Argenterio 1280 of Atlas 1302E kopen

Ik ben van plan om een mobiele graafmachine aan te schaffen voor het bouwen van mijn eigen huis, nu heb ik contact met 2 particuliere verkopers waar ik binnenkort langs ga om bij hun machines te kijken.
Een Argenterio 1280 in goede staat waarbij alle functies naar behoren werken.
De ander is een Atlas 1302E die iets meer ‘gebruikt’ lijkt, maar waarbij ook alles goed moet werken.

Nu is mijn vraag: is er op voorhand al een van de 2 waar een streep doorheen kan? (Slecht merk/type)
En op welke punten moet ik goed letten bij het kijken en voor de eventuele aankoop.

Ik ga hier graafwerkzaamheden/grondverzet mee uitvoeren en bouwmaterialen etc verplaatsen.

Graag hoor ik alles van de experts!

Deel dit topic

Reacties

+1
stephan-inter
100 procent voor de atlas gaan.
Een zwaardere kraan. Kan meer tillen. Makkelijker met spullen verplaatst.
En heel veel 2e hands onderdelen te vinden.
Rknoop
@stephan-inter kijk dat is al een duidelijk antwoord!
Zijn er cruciale punten waar ik op moet letten? Morgen krijg ik meer foto’s van de kraan, zal ik ook even erbij zetten
+1
Fendt926Driver
@Rknoop een atlas werkt nogal met luchtdruk.
Zorg dat de kraan snel en voldoende lucht draait.
En verder moet je aanvoelen hoe die werkt.
Heb je zelf enige kraan draai ervaring?
Rknoop
@Fendt926Driver
Ik had al op een andere topic iets over de luchtdruk gelezen inderdaad, hij moet tot 8 bar snel lucht draaien toch?
Ik werk al wel 10 jaar met kranen, maar met 3 tons etc, het lichtere spul.
Fendt926Driver
@Rknoop ok. Als jij al 10 jaar kraant. Hoef ik jou niet de kruishendels en het tegelijk kunnen bedienen van 3 a 4 functies uit te leggen.
+1
langeslagdiesel
@Fendt926Driver een Atlas E tje is nog 2 functies tegelijk. En dan stilstaand. Rijdende voort een pak hout op een steiger draaien om maar een voorbeeld te noemen is levensgevaarlijk met die dingen! Dan moet je een 04 tje hebben. Voor alleen graafwerk gaat het wel. Hijswerk is alweer een brug verder voor die ouwe beestjes. Toen die dingen nog redelijk nieuw waren zakte de giek al bij 8 van de 10 atlasjes. Pijp fitters en lassers werkte toen al niet graag onder een atlas. Nu De zelfde kraantjes 30 jaar later zal het zeker niet beter geworden zijn om iets op spanning in positie te houden. Maar voor een beetje spelen in je eigen achtertuin kan het al weer snel natuurlijk.
+2
GerbertXL
Aan de atlas kan veel meer kapot. Maar als dat gebeurt kun je de onderdelen tenminste krijgen, dat kun je wel vergeten met een argenterio.
En zoals gezegd is de atlas veel meer kraan, de argenterio is niet echt in dezelfde categorie te plaatsen. Als ze hetzelfde kosten zou ik zeker voor de atlas gaan, mocht ie boem zeggen dan zit daar ook veel meer oudijzergeld in.
Rknoop
@GerbertXL
Dan valt de argenterio sowieso voor mij af!
Ik zoek ook een prima kraan die 2/3 jaar goed draait en daarna wordt hij ook weer verkocht.
Ga er dus ook vanuit dat er aan gesleuteld moet worden.

Opties zijn nu:
Atlas 1202 voor heel weinig geld.
Atlas 1301E met een grijp bak
Atlas 1302E voor het zelfde geld
Rknoop
1202:

(klik om te vergroten)

Rknoop
1301E met gebruikers sporen/schade:

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
Fendt926Driver
De 1202 heeft geen schuifblad.
En voor de stabiele stand zou ik die er wel graag bij hebben.
Dus zou ik voor de 1301 of 1302 gaan
+1
Fendt926Driver
De 1301 heeft een kijperbak met die koppeling aan de arm
En geen bak cylinder en of snelwissel voor een bak.
En ik denk dat een brede bak en misschien palletvorken het belangrijkst zijn aan een kraan tijdens een bouw project
dennisbouter
Als de 1302 in dezelfde staat en leeftijd is als de 1301 dan de 1302 nemen, is de 1302 veel slechter of ouder. Dan kan de 1301 ook een optie zijn maar zul je op zoek moeten naar een bakcilinder en tuimelstuk en evt snelwissel
rommert14
En testen of de remmen het doen, hier ooit 1 gekocht met defecte remmen en dat is toch behoorlijk vervelend
stephan-inter
@rommert14 remmen mis je niet met schuifblad. Had ze zelf ook niet op de 1302
rommert14
@stephan-inter klopt als je hem klem kunt zetten valt het nog mee, maar dat kan niet altijd
GerbertXL
@stephan-inter je mist ze misschien niet als je niet beter weet maar wel als je ze gehad hebt. De remmen vann mijn 1104 zijn pas gefikst en ik ben er heel blij mee. Schuifblad is handig om jezelf tegen te houden in de grond maar daar heb je weinig aan op de verharding.
rommert14
@GerbertXL was dat nog wat te overzien kwa kosten? Mn pa zei toen dat dat met de 1302 te duur was
+1
GerbertXL
@rommert14 Ik had alleen een lekke leiding dus dat was wel te doen 😄
steyr 9087
@rommert14 ik heb bij onze 1004 alle remcilinders en slangen vervangen en de hoofdremcilinder. En ik heb er een extra hoofdremcilinder en luchtdruk bekrachtigde bij opgebouwd schat de kosten van het materiaal rond de 2000 euro maar nu zijn de remmen weer als nieuw de remvoering waren nog goed bij mij die heb ik iets gestraald zodat ze weer lekker ruw zijn
rommert14
@steyr 9087 het is ook maar hoe je redeneerd natuurlijk, stel als dat ding 4 k gekost heeft en je investeert er 2 k in dat is al 50 procent.
+1
Rknoop
Thanks voor de goede uitleg iedereen!
Ik laat de argeterio staan, net als de 1301 en 1201.
Ik ga volgende week hierbij kijken:

Ook een oud beestje maar prima voor mijn werkzaamheden.
Ik ga de remmen even checken en of de speling overal normaal is, en de gebruikelijke lekkages rondom cilinders/hydroliek.

Mocht iemand nog wat aan wilt vullen; graag!

(klik om te vergroten)

jannie2001
Ik heb nog een hele nette 1302d te koop
+2
rommert14
@jannie2001 met een giek die zakt? 🤭
jannie2001
@rommert14 en nieuwe remmerij 😉
Rknoop
@jannie2001 als dat ook een goede machine is die goed werkt heb ik er zeker oren naar.
Inchnfeet
Zonder dit topic te kapen; ik ben me aan het orienteren of ik ook een mobiele kraan ga willen.
Beetje als TS aankomende sloop en nieuwbouw van aanbouw en schuur/garage.
Ik heb dus ook naar dezelfde 1202 zitten kijken en ik heb hem nog niet afgeschreven als potentiele kraan.
Mij is als leek niet helemaal precies duidelijk waarom het zo belangrijk is dat je meerder dingen tegelijk kan doen, als je toch niet per uur staat? Ik begrijp dat dat fijn is maar mijn budget past niet bij een nieuwe kraan.
Heb geen moeite met een kapotte v snaar of een nieuwe slang, wel met een nieuwe hydrauliek pomp of blok denk ik.
Hoe groot is die kans bij zo een oude kraan, als ik een beetje oplet wat ik koop?
Rustiko
@Inchnfeet Hoeveel haast heb je om er een te kopen? Ik verkoop de mijne dit jaar als ie opgeknapt is en thuis wat werkzaamheden heb verricht 😄
Inchnfeet
@Rustiko Als gezegd ik ben aan het overwegen of ik er een moet hebben, geen haast, eind van dit jaar zou prima zijn. Heb je wat meer bijzonderheden of foto's?
Inchnfeet
Ik heb trouwens gekeken in even voorstellen topic maar ik kan geen nieuw topic openen?
Moet ik even geduld hebben of mis ik iets?
Fendt926Driver
@Inchnfeet jij kunt altijd een eigen topic openen.
Gewoon intypen wat jou vraag is.
En dan aanklikken dat het er nog niet bij staat en alle velden en vragen invullen.
Hoe completer jij jou vraag stelt.
Hoe completer de adviezen jou kant op komen
Rknoop
De atlas kraan is niks geworden helaas, ik ben wel dit tegen gekomen:
Chaeff HML 30, iets lichter maar dat is prima voor mijn eindgebruik.
8500 uren gedraaid
Bouwjaar 1990
Met sorteer grijper en bak, staat is goed.

Is dit ook een prima merk?
Of ver van weg blijven
eicher4048driver
@Rknoop Kameraad van mij heeft er ook zo een. Is best een fijn kraantje voor zijn leeftijd. Bediening is gewoon goed en deze is toch compact genoeg voor op krappere plaatsen en sterk genoeg voor wat te hijsen.
Enkele jaren geleden voor €5500 gekocht met een lekke koppakking.

Schaeff is gewoon een goed merk. Kraan loopt tegen de 20kmh aan als hij warm is en onderdelen is nog redelijk aan te komen. (Perkins motor) is doorontwikkeld en tegenwoordig nog steeds te koop onder de naam Terex

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@Rknoop een schaeff hml 30 heeft een F3l912 deutz 3 cylinder motor.
Dat is prima en alles nog bij te krijgen
Kraan zelf weegt 7 ton. Dat is fors minder dan de 13+ ton van de atlas die je op het oog had.
Maar 7 ton (weegt mijn mecalac ook) is een prima kraantje.
De schaeff heeft een off set giek.
Dat is wel makkelijk in kleinere ruimtes en langs een muur willen graven.
Bak en cylinder staan bij in de advertentie op marktplaats maar de overbrenging van de cylinder naar de bak zie ik er niet bij liggen.
Bak die erbij os lijkt best wel smal.
Er is een schalengrijper bij geen sorteer grijper.
Zit wel een rotator tussen kraanarm en schalengrijper dus er is dubbel hydrauliek aanwezig op de lepelsteel.

Kortom makkelijk goed zelf te repareren kraan.

Vindt de prijzen die hij vraagt en die geboden zijn wel aan de hoge kant.

Maar alles is best duur op het moment
eicher4048driver
@Fendt926Driver Motor is volgens mij afhankelijk van het type, modeljaar. De E, zoals op mijn foto's heeft namelijk een 4 cilinder Perkins, de eerdere modellen een 3 cilinder deutz
roscho
@Fendt926Driver Poe, die Etec is een mooi kraantje. Twee bakken en kantelstuk erbij. Ben benieuwd wat zoiets moet kosten.
Over de O&K ben ik wat huiverig, het bedrijf bestaat niet meer en er schijnt gebrek aan onderdelen te zijn. Bij die Etec weet ik niet hoe het staat met de onderdelen, maar ik vind hem er gewoon wat gelikter uitzien.
Rknoop
@Fendt926Driver ook mooie machine’s! Ik heb net een mondeling akkoord met de machine waar ik gister ben geweest. Ik wacht dat even af!
Rknoop
Ik heb een mondeling akkoord voor de Schaeff HML 30, hij zag er heel goed uit, alle cilinders droog en t blokkie ook.
Echter had hij er een beetje moeite mee met z’n wielen van de grond af drukken met de giek, moet dit zonder moeite gaan met een oud beestje?
roscho
Quote Reactie van @Rknoop:
beetje moeite mee met z’n wielen van de grond af drukken

Dat duidt op een versleten pomp. Als die vernieuwd moet worden, kost het een hoop geld. Je zou dat ook moeten merken aan het rijden, dan haalt hij zijn topsnelheid niet meer. Je bent dan altijd de eerste in een file... 😄
Ik denk dat de pomp gemakkelijk te testen is.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @roscho:
Dat duidt op een versleten pomp

Hoeft niet versleten te zijn.
Geeft door de jaren heen minder opbrengst.
Maar net niet van de grond drukken of met moeite..
Dat hoeft niet fout te zijn.
Een schaeff heeft 2 pompen die beide werken om normaal te kunnen kranen.
Tot 145 bar werken ze samen. Daarboven gaat 1 pomp verder om de 180 (of meer) bar te kunnen halen.
Wil je een nieuwe koop dan een nieuwe.
Wil je een oude weer nieuw maken.
Kost je meer dan een nieuwe.
Wil je een kraan voor om en rond het huis dan koop je het beste oudje dat bij je budget past.
En reken dan maar dat er ook nog wel wat kosten bijop komen van een lekke cylinder manchet of een slang die knapt.

En iets minder kracht gaat altijd nog veel sneller dan met de schep.
En een septic tank van 7 ton moet toch door een andere kraan geplaatst worden.
En een bouw zelf uitgraven met een eigen kraan met weinig ervaring als machinist moet je niet willen omdat je minder secuur kunt werken is het niet vlak genoeg om beton te storten en ben je het voordeel meer dan kwijt aan een werkman die alles nog extra moet uitvlakken of de 2 m³ beton doe je extra nodig bent
Fendt926Driver
@Rknoop hier een bestand in pdf over de schaeff hdm 30.
Weet niet anders hoe te plaatsen.
Maar de middelste op de foto staat best veel in.
De rest is niet altijd gratis

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden graafmachine , bouwmaterialen en argenterio geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!