Illustratie van:

Schuitemaker Feedo 80-18 - Bandje loopt eraf

Mijn collega en klant heft n Feedo 80-18 al in nieuwe kleuren. Heft het afvoerbandje vervangen omdat het oud was. Nu al het deerde nieuwe erop in 2022. elke keer 1000€.

Op en gegeven moment hopt het bandje eraf van die rollen en raakt het zijkanten wanden en loopt dan stuk. Wij weten geen Rad meer over en ons LMB ook niks mehr. Er is zo te zien nix beschadigd an het Walsen waar hij over loopt. Alles schoon gemaakt. Goed gespant. Heft iemand nog n idee ?

Deel dit topic

Reacties

+1
rommert14
Loopt de as er niet uit? Dat was bij de onze zo destijds. Dat schuift ie langzaam tegen de wand aan.
+2
jjthefrenchman
Toch een kwestie van scheef opspannen volgens mij.
Als het chassis ergens een opdonder heefr gehad, lijkt ie mischien recht gespannen, maar is ie het niet .

Je kan toch wel ergens een namaakbandje kopen voor 500€ ofzo?
+1
rommert14
@jjthefrenchman denk dat het wel aardig precies komt met die span as dat die recht zit ihserdaad
+1
deJong
Gewoon meinderts wergea ff bellen sytse en fetze redden zoch er mee.
2850Johndeere6R
Vaak is het een geval van scheef opspannen. Heb je de lagers van de rolletjes ook gecontroleerd? Vaak als die lagertjes ruim worden gaat het spannen ook scheef en dat begint hij in de ruimte te slingeren
spotmelker
Hebben de bandjes in het midden een blokjesprofiel aan de binnenkant? Dat heeft mijn Strautmann wel. Die loopt er nooit af. Nu het 2e bandje in 25 jaar.
MRVNDT
@spotmelker ja er zit zo’n zoet dijk an
+1
spotmelker
@MRVNDT zitten op het moment van stuk gaan de groeven van de rollen (waar die nokken doorheen lopen) ook vol met troep? Zitten er ook schrapers aan de binnenkant?Als die (rubberen) schrapers niet werken/versleten zijn hoopt dat op bij de rollen en is het bandje zo kapot.
valtraaa
Wat ze al aangeven waarschijnlijk het opspannen dit komt namelijk aardig precies naar een aantal dagen nog een keer na spannen.
+2
NH-Ford
Als je al zo'n 'snaar' in midden van band hebt dan zit je wel aardig verkeerd als hij dan alsnog zo snel eraf loopt.
Controleer eerst is goed of je frame nog recht en haaks is, meet eens diagonaal naar buitenste punten.
Monteer en span de band even wijding, niet lomp strak(!). Juist dan gaat hij snel scheef lopen.
Op knieën ervoor zitten en lang laten draaien, beide kanten op, zonodig hele kleine beetjes bijstellen.
BuvaM
Zoals andere melden: rechtheid controleren.
Je kan als laatste redmiddel de beide rollen iets conisch laten afdraaien, van de midden naar de beide zijkanten. Dat is een oud beproefd concept. Werkt ook goed met banden waarvan de positie draaiend verschilt (verticaal-horizontaal en alles daar tussen)
FONHOF
@BuvaM bolleren heet dat, ik denk dat de rollen verkeerd gebolleerd zijn of helemaal niet of zitten hier open rollen in?
BuvaM
@FONHOF Nieuw woord voor mij en ik zie bijv bij ACB Transportbanden dat er gewoon een hele uitleg beschikbaar is.
Mooie checklist voor @MRVNDT
FONHOF
@BuvaM ohja acb doen wij ook wel zaken mee, bouwen zelf transport banden voor afvalsortering
+1
Als het bandje onbelast goed loopt zou ik em ook eens in de gaten houden hoe ie belast loopt, dus met voer erop. Dan kan ie ineens heel anders gaan lopen.
Wij maakten de bandjes altijd op 3 plekken afstelbaar, de 'vaste' rol ook op 1 plek te verstellen. Ook weleens kleine wieltjes naast het bandje gemonteerd, als ie dan teveel scheef ging lopen kwam de band in het wieltje en kon die even meedraaien, dat voorkomt vreterij.
Ook zoals hierboven al genoemd is bolleren belangrijk.
Heb in het verleden vaak met die bandjes zitten te stunten aan een aardappelrooier. Ene keer nat zand, dan weer droog zand erop, links en rechts wisselende belasting, die bandjes zijn wel lastige dingen om goed aan het draaien te houden. Hier gelukkig niet zo'n bandje aan de voerwagen.
+2
MRVNDT
Ik wil het graad oplossen, bandje is tot nu nog niet eraf gelopen. Het was zo knettergek gespand, als n staal Kabel van een brug. Enorm. Rondom 20 mm teveel het schroef erin gedraaid. Nu wel zo strak dat hij wel kracht heft maar niet overdreven.
+1
BuvaM
@MRVNDT Ik hoop dat het goed blijft.
Maar wees wel wat voorzichtig: Te grote spanning vraagt extra vermogen voor aandrijving. Geeft snelle veroudering van de band en de extra lagerbelasting is ook nadelig.
spotmelker
@MRVNDT lukt het ook om tijdens het werk te kijken of het bandje aan de onderkant klappert of wat er mogelijk misgaat?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Feedo 80-18 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN