Illustratie van:

John Deere 2140 - tractor verbruikt teveel diesel bij het rijden op de weg

Hallo!
Ik heb laatst een John Deere 2140 gekocht en ben erachter gekomen dat die wel heel veel diesel verbruikt bij het rijden op de weg. (dus zonder iets te trekken). De tractor rijd ongeveer 180km op een tank van 80 liter. De tractor rookt bijna niet en lekt ook niet dusdanig veel (alleen wat zweten). Het gaat hier om een 4wd SGII cabine uit 1984. Ik kom er zelf niet uit dus hoop dat iemand een idee heeft.

Deel dit topic

Reacties

+4
hoest
Als je gemiddeld 30 km per uur rijdt dan redt je die 180 km net in zes uren. In 6 uur 80 lt is ongeveer 13 liter per uur. 13 liter bij vol gas vind ik niet gek veel
Sjon
@hoest je berekening klopt maar een tank rijd je meestal niet helemaal leeg.
+1
hoest
@Sjon is ook ongeveer, 13 hé. Zal ook niet precies 180 km zijn😇
+1
bmm-w
@hoest vind 1 liter per 2 kilometer toch best flink eigenlijk
+1
bartjuh
@bmm-w heb wel eens veel meer nodig dan 1l op 2 km... Maarja... Dan die ik ook een half uur over die 2 km... 🤣
goeiedag eem
@hoest dan ist een beste zuipert, in mijn ogen ik rijd met mijn drutz 10006A opgeschroefd naar 130 pk bij volgas er net 10a12 liter door als ik leeg (gewicht van 6 ton totaal inclusief gewichten) naar een trekkertrek rijd. Onze deutz 6006 verbruikt bij volgas hooguit 5a max 6 liter per uur
+1
bas101
@hoest ik vind t wel veel , heb zelf een MAN 4x4 tractor gewicht ca 3 ton deze verbruikt volgas ong 4 liter per iur
+2
Tom VB
@bas101 Maar dat is een echte Ackerdiesel he Bas
Renze
@hoest keerl, bij rijden met n 8 tons dumper verbruikt mn 3011 22 liter in 10 uur.

Maar goed, JD 40 serie is ook extreem dorstig. Maar 13 liter, daar draait mn 60pk een uur op vol vermogen op....
+1
@Renze mijn 2030 zou 15L/uur verbruiken op vol vermogen dus vindt 13L/uur met een beetje los over de weg rijden ook wel echt extreem veel
+1
Albert Peters
Denk dat als je de toeren iets lager houd bespaar je minstens 10 %
+1
blauwe tractor
Dus in het kort samen gevat je geeft gewoon teveel gas, je toerental is veel te hoog.
Deze zou bij nominale belasting aan 9/10 ltr per uur moeten uitkomen miits er niet aan gesleuteld of geknoeid is.
bmm-w
@blauwe tractor heb gewoon een normaal toerental van 25/2600 toeren. Wat normaal zou moeten zijn.
hoest
@bmm-w eeeh ik heb nooit een jd gehad maar alle trekkers waar ik op gereden heb reden hun Max snelheid bij een 2200 a 2300 toeren. die jou heeft nogal wat meer en dan gaan ze zuipen hé
bmm-w
@hoest heb het ff opgezocht. 2500 rpm is normaal voor dit soort tractoren. Het kan inderdaad aan de hoge kant zijn maar rij ook maar 25 ermee
walker1
@bmm-w juist omdat je maar max 25 km/h kan, rijd je op de weg bijna altijd volgas, dus met max. toerental. De banden goed hard oppompen kan ook wel iets schelen in het verbruik. Ook de bandenmaat maakt wat uit, hele brede banden staat misschien mooi, maar op de weg kan je beter smalle banden hebben. Hoe is het verbruik eigenlijk met een aanhanger er achter, of met machine op aftakas?
hoest
@bmm-w als de max 25 is de dan red je die 180 km lang niet in 8 uren dus dan ga je ruim onder de 10 lt per uur
bas101
Verbruik van 1 op 2 of 13 ltr per uur is wel erg hoog , is 4x4 wel uitgeschakeld , lopen remmen niet aan ? Kan ook zijn dat 1 cilinder niet meedoet dan krijg je ook vaak zo'n hoog verbruik , in case of 4 cilinder moeten de overige 3 cilinders de kracht van die ene cilinder overnemen gevolg 50% hoger verbruik , in ge val van 6 cilinder moeten de overige 5 cilinders r week overnemen gevolg 33% hoger verbruik
bmm-w
@bas101 Ik ga hier eens naar kijken dankjewel!
stephan-inter
@bas101 dat merk je wel aan het lopen lijkt me
bas101
@stephan-inter ja diegene met t technische oor mss wel maar dat heeft niet iedereen , bovendien schrijft hij dat hij m past gekocht heeft dus hoe hij gelopen heeft toen ie goed was weet hij niet
stephan-inter
@bas101 ook niet technische. Je merkt het aan alles. Slechter op toeren komen. Raar geluid. Vibraties enz enz
+1
bas101
@stephan-inter ik wacht t antwoort van wat de oorzaak was van bmm w rustig af
+2
bmm-w
@bas101 heb inderdaad eens naar de 4x4 gekeken die blijkt inderdaad altijd aan te staan doordat een kabel afgebroken was. Dit zou inderdaad de reden kunnen zijn.
+1
MaxxuM4ever
@bmm-w dat vreet dan ook banden als je veel op straat rijdt en enige voorloop hebt.
bas101
@bmm-w en dat was de werkelijke reden ? Nadien niets meer gehoord of t verbruik minder is geworden
+1
brauheist
13 liter is wel veel voor zo tractor
Klein Rot
@brauheist
Dat hoge toerental is de enige oorzaak.
@Klein Rot toerental bepaald niet perse het brandstofverbruik, maar heeft wel invloed. De grootste factor wat brandstof verbruik bepaalt is motorbelasting bij vollast is altijd het grootste verbruik. Vollast betekent dat je het volle motor vermogen vraagt bijvoorbeeld tijdens ploegen. Alleen dan zijn dit soort hoge verbruiken normaal. Bij deellast gebruik je vaak maar een fractie vam je vermogen en dus ook veel minder brandstofverbruik 😉
Klein Rot
@kevin-van-eckendonk
Nou ik denk het wel 0 toerental is geen brandstof verbruik. Haha
@Klein Rot dat klopt zeker😂😂😂 maar dat is bijvoorbeeld bij jouw auto ook zo als jouw auto rondrijdt met een caravan er achter zal deze ook veel meer gebruiken als normaal omdat deze veel meer gewicht moet voortstuwen en dat geld voor ieder type brandstofmotor. 13 liter/uur is eerder meer een vollast verbruik dus er zal ergens bij zijn trekker iets flink vermogen vragen waardoor dit komt. Een 2030 verbruikt 15 liter/uur ondervollast 2140 zal daar wel ergens bij in de buurt zitten gok ik.
+6
Bert353
Is het niet zo dat Deeres daar bekend om staan?
Kidd
@Bert353 Eindelijk iemand die het snapt, deere zuipt de oren van je kop.
rommert14
@Kidd ik denk dat ik niet boven de 20 liter per uur kom met 200 pk
+1
hoest
@rommert14 dan wordt het tijd dat je die trekker aan het werk zet IPV showrijden🤪
+1
PieterA
@rommert14 5 pk per liter is de vuistregel. Dan gebruik je met 20 liter ongeveer 100 pk
+2
Kidd
@rommert14 De 'constant vermogen' motoren die John Deere tussen 68 en 92 heeft gebruikt in de middenklassers, zijn altijd zuiperts geweest. Mede doordat ze volgas zowat 2700 toeren liepen, maar echt vermogen komt er ook niet uit.
Die 200pk van jou is weer een heel ander soort moter.
+1
case 745 xl
@Kidd durf met mijn 1640 de competitie met menig fendt 305 of inter 745 bv wel aan.
+1
mf 6150
@case 745 xl
Kom maar
aertspa
@Bert353 john deere en fiat zijn bekend als de grootste zuipers
Kidd
@aertspa Vergeet Ford niet😜
+2
case 745 xl
Ik heb een 1640 en dat is juist een enorm zuinige trekker. En die draait op de weg maximaal 2750 toeren. Dat heeft die altijd al gedaan.
@case 745 xl idd deze draaien 2700 toeren op de weg vol gas en zijn best behoorlijk zuinig. ik heb zelf een 2030 nu en deze draait vol gas op de weg ook 2700 toeren en dan zo'n 32Km/h met een verrassend laag verbruik had hem laatst getankt (gewoon vol = vol) en toch dik 50 Km mee gereden en aan de tank meter stand was nog niks te zien. was dus positief verrast. dus hij heeft minimaal brandstof geslurpt op die kilometers. die van mij zou onder vollast 15 liter per uur verbruiken (dan zijn alle 68pk's flink aan het werk).
walker1
@bmm-w Maar wat doe je dan de hele dag? Beetje rond rijden met dat ding omdat je klaagt over het verbruik en dat je er ook nog bij verteld dat het is als er niks achter hangt? Wat is het verbruik dan wel niet als er iets achter hangt, of bij zwaar aftakaswerk?
Mdbm
@walker1 Ik vind het ook maar een rare omschrijving. Wie telt er nu met verbruik per kilometer?
walker1
@Mdbm Een trekker is een machine en dan kijk je naar het verbruik per uur. In feite is een trekker ook niet bedoeld voor wegvervoer. Dus verwacht dan ook geen zuinig gebruik.
+4
Kees2030
@walker1

Een 16 jarige die heel de tijd rond rijd met een trekker. De meeste 16 jarige doen dat met een brommer. Die gebruikt heel wat minder brandstof.
En tja, die John Deere's zijn nou niet de zuinigste.

Ruil hem in voor een drie cilinder. Je hebt zoveel pk's niet nodig om rondjes te rijden.
Of koop een brommer.
walker1
@Kees2030 Idd lichtere trekker en dan ook een 2wd ipv 4wd zal ook het nodige schelen.
MaxxuM4ever
De trekker heeft al veel ervaring als hij uit 1984 komt. Alles goed schoonmaken van inlaat kanaal en luchtfilters. Kijken of alle verstuivers goed zijn zoals hierboven al genoemd. Als je er alleen veel mee over de weg mee rijdt zou je er andere tandwielen in kunnen steken als die er zijn zodat hij bij een lager toerental al 30 km/u haalt. Ik dacht dat er 2850’s of 3650’s zijn die wel 40 of 50 kunnen halen met standaard tandwielen.
Als je trekker Max. 25 rijdt heb je waarschijnlijk de langzaamst gegierde bak. Dan liggen je versnellingen dichter bij elkaar, dat is prettiger met landwerk maar daardoor ligt je topsnelheid lager.
Bij de Amerikaanse John deere’s kon je vroeger met andere trompetten de snelheid flink verhogen toch @mdoornekamp ? Maar zo’n Amerikaan is ook aardig dorstig volgens mij ten opzichte van een Duitser.
rommert14
Dat is toch zo'n gek verbruik niet? Wij hebben 4 cilinders die meer zuipen, en 80 liter is ook zo'n grote inhoud nog niet.
+2
robbin lamers
Ik vind het verbruik nog niet heel schokkend. Als je 25km/h rijd met 2650 motortoeren zit er plat gezegd gewoon geen gang in, en ja, dan komen op elke kilometer je kostgangers (zuigers) wel heel vaak langs voor een sapje. afhankelijk van hoeveel je rijd zou ik er niet te veel aan doen. Het zou wel kunnen dat zoals bovengenoemd er iets in de machine vermogen vraagt. weet je zeker dat er ook geen hydrauliek handel blijft hangen ofzo en dat die daar vermogen blijft vragen?
rommert14
@robbin lamers 25km per uur is wel donders langzaam haha, ik vind 40 al niks aan
Aris v Deelen
T
Kidd
Als je een zuinige trekker wil moet je geen John Deere hebben 🤷‍♂️
+1
Bert353
@Kidd Of toch een Deere, maar ernaast gaan lopen 😄
Kidd
@Bert353 Ik heb er een, dat is echt meer dan genoeg
+1
sjuu
Gewoon en JD 10 serie kopen, die zijn zuinig.
Husqvarna
@sjuu
Wij hebben ook wel een 2140 gehad met turbo, ik had ook wel het idee dat het aardig wat zoop, deze was dan wel opgedraaid maar we hadden toen ook nog rooie diesel van 70 cent ofzo..
MaxxuM4ever
@Husqvarna die turbo was er ook zelf opgezet dan zeker?
+2
Kees2030
@MaxxuM4ever
Een 2140 heeft standaard een turbo.
Een 2040 en 2040S niet.
JD3010
Quote Reactie van @Husqvarna:
Wij hebben ook wel een 2140 gehad met turbo,

Dan was dat ook een oud ding, wat je nog herinneren kan
+4
deeremeneer
Waarom rijdt je 180km met een trekker zonder er iets eraan? De 2140 was zeker wel een trekker die nogal wat diesel consumeerde. Dat deed de hele 40 serie wel maar bedenk je wel dat die uit een tijd stammen dat brandstofkosten niet zo belangrijk waren. Ze hebben Amerikaanse roots en daar kostte diesel helemaal geen drol. Het vermogen van deze trekkers was vaak eindeloos en het verbruik ging daar in mee. Vanaf de 50 serie zijn ze steeds zuiniger geworden. Maar als je zo'n trekker als auto gaat gebruiken dan moet je niet zeuren over verbruik.
+2
blauwe tractor
@deeremeneer
Deze meneer heeft zich ook een beetje, n beetje maar verrekend: Quote
De tractor rijd ongeveer 180km op een tank van 80 liter.
Het kan inderdaad aan de hoge kant zijn maar rij ook maar 25 ermee
Bij een topsnelheid van 25 kmh is het gemiddelde krap 20 kmh
180 km : 20 kmh is dan 9 uur 80 ltr : 9 uur is dan krap 9 ltr per uur.
Zo maar een bedenksel van mij.
deeremeneer
@blauwe tractor De berekening is inderdaad wat kort door de bocht. Ik vraag me ook af hoe precies de kilometers en de liters zijn. De tank van een 2140 is meen ik 84 liter dan rijdt je hem al erg ver leeg vind ik. Gaat de topicstarter uit van de tank inhoud of wat er aan de pomp daadwerkelijk getankt wordt. Ook ben ik nu wel nieuwsgierig naar hoe de kilometers zijn gemeten. Op standaard banden loopt de 2140 +- 30km/h dus ik vraag me nu ook af wat er voor banden onder liggen als hij maar max 25km/h gaat.
JD3010
@deeremeneer De 2140 heeft een tank van ruim 100lt, de 50-seire heeft maar ruim 80. Vd 2140 waren ook nog 25km versies, m'n buurman heeft er ook nog 1.
deeremeneer
@JD3010 100 liter ja? meen de 6 cilinder 100 of 120 liter waren. Dat de 2140 er ook met 25km was wist ik niet. Dan klopt de berekening van @blauwe tractor redelijk goed denk ik.
MaxxuM4ever
@deeremeneer een vriend hier in de buurt heeft er ook eentje met een 25 bak, vandaar dat ik het wist. Wellicht de standaard bak voor Frankrijk?
@MaxxuM4ever geen idee waarom er voor de 40 serie nog een 25Km/h bak was.... maar het zou idd kunnen dat dit zo is om aan de maximum snelheid landbouwvoertuigen in bepaalde landen te voldoen
bas101
@deeremeneer mss onderweg naar Den Haag

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2140 en hebben de trefwoorden john deere en tractor geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
69
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN