Illustratie van:

Deutz D6806 - Lift gaat schokkend en langzaam omhoog

Hallo allemaal, het is mijn eerste topic hier dus als ik het fout formuleer of niet de juiste terminologie ken bij voorbaat mijn excuses.
Ik heb een Deutz D6806 van 1974. Ik gebruik deze met een kiepwagen. Onlangs is er op de kiepwagen een hydraulische leiding gesprongen toen ik begon te heffen met als gevolg dat bijna alle olie uit de tractor is weggespoten in de opvangbak onder de wagen.
Nadien heb ik de hydraulische olie achter de zetel terug op peil gebracht. Maar nu gaat de lift zeer langzaam en in schokjes omhoog. Als ik de hydraulische leiding naar de kiepwagen losmaakt dan stroomt daar veel te weinig olie uit en eveneens in gulpjes.
Er komt ook te weinig druk om de wagen op te heffen. Er staat op de rechterkant voor de liftbediening een hendel om te kiezen of de hydraulische druk naar de lift gaat of naar het bijgeplaatste verdeelblok voor de kiepwagen of hydraulische 3de punt.
Bij draaiende motor hoor ik dat de hydraulische olie een fluitend geluid maakt onder de zetel en in de drukleiding die van de pomp komt. Dit op het ritme dat de lift schokt bij het omhooggaan. Maar het geluid blijft ook aanwezig als er geen oliedruk gevraagd wordt. Lift in laagste stand.
Wat ik al gedaan heb is:
Hydraulische atf olie op peil gebracht.
Het sterk vervulde filterpatroon vervangen door een nieuwe.
Rechts naast het filter zit onder een dop en veer een naaldklep. Deze gedemonteerd en terug geplaatst er zat geen vuil in.
Heeft iemand hier een suggestie wat de oorzaak kan zijn?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Er gaat ongeveer 14 liter olie in het reservoir onder de stoel.
Hoeveel heeft jou kipper nodig?
Had je de kipper eerder al wel helemaal kunnen kippen?
Dannyvd
@Fendt926Driver bedankt voor de reactie. In het verleden heeft alles perfect gewerkt steeds met atf olie. Ik heb de olie bijgevuld tot aan de max markering en meerdere malen gecontroleerd. Als er ergens lucht in het systeem zit dan vermoed ik dat dit toch wel zelfontluchtend zal werken tijdens het draaien van de pomp.
nhfendt fan
Misschien toch ergens lucht in het systeem
Herbert
Het fluitende geluid herken ik als overdruk. Het nieuwe filter blijft schoon?
Dannyvd
@Herbert dat is ook mijn vermoeden. Maar ik weet niet waar er een opstructie is.
Dannyvd
@Dannyvd en ja het filter is en blijft helemaal schoon.
Fritske1978
Fluitend/jankend geluid kan ook komen bij te laag oliepeil, omdat ie dan lucht/olie/schuim gaat rondpompen.
heb je de juiste olie gebruikt, volgens mij geeft deutz op dat je SAE20 olie moet gebruiken (dus geen ATF olie zoals je schrijft)
Heb je het oliepeil nog gecontroleerd, als ie droog heeft gestaan, en je hebt gevuld, dan is er nu misschien wat lucht uit de leidingen ontsnapt, en is het peil daardoor gezakt.
ik ken de dop met veer en naaldklep niet, maar klinkt als een overdruk ventiel, heb je hier niet per ongeluk een te lage druk mee ingesteld?
Dannyvd
@Fritske1978 ik heb de veer op het ventiel maximaal aangedraaid. Dat is ook nodig om dat de dop dan ook de O-Ring aandrukt die voor de afdichting zorgt.
Fendt926Driver
Als de trekker loopt en je kijkt door de vuldop zit er dan schuim op de olie??
Dannyvd
@Fendt926Driver zal ik straks even nakijken.
Fendt926Driver
@Dannyvd links naast de stoel bij de aftakas voorkeuze hendel zit nog een dikke stalen leiding waar een dun zeefje voor zit.
Had je daar ook al ingekeken?
Dannyvd
@Fendt926Driver waar precies zou die zeef moeten zitten?
goeiedag eem
@Dannyvd ik heb heb een 6006 (voorloper van de 6806) en heb daar ook gewoon al jaren de universele achterbrug olie in en sindsdien alles probleem loos werkt. Mocht er lucht in het systeem zitten wat mij zou verbazen omdat hij zelf aan zuigend is, is daat een simpel truckje voor. Ik zet dan de trekker uit en zet de compressor op de vul opening met wat doeken ertussen en zet zo wat druk op het systeem, dan start een andere de trekker en dan pers je als het ware de olie door de leiding naar de pomp, dit kan net even het kleine beetje helpen. ik heb het zo wel bij mijn 10006 gedaan omdat die van onderuit aan zuigen moet maar heb bij de 6006 daar nooit problemen mee gehad maar dit kun je proberen. Toen je slang knapte heb je toen lang met een leeg olie reservoir .gereden zodat je pomp droog/stuk gelopen kan zijn? of was hij niet helemaal leeg?
Dannyvd
@goeiedag eem de pomp heeft nooit droog gedraaid. Ik heb er een 8 liter moeten bijvullen tot het maximum.
spotmelker
@Dannyvd je hebt het over een keuzehendel waarmee je de hef (lift) of het ventielenblok voor de kiepwagen of 3e ventiel bedient. Is dit er later op/tussengezet? Mijn 6006 heeft dit niet maar begint bij oliegebrek ook te schokken maar niet te suizen. Daarom denk ik dat het probleem bij die keuzehendel zit. Kan daar door het grote olieverlies vervuiling ( wat niet goed afsluiten/openen van oliepoort = suizen veroorzaakt) in gekomen zijn?
Dannyvd
@Fendt926Driver nee hier is geen schuimvorming. Er is een continu stroom van olie te zien aan de oppervlakte.
Janfendt1958
Je schrijft over een keuze hendel voor verdeelblok / hef. Ik vermoed dat deze niet goed in zijn stand staat, half er in.
Daardoor stroomt er te weinig olie en gaat deze schokken. Misschien kun je ook horen dat er een deel van de olie door het overdruk ventiel gepompt wordt omdat die anders nergens heen kan. Dit is niet ongevaarlijk ivm temp.
+1
Dannyvd
Ik heb een bijkomende vaststelling gedaan.
Ik heb het nieuwe filterelement terug gedemonteerd en er zaten stukjes plastiek in. Kleine stokjes van enkele mm groot. Zoals je kan zien op de foto genomen op 5mm ruitjes.
Ik vermoed dat ook enkele van die rode stukjes kunstof via het filter bypass ergens in een klep zitten en de ellende veroorzaken. De vraag is nu natuurlijk van waar die stukjes komen in het systeem. Er zullen niet veel onderdelen inzitten die van kunststof zijn vermoed ik.

(klik om te vergroten)

goeiedag eem
@Dannyvd als dit in je filter zit check je machet op de hefzuiger maar eens, daar kan dit wel eens weg komen, maar ik heb ook wel eens een liter of 8 bij moeten vullen en geen enkel probleem gehad met het oppakken van de olie, en lucht in de leiding bij de 6006

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6806 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN