Prijs van gebruikte traktoren vergeleken met 5 jaar geleden

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om er een 50/60 pk trekker erbij te kopen. Net iets meer dan de Ferguson Tef en iets minder dan de Ford 8210. Als ik dan op Marktplaats, maar ook hier in Dld kleinanzeigen, kijk dan heb ik het gevoel dat de prijzen voor gebruikte traktoren de afgelopen jaren heel fors zijn gestegen. Ik heb het idee dat traktoren waar je voor een paar jaar geleden 3/4/5 duizend euro voor betaalde, tegenwoordig 5/6/7 duizend euro kosten. Ik vraag me af waardoor dat komt en of anderen dat idee ook hebben.

Deel dit topic

Reacties

+2
Pieter Buren
Ford is in Duitsland sowieso altijd duurder dan in Nederland heb ik het idee. Maar het spul uit de jaren 90 wordt nu gewoon duurder, omdat er steeds minder van komt. Met auto's uit die tijd gebeurt hetzelfde. Het nog oudere spul was al langer duurder aan het worden.
+1
bas101
Dat klopt en is eigenlijk ook geen nieuws , dit speel de vorig jaar al , oorzaak chipttekort voor fabricage nieuwe tractoren .
+4
Towaberg
T is een beetje zoals met alles en bijna niet te begrijpen. Leeftijd brengt dan ook dikwijls eens kosten mee en dan zou je denken dat het beter koop wordt, maar helaas! Soms zijn de prijzen echt wel van de pot gerukt!
+4
PieterA
@Towaberg Als je wat oudere spullen te verkopen hebt, zit je goed. Trekkers die we gebruikt gekocht hebben zijn allemaal max 2 euro per draaiuur afgeschreven schat ik. Behalve misschien de laatste aanwinst van vorig jaar. (Ttv 6190).

Je kan het ook zo zeggen: De euro is de laatste jaren hard minder waard geworden (je koopt steeds minder voor je euro)
+6
John k
Yup, vooral wat @PieterA hier boven zegt : inflatie , nieuw spul wordt duurder dus de gebruikte markt gaat ook omhoog
+1
valmet6400power
@John k
Voorheen werd nieuw spul elk jaar minimaal 2% duurder in de nacht van 31 december op 1 januari. Als dat dan extreme vormen begint aan te nemen en het verschil tussen nieuw en (jong) gebruikt groter wordt dan trekt die markt vanzelf aan.

Overigens is het wel opmerkelijk dat dan de markt waarin @contitour zoekt ook stijgt aangezien dat toch geen trekkers meer die ingezet gaan worden in “een serieus” modern bedrijf.
+3
assink
En ik heb het idee dat mensen ook naar tractoren zoeken zonder al te veel poespas en die makkelijk zelf te repareren zijn.
De international 845's blijven onverminderd populair hier in de regio bijvoorbeeld, kan prima volstaan als trekker voor de voerwagen, mestmixer en schudder.
En met al die emissie technieken zijn ze vast niet zuiniger geworden, en kan er alleen maar meer stuk.
Daarom lijken mij die kale mf's, sames en deutzen voorbij ziet komen mooie trekkers voor erbij.
+1
cyrus-van-gelder
@assink ik heb gemerkt dat de wat oudere trekkers best nog wel gewild zijn idd. Die 44 serie van inter zie ik ook nog regelmatig. Komt ook omdat ik zelf een 644 heb denk ik. Dan let je er meer op.
Maar oudere Deutz , Mf, en Ford 1000 serie zie ik anders toch ook vaak. De 24 en 33 serie van inter ook trouwens.
+1
GerbertXL
Het is niet meer dan logisch als nieuw fors duurder word. Of eigenlijk, het geld word waardeloos.
cyrus-van-gelder
@GerbertXL Dat is ook wel flink te merken dat die Euro geen bal meer waard is. Alles is behoorlijk duurder geworden.
+6
ronald73
Je kan veel vragen, maar dat betekent nog niet hetzelfde als veel krijgen.
@contitour heeft het over tractoren die een paar jaar geleden 3/4/5 duizend euro kostten. Dat waren toen al geen tractoren die boeren (uitgezonderd enkele rijke hobbyboer) kochten voor het uitvoeren van hun hoofdwerkzaamheden. Het is dus eigenlijk duur oud ijzer met emotionele waarde, een geliefd hebbedingetje door toenemend aantal van bijvoorbeeld forumleden van Tractorfan 😉 e.a. Het lijkt wel dat steeds meer mensen de ambitie hebben om trekkerhandelaar te worden en zijn daardoor nooit en te nimmer van plan hun aankoop voor minder aan te bieden als waarvoor zij ze gekocht hebben. Misschien een beetje poetsen, even met de verfspuit er overheen, sommigen duwen nieuwe zuigers in de motor (wat ze omschrijven als motorrevisie) of verzinnen nog iets anders. En hup, de prijs moet dus omhoog. Men kijkt op internet en doet daar liever nog een schepje bovenop.
Trekkerliefhebbers van deze prijsklassen stuwen dus zelf hun prijzen op.
+3
HeitecNL
@ronald73 Je haalt me de woorden uit de mond.
+2
spotmelker
@ronald73 grotendeels met je eens. Zelf heb ik afgelopen jaren geïnvesteerd in 2 oude Renault trekkers. Nu zijn dit niet de grootste hebbedingetjes maar naast hobby en nostalgie draait de 651 (1979) superzuinig voor de haspel en de 551 is een geweldig ding om de jeugd hier te leren trekkerrijden. Ze doen het altijd en het beetje onderhoud is door iedereen te doen. Enige kostenplaatje was voor beiden een gebruikte luchtgeveerde stoel met nieuwe kunststof kussens.
+6
HeitecNL
Meerdere aspecten:
- Tractoren van pakweg half jaren 80 tot begin 2000 zijn onderhoudbaar zonder dat je een laptop of specialistische kennis benodigd heb. Met een tie-wrap, een o-ringetje en een slangklemmetje kan je een trekker uit die periode vaak rijdbaar houden. Een grote groep gebruikers kan die eigenschap zeer waarderen en hebben daar meer geld voor over.
- Ook zijn tractoren uit die periode niet voorzien van roetfilter/EGR/Adblue wat niets bijdraagt aan het functioneren van de trekker maar wel stuk kan gaan. Een simpele NA-4cil met een mechanische CAV-DPA brandstofpomp is zo ongeveer het meest onverwoestbare wat er bestaat.
- Er zijn ook mensen die dergelijke tractoren als soort beleggingsobject zien, dus speculeren op hogere waarde . De inter 1455 is daar in mijn optiek een notoir voorbeeld van.
- Ook zijn er dan weer handelaren die hier op inspringen met dollartekens in de ogen. Halen in Zuid Frankrijk een aantal barrels op en dan hier voor goud geld proberen te verslijten. Van die prijsopdrijvers zeg maar.
+1
cyrus-van-gelder
@HeitecNL Daarom heb ik dus ook een inter 644 uit 1975 he. Het liefst rijd ik ook in een Opel kadett B /C . Daar kun je tenminste zelf nog wat aan doen. Tegenwoordig is zelfs een lampje vervangen al een drama( voor mij wel althans)
Wat je zegt over prijs opdrijven komt me ook niet onbekend voor. Zit wel wat in wat je zegt.
+4
Raben
Vindt het gebruikt spul ook schrikbarend duur , gaat bij tijden nergens meer over , werk zelf ook met zogenaamd gedateerd spul (wel mijn eigendom) nieuwste is 24 jaar oud met 8600 uur en kan nog jaren mee , maar als dat ding niet start , is of de brandstof tank leeg of de accu , maar geen vage storingcodes , zag bij de JD dealer een folder liggen dat ze , mits je de gps en tractor er voor hebt , dat ding op afstand kunnen uitlezen op storingen , wat ik me dan gelijk weer afvraag , kunnen ze dan ook op afstand een percentage van de tractoren een foutcode er in rommelen zodat men naar de JD dealer moet , zodat ie van de fabrikant een garantstelling heeft voor werk plus factuur .
+4
cyrus-van-gelder
@Raben Ik heb zo,n beetje de zelfde gedachten over dat soort software systemen eerlijk gezegd. 1 of andere figuur zou dan ook je trekker kunnen hacken denk ik dan, zodat je dan gedwongen naar de dealer moet met dat ding. Heb het er niet zo op dat alles zo met computersystemen werkt.
Misschien ben ik dan wel heel erg argwanend hoor.
+1
Pieter Buren
@Raben mechaman.nl/veehouderij-techniek/artikel/…

Het gaat al heel ver met de techniek. Iemand met verstand ervan zal vast ook op afstand minder pk's kunnen programmeren.
Je wordt er ook niet blij van wat auto's tegenwoordig allemaal qua data opslaan en naar de fabrikant (en misschien later de overheid) sturen.
+1
cyrus-van-gelder
@Pieter Buren Dan krijgen ze wel weer overal een vinger achter.
Of je daar altijd blij van moet worden......
+1
Hallo,
Onze international 724 heeft ongeveer 4 duizend euro gekost, maar je moet er dan nog wel wat aan doen sommige dingen waren niet goed maar alsnog heb je een trekker van goede kwaliteit en goedkoop, ga dus specifiek zoeken kwa motorisch.
+2
cyrus-van-gelder
@thijmen nieuwenhuis mijn 644 is ook een prima trekker. Mankeerd weinig aan.
  • 😉😉😉😉😉 de trekker heb ik van m,n schoonouders gekregen. Was een idee van m,n vrouw. Nu heb ik een trekker die het gewoon probleem loos doet. En die ik kan inzetten waarvoor ik wil. Ik ben er meer dan tevreden mee.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , ford 8210 en ferguson geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN