Illustratie van:

Kubota KX41-2 - Kubota KX41- brandstof opvoerpomp? vuile diesel

Hallo,
Ik denk dat ik in mijn Kubota KX41 vervuilde diesel getankt heb (nee geen dieselpest) en zodoende begon de machine te stotteren/hikken, en bij een functie Boom bewegen/rijden, viel de motor uit.
vanmiddag alle vuile diesel afgelaten, en schone gevuld.
dan moet ik achter de stoel een paneeltje verwijderen en daar het in line filter vervangen.
toen ik daar een nieuw filter op gestoken heb, dacht ik de machine aan te zetten, dan hoor ik altijd dat er iets van een pomp of zo gaat lopen?
Ik heb eigenlijk altijd aangenomen dat dat een brandstofpomp zou zijn?
dus ik was onder de indruk dat als ik de machine aanzet, het filter vanzelf zou volstromen en de injectiepomp gevuld worden?
Wel, dat was dus niet het geval!???

Wie heeft enige ervaring met het sleutelen aan deze machines, en kan mij opweg helpen?
Merci.

Deel dit topic

Reacties

erik9831
Diesel filter zit toch links achter, paneel naast het gewicht links wegnemen. Of is dat wat je bedoeld met achter de stoel?
Bert353
@erik9831 er schijnt geen categorie te zijn voor de KX41, dan kom je automatisch hier terecht, maar ik heb dus een KX41, en GÉÉN -2!
En daar zit dan dus een paneel direct achter de stoel, als je dat eraf haalt, kun je bij de inspuitpomp en dieselfilter van de 3 cilinder Kubota motor.
fendtinterfan
@Bert353 deze hebben volgens mij ergens een electrisch tikker pompje zitten

Of een mechanisch hand bediend membraan pompje

Als hij electrisch is begint hij op contact te tikken en diesel te pompen. doet hij dat niet dan is of de pomp stuk of hij krijgt geen stroom. Deze zit net als een in line filter ergens tussen de diesel leiding

Zit er een handbediend pompje op dan zul je hem met de hand op moeten pompen en evt moeten ontluchten dmv losdraaien van een boutje/banjo. Handbediend zit vaak aan het motorblok of de brandstofpomp geschroefd.

Als je 1 tik hoort bij het op contact zetten kan het ook heel goed de stop solenoid zijn.

Als je normaal de hele tijd getik hoort tijdens op contact hebben is het grote kans dat hij een electrische pomp heeft. Waarschijnlijk is deze nu defect of krijgt hij geen stroom.
Verklaart ook wel waarom de motor dan gewoon stopt.
Bert353
@fendtinterfan nee, dat is het toch niet,wat ik tegenkom op mijn kraantje is: als ik hem aanzet, begint er ergens iets te zoemen, niet tikken. dat dat een inline pompje is kan ik me voorstellen, maar waar dat zit , ik heb geen idee!?

zoals ik al schreef, verwachtte ik dat als dat pompje zoemt, het de diesel door het nieuwe inline filtertje drukt de injectiepomp in, klopt dat?
Nou, dat gebeurde dus niet.

Ook op de injectiepomp zag ik geen hand opvoerpomp zitten, wel wat ik denk dat een stoprelais is, maar wat ik dan weer niet snap, is dat er op mijn dashboard een mechanische stopknop zit met een kabeltje naar de injectiepomp.

het is ook niet dat de motor zomaar stopt, zoals jij schreef, maar dat ie begon onregelmatig te lopen door de vervuilde diesel.
en de motor bleef lopen, alleen was ie niet sterk genoeg meer, zodat ik als ik een functie bediende (de arm omhoog, rijden etc) dan pas sloeg de motor af.
frammi
Het kan zijn dat de elektrische pomp de filter niet vol zuigt omdat hij zijn retour lucht niet kwijt kan. Bij de inspuitpomp zal je dan de ontluchtingsnippel moeten los draaien om de lucht te laten ontsnappen, tot dat diesel naar buiten stroomt. De ontluchtingsnippel zit op
zij van de inspuitpomp en is met een sleuteltje 10 los te draaien.
Bert353
Daar kun je allemaal erg moeilijk bij.
Vandaag de motor gestart, ging best makkelijk.
daarna halfgas, bleef ie ook nog mooi lopen, daarna rustig naar vol gas, om te gaan werken. even draaide die zonder problemen, daarna begon de motor onrustig te draaien en terugvallen in toeren, tot uit. weer gestart enkele keren, makkelijk. maar wel iedere keer weer uitvallen???

bovendien ik denk dat ik het probleem gevonden heb; tank leeggemaakt, en van bovenop opengemaakt, op de bodem lagen enkele plastic borgringen van plastic olieflessen!????
alles schoongemaakt, en leidingen gevolgd, en kwam zo rechtsvoor aan onder de vloer waar een elektrisch pompje zat en een brandstoffilter wat op een oliefilter lijkt. zoeën die je erop draait.
nu heb ik het nummer gecontroleerd van het filter wat erop zit: Hitachi 4294838, en dit lijkt een oliefilter te zijn, kan dat kwaad in een dieselolie circuit?
frammi
Normaal is het aantal micron van een olie filter groter dan van een dieselfilter. Met andere woorden een brandstoffilter filtert fijner (zuiverder) dan een oliefilter.
Bert353
@frammi Ja toch hé? Het Hitachi filter wat eropzit blijkt een motoroliefilter te zijn, ik heb dat vandaag vervangen door weer een motoroliefilter, omdat ik niet weet (en ook niet op een redelijke manier uit kan vinden) welk brandstoffilter er wél op hoort te zitten???
lukasbelarus
Je hoort hem nu dus niet meer? dan is je opvoerpompje kapot. bij mijn shoveltje ook al 2x gehad (2e gratis ivm slechte serie)... doordat pompje kapot is krijgt hij niet genoeg brandstof en stottert/valt uit
Bert353
@lukasbelarus Nee Lukas, het is niet dat ik hem "niet" hoor, want ik hoor hem wél.
maar het is geen tikker, maar een zoemend pompje.
Een Pierburg.

vandaag dus filter vervangen, en ik denk, zet de pomp aan, gaat allemaal wat vlugger, niet dus, ik moest nogal wachten voordat ik beweging zag in dat transparante inline filtertje wat ik als eerst vervangen heb.
toen dacht ik toch; even de boel controleren, duurt me wel erg lang.
wat slangetjes losgetrokken bij draaiend pompje, en wat denk je? her en der één enkel druppeltje bij een "lopend" pompje, dus nu blijkt; ook pompje kapot.
maar hij maakte toch wel hetzelfde geluid als dat ie altijd maakte!???

maar een nieuwe besteld. ben benieuwd wat ie daarna doet?
fendtinterfan
@Bert353 pompjes gaan wel vaker stuk.
Bert353
@fendtinterfan ok, begrijp ik, normaal gesproken hoor je dan iets anders als normaal, sneller tikken, helemaal niets, of als in dit geval veranderde er helemaal niets in het geluid.
dan is het toch lastig zoeken, zeker als je niet weet waar men alles verstopt heeft in de machine.
voordeel; zo begin ik hem nu wel beter te kennen. 😄
bas101
Diesel moet je 9 van de 10x ontluchten
Bert353
@bas101 precies, daar moet je dan wel een (werkend) pompje voor hebben...
+1
Bert353
Zo, nu blijkt dat de machine al een redelijke tijd gedraaid heeft met een kapotte pomp, (omdat zo lang ik hem ken het pompgeluid niet is veranderd.
nu heb ik beide filtertjes vervangen, en het pompje ook, en nu blijkt dat als het pompje werkt dat dat toch een ander geluid geeft als het oude pompje.
Hoe dan ook, Ik ben blij dat de hele boel het weer doet, en ik begin mijn machine langzamerhand ook onderhuids te kennen.
bedankt voor jullie hulp ook.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kubota KX41-2 en hebben de trefwoorden brandstofpomp en injectiepomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0