Hatz 3 cil. diesel

Voor een bekende die niet digitaal is:-0
die krijgt een 3 cilinder Hatz die op een generator staat niet gestart.
Hij heeft het erover dat er op iedere cilinder zijn eigen inspuitpomp staat, en bij starten met remmenreiniger in het luchtfilter loopt de motor even totdat de remmenreiniger verbruikt is, dan valt de motor ook weer stil.

Hij kent deze motor niet, maar heeft het idee dat misschien ergens de verbinding tussen gas hendel en het mechanisme (wat binnen de motor loopt) iets verbroken is?

5 jaar geleden is de motor nog gebruikt, en liep als een zonnetje.
door overlijden van de eigenaar weten we nu niet meer hoe het zou moeten werken.

Deel dit topic

Reacties

Sojaboontje
Ik zou de verstuiverleidingen iets los draaien en kijken of er brandstof uitkomt. Grote kans dat de plunjers vastzitten.
Bert353
@Sojaboontje dan had ie waarschijnlijk ook niet gelopen op remmenreiniger?
Fendt926Driver
@Bert353 de plunjers in de branfstof pomp zullen dan vast zitten. Niet de zuigers in de motor.....
roscho
Als de motor even loopt op remreiniger, betekent dat de motor niet vast zit en dat hij lucht krijgt. Dit betekent dat het probleem alleen nog kan zitten in de brandstoftoevoer.
- Als de brandstofkraan via een elektronische solenoid wordt geschakeld, gaat die wel open? Kijk dus eerst of er wel brandstof bij de brandstofpomp aankomt.
- Mogelijk zitten filtertjes of zeefjes dicht met smurrie, die in oude brandstof kan ontstaan. Ga de hele leiding langs. Controleer ook de eventuele zeefjes die in banjobouten kunnen zitten.
- Krijgt/krijgen de dieselpomp(en) wel brandstof, dan zou/zouden deze vast kunnen zitten (zie opmerking van @Sojaboontje ) . Controleer door verstuiverleidingen (iets) los te draaien en te kijken of daar brandstof uit spuit.
- Volgende stap: Komt er brandstof onder druk bij de verstuivers, dan zitten de verstuivers misschien vast. Daarvoor de verstuivers demonteren en los maken.

De laatste 2 stappen zijn misschien werk voor een specialist.

Hou er rekening mee dat na elke stap voor een startpoging het systeem weer vol met brandstof gepompt moet worden, dus volledig ontluchten (handpompje - daarna leidingen bij verstuivers los tot er diesel komt).
Tussendoor ook steeds de accu opladen, als de motor niet snel genoeg rondgaat, wordt het nooit wat.
Bert353
Is gebeurt, brandstof komt bij verstuivers aan.
we gaan verder kijken.Ik geef dit bericht door.
roscho
Quote Reactie van @Bert353:
heeft het idee dat misschien ergens de verbinding tussen gas hendel en het mechanisme (wat binnen de motor loopt) iets verbroken is?

Als hij dit zo stelt, heeft hij misschien bij de eerste poging iets geforceerd wat vast zat?? Normaal gesproken kun je het gas ook rechtstreeks met het heveltje op de brandstofpomp bedienen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Bert353:
Is gebeurt, brandstof komt bij verstuivers aan.

Dan kan de naald in de verstuiver nog vast zitten.
Even uitdraaien.
En verstuivertesten
bas101
Je moet t type Hatz weten m bij de zeer oude Hatz D100 of D105 uit de jaren 50 heeft iedere cilinderkop een hendel a van anlass en B van betrieb deze moet je aldus zo bedienen
Bert353
Dit was zijn antwoord;
Bonjour landgenoot,ben er net geweest!Handgas ook gedeeltelijk open gezet omdat jij dacht dat dat het probleem ook kon zijn!Geen verschil!Toen riem gecontroleerd maar die zit er niet op!Dieselmotor drijft rechtstreeks het agregaat aan!Er komt diesel bij de verstuivers!
blauwe tractor
@Bert353 Verstuivers er uit dan weer aan de leidingen aansluiten en buiten de motor kijken of deze idd vernevelen.
Bert353
Ok, hier weer een reactie van de man met de handjes op de Hatz:
de motor loopt heel erg netjes,maar te langzaam en daarom slaat hij af!!!Dus naar mijn idee moeten we het niet in de hoek verstuivers zoeken,maar in het gasmechanisme!!!! En daarvan weet ik niet hoe het werkt want dat kun je zo niet zien en het lijkt of het 3 aparte pompjes aanstuurt.
blauwe tractor
@Bert353 Als het regulateur mechanisme niet goed functioneerd dan is er waarschijnlijk een gasstangetje vastgeslagen en moet je tioch de regulateur opzoeken en vandaar de bewegingen volgen.
Ook kan het nog steeds zo zijn dat de diesel toevoer dus danig laag is dat er weinig voor nodig is om de motor stil te leggen. Het ene niet vergeten en het andere niet uitsluiten, ik heb ergere gevallen meegemaakt.
Bert353
Quote Reactie van @blauwe tractor:
Als het regulateur mechanisme niet goed functioneerd dan is er waarschijnlijk een gasstangetje vastgeslagen en moet je tioch de regulateur opzoeken en vandaar de bewegingen volgen.Ook kan het nog steeds zo zijn dat de diesel toevoer dusdanog laag is dat er weinig voor nodig is om de motor stil te leggen. Het ene niet vcergeten en het andere niet uitsluiten, ik heb ergere gevallen meegemaakt.

ok, ik geef het door

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden luchtfilter , mechanisme en 3 cilinder geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0