Illustratie van:

Deutz D2505 - Motor vervangen 812 met of zonder S?

Hallo Deutz liefhebbers,
Ik heb een vraag namens een kameraad die een d2505 heeft met een kapot gelopen 812 S motor.
Nu kunnen we een ruilmotor kopen, maar dat blijkt een 812(zonder S) te zijn. Past dit fysiek? Of krijgen we die er nooit voor gesleuteld.

Ik begreep dat er een verschil in koeling was, maar als we de hele motor wisselen moet dan geen probleem zijn lijkt me, maarja we weten dus niet of alles aan elkaar past.

Alvast bedankt voor reactie!

Deel dit topic

Reacties

+2
goeiedag eem
@twand2505 , die kan je het vast vertellen , ben zelf niet zo thuis in de 2 cilinders
basia
Volgens mij past het wel ;
De verschillen die ik kan vinden zijn ; de 812 zat ingebouwd van 1964-1965 en had
22 PK bij 2100 rpm
De 812 S is van 1965 - 1968 en had 28 PK bij 2300-2400 rpm

Het kan zij dat de 812 koeling had vanaf een schoepenrad op vliegwiel en de 812S
koeling van een aanjager aangedreven door een V riem vanaf de krukas poelie;
maar dat weet ik niet zeker ; misschien een echte Deutz kenner hier
yoohan
@basia
Bedankt voor de reactie. Ik wil het graag zeker weten inderdaad, anders hoeven we dat motorblok niet op te halen haha
Deutz-5006
@yoohan denk dat de koeling sws over te schroeven is, basis van t blok is t zelfde
yoohan
@Deutz-5006
Oke dankjewel. Gaan we ermee aan de gang. Motor halen we van de week op, maar van de zomer gaan we pas overzetten ivm tijd.
Deutz-5006
Wat is er eigenlijk kapot aan de oude motor
yoohan
@Deutz-5006
Vastgelopen. Kwamen nu een ruilblok tegen voor fatsoenlijke prijs, dus we dachten dat is handiger. Trekker wordt niet meer serieus gebruikt, maar gaat dan weer in de hoek voor later als opknapproject.
+1
goeiedag eem
@yoohan dat de lucht koeling anders loopt is,een feit tussen de S en de gewone, 812, 2 cil. Waar je even naar kijken moet is dat de koppeling huizen hetzelfde zijn, volgens mij zit bij de gewone 812, de koeling achter op het vliegwiel en loopt hij door het koppeling huis omhoog naar de lucht kappen en dan kan zijn dat het koppeling huis dus anders is dan van de 2 cil 812S. Daar wordt hij met een koelvin op de motor aangedreven zoals hierboven omschreven staat.
+1
yoohan
@goeiedag eem
Bedankt voor je reactie. Vandaag door de verkopende partij afgebeld, die had navraag gedaan en ging waarschijnlijk niet passen inderdaad ivm vliegwiel en of koppelingshuis. Dus we wachten even af en anders van de zomer het huidige 812S blok maar eens open maken en kijken of we daar wijs uit worden.
Rick V
@yoohan misschien dat je zou kunnen kijken om er een f2l912 in te zetten? Dat zal denk ik wel passen en is waarschijnlijk ook makkelijker om aan te komen
+1
twand2505
@Rick V een 2cill 912 is absoluut niet makkelijker om te vinden.. plus krukas ect is anders kom je niet weg met je koppeling….
Rick V
@twand2505 van die krukas enzo wist ik niet

Die f2l912 motoren zitten ook wel eens eens in mobiele compressoren, als je zoiets koopt een overbouwt

Maar dat gaat dus niet....
+2
twand2505
@yoohan ik zou het blok gewoon loshalen, als die is vastgelopen op het loopgedeelte en de spelingen van draaideel binne de marge is, zet je er 2 nieuwe kitsetjes op met dagje klaar. Maar blokken uitwisselen is bij een 2 cill nog wel een dingetje omdat je met verschillende types koeling en vliegwielen zit ect ect
yoohan
@twand2505
Oke dan gaan we van de zomer blok eerst eens openhalen en dan kijken we verder. Is voor ons 'nieuw' om te doen, daarom dachten we voor dat geld ander blok ervoor en pruttelen maar. Bedankt voor je reactie ook.
Rondeutz06
@twand2505 inderdaad, dagje klaar en het is betaalbaar.
yoohan
@Rondeutz06
Wat is in deze betaalbaar? 250euro? 500 euro? 1000?
Rondeutz06

(klik om te vergroten)

yoohan
@Rondeutz06
oke dankjewel. Dus €250 aan cilindersetjes en waarschijnlijk nog wat lagers, pakkingen e.d. Dus €500,- materiaal is reëel dan.
Rondeutz06
@yoohan ik denk dat je met 500 per cylinder hoog zat zit hoor, een pakkingsetje is ook niet zo duur hoor. Over welke lagers heb je het?
+1
yoohan
@Rondeutz06
Ik bedoel totaal 500 materiaal, voor 2 cilinders dus. Met jou link zit ik aan 250 voor de loopsetjes. Een pakkingsetje compleet ook 100 euro, rekbouten zag ik staan? Klinkt alsof ze opnieuw moeten, maar dat weet ik niet? Misschien drijfstanglagers? geen idee wat we aantreffen, motortje is drooggelopen.

Ik zeg niet per se dat het veel of weinig is, maar ik had gewoon geen idee eigenlijk 😀
Rondeutz06
@yoohan misschien moeten de koppen gevlakt worden
+1
yoohan
@Rondeutz06
Oke, en waar moet ik dan aan denken qua kosten? Vroeger bij de Puch Maxi kostte dat een geeltje haha
Rondeutz06
@yoohan dat weet ik ook niet
+2
goeiedag eem
@yoohan als je begint met het loshalen bekijk eerst wat voor onderdelen je echt nodig bent en wat er vast gelopen is voor je onderdelen besteld. beoordeel of de krukas geslepen moet worden of niet, dit zijn extra kosten boven op de kosten die ik hieronder noem, maar dacht dat hun dan wel meestal de overmaatse lagerschalen erbij leveren. (heb ik eens gehoord maar heb er zelf geen ervaring mee met krukas slijpen) Als je het doet doe het dan goed en dat wil zeggen, nieuwe bussen zuiger set, kopsetjes, lagerschalen hoofdlagers en drijfstangen en ook de piston pen, nieuwe verstuivers, en de koppen na laten kijken en of eventueel reviseren en laten vlakken. Doe je en van deze dingen niet zal je niet het gewenste resultaat krijgen waar je op hoopt. Dan kom je denk ik uit op zon 350 a 400 euro per cilinder maar daar koop je echt geen andere goede motor voor want ook daar mankeert vaak wel weer wat aan en ben je duurder uit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D2505 en hebben de trefwoorden vervangen en Motor wisselen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0