Rode diesel

Het lijkt mij één van de eerste maatregelen die het kabinet zou moeten nemen om de rode diesel voor de landbouw weer beschikbaar te stellen
In België is die altijd beschikbaar gebleven

Deel dit topic

Reacties

K H B
Rode diesel is ook al 2 x zo duur als vorig jaar, maar nog steeds minder duur als de gewone natuurlijk
+1
Bartlehiemboer
@K H B Ja, en als ze die dan terug geven zal het verhaal zijn dat we niet moeten zeuren we hebben toch goedkopere diesel gekregen? Dan liever de gewone diesel met goede compensatie.
+12
altijdbeter
@Bartlehiemboer Jij gaat voor de ontstane situatie nooit geen compensatie ontvangen. Waarschijnlijk wel meebetalen aan de compensatie die het armste deel van de bevolking gaat krijgen.
Enigste compensatie voor ons landbouwers is dat wij met een beetje geluk weer meer respect krijgen en dat er een hoop flauwekul regels etc. gaan verdwijnen. En dat heb ik eerlijk gezegd ook veel liever dan een zak geld.
Sjon
De laatste jaren van de rode diesel was het prijsverschil al niet meer zo groot dan blanke diesel. De accijns hadden ze al flink verhoogd.
Ricochet
@Sjon Vorige week in Belgie 85 cent ex BTW.
+3
huub
Het enige waar de politiek zich (mogelijk) voor inspant is de prijzen voor de consument. Er is geen direct verband tussen de herinvoering van rode diesel en consumentenprijzen. Dat vergeet dus maar.
bio boer
@huub dat is ook de grootste groep voor wij aan de buurt zijn moeten we echt al bijna kopje onder zijn voor ze daar wat aan doen
+18
Dickvanselm
Je bent aan het verkeerde adres bij de overheid. De afnemers moeten veel beter presteren. Grondstofprijs knalt al maanden omhoog en wij krijgen er 1,5 cnt bij in een maand! En wat doen we? We gaan melkprijzen van fabrieken onderling lopen vergelijken en elkaar zitten uitlachen omdat de 1 een cnt meer betaald dan de ander! Elke verwerker zou nu allang 50+ moeten kunnen betalen, maar er is er geen die het doet. De boer hij ploegde voort!
Bartlehiemboer
@Dickvanselm Argument bij onze melkfabriek dat zij net zo goed hoge gas/energie prijzen hebben...Maar ben er mee eens dat iemand duidelijk moet maken dat de melkprijzen te goedkoop is voor verwerking
Dickvanselm
@Bartlehiemboer lulkoek, verwerkingskosten zijn actueel doorberekent in grondstofwaarde. Laat je niks wijs maken!
Terwisscha
@Dickvanselm de fabriek (RFC bijvoorbeeld) heeft ook contracten lopen voor afname van melk tegen bepaalde prijzen. Zolang deze contracten niet aflopen zal de prijs ook bijna niet omhoog gaan. Zodra deze contracten aflopen zal de prijs over de 50ct/ liter gaan. De prijs tussen de zuivelproducten en de melkprijs is ook helemaal uitverhouding. Maar je kan moelijk meer voor een liter melk geven dan dat je er voor krijgt toch?
bio boer
@Terwisscha dat doe ik nu wel met de eieren koop duur voer eieren voor contract prijs 🤷‍♂️
stefan56breizh
@bio boer onderhandel je een contract zelf?
bio boer
@stefan56breizh ja met de eihadelaar hij wil contract 9 cent ik wil op dag prijs of fors hogere contract prijs wat ook nog kan is eiprijs gekoppeld aan voerprijs eihandelaren hebben ook contract met de super dus zijn ze risico loos we zijn er nog uit
stefan56breizh
@bio boer hoeveel pakt een eihandelaar ertussen uit.
+1
bio boer
@stefan56breizh 1 cent zo zij zeggen leveren zo 8,395,000 eieren is 83,950 euro
1 cent meer of minder doet veel
Terwisscha
@bio boer de ene keer zit het mee, de ander keer zit het tegen. Een contract is handig, dan dek je risico's af. Normaal gesproken weet je dat je dan de lasten kunt opbrengen.
Was er geen mogelijkheid om het voer vast te zetten voor een x aantal tonnen voor een bepaalde periode??? Misschien handig voor de volgende keer
bio boer
@Terwisscha voor koop voer was teduur afgelopen jaar leegstaan kost ook geld aflossing en rente 2015 moesten we naar emissiearm een miljoen moeten inversteren daar voor hadden we geen lening bij de kippen dan kon je maklijker leeg staan dus moeten eigelijk wel door nu moet er geld van de koeien naar de kippen terweil daar de kosten ook hard toenemen voel de pijn op dit moment wel 😅
Terwisscha
@bio boer u hebt dus een biologisch bedrijf met koeien en kippen als ik het goed begrijp?
bio boer
@Terwisscha ja de kippen zijn niet meer bio ei hadelaar wilde geen bio eieren meer van ons afnemen en een ander wilde ze ook nog niet dus die zijn nu weer 3 jaar regulier beterleven 2 sterren met vlog dat gaat wel wat anders dan met melkfabriek met afname plicht
Terwisscha
@bio boer ja? Ze halen het op als het past en anders niet? Of hoe gaat dat in zijn werk?
+1
bio boer
@Terwisscha elke ronde (80 weken) maak je afspraaken met de eihadelaar die bepalen aan de hand waar zij vraag aan hebben dan vaak ook wat je gaat leveren met overleg dus als er teveel bio is zeggen ze we gaan geen bio eieren afnemen maar beterleven zo wel kunnen bijvoorbeeld als je dat niet wil kun je andere eihadelaar zoeken die hebben er dan vaak ook geen vraag naar je komt er dan niet meer zomaar tussen

Dus je hebt dus maar afname gerantie per koppel bij de volgende is het maar de vraag of ze weer van je willen inkopen en voor welke prijs die afspraken maak je ook al halfjaar vantevooren voor je nieuwe kippen besteld
+1
bio boer
@bio boer half jaar geleden wisten we nog niet wat we nu wel weten weten
roscho
Quote Reactie van @Terwisscha:
Misschien handig voor de volgende keer

Dan krijg je een keer vogelgriep en waar moet je dan met je tonnen voer naartoe?
Terwisscha
@roscho Dat zijn dus bepaalde afwegingen die je moet maken. Alleen bedenk ik mij net voor hoelang je ( en of überhaupt) leveringsplichtig bent.
En de vogelgriep is een serieus issue alleen mag je er eigenlijk niet vanuit gaan dat je het krijgt vindt ik.
bartjuh
Ik heb net de auto nog ff vol diesel gegooid. 1.849 was de goedkoopste hier in de omgeving.... Vanmiddag de andere auto op lpg ook vol gemikt. Was ook al 0.909 bij de goedkoopste. 😣
labella
@bartjuh das "goedkoop"! Ik zag vanmiddag 1,929 staan bij de goedkoopste pomp in de buurt, de duurste zat al op 1,989!
bartjuh
@labella dat was 't ook ja.. De rest zit op 1.929 of rond die koers. Dus dacht nog gauw vol gooien voor deze ook omhoog gaat...
Weidezicht
Net diesel getankt, vrije pomp , 1,96 @bartjuh
Kars
Energie prijzen gaan 2 keer over de kop. Maar voedselprijzen willen supermarkten niet door berekenen aan de consumenten.
De overheid zit de zaak uit te melken.
+6
roscho
De overheid heeft er alle belang bij dat de brandstofprijzen zo hoog blijven. Op diesel gaat 52% naar de overheid en op benzine zelfs 63%. Dat betekent dat de overheid op 1 liter benzine van €2 maar liefst €1,26 binnenkrijgt. Hoe hoger de brandstofprijzen, hoe meer de overheid vangt.
Gezien de grote uitgaven die onze regering wil doen, zullen ze er niet zo happig op zijn om dat goudmijntje te laten vallen.
Het vreemde is ook dat je eerst accijns betaalt en vervolgens nog eens 21% btw over het totaal. Je betaalt dus belasting over belasting.
Logisch dat iedereen smeekt om compensatie en die zul je vast niet krijgen van AH of Jumbo, die vinden het best dat hun winsten zo hoog zijn. Ze draaien immers voor de winst en niet voor de liefdadigheid. En zou er compensatie worden uitgedeeld, dan zou dat niet alleen naar de boeren moeten, maar ook naar het vrachtvervoer, eigenlijk naar iedereen die beroepsmatig van de brandstoffen gebruik moet maken.

Willen/kunnen we de hoge prijzen niet meer betalen, dan zijn er maar een paar mogelijkheden:
- het land niet meer bewerken en geen producten afleveren
- vrachtvervoer: geen producten meer vervoeren omdat het financieel niet uit kan.
- de regering neemt genoegen met minder belastingen (dit zou het meest ideaal zijn en het minst trammelant opleveren). In dat geval zal het regeerakkoord moeten worden aangepast, want men heeft allang een bestemming voor de extra inkomsten.
- flinke protesten, blokkades van snelwegen, zodat het hele land stil komt te leggen. En deze keer niet alleen de boeren, maar ook het vrachtverkeer. In het ergste geval zal het leger worden ingezet, maar bij voldoende blokkades zal dat ook geen oplossing bieden.

(klik om te vergroten)

Samenstelling brandstofprijzen in Nederland. (Bron: shell.nl/consumenten/shell-fuels/…#)
+2
Kars
@roscho in Italië legt vrachtvervoer al werk stil door de brandstofprijzen.
En ik denk dat ze daar goedkoper tanken dan hier.
Duurt niet lang meer of de regering wordt door het volk tegen gewerkt. Idiote uitgaven en mensen de armoede in jagen.
bas101
@roscho Kabinet blijft wel verantwoordelijk voor t reilen zeilen van de economie in Nederland , je kunt de brandstofprijzen niet tot t oneindig laten oplopen ergens is er een plafond en die lijkt nu bereikt , t transport wordt iedere dag tegen nieuwe prijzen verhandeld totdat je er een punthoofd van krijgt , morgen is t weer duurder , tankstations hebben al plakkaten hangen dat klanten niet boos moeten worden om de hoge prijzen aan de pomp , dr tankhouder kan er ook niks aan doen etc dat maakt dat alles w wat vervoerd wordt ook weer duurder wordt o.a supermarkt producten ,ca de helft van se vervoerde producten zijn supermarkt producten , kabinet/ regering dient dan een keer in te grijpen dat de koopkracht gewaarborgd blijft .
roscho
Quote Reactie van @bas101:
kabinet/ regering dient dan een keer in te grijpen dat de koopkracht gewaarborgd blijft

Het kabinet grijpt dan in van het belastinggeld dat door de bevolking is betaald. Het is natuurlijk wel sociaal om diegenen te helpen die het het hardst nodig hebben en met hun zuurverdiende geld niet meer uitkomen, maar uiteindelijk krijgen we een koekje van eigen deeg. Óf we gaan meer belasting betalen, óf er wordt bezuinigd op zaken die anders wel hadden gekund. Uiteraard is geld lenen ook mogelijk, maar dat moet ook allemaal terugkomen.
+1
Eers kiek´n
Ach ja we zouden compensatie krijgen...... caliber kwartje van Kok, € 1000,00 van Rutte en andere vergeten beloftes........ En het bestaat nog steeds voor de scheepvaart
bio boer
Hoe veel kan de staat doen aan de hoge brandstof prijs ?
weurding
@bio boer als het beetje meezit ga je voor je producten veel meer beuren dan de stijging van dieselprijs, je had het over 15000 liter laatst, stel je gaat euro meer betalen, op jou 140 ha is dat dik 100 euro per bunder, moet te compenseren zijn
bio boer
@weurding anders maar jaartje minder winst bespaart belasting 🙈
jjthefrenchman
@bio boer Veel 2/3 is accijns.
Ik gok dat wij een verhoging van de dieselsubsidie krijgen. Dus dat de stijging beberkt word tot 40-50 cent.
Aan de andere kant , als de tarwe 400€ hoor je mij ook niet meer klagen dit jaar.....
pieter p
@jjthefrenchman Ik hoorde dat Leclerq er 35ct af doet van de diesel en de staat op 1 april voor alle brandstoffen 15 cent eraf doet dan is de rode GNR al veel duurder dan de witte aan de pomp. Vorige week kon er nier meer dan 500liter diesel per boer geleverd worden en de prijzen waren 1.81€ex per liter. Bij sommige olieboeren is er een levertijd van 2 weken, zo zag je al verschillende boeren tanken met hun trekker bij de supermarkt.
jjthefrenchman
@pieter p Die 15cent geld ook voor gnr.
En zakt nu al een beetje weer. Rustig door blijven boeren en viet van het gaspedaal 😬
Bert353
@bio boer alles
bio boer
@Bert353 o ja ?
Russland blijven spontseren is ook wat wrang
+1
Bert353
@bio boer Ik zie niet hoe je dan rusland sponsort? Jij vroeg toch wat de regering daaraan kan doen? je weet toch ook wat hun aan accijnzen EN daaroverheen weer BTW krijgen?

ben jij dan niet van op de hoogte hoeveel LNG Europa op dit moment invoert? vanuit RUSLAND? nou, dan moet je maar niet op een tankertje meer of minder kijken hoor...
Albert Peters
Voor het armste deel compensatie prima.Ik ben alleen bang dat daar ook misbruik van komt
En voor deze branche is het ondernemers risico
+3
roscho
Bedenk dat alles wat je extra krijgt door onszelf betaald wordt in de vorm van belastingen of bezuinigingen op zaken die gepland zijn. Je kunt je geld niet tweemaal uitgeven. Alternatief is dat er in Europees verband meer euro's uitgegeven worden, maar dan slaat de inflatie toe. Daarvoor betaal je uiteindelijk allemaal de tol.
Bovendien lijken door wereldwijde tekorten aan bijv. tarwe de prijzen flink te stijgen. Ik verwacht dat de Nederlandse boer hiervan flink zal profiteren. Aan de andere kant zal er door de boycot minder afzet van bijv. snijbloemen zijn. De bloementelers hebben juist nadeel, terwijl ze, als ze iets willen produceren, hun kassen wel moeten verwarmen.
Kort gezegd: er zullen grote verschillen zijn in steunbehoeften. Iedereen kan wel schreeuwen voor zijn eigen portemonnee, maar steun uitgeven moet selectief gebeuren en alleen aan diegenen die het echt nodig hebben. En dat lijkt me niet in een half uur te bepalen.
bas101
Roude messout
roscho
Quote Reactie van @bas101:
Roude messout

??? Het is me niet duidelijk wat je daarmee bedoelt.
+1
bas101
@roscho huisbrandolie of rode mazout diesel op zn Luxemburgs
+1
nitevd
@bas101 Rode massout is ongeschikt voor moderne diesels met hoge injectiedrukken. Motor loopt er wel op maar draait op den duur in de soep met dure reparaties als gevolg. Niet erg verstandig dus.
George
@nitevd
Ik weet niet of er nog wel ouderwetse rode mazout is in België. Vroeger had je twee soorten. Rode EN 590 en de ouderwetse diesel. Nu is hier aan de grens in België alles voortaan EN590 diesel . Gewoon dezelfde als de witte diesel. Alleen een beetje kleurstof erbij om hem herkenbaar te maken als landbouwdiesel of stookolie. Maar exact dezelfde kwaliteit. Olie CV ketels worden sindsdien ook lang niet meer zo smerig met onderhoud. Veel minder roet en dergelijke. Daar zat echt wel een flink verschil in.
richard-de-wolff
@George en wat kost dat?
George
@richard-de-wolff
Gisteren getankt €1,25 /L inclusief BTW.
+1
T60401
@George 6 gooiert. 😁
b-loc
@George Dus landbouwdiesel en stookolie zijn tegenwoordig hetzelfde (in België)?
Is dat al veel jaren zo?
We hebben stookolie maar gaan voor moderne diesel werktuigen bij de plaatselijke boer om landbouwdiesel.
+1
George
@b-loc Hier in Hamont is het voortaal allemaal EN 590 volgens mij en dus gewoon witte autodiesel met een rood kleurstofje.
bas101
@nitevd ik rij alleen met oude robuuste diesels uit de vorige eeuw , die lopen daar prima op
mdoornekamp
@nitevd misschien heeft @George nog een robuuste diesel uit de vorige eeuw
+1
George
@mdoornekamp
Nee common rail techniek.
Clayson M80
Van morgen diesel getankt € 2,15.9 zeg maar € 2,16 de liter bij OK pomp
pieta
Quote Reactie van @Clayson M80:
zeg maar € 2,16 de liter bij OK pomp

Dat is niet OK!! 😁
+2
tb65
400 meter over de grens bij het Limburgse Stramproy kost de rode diesel vandaag 1.273 incl. btw De btw is jaarlijks terug te vragen. Meer info: grenspoal.be/
bio boer
Diesel is gelukig weer flinke stap naar beneden gedaan van 50 cent heb nu van 1.50 op zijn hoogst was het 2 euro
+1
weurding
@bio boer aan de pomp weinig van te merken
bio boer
@weurding dat vind ik ook kon het nu echt voor van rond de 1.50 krijgen bio vrij factuur moet nog komen wilde tot april uitstellen maar de diesel gaat er wel door met dit weer kom de trekker weer van stal
weurding
Gaan al weer geruchten over de komst van autoloze zondagen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden landbouw en diesel geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!