Tien dodelijke ongevallen in agrarische en groene sector in 2021

De agrarische en groene sector betreurde vorig jaar tien dodelijke ongevallen. Dat zijn er twee meer dan in 2020, meldt Stichting Gezondheidszorg Agrarische Sectoren (Stigas).

Deel dit topic

Reacties

+1
Pieter Buren
Valt me nog mee eigenlijk.
+5
cyrus-van-gelder
@Pieter Buren het zijn er toch altijd 10 te veel. Liever stand op 0
+2
Pieter Buren
@cyrus-van-gelder
Quote:
Liever stand op 0

ja dat zeker, maar 0 lijkt me onrealistisch. Als je kijkt naar de risico's in de landbouw vind ik 10 niet veel. Ter vergelijking komen in het verkeer ongeveer 600 mensen per jaar om. Toch voel ik me veel veiliger in het verkeer dan achter bijvoorbeeld een trekker of koe.
+1
J asper
@Pieter Buren Zijn natuurlijk ook wel meer dan 100 x zoveel mensen in het verkeer dan in de landbouw.
cyrus-van-gelder
@J asper Dat is zeker waar. Vooral in de randstad gebieden is er zeer veel verkeer op de weg.
+1
cyrus-van-gelder
@Pieter Buren Dat er nog veel meer ongelukken in het verkeer gebeuren is helaas wel duidelijk. Achter een koe voel ik me zelf wel veilig, een stier vertrouw ik voor geen meter!!!!
  • 🥴🥴🥴🥴🥴🥴 toch krijg ik wel eens videos van een kameraad van me die bij z,n Hereford stier om stapt. Schijnt dat ie heel goed met het beest op kan schieten.
    Voor paarden ben ik ook bang trouwens, m,n kameraad ook.
    Voor trekkers heb ik niet zo veel angst hoor. Ligt er wel aan wie erop rijd trouwens.

+3
Pieter Buren
@cyrus-van-gelder bij een trekker is het inderdaad maar net wie er rijdt. Maar als ik de grup achter de pinken aan het leeghalen ben denk ik wel 'als hij nu schrikt van de vork, kan hij me zo tegen m'n hoofd schoppen'.
cyrus-van-gelder
@Pieter Buren Daar zeg je wat ja. Ik kan me herinneren dat een buurman samen met z,n broer een maatschap had.
Er gebeurde exact wat je zegt.
De Pink trapte keihard tegen die vork aan, en stok van de vork kwam toen akelig hard tegen z,n hoofd. Toen lag Fokke dus knock-out in de grup.
Toen was ie wel een tijd uit de roulatie
  • 🤕🤕🤕🤕🤕
pa
Quote Reactie van @Pieter Buren:
'als hij nu schrikt van de vork, kan hij me zo tegen m'n hoofd schoppen'

U bent klein van stuk??
Pieter Buren
@pa nee, ik ben groot en moet een beetje krom staan om de grup leeg te scheppen. Of een langere stok hebben, maar dan til je ook weer minder.
+6
langeslagdiesel
Als ik om me heen kijk in het wereldje waarin ik probeer te functioneren zie ik het grootste gevaar in de mobiele telefoon. Waren het een aantal jaren terug de jongeren in mijn ogen die in hun smartphone leefden. Nu kijk ik daar anders tegenaan en ben ik bijna zelf net even beroerd qua oplettendheid van de dingen die niet in me smartphone gebeuren. Dan gebruik ik niet eens social-media. Wat ik merk is dat er zoveel actuele info per uur binnen komt dat je de hele dag min of meer op scherp loopt om maar niks te missen. Want stel je voor. Het gaat duidelijk ten kosten van de veiligheid in je werk en leef omgeving. Je kan nu eenmaal niet overal even scherp op zijn. Ik betrap me eigen er ook op dat in een moment van : er is nu even niets, je aandacht naar je tel gaat. Ook als je met een maatje werkt. Dat kan en mag niet. Maar gebeurt, en steeds vaker per dag.
Me welgemeende deelneming aan de nabestaanden van de ongeval slachtoffers.
+3
Pieter Buren
@langeslagdiesel neem een telefoon zonder internetabonnement. Als iemand wat belangrijks heeft, dan belt diegene maar.
langeslagdiesel
@Pieter Buren als het zo simpel was dan wist ik het wel. Maar het zijn tientallen appjes, een zelfde aantal situatie foto’s. ( waarvan ook veel onzin ) locatie prikkers. Noem het allemaal maar op. Reageer je niet op tijd dan gaat men bellen: lees jij je tel niet!?? Maar geen excuus ik doe er zelf ook aan mee. Maar het word er zeker niet veiliger van. Het heeft nou eenmaal veel aandacht nodig.
+1
cyrus-van-gelder
@Pieter Buren achter het stuur neem ik nooit op. Dan bel ik wel terug als ik thuis ben.
+1
hendry-blokzijl
@langeslagdiesel Is tractorfan geen social-media?
+2
langeslagdiesel
@hendry-blokzijl niet overdag als ik aan het werk ben.
+1
linders
@langeslagdiesel dat als je met gps rijdt met iets simpels als cultiveren ofzo ja dan is het heel verleidelijk heb het zelf ook heel wat gedaan, maar ik weiger om mijn telefoon maar aan te raken op de weg (tenzij je via de tractor kunt bellen met bluetooth), maar bij de meeste bedrijven is de boete dan toch voor jou. En daar bovenop je wilt gewoon je aandacht op de weg houden want als je iemand overhoop rijdt met een lompe combinatie dan moet je de rest van je leven nog met dat schuld gevoel leven. "Ik heb iemand dood gereden omdat ik op dat scherm bezig was." dat wil ik nooit van men leven.
+2
roscho
Tsja, elk ongeval is er een teveel. Toch kun je op zo'n klein aantal niet stellen "dus 20% meer dan vorig jaar". Even verder in het artikel staat gemeld dat er de laatste 10 jaren totaal 121 "agrarische" doden waren. Gemiddeld 12 per jaar dus. In dat licht bezien steekt 2021 er dus nog niet zo slecht af.
Daarnaast blijken de ongevallen op allerlei verschillende manieren te hebben plaatsgehad, door loslopende kinderen, werken met machines, dieren, mestputten, etc. Als er nu exact 1 of 2 oorzaken aan te wijzen waren, zou het gemakkelijk zijn om die machines aan te passen. Bij zoveel verschillende machines/oorzaken is dat niet mogelijk.
Wij weten allemaal zo goed hoe voorzichtig je moet zijn. Toch blijken er altijd weer momenten te zijn waarop mensen niet goed opletten of waarop materiaal stuk gaat. Het kan ons allemaal overkomen en er kunnen niet nóg meer regels worden opgesteld. We moeten allemaal blijven opletten en ons voortdurend realiseren wat er zou kunnen gebeuren, áls ....... . En we moeten allemaal zorgen dat ons machinepark in een veilige staat verkeert.
+1
walker1
Zulke cijfers moet je ook afzetten tegen het totaal aantal werknemers. Je kan roepen dat je 10 niet veel vind, maar ik zocht even snel naar cijfers van de bouw, daar waren in 2020 13 doden te betreuren, maar er werken ook bijna een half miljoen mensen in de bouw. In de landbouw werken ongeveer 200.000 mensen. Dan is die 10 een stuk slechtere score als die 13 van de bouw.
Pieter Buren
@walker1 google.com/amp/s/…
Kan geen nieuwere gemiddeldes vinden maar dit artikel zegt 162 in 8 jaar. Ongeveer 20 per jaar dus. Dan scheelt het niet de wereld met de landbouw in verhouding. Dan hebben we het nog niet eens over het aantal uren dat in de landbouw wordt gemaakt t.o.v. de bouw. En in principe kun je de overleden kinderen (10% van het totaal) er ook nog af rekenen want er zijn geen kinderen op de bouw.
Vergelijking blijft moeilijk. Mijn vergelijking met het verkeer is ook niet goed.
bio boer
@Pieter Buren prive en zakelijk is op de zelfde plaats bij de meeste boeren
+1
walker1
@Pieter Buren Heb net het artikel nog eens goed gelezen en dan wordt vergelijken alleen maar moeilijker. Artikel gaat niet alleen over de agrarische sector, maar ook de groene sector zoals bos en natuurbeheer. Er is bijvoorbeeld ook 2 x een vrijwilliger omgekomen. Bij de cijfers over de bouw gaat het over werknemers een zzp'ers, maar bij die cijfers over de landbouw gaat niet alleen over werknemers, maar ook de ondernemers zelf, hun gezinsleden en daarnaast ook nog die vrijwilligers bij bv natuurbeheer. Hoe kan je dat goed met elkaar vergelijken? Als je alleen werknemers en ondernemers meetelt, dan zijn er maar 5 doden. Dan doet de landbouw het zelfs beter als de bouw. Stel dat elke bouwvakker de vrouw en kinderen mee neemt naar de bouwplaats en daar laat werken? Dan gaan de ongevallen wel omhoog denk ik
+1
Loeideutz
@walker1 Wat een onzinverhaal. De landbouw is een sector waar relatief meer ongelukken gebeuren. Dat komt mede door het feit dat werk en privé niet altijd gescheiden zijn. Dat kun je vervelend vinden, maar het is zo. Om dan ineens te gaan voorstellen dat elke bouwvakker zijn, of haar, gezin mee neemt naar het werk is zoeken naar de fouten van de ander. Accepteer dat de landbouw nooit de veiligste sector zal zijn. En vooral, werk daar naar. Alleen dan kun je iets verbeteren. En voor de volledigheid, ook ik ben niet heiliger dan de paus.
+1
walker1
@Loeideutz Was ook geen serieus plan om elke bouwvakker zijn kinderen mee te laten nemen he. Wat ik bedoelde was dat de cijfers van de bouw zo lastig te vergelijken zijn met die van de landbouw en groensector, omdat eer bij die laatste cijfers dus ook kinderen/gezinsleden meegerekend zijn en ook vrijwilligers.

Risico's kan je nooit 100% wegnemen en de landbouw zal altijd een zeker risico hebben, bv machinewerk, maar zeker het werken met vee.
Loeideutz
@walker1 melkveehouder valt bij de arbeidsongeschiktheidsverzekering In de hoogste categorie. Dakdekker meen ik ook.
+1
Tommie1
Dodelijke ongevallen zijn natuurlijk verschrikkelijk, waar ik me zeker zoveel zorgen over maak is het aantal zelfdodingen die plaats vinden in de agrarische sector.
Hier is door op elkaar te letten ed. meer winst te behalen.
113.nl/suicide-werksector/
+2
930triplemaaier
Elke dode met wat voor werk dan ook is er 1 te veel.
Ik heb als vrachtwagenchauffeur gewerkt en kwam dan ook regelmatig bij grote (industriele) bedrijven. Bij sommige bedrijven moest je eerst een veiligheidsfilm kijken voordat je het terrein op mag om je bewust te maken van de risicos, de werkwijze en wat te doen bij calamiteiten. Ook kon je dan aangesproken worden als je je niet aan de regels hield zoals geen helm op of als je de valbeveiliging niet gebruikte.

Ik denk dat er in de landbouw kwa veiligheid nog heel wat te winnen is puur door een stukje bewustwording. Wat het moeilijk maakt is dat prive(vooral kinderen) en werk dicht bij elkaar zijn. Ook de kleinschaligheid zorgt ervoor dat veiligheid niet de hoogste prioriteit heeft. Op agrarische bedrijven zie ik veel dingen gebeuren die bij industriele bedrijven ondenkbaar zijn. Wat mij ook opvalt is dat er in de landbouw nogal eens lacherig gedaan wordt over veiligheid onder het mom van valt wel mee. De meeste keren gaat het ook goed maar als het dan toch een keer goed mis gaat sla je jezelf voor de kop. Ook moet je mekaar aan durven spreken zonder daar voor veroordeeld te worden als je een onveilige situatie ziet. Veiligheid is de verantwoordelijkheid van iedereen ongeacht je funktie. Maar waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en daar moet je mekaar op aan kunnen en mogen spreken.
+1
roscho
Quote Reactie van @930triplemaaier:
mekaar aan durven spreken zonder daar voor veroordeeld te worden als je een onveilige situatie ziet.

Ik trek de vergelijking tussen landbouw en bouw nog even door.
Het werk in de landbouw is vaak eenmanswerk, er is niet direct iemand die je kan aanspreken. Als je met je trekker mest over het land rijdt, ben je alleen. Zelfs als er meer trekkers tegelijk bezig zijn, is vaak de afstand te groot om elkaar rechtstreeks aan te spreken.
In de bouw werk je meestal in groepen, daar kan de een op de ander letten. Wie zonder beveiliging op het dak klimt, kan direct door collega's worden aangesproken.
Verder gebeuren in de bouw ook vaak ongelukken, maar de machines zijn kleiner en kennelijk minder dodelijk. Ik heb verschillende bouwvakkers gezien die stukken van hun hand hadden gezaagd, dingen tegen hun hoofd kregen etc. Ze hadden geluk (relatief), het kostte hen niet het leven. Boeren- en loonwerkermachines zijn veelal groter en daardoor dodelijker. En soms worden er onervaren chauffeurs op gezet, zonder goede instructies. Een T-rijbewijs is in mijn ogen niet voldoende om met de grootste combinaties als hakselaars, zaaicombinaties, lange ploegen etc. te kunnen rijden. Daar hoort echt wat meer instructie en oefening bij.
+2
Pieter Buren
@roscho het rijbewijs is alleen maar voor de weg. Je leert daar niet hoe je moet zaaien of hakselen. Vrachtwagenchauffeurs hebben code 95 en bijscholing. Daar leer je net wat meer dan hoe je je in het verkeer gedragen moet. Op zich is het niet verkeerd dat er ook zoiets komt voor trekkers en machines. Maar er zijn zoveel verschillende machines dus je kunt dat nooit voor elke machine doen.
Ik heb machines leren kennen door gewoon ermee te werken na een kleine instructie. De mogelijke gevaren komen vanzelf aan het licht. Een deel natuurlijk ook als opvoeding te horen gekregen.
Niet achter een koe staan als hij je niet ziet. Niet te dicht bij een open mestput. Niet onder de voorlader door lopen. Niet achter een draaiende trekker/machine staan waar iemand op zit. Zorg ervoor dat diegene je gezien heeft. Schudder helemaal uit laten draaien voordat je de tanden verzet. Bij draaiende aftakas (zelfs met kap) uit de buurt blijven. (Sowieso bij draaiende delen die niet stoppen voor een mens uit de buurt blijven.) Altijd handrem erop voordat je uitstapt, enzovoort.
Allemaal van die kleine dingen die grote gevaren kunnen vormen.
+1
henri100
@Pieter Buren ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en ik kan u vertellen dat die hele code 95 niks voorstelt. waar je niks nieuws van leert .ik heb zelf vorig jaar die code 95 gedaan. dat is puur geld klopperij. je hoeft geen examen te doen. je moet alleen 35 uur aanwezig zijn. een de werkgever zoekt de goedkoopste meest zinloze dingen uit waar je totaal niks aan hebt.
+1
newholland6640
@henri100

Dan heb je de verkeerde werkgever. Mijn werkgever zoekt wel goede dingen uit.
930triplemaaier
@newholland6640 ik sta er een beetje dubbel in. Aan de ene kant geef ik je gelijk. Maar door de achterstanden moet je het ook doen met het aanbod wat er op dat moment is. En wat voor de één een nuttige cursus is kan de ander weer totaal onzin vinden.
+1
henri100
[@newholland6640 noem dan eens een cursus waar je als chauffeur waar je wat aanhebt ? in mijn werk kan ik er geen een bedenken hoor .maar ik heb een goede werkgever waar ik al met 35 jaar met plezier werk . en nooit geen gezeur over de uren . en altijd het salaris op tijd. dan zal het mijn een zorg zijn welke cursus ik moet doen.
930triplemaaier
@henri100 ehbo/bhv is toch wel handig als je de eerste bent bij een ongeluk. Heftruckcertificaat kan handig zijn met laden en lossen.
newholland6640
@henri100

Ehbo vond ik wel waardevol.
En curcus agressie vond ik ook wel een goede.
walker1
@henri100 Het is ook een beetje hoe je er zelf in staat, als ik jouw reacties zo lees heb jij gewoon geen zin in dagje cursus.
Ik doe ook jaarlijks een dagje code 95 en dat al sinds het ingevoerd is. Tja de ene cursus is misschien wat interessanter en nuttiger als de andere cursus, maar je steekt er altijd wel wat van op. Ik vind het in ieder geval nooit vervelend. Is ook een keer een dagje wat anders, je hoeft er niet belachelijk vroeg je bed voor uit en je weet ook dat je 's middags mooi op tijd klaar bent. Er is de hele dag koffie/thee, rond de middag is er een lunch. je krijgt gewoon doorbetaald.
newholland6640
@walker1

Nou dat gewoon doorbetaald is er niet bij…
+1
walker1
@newholland6640 als werkgever wil dat ik cursus volg, dan betaalt hij ook die cursus, is de cursus gewoon doordeweeks en overdag en ik krijg gewoon als normale werkdag uitbetaald. Mocht de cursus in de avond of op zaterdag zijn dan zijn het overuren. 150% of doordeweeks een dag(deel) vrij.
+1
henri100
@walker1 het gaat er mijn om dat het puur geldklopperij is.
een ik doe gewoon die cursussen. die ik al jaren lang doe.
maar daar leer ik niks nieuws van. want er is in 15 jaar totaal niks verandert aan die cursus.
+1
walker1
@henri100 dan doet jouw werkgever iets verkeerd. Ik heb nog nooit 2 x dezelfde code 95 cursus gehad. Er is keus genoeg.
+1
walker1
@henri100 net even op website van cursus aanbieder gekeken. Die had al 18 verschillende cursussen. Code 95 is nog niet eens 18 jaar verplicht, dus als je al 3 keer dezelfde cursus hebt gedaan is dat mooi stom van jouw baas
henri100
@walker1 ik rij al 35 jaar met een kiepauto vertel mijn dan eens wat een goede cursus is? en ik weet ook wel dat de code 95 nog geen 18 jaar bestaat. maar 2keer eerder gedaan en nu vorig jaar moeten doen .maar nu kan ik nog 4 jaar vooruit.
Clayson M80
Iedereen al een veiligheids gordel in de trekker ??
+2
Rokus
@Clayson M80 ik betwijfel of die veilheids gordel dit aantal naar beneden had kunnen krijgen! Denk dat dit ongelukken zijn met omstanders en of machines!
+1
weurding
@Clayson M80 ja, maar wie doet hem om

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
0