Atlas 1202D - Dient er voorverwarmd te worden? Zo ja hoe?

Ik heb net een Atlas 1202D gekocht. Nu het iets kouder is start hij niet goed. Moet er hierbij voorverwarmd worden? Indien wel, hoe moet dit dan?

Alvast bedankt

Deel dit topic

Kenneth

Reacties

+1
langeslagdiesel
Nee, voor gloeien gaat en hoeft niet bij een deutz in een D tje. En deze temperaturen zijn normaal gesproken ook totaal geen aanleiding voor een deutz om moeilijk te starten. Min 10 in het open veld is bij een onderhouden deutz geen enkel punt om met 1 omwenteling aan te slaan EN rond te lopen. Dus ff compressie meten / verstuivers testen is raadzaam. Blijkt dat goed te zijn dan ga je een stap verder. Maar ik gok dat het zuigerveren werk is. Bussen ff honen en klaar.
Rustiko
Mijn atlas slaat ook zeer snel aan met deze temperaturen of zelfs onder 0 graden
blauwe tractor
@Rustiko
Dat was niet waar het over ging.!!!!!!!
Atlas 1202D - Dient er voorverwarmd te worden? Zo ja hoe?
Ik heb net een Atlas 1202D gekocht. Nu het iets kouder is start hij niet goed. Moet er hierbij voorverwarmd worden? Indien wel, hoe moet dit dan?
+8
JD3010
@blauwe tractor Dat gezeur van jou gaat er ook niet over. Ga toch lekker naar je eigen topic, dat is speciaal voor jou gemaakt. 👋
blauwe tractor
@JD3010
Ik geef gewoon comentaar, u geeft alleen lawaai en zegt niets.
+5
RaHeados
@blauwe tractor commetaar wordt ook niet om gevraad, gaat om feedback en hulp toch, als we toch bij de hand gaan doen 🙃
+2
henri100
@blauwe tractor of er bij u een zinnig antwoordt vandaan komt.
+1
walker1
@blauwe tractor Mee eens, aan commentaren zoals "die van mij start wel bij -10" heeft de topicstarter ook niks.
Een 1202D is al een oud beestje, slecht starten kan meerdere oorzaken hebben.
Amstel-1202D
Ik heb een 1202D volgens mij zit daar geen gloei of voorverwarming op, maar heb ook een Deutz trekker 4506 welke en voorverwarming heeft in de luchtinlaat welke het starten zeker makkelijker maakt, hier zit dezelfde motor in, dus het kan zomaar zijn dat er een voorverwarming zit in de luchtinlaat, immers atlassen geleverd aan landen welke zeer lage temperaturen hebben zullen deze weleens nodig gehad kunnen hebben. Overigens denk ik wel dat slijtage aan de zuigers of een lekkage in de cilinderkop de oorzaak is, een probleem bij deze motors is vaak de cilinderkop die lek raakt, dat merk je doordat er een flets geluid tijdens het starten is. Compressie meten dan weet je dat zeker. Wat ook kan als hij slecht start na een tijdje te hebben stil gestaan is dat er een lekje zit in een diesel slang naar de pomp of in de retourslang waardoor de diesel olie terug loopt in de tank, dan start hij alleen als je lang doorstart, immers de olie moet eerst weer bij de pomp komen.
vr gr Bert
Rondeutz06
@Amstel-1202D ik zal morgen even kijken, ik heb nog een blok staan uit een 1202.
Rondeutz06
@Rondeutz06 er zit geen gloeispiraal in het inlaatspruitstuk, volgens mij start je de atlas ook met een drukknop in tegenstelling tot de trekker welke je met een trekknop start (half uittrekken is gloeien)
Amstel-1202D
@Rondeutz06 ja heb je gelijk is is bij mij ook zo
blauwe tractor
@Amstel-1202D
Deze comment snijdt wel brood, daar kun je wat mee.
Rondeutz06
@Amstel-1202D licht bij de oudere atlas de tank niet boven de brandstofpomp?
+1
Amstel-1202D
@Rondeutz06 bij mij in iedergeval niet, de tanks zit naast de motor, als hij vol is zal hij hij net boven de pomp uitkomen maar half vol of verder is hij lager, er zit ook een mechanische brandstof aanvoer pomp op
steyr 9087
Wat voor een type motor zit er in dan?
Bij onze 1004 zit een F4L1011 deutz motor in deze wilde ook slecht aanslaan maar dat kwam door dat de magneetspoel versleten was van de brandstofpomp deze heb ik vervangen en nu is het over
+3
spoorkraan
Een atlas hoef/kan je niet voorverwarmen.
+3
langeslagdiesel
@spoorkraan als een deutz gasolie en stroom hebt loopt hij altijd. Ga ik er wel vanuit dat hij niet versleten of lek is.
+1
houthandel1056
@langeslagdiesel heb een 3 cilinder in een heftruck liggen die gaat met 0graden of eronder niet starten zonder 40 sec te gloeien
Rondeutz06
@houthandel1056 dat is waarschijnlijk een 812 blok
+2
RPCounty
@Rondeutz06 ik denk 912W
+1
langeslagdiesel
@houthandel1056 dan is hij of indirect of hij is niet goed. Een direct ingespoten deutz die achterin de atlassen liggen starten altijd. En het maakt niet uit of het een 3 een 4 of 6 pitter is. De indirecte kunnen wat trutteschudder achting starten. Maar ook daar geld dat als het spul goed in het onderhoud staat loopt het zo, en rond.
+1
spoorkraan
@langeslagdiesel ik heb op heel wat type,s atlas gedraaid,vorige baas had ze van klein tot groot.maar ik heb nog nooit hoeven gloeien.wel de kachels op die ouwe krengen,die liepen op gasolie.
+1
Rondeutz06
@spoorkraan 🤣🤣lekker stinken die kachels
+2
langeslagdiesel
@spoorkraan ha ha ha! Ja de eberspachers was een ramp. Iedere keer die gloeispiraal naar de filestijnen. Daarom zat er ook zo’n simpel sluitwerk op de deur en geen schuifraam in de deur. Dan kon de rook er tenminste in 1 keer uit en lag de machinist niet naast ze stoel naar adem te snakken als het kreng weer eens veranderde in een rookmachine. 1 keer een nieuwe broodtrommel van Tupperware onder me stoel geschoven naast de kachel uitgang op de 1702 Dlc. Met de schaft had deze een heel andere vorm en kleur aangenomen. de verkoper keek toch erg vreemd en zuur toen ik hem aanbood voor kosteloze ruil op een nieuwe wegens levenslange garantie op schuren en vervormen. De temperatuur was ook niet te regelen bij die dingen. Of het vroor binnen of de schillen hingen aan je enkels van de hitte. Ik had een stukje tapijt op me zwenkrem pedaal gemaakt. Anders verbrande je bijna je linker voet na een half uurtje draaien.
+2
spoorkraan
@langeslagdiesel hahaha,en je moest hem in 2 standen uit zetten.als ik het in een keer deed kreeg ik hem de volgde dag niet meer aan.klappen ertegen geven,kwam er een roetwalm uit.
Kristof_m
Voorverwarmen moet niet. Maar motor moet wel snel genoeg rond gaan op de startmotor.
Kenneth
Bedankt voor de reactie. Voorverwarmen is dus niet nodig/kan niet. Bij het starten heeft hij het moeilijk om “door te draaien” net voor hij van start gaat. De riemen staan telkens na 1 toer opnieuw stil om dan weer van 1 toer te draaien. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

Eenmaal hij gedraaid heeft is opnieuw starten wel geen probleem.
Rondeutz06
@Kenneth is het wel een 12 volt installatie? Ik heb een oude O&K mh3 met een 3cyl 912 deutz blok erin,deze heeft een 24 volt installatie. Dan draait hij wel sneller rond.
Rustiko
@Kenneth startmotor?
Rondeutz06
@Rustiko accu?
+1
roscho
Quote Reactie van @Kenneth:
De riemen staan telkens na 1 toer opnieuw stil om dan weer van 1 toer te draaien.

Kennelijk heeft de startmotor niet voldoende kracht om fatsoenlijk door de compressie heen te draaien. Mogelijke oorzaken, aangenomen dat het om een 12-volts installatie gaat:
1. slechte accu. Is te testen door een extra accu met startkabels rechtstreeks op de dikke pool van de startmotor aan te sluiten (+) en vlakbij de startmotor op het chassis (-). Start de motor nu wel, dan was de accu het probleem. Zo niet, dan naar punt 2.
2. versleten, vervuilde startmotor. Je kunt er een nieuwe of ruilstarter op zetten, maar vaak is voldoende als je die schoonmaakt van binnen. Daar staan verschillende filmpjes van op Youtube, bijv. deze:

Mocht het om een 24-volt installatie gaan, dan moeten er 2 accu's aanwezig zijn, die via een relais geschakeld worden, zodat alleen het starten op 24 volt gaat en je toch "normale" 12 volts lampjes kunt gebruiken. Dat relais ziet eruit als in onderstaande link:
motointegrator.nl/producten/…

N.b.: pas wel op dat je geen kortsluiting veroorzaakt, de dikke kabels vanaf de accu zijn niet gezekerd!
+1
Kristof_m
@Kenneth zoals door de anderen al gezegd accu of starter eventueel ook de kabel tussen de accu en starter en massakabel eens na kijken. Voor de 1202 weet ik het niet maar de nieuwere atlassen zijn 24v ook voor de verlichting. Accu probleem is uit te sluiten zoals roscho het beschrijft. Je kan ook met 2 accu's nog 12v hebben dan zijn ze parralel aangesloten in serie aangesloten krijg je 24v.
+2
GerbertXL
Klinkt wel leuk, "bij goed onderhoud starten ze altijd", maar die dingen zijn de jongste niet meer en bij de doorsnee boer die zo'n ding koopt krijgen ze niet echt veel liefde.
+2
langeslagdiesel
@GerbertXL dat ben ik met je eens. Maar het kan echt lang aan met die luchtgekoelde deutz blokken. Aan de andere kant. Wat moet je met een kraan van 35 A 40 jaar oud als je zelf niet uit kan vogelen waarom iets wel of niet werkt / doet, wat het moet doen. Er zitten nogal wat circuit systemen op zo’n kraan. Ik lees hier af en toe vragen dat ik bij me eigen denk,,,,,,,,,,,. Zal wel. Maar ieder zijn ding.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1202D ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!