus daar zou ik niet op rekenen.
valmet6400power
@GerbertXL
Wij hebben een offerte eind januari ingediend!
+1
Valtra man
@valmet6400power ik zou al maar eens een reminder sturen, beland je weer bovenop de stapel 😛
valmet6400power
@Valtra man
Haha 14 februari is de laatste dag dat je het ik kan sturen dus zal de 15e inderdaad even een telefoontje aan wagen!
+1
reinder-mf
Wat ik een voordeel vindt is de overzichtelijke perceelsindeling bij SBG. Wat ik van Trimble meemaak is dat het allemaal losse lijnen zijn en bij SBG heb je een mooi contour waar alle perceelsgrenzen een combinatie vormen. Daardoor kun je overzichtelijk wisselen tussen alle rechte lijnen en de curves en eventueel met kopakkers spuiten of zaaien gewoon het contour pakken en vervolgens rond rijden.
Bij ons zit de SBG dealer om de hoek en Trimble zit verder weg vandaar dat we toen ook beter gekeken hebben naar SBG. Zal bij jullie wat anders zijn misschien.
Wat ik verder wel netjes vind is het geintegreerde ploegbesturing of sectiecontrol bijvoorbeeld. Geen losse kastjes oid. Mannen van SBG staan gewoon lekker dicht bij de praktijk. Als je wat nodig bent rij ik de Afsluitdijk over en je hebt t een uurtje later. Ideaal
+1
stannetje96
@reinder-mf bij trimble heb je tegenwoordig de percelen ook op een Maps kaart weergegeven en ook de lijnen staan er op. Met de “volgende” knop switch je heel snel tussen de lijnen
PieterA
@stannetje96 Beide systemen raken steeds beter.Wij hebben Ag-leader. Voordelen 't.ov. Trimble én SBG zijn het betere achteruitsturen en de lagere kritische snelheid (vanaf 60 m/uur stuurt hij goed, bij Trimble en SBG is dat ongeveer vanaf 700 m per uur.
stannetje96
@PieterA ja ze kijken toch naar elkaar. Dat zijn twee dingen die ik nooit gebruik.
PieterA
@stannetje96 Lage rijsnelheid snap ik; achteruitsturen is wel makkelijk met de spuit in de hoeken; dat je voorwielen dan ook netjes in het spoor achteruit lopen en niet steeds heen en weer zwiepen.

Ag-leader heeft ook nadelen hoor; prijzig systeem en bij de oude versie kun je bij een rechte lijn niet zien welke richting die heeft in graden (zodat je dat over kan nemen en aan de loonwerker met Trimble kunt geven)
stannetje96
@PieterA oh Jaa met spuiten gebruik ik het wel maar dat gaat wel goed. Hebben wel de gfx750 kast, de nieuwste, er in hangen. Misschien doet die het al wat beter
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
richting in graden

Dat gebruikten wij dus ook veel als loonwerker met sleepslangen. De slimme boeren schreven de hoek van de lijnen in de percelen op de schets die ik mee kreeg.
Bij de jd gps kun je die hoek ook heel makkelijk invoeren

Ik kon zelfs de hoeken zelf opzoeken op Google Earth. En dan overzetten in de gps. Voor ons handig omdat we elk jaar toch weer veel nieuwe percelen hebben
+1
PieterA
@mdoornekamp Wij krijgen deze winter een update met nieuwe schermen. Ik hoop dat we vanaf nu dan ook de graden in zicht krijgen.
+1
mdoornekamp
@PieterA
Quote:
graden in zicht

Wij zijn idd bij een boer ook wel eens aant zoeken geweest naar de hoek van de lijnen. Maar werd niet weergegeven op het scherm
+1
fiatfan
@PieterA Pieter, voor het planten van het kleinste stek rijden we ook wel 200-250 mtr/h. werkt gewoon goed met trimble
PieterA
@fiatfan valt hij dan niet uit?
+1
fiatfan
@PieterA nee, maar het ligt veel aan de inbouw denk ik. we hebben er 2, en op de ene trekker loopt het veel beter dan op de andere...
+2
JD3010
@reinder-mf Zal ik ook nog effe mijn ervaring geven? 😂
+2
Valtra man
Overweeg je ook andere oplossingen? Ik heb me deze winter verdiept in het AgOpenGPS systeem. Dat koop je tegenwoordig al in kit, en een paar draadjes aansluiten kan iedereen. De layout en mogelijkheden zijn naar mijn ervaring (trimble & JD) completer dan commerciele systemen.

(klik om te vergroten)

Kit

(klik om te vergroten)

Software
+1
PieterA
@Valtra man Lijkt wel wat op SBG
Valtra man
@PieterA kan je met SBG ook de hef bedienen en auto turn doen? Dat was voor mij -naast de €’s- eigenlijk het argument om voor deze te gaan.
PieterA
@Valtra man Dat weet ik niet, ik bedoelde eigenlijk de lay-out van het scherm.
Valtra man
@PieterA ohja, ik lees nu pas dat jullie Ag leader hebben. 👍
MaxxuM4ever
@Valtra man de hef kunnen ze allemaal denk ik wel, dat is een elektrisch signaal uitsturen op een poortje en in hotel schakeling de elektrische hef van Bosch aansturen of met een elektrische stappen optie de hendel van de 1455 bedienen haha.
De New Holland van mijn bollenbaas deed ook de laatste meter de hef iets omhoog met bollenplanten, dat scheelde een berg scheppen met de hand iedere gang. Dat was bij een trimble een jaar of 8 geleden al.
Valtra man
@Valtra man je kan de software overigens gratis op je pc downloaden. Kan je via simulator mode in de winter je velden al eens bewerken & van de mogelijkheden proeven. Het veld laad je in via google earth.
zomaar
@Valtra man heb jij er met agopengps ook last van dat als windows update dat het dan niet goed meer werkt? windows 10 update automatisch en na een update kreeg ik hem niet goed aan de gang. heb het programma toen opnieuw geinstalleerd. kan je agopengps ook updaten? met opnieuw installeren ben je je gegevens kwijt. ik heb het nu zonder stuurautomaat omdat ik het eerst wil proberen, maar dan moet die het wel zonder gedoe doen na een update. eenmaal op het veld kom je daar pas achter.
Valtra man
@zomaar ik heb de velden in google earth getekend en apart opgeslagen in mijn onedrive. Zo raak je die niet kwijt. De windows update heb ik nog niets van gemerkt, maar het systeem heb ik ook pas van deze winter. Ik moet het nog eens bekijken, maar herinner me wel ergens dat je kon updaten.
MaxxuM4ever
@Valtra man de bedoeling is een kant en klaar product te kopen.
zomaar
@MaxxuM4ever hoe bedoel je dit? ik heb de print met software en antenne gekocht en een losse tablet waar ik het programma opgeladen heb en dan met de hotspot van mijn telefoon heb ik de rtk ( is in belgie gratis ). als je de tablet ook voorgeprogeammeerd koopt werkt het dan beter?
Valtra man
@zomaar ik heb letterlijk 1 ethernet kabel, 1 antenne stekker, 1 usb kabel en 2 voedingkabels aangesloten.. that’s it. Ook nog programma download op de tablet/mini pc. Maar ook daar een ontzettend voordeel vind ik dat je de tablet ook kan gebruiken als canbus terminal, camera’s, navigatie, internetbrowser..

@MaxxuM4ever ik weet niet of je voor hydraulische oplossing gaat, of voor stuurmotor? Ook die zaken koop je tegenwoordig stand alone. Met de rest van de centen ga je maar eens een paar maandjes op verlof 😉
MaxxuM4ever
@Valtra man ja de bedoeling is op 1 trekker hydraulische besturing en op de zelfrijdende spuit. Kun je met die van u ook sectie controle op de spuit aansturen en werkzaamheden aansturen aan de hand van een kaart?
Valtra man
@MaxxuM4ever ja ik geloof dat je tot 32 secties kan aanduiden in het scherm.
De taakkaart ben ik niet zeker van, hoe werkt dit bij Trimble?
MaxxuM4ever
@Valtra man ik ben er nog niet zo in thuis, het wordt ons eerste gps systeem, veel vrienden en kennissen werken al wel verschillende jaren met verschillende systemen en er kan steeds meer.
Wat je zegt klopt uiteindelijk wel dat je met alle systemen 90% hetzelfde kunt en dat het stickertje op de monitor de prijs bepaalt
Inter-844s
@Valtra man Heb je dan een apparte app op je tablet om hem als VT te gebruiken? Ik was namelijk ook opzoek naar zoiets.
+2
Valtra man
@Inter-844s ja, die bestaat(n). Ik heb geen isobus werktuigen, dus ik heb het ook niet nodig. Vireo is zo’n app bvb. jcatechnologies.com/vireo-vt-tablet-based-isobus-v…
GerbertXL
@Valtra man nou laat de ervaringen eens horen.
+3
Valtra man
@GerbertXL met AgOpenGPS? Wel ik rij ondertussen al bijna 2 jaar met een tandwieltje onder mijn stuur. Een jaartje in de 8950 en dit jaar met de T214, zelfde setup en componenten overgezet.
Het lijkt eigenlijk allemaal ingewikkeld maar dat is het niet, althans niet de set die ik heb gekocht. Het moeilijke deel is eigenlijk de gewenste instelling vinden voor verschillende snelheden/werktuigen. Daar is wel een soort van uitleg voor te vinden op youtube, maar je bent toch echt wat aangewezen op experimenteren en trial & error. Vooral het heen- en weer rijden over de lijn was bij mij wat zoeken om dat eruit te krijgen. Bij hogere snelheden (bvb om kalk te strooien) zwalpte de trekker bij momenten over het veld.

In de 8950 had ik een knopje geinstalleerd die enkel de autosteer elektrisch activeerde. Wanneer die uit stond (op de kopakker bvb) maar de motor nog steeds aan tandwiel stond dreef ik met mijn stuur de motor aan en die begon zich als generator te gedragen zodat ik drie keer zo hard moest draaien. Onwerkbaar. Als gevolg moest ik met deze setup de motor steeds mechanisch weg- en aandrukken.

In de T214 heb ik met 2 relais extra de draden van de motor gesneden zodra autosteer wordt gedeactiveerd. Dat werkt veel beter. Autosteer is ook beter geintegreerd in deze setup want Valtra bleek een 12V ansluiting aan te bieden die je met een memory toets kan aan of uitzetten. Hier heb ik dankbaar gebruik van kunnen maken zodat ik niet steeds op het schermpje moet tikken naast me, maar dus gewoon met een toets op de rijhendel kan aan- of uitzetten. Of zelfs meeopnemen in een kopakker sequentie.

De mogelijkheden van AgopenGps zijn heel uitgebreid. En er komen vaak nieuwe dingen beschikbaar, zoals een meting van de ploegbreedte. In het veld heb ik nog niet echt het gevoel gehad dat ik iets mis. Al is de heading van de unit (de richting waarin je tractor rijdt) wel een dingetje dat vervelend kan zijn. Bij kort manoeuvreren komt het wel eens voor dat de unit zich vergist en denkt dat je achteruit rijdt terwijl je vooruit gaat. Dat moet je dus wel in de gaten houden.

(klik om te vergroten)

P instelling was verantwoordelijk voor het zwalpen. De uiteindelijke waarde die je wilt hangt wat af van de weerstand dat je stuur biedt.

(klik om te vergroten)

Het groene schakelaartje bedient de 12V erboven, de slimme Finnen voegden die ook toe aan hun kopakkersysteem.

(klik om te vergroten)

De stuurhoeksensor op de T4 moest wat anders. Deze zit vlak boven de stuurhoeksensor van Valtra, allicht had ik diens signaal kunnen stelen. Maar zolang dit werkt knoei ik liever niet met de bekabeling van de Valtra.
ares697
Quote Reactie van @Valtra man:
soms

Die beugel aan je stuurstang lijkt wel mooi, waar heb je die van?
Valtra man
@ares697 via kippcom.nl/nl/nl/…

Buisverbinder met flens zoeken
Ritchie
Op het biobedrijf waar ik veel werk hebben we SBG en dat bevalt eigenlijk wel goed. Ik heb ook wel wat ervaring met Trimble, qua bediening is het ook wel goed te doen alleen ik ben er niet kapot van.

Wat @PieterA zegt klopt wel, achteruitrijden gaat met SBG niet. Dat mogen ze van mij nog wel aanpassen. Verder werkt het in het rijpadensysteem wel prima.
+2
JD3010
Quote Reactie van @Ritchie:
achteruitrijden gaat met SBG niet

Volgens mij deed die van mij het toen wel tot een bepaalde snelheid.

Iedereen heeft/geeft zijn mening over hun systeem, maar er zijn ook best veel verschillende versies binnen het merk die onderling al eigenlijk niet te vergelijken zijn.
+2
inter fan
@JD3010 Van SBG naar de nieuwe Raven CR12 is ook enorm wennen.
JD3010
@inter fan Ik heb een Viper 4+ gehad, maar ik heb weleens begrepen dat ze toen weer rap overgegaan zijn naar de software van Raven zelf.
inter fan
@JD3010 Kan wel kloppen ja, is het scherm niet nog met beide systemen leverbaar?
Hier in elk geval het meeste gewerkt met SBG en dat is altijd wel goed bevallen.
JD3010
@inter fan Geen idee, ik heb het maar 364 dagen gehad, nu 4 jaar Trimble.
angelo-nabben
@JD3010 wat voor problemen had je van het raven systeem?
JD3010
@angelo-nabben AB-lijnen die ineens opgeschoven waren, uitval van gedeeltes vh scherm, steeds maar weer updates in de hoop dat het weer goed zou zijn. Uiteindelijk wilde de verkoper niks meer doen.
De importeur heeft wel z'n best gedaan hoor, zekers, maar de verkoper nam zijn verantwoordelijkheid totaal niet.
dx11
Quote Reactie van @JD3010:
AB-lijnen die ineens opgeschoven waren

Heb ik met de müller ook.
casejxu
@dx11 maar rijd je muller op rtk/2cm nauwkeurig?
dx11
@casejxu nee, zo precies kan ik zelf ook niet sturen. Maar met bemesten zit er soms zo een meter of 3 in de werkgangen tussen de 1e en 2e tank
casejxu
@dx11 gebeurd wel vaker met goedkopere simpele systemen dat lijnen opschuiven. Staat zo.n setje te koop trouwens maar vragen nog aardig geld voor
JD3010
@dx11 Dat is dan geen RTK, dat was bij mij wel. Heb je al weleens een update gedaan voor je Müller? Ik heb daar de spuitcomputer van met GPS, na de laatste updaten een paar jaar terug is die best nauwkeurig, zonder de RTK. De perceelsgrenzen wijken maar heel weinig af elke keer als ik met de spuit erlangs kom.
valmet6400power
@JD3010
Wij hebben ook DGPS op de spuit en daar zou je ook elke keer moeten calibreren bij een vast punt voordat je begint met spuiten. Zeg maar een vlaggetje waar je elke bespuiting met je voorwiel tegen gaat staan en dan zegt tegen de gps ik ben nu weer op dit punt waar ik elke keer start.
Wij hebben dat “probleem” opgelost door eerst een rondje buitenom te spuiten en op die manier een perceel te “kleuren” voor de gps. Dan kun je daarna de rest van de kleurplaat laten vullen door de gps. Voor de rest is ie akelig nauwkeurig met aan en uit doen van de individuele doppen.
+1
JD3010
@valmet6400power dat vaste punt deed ik ook eerst, maar nu ook eerst een rondje eromheen. Ik heb wel de percelen ingegeven. Ik draai op het kavelpad en dan gaan de bomen bij de buren over het land, daar hoef ik niet te zijn
+2
JD 6430 The Best
Wij hebben wel Trimble gehad, maar hoe vaak dat ding ook gecalibreerd werd, nooit kon hij met de frontkopeg en frees rechte lijnen trekken. Altijd zaten er kleine kronkeltjes in de rijen en soms klopte van het een op het andere moment de aansluiting niet meer. Dit zie ik hier in de omgeving meer bij trimble gebruikers.

Daarnaast was de gebruiksvriendelijkheid van het FmX scherm ook niet je van het vonden wij.
+2
reinder-mf
@JD 6430 The Best klopt. Ik zet de frontfrees en kopeg gewoon in de grond en alles is snaarstrak. Trimble bij loonwerkers hier slingeren ook sneller als de zaaimachine zakt en de voorkant van de trekker zakt. Grote loonwerker hier heeft ook veel JD gps. Dat werkt ook fantastisch en zeker in combinatie met JD trekkers
+1
NewHollandErik
Quote Reactie van @JD 6430 The Best:
Daarnaast was de gebruiksvriendelijkheid van het FmX scherm ook niet je van het vonden wij.

Je praat nu over een scherm van ruim 10 jaar oud. Zijn je ervaringen ook van die leeftijd? 😉 En heb je het over Trimble zelf, of over de CNH-displays die weliswaar zelfde zijn, maar met andere support.. Trimble heeft tegenwoordig een Android-display met de PrecisionIQ-app.
JD 6430 The Best
@NewHollandErik van 2013-2015 met Trimble FmX gewerkt, geen CNH systeem. Daarom zeg ik dat erbij, met die nieuwe schermen zal t vast beter geworden zijn, maar nog steeds is trimble niet in staat om snaarstrakke rijen te trekken.
+1
Fendt615LSA
Kan er bij SBG op afstand meegekeken worden via Teamviewer? Bij Trimble wel.
Kan een SBG scherm IsoBus werktuigen weergeven? (VT) en aan sturen? (TC) Bij Trimble is de support van 7 tot 9 bereikbaar, en zijn er het jaar rond monteurs onderweg om de systemen te monteren en te optimaliseren. Communiceren SBG schermen onderling met elkaar door lijnen en percelen te synchroniseren?

Ik ken SBG niet zo goed. Dus ik zeg niet dat ze dat niet doen, ik vraag het alleen.
reinder-mf
@Fendt615LSA ja je kunt lijnen overzetten van de oudste Geostar tot de nieuwste Viper

De nieuwste Viper kan idd ook Isobus functies uitvoeren. Iets wat wij niet kunnen met de Geostar
+1
NewHollandErik
Quote Reactie van @reinder-mf:
ja je kunt lijnen overzetten

@Fendt615LSA heeft het over automatische perceelsynchronisatie. Een mooie Trimble-optie. Display A maakt een perceel en lijn aan, display B heeft het op zelfde moment binnen.
PieterA
@NewHollandErik Zit dat dan in de cloud?
NewHollandErik
@PieterA Klopt. Werkt zoals een OneDrive of Dropbox zegmaar
+2
JJ
Wellicht goed om te vermelden hoeveel systemen wil je gaan aanschaffen nu en wat staat er in de toekomst op je te wachten.
Onze ervaringen zijn dat geïntegreerde systemen mooier soepeler werken dan die achteraf opgebouwd worden.
Bij bestaande tractoren is dat vaak al bepaald.
Wat wellicht ook goed is om over na te denken is diefstal. Of de preventie ertegen.
Volgens mij is het net wat je gewend bent dat het fijnste werkt. Ons is opgevallen dat met vario guide (Fendt) stukken verder is op technische vlakken dan trimble. (Die zijn net zo goed of slecht als 10 jaar geleden.)
+3
Fendt615LSA
Heb je een Fendt(voorbeeld) trekker en een Fendt hakselaar en een Fendt combine, allemaal voorzien van affabriek GPS dan zal alles best goed functioneren, maar wil je aan je machine park een Vervaet of Delvano (voorbeeld) toevoegen dan gaat het mis. Want die gaat niet communiceren met je Fendt GPS.
Rust je daarintegen al je machines uit met een Trimble systeem die alles onderling usb-loos synchroniseren. Heb je al je lijnen en percelen overal gelijk.

De stuurkwaliteit hoeft daar niet onder te lijden als de dealer de trekker goed gekalibreerd heeft.
fiatfan
@Fendt615LSA kan ik 2050 schermen onderling ook zonder usb koppelen dan? al vaak nagevraagd, maar volgens mij ging dat niet. het zo wel heeeel erg welkom zijn hier..
+1
stannetje96
@fiatfan Jaa dat kan maar daar moet je wel een abonnement voor afsluiten waar zo’n computer programma bij hoort. Ik vond dat toen nog al aardig duur maar weet de bedragen niet meer zo uit me hoofd. Dacht iets van 300 euro voor het programma en dan nog ruim honderd euro per scherm ofzo maar pin me er niet op vast
deufi
@MaxxuM4ever Welk systeem is het geworden? en waarom?
+5
MaxxuM4ever
@deufi Nou, het is weer uitgeteld.
Eerst van het voorjaar een optische aardappel sorteermachine gekocht en een andere aardappel rooier. Achteraf een super beslissing geweest want ik denk niet dat de oude krakei de aardappels er allemaal uit had gekregen.
Ondertussen is de lokale trimble dealer (voets new Holland) overgestapt naar Raven vanwege de overname van racen door CNH, dus ik denk dat het raven wordt als er gps komt.
deufi
@MaxxuM4ever wat voor rooier heb je gekocht?
+1
MaxxuM4ever
@deufi gebuikte avr spirit 9200 met axiaal en wiel aandrijving. We rooien op smalle banden voor de rooier dus die wielaandrijving kwam goed van pas.
deufi
@MaxxuM4ever dat is een mooie machine. Zal zeker welkom zijn geweest dit seizoen.
+1
MaxxuM4ever
@deufi zeker, alle matten zijn onafhankelijk in snelheid te regelen en de mat die over de axiaal rollen geschoven kan worden kwam goed van pas op een stenen stuk.
Maar als de omstandigheden zwaarder worden weet ik niet 100% of het de beste machine is. Een dagje samen met een grimme SV260 gerooid en die deed het zeker zo goed tot beter.
Voordeel van de avr is ook de loofdoorvalmat, dan hoef je niet meer per sé loof te klappen vooraf.
deufi
@MaxxuM4ever iedere machine zal zijn voordelen en nadelen hebben. Als je het vergelijkt met de oude is het altijd vooruitgang.
+3
valmet6400power
@deufi
Dat mag je wel hopen anders heb je de verkeerde gekocht haha. En zeker als je zoals @MaxxuM4ever gaat van een Krakei naar een machine van nog geen 5 jaar oud 😂

@MaxxuM4ever
Ik moet zeggen dat ik erg blij was met de hydraulische graafmat van de 2060. De tweede en de derde mat zijn aan elkaar gekoppeld maar die heb ik niet van snelheid veranderd tijdens het rooien. Met zware grond de graafmat harder laten draaien en op lichte grond de graafmat erg langzaam was afdoende 👌🏻👌🏻
+1
MaxxuM4ever
@deufi in capaciteit wint een wagenrooier snel vanwege alle tijd die je kwijt bent met lossen met zo’n bunker rooier, daarentegen heb je een mannetje minder nodig de hele dag.
mftractor
Cr 12 en rs1 van Raven zijn niet aan te bevelen
2850Johndeere6R
@mftractor Vertel....
mftractor
@2850Johndeere6R traag, verkeerde rijrichting, instellingen die niet worden opgeslagen, geen hellingcorrectie, geen hoogte meting, geen werkende spuitsporen planning etc etc tot in oneindige
angelo-nabben
@mftractor wie heeft deze gps gemonteerd. Wellicht gewoon domme pech of teweinig kennis bij de instellingen van het gps systeem.
2850Johndeere6R
@angelo-nabben Ik denk dat dat inderdaad aan de orde is aangezien het bij mij wel allemaal werkt. Al heb je voor hoogte kaart wel een extra licentie nodig dacht ik.
+1
inter fan
@2850Johndeere6R zit ook nog een verschil tussen Raven CRX en Raven SBG, het laatste is zo goed als niet meer te krijgen nieuw.
Het om stappen van SBG naar CRX is wel wennen, maar als je het eenmaal een beetje door hebt kan ik me er aardig mee redden.
mftractor
@2850Johndeere6R de hoogte kaart is op 10 cm nauwkeurig, dus daar heb je weinig aan voor maken van greppels of gebruik op kilverbak. een actuele hoogtemeting zit er niet op
mftractor
@angelo-nabben new holland dealer, Raven is er ook wat mee bezig aangezien ze wel heel dichtbij zitten. Maar in dit geval kunnen beter heel ver weg zitten, kunnen ze dat als excuus gebruiken. Het hangt natuurlijk ook vanaf wat verwacht! Maar een fmx kunnen ze de komende jaren nog niet evenaren. Gelukkig wel alles op papier vooraf vastgelegd. een rijpaden planning met verschillende werkbreedte en verlegde spuitsporen kunnen ze helemaal niks mee, dan kun je volgens mij net zo goed wat van die Chinese spullen aanschaven, want voor ondersteuning vanuit Raven hoef je het zeker niet te doen
mftractor
@angelo-nabben te hoge verwachtingen als fmx gewend ben,
2850Johndeere6R
@mftractor een eigen raven stuurautomaat? Of via de trekker zijn eigen automaat?
mftractor
@2850Johndeere6R trimble voorbereiding en elektrische stuurtjes, maar grootste probleem zit in software en hardware van rs1 en scherm
mftractor
En dat is redelijk voorzichtig uitgedrukt.
+1
mftractor
@2850Johndeere6R traag, verkeerde rijrichting, instellingen die niet worden opgeslagen, geen hellingcorrectie, geen hoogte meting, geen werkende spuitsporen planning etc etc tot in oneindige
+1
Fendt_John Deere
Wij zijn al jaren tevreden gebruikers van 2 SBG systemen. Nooit wat op aan te merken, alleen de teeltregistratie telt op een of andere manier niet goed. Wij hebben toen der tijd gekozen voor SBG vanwege de teeltregistratie. Het gps systeem is simpel en overzichtelijk. Ik vindt het jammer dat ze stoppen met de SBG ondersteuning. Over de nieuwe Raven systemen hoor je geen goede verhalen. Ze zijn onder andere aan het laden als je rijden moet en de bedden waren ook niet recht meer
+2
MaxxuM4ever
@Fendt_John Deere ik sprak laatst een bollenboer die heeft raven er in het seizoen af laten slopen en op de hand afgemaakt, die had trimble niets aan de hand en met raven alleen maar problemen.
+1
Fendt_John Deere
@MaxxuM4ever
Ja, slechte keuze om die SBG ondersteuning er uit te gooien. Ik denk dat we dan maar over moeten op John Deere. Dat lijkt mij nu de beste keuze. Maar ik hoop dat we nog wel een tijdje kunnen doorrijden met wat we nu hebben
+1
casejxu
@Fendt_John Deere wou idd net jd zeggen. Verwacht de Ford tzt wel in t groen verkleuren en dan meteen compleet met af fabriek gps
rommert14
@casejxu John deere zoveel beter dan? Dacht dat ag leader ook wel goed is
+3
casejxu
@rommert14 teeltregistratie hoor ik wel goede verhalen! En anders trek ik kameraad aan ze staart. Die heeft t mede ontwikkeld😜 agleader is ook goed volgens mij maar wel weer slag duurder. Omdat sbg hier "om de hoek" is geboren is dat een van de grotere spelers hier nog volgens mij
casejxu
@MaxxuM4ever ben ook bang dat het systeem van de grote goen gele t mooiste werkt ?
+1
MaxxuM4ever
@casejxu je ziet die bolletjes wel steeds vaker de laatste jaren. JD heeft zijn gps aardig rap ontwikkeld voor de Nederlandse postzegels blijkbaar.
+1
casejxu
@MaxxuM4ever t is vooral kraakman die systemen ontwikkeld dacht ik. Teeltregistratie en kilveren is bij kraakman NH ontwikkeld
rommert14
@MaxxuM4ever hier zie je ze ook best veel hoor
reinder-mf
@Fendt_John Deere de SBG software zijn wij ook super tevreden mee. Ploegbesturing en sectiebesturing op verschillende werktuigen gaat prachtig. Hier in de buurt rijden er al best veel met CR12 software en dat gaat goed. Ben benieuwd, vanaf komend voorjaar heb ik ze ook naast elkaar omdat SBGuidance niet meer te krijgen is
inter fan
@reinder-mf ploeg-besturing straks ook met de cr12?
+1
reinder-mf
@inter fan nee dat niet. CR 12 komt op een zelfrijdende spuit
PieterA
@reinder-mf Al een foto van de machine? Ben wel benieuwd.
reinder-mf
@PieterA nee helaas
+1
MaxxuM4ever
@reinder-mf eentje uit Steenwijk?
Siete
@reinder-mf
Een van Westra overgenomen?
+3
reinder-mf
@Siete je bent wel warm maar nee 😉 1 heeft wel met het ander te maken
+2
Fendt_John Deere
@reinder-mf
Ja, met ploegbesturing werken wij ook en gaat heel mooi. Als je een ander systeem koop dan is het ook specifiek voor die bepaalde trekker(s). Nu past bijna alles over op de andere trekkers
+5
MaxxuM4ever
Bedankt allemaal voor het mee denken en aandragen van voor en nadelen van de verschillende merken en systemen.
De keuze is gevallen op 2 Raven CR12 systemen. Eentje op de zelfrijdende spuit en eentje op de nieuwste trekker die alle zaai en pootbedbereiding doet en voor de verstek aardappel rooier staat. Ook wordt de oude maxxum 5150 voorbereid zodat deze de ploeg kan aansturen.
+1
deufi
@MaxxuM4ever Ben benieuwd hoe het jullie bevalt. Wij hebben hem ook gekocht. We gaan zien hoe het gaat bevallen.
+1
MaxxuM4ever
@MaxxuM4ever sorry verkeerde type benoemd, het is niet de CR12 maar de Viper+ geworden maar kon mijn vorige reactie niet meer wijzigen.
+2
reinder-mf
@MaxxuM4ever daar ga je pittig veel plezier van hebben! Prachtig
Jarno97
@MaxxuM4ever Hoe bevalt de raven, werkt alles naar behoren?
Zit zelf te kijken om onze af-fabriek intelliview van new holland in te ruilen tegen een raven of trimble (agrometius). Hoe werkt de automatische synchronisatie van raven, is die net zo goed als die van trimble?
+1
MaxxuM4ever
@Jarno97 Het geeft veel rust tijdens het werk. De gps wordt bijna alleen nog gebruikt om recht te rijden en dat gaat goed zonder storingen tot nu toe. Machine besturingen via kaarten enzo doen we nog niet.
Vorige week een overstapper gesproken die van trimble naar raven was overgestapt maar die is weer terug naar trimble gegaan.
+1
2850Johndeere6R
@MaxxuM4ever het is meer een kwestie van wennen en gewend zijn denk ik de ene bevalt dit beter en de andere dat.
valmet6400power
@MaxxuM4ever
Ik ervaarde juist kortsluiting toen ik met aanfrezen weer eens met Trimble moest werken. De (verouderde) Geostar op de 8550 is qua bediening toch een stuk eenvoudiger, en logischer ook..
+1
reinder-mf
@valmet6400power wij hebben sinds dit jaar SBG en Raven software naast elkaar lopen. Nou geef mij de SBG software maar. Dat snapt iedereen. Kan maar slecht wennen aan dat nieuwe 😏
+1
valmet6400power
@reinder-mf
Dat hoor ik vaker inderdaad! Wij hebben nu (nog) een ouder Trimble systeem en dan sinds dit jaar een ouder SBG systeem. Maar als ik dan kijk naar een nieuw Raven systeem dan vraag ik me af hoe dat geëvolueerd is vanaf de Geostar haha.
MaxxuM4ever
@valmet6400power waarom heb je 2 verschillende systemen naast elkaar en niet 2 dezelfde? Nu kun je toch niets uitwisselen als je met 1 systeem storing hebt?
+2
valmet6400power
@MaxxuM4ever
AvA had deze toen liggen, Voets ging vanaf toen ook SBG/Raven ondersteunen en ik ga niet een werkende Trimble set van de 142 af scheuren om te vervangen voor een werkende Raven set.
Als de gps van de 8550 uitvalt is dat geen enkel probleem, dat is toch geen spannend werk. En als die van de 142 zouden we anders Voets bellen, en dan sta je stil, en dat is dan nu ook zo. Het is eigenlijk alleen met planten en aanfrezen en ploegen dat het vervelend is als die van de 142 het niet doet. Met aardappels rooien kan ik desgewenst ook wel zonder gps rijden, niet gewenst maar wel mogelijk.
casejxu
@valmet6400power ja die heb wel meer van die handeltjes. Zou toen helpen met opbouwen op @MaxxuM4ever hun machiens maar dat liep ff anders bij mij🫣
+1
valmet6400power
@casejxu
Haha die stonden voor de 8550 in de werkplaats bij hem!
+1
casejxu
@valmet6400power ik was toen helaas nog niet operationeel...😅 maar t is wel mooi werk altijd gps opbouwen
jehan
@MaxxuM4ever daar kan ik me iets bij voorstellen. vorige werk hebben ze ook raven ..wat een ingewikkelde bediening zeg.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de SBG GPS en hebben de trefwoorden gps en trimble geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
129
DEELNEMERS
30
WEERGAVES
6.816
TREFWOORDEN