In grote brokken witte steen heeft Portugal het 'witte goud' ontdekt

Quote:
Het metaal is nodig voor de accu's van elektrische auto's. De Portugese overheid rekent zich al rijk, maar boeren houden hun hart vast.

Deel dit topic

Reacties

+4
weurding
Zal de natuur weer op de kop zetten
+19
T60401
@weurding Jaja allemaal voor de elektrische milieu vriendelijke auto. De brokken met steen worden op drie tot vierhonderd meter diepte gewonnen. Doen ze zeker effe met het schepje. 😂 Stooken al meer diesel op met de graafmachines dan accu in heel zijn leven aan energie op kan slaan.
+12
weurding
@T60401 de wereld is ziek
+6
Nevergiveup
@weurding De wereld is totáal vd kop af
walker1
@T60401 Daar hebben ze heus wel aan gerekend en het zal wel uitkunnen. Is hetzelfde als met die goudzoekers op Discovery, daar verbaas ik mij ook wel eens over, buldozers, dumpers, kranen, zeef installaties en na een week lang ploeteren en diesel verstoken hebben ze een jampotje vol met goud.
+9
ted9
@walker1 Lijkt wel op melken
weurding
@walker1 alles op zijn kop gezet voor iets wat men niet eten kan of voor iedereen noodzakelijk is.... gold
+4
langeslagdiesel
@weurding goud is de ruggengraat van ons geld. Dat word nogal eens vergeten de laatste jaren. Zeker met die gebakken lucht munten.
+3
T60401
Quote Reactie van @walker1:
Daar hebben ze heus wel aan gerekend en het zal wel uitkunnen.

Tuurlijk hebben ze daar aan gerekend. Op basis van 💶 💶 💰 . Of het dan uiteindelijk minder belastend is voor deze aardbol interesseert ze geen moer
+1
langeslagdiesel
@T60401 zo gek diep hoeven ze niet. Denk dat het een beetje op de zelfde manier gaat / kan als de bruinkool afgravingen in Duitsland. Wat wij Nederlanders zien als groene stroom en het ook als dusdanig aan mensen verkopen! En er zijn ook nog mensen die het kopen! Het begint hier al meer op Amerika te lijken : verboden na te denken. Dat woord voor u gedaan.
T60401
@langeslagdiesel Artikel gelezen? 300 tot 400 meter
langeslagdiesel
@T60401 dat valt op zich toch nog mee. En dat zijn de diepste Putten. Er woord niet bij verteld wat de nullijn is waaruit gemeten woord. Ook verteld het verhaal niet hoe hoog het huidige maaiveld ( zover je daar over kan spreken ) ligt. Het gaat er om hoe je het als uitbater wint en uiteindelijk weer oplevert na de winning. Slechte voorbeelden zijn er genoeg wereldwijd. Dat daarover duidelijke afspraken zijn en deze ook nageleefd woorden is een noodzaak.
Jotke
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Denk dat het een beetje op de zelfde manier gaat / kan als de bruinkool afgravingen in Duitsland.

Dan ben je er als boer/bewoner van zo'n gebied mooi aan!

In Duitsland zijn complete dorpen verplaatst om plaats te maken voor zo'n groeve. Dat zijn gaten, daar wordt je bang van. Als ze daar klaar zijn worden dat meren. Duurt alleen wel paar honderd jaar voor ze vol zitten met water...
+1
weurding
@Jotke ook voor aanleg stuwmeren, neem b.v. edersee
+2
Grasbaal
Ook diesel komt niet gratis uit de grond...., hoe je het went of keert er zullen al meer elektrische mogelijkheden komen om mee te werken, reizen of je huis warm te houden. Vanavond een presentatie meegemaakt hoe dat straks mogelijk wordt.

(klik om te vergroten)

1

(klik om te vergroten)

2

(klik om te vergroten)

3
marcsterreborn
@Grasbaal interessante materie. Er gaat nog veel veranderen de komende jaren
BuvaM
@Grasbaal Tijdsplan ontbreekt. Vooral beschikbaarheid van middelen tov de wens/vraag
Grasbaal
@BuvaM Op deze kaart de gebieden in het rood hebben nu problemen met de stroomlevering, gaat vaak om piekgebruik:


Veel grote bedrijven investeren nu al in grote batterijen om die pieken op te vangen:


Ook aggregaat verhuurbedrijven investeren daarin nu ipv grote dieselaggregaten.
BuvaM
@Grasbaal Ja, batterijen worden mondjesmaat ingezet, de kosten weerhouden grootschalige inzet. En die kosten houden uiteraard verband met de beschikbaarheid. Dat zal de komende jaren niet veranderen.
Corne S
@Grasbaal

Is de presentatie ook ergens te vinden? Lijkt me als elektroman wel interessant.
Grasbaal
@Corne S het was zeer interresant, de presentatie staat niet online. Als je meer wilt weten neem dan contact op met Rens:

Onderwerp presentatie:

De energietransitie gaat ook gepaard met uitdagingen zo is het huidige elektriciteitsnet niet berekend op zijn nieuwe functie. Rens Smal van Enerzien.nu/ legt uit wat de effecten zijn op het elektriciteitsnet en hoe batterijen en flexibel vermogen hier een oplossing voor kunnen bieden. Het zal niet alleen over techniek gaan maar vooral ook over de nieuwe verdienmodellen. Wat is de businesscase voor batterijen en flexibel vermogen en waar liggen de kansen.

Mocht een van de ondernemers op dit moment al tegen netcongestie problemen aanlopen (een vol elektriciteitsnet, het niet meer kunnen verkrijgen van een grotere elektriciteitsaansluiting) (zie: capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/ )
George
We gaan met zijn allen in ieder geval elektrisch rijden en aan de warmtepompen de komende 15 jaar. Er komen de laatste tijd ook veel nette elektrische auto's op de markt . Eerst zat je vast aan die vreselijk lelijke auto's van Elon Musk. Maar nu zijn er voortaan fraaie modellen van Zuid Duitse makelij.
Nevergiveup
@George waarom gewoon niet warmte / ir panelen tegen / in de wand ? , dat warmtepomp gedoe in de grond is nieuwe mileu gate.
BuvaM
@Nevergiveup omdat 1.000kuub gas ruim 9.000Kwh elektriciteit is. De infrastructuur voor elektriciteit is nog niet voldoende.
Nevergiveup
@BuvaM Zeker , laat ze daar dan zo snel mogelijk mee beginnen in de geldsmijterij in den Haag , want dit hoor ik al zeker meer als 5 jaar ....
George
@Nevergiveup warmtepomp op lucht. Niet met grondwater.
Nevergiveup
@George ohja , maar geloof dat het masr amper gast bij -5 of meer , en bij jou en mij heeft niemand last van dat ding , maar 10 op een rij- rijtjeshuis .....
George
@Nevergiveup
Dat wordt natuurlijk ook steeds verder ontwikkeld. Ze willen van de fossiele brandstoffen af en dat gaat gewoon gebeuren
+1
langeslagdiesel
@George als jullie nou met z’n allen in een rijdende varta gaan rijden, dan doe ik het niet. Dat is het zelfde met het gas in huis. Me verbruik ben ik aan het verminderen met diverse maatregelen. Maar afsluiten, geen haar op mijn hoofd. De ervaring leert dat de soep nooit zo heet word gedronken als deze is opgediend.
+2
George
@langeslagdiesel
Kijk naar Noorwegen , 75% van de verkochte auto's is daar al elektrisch. Je ontkomt er op den duur niet aan.
+3
aldert
@George In Nederland is elektrisch rijden gewoon voor een deel kolen stoken hoor.
+1
Nevergiveup
@aldert nu zeker voor een heel groot deel !
+1
langeslagdiesel
@George uitzonderingen op de regel zijn net zo oud als de regels zelf. En met een hype meelopen is weer een gedrag van niet nadenken. Het zal wel goed zijn. Daar pas ik voor.
+2
Koeien boertje
@George een Duitser of Amerikaan.
Als ik de auto vol gooi in één minuut kan ik onder in Duitsland komen.
Zolang dat met elektrische auto's nog niet is hoef ik em niet.

We slaan die elektrische wel over en gaan verder op waterstof, dat valt ook gewoon ff snel te tanken
spotmelker
@Koeien boertje als je diesel een beetje lekt dan heb je slechts wat stank. Bij een proef met stadsbussen op waterstof was de horizontale steekvlam slechts 20 meter... er zal op veiligheid in trillende omgeving nog wat moeten gebeuren.
roscho
Quote Reactie van @spotmelker:
diesel een beetje lekt dan heb je slechts wat stank. Bij een proef met stadsbussen op waterstof was de horizontale steekvlam slechts 20 meter..

Maar als diesel in de grond lekt, heb je jarenlang verpeste grond. Waterstof is lichter dan lucht en vliegt bij lekkage gewoon de lucht in. Pas als er vuur bij komt, gaat het echt "de lucht in". Natuurlijk moet je de opslagtanks wel in orde hebben, maar dat moest bij LPG ook al.
spotmelker
@roscho dan moet dat diesellek wel groot zijn terwijl een kleine waterstof lekkage de zaak inderdaad in de lucht kan laten vliegen.
+1
Stier69
@roscho Opslag LPG is 5 bar,waterstof 700 bar.
roscho
@Stier69 Uiteindelijk heeft iedere brandstof zijn risico's, maar we zullen toch wat moeten. Tenzij we voor lief nemen dat we terug gaan naar de aarde van vóór 1500, toen er alleen wat houtvuren gebruikt werden (en de steden toch al hopeloos verontreinigd waren).
langeslagdiesel
@Koeien boertje snel tanken kan prima met een zoem auto. Moet je alleen wel met wissel accu’s gaan werken in plaats van de huidige snelladers. Maar daar is helemaal niets voor voorbereid. Dus dat is een utopie. Des te sneller je een accu vol blaas des te korter is de levensduur. En dus des te hoger de afschrijving per kilometer. Per saldo ben je dus met zo’n ding lekker aan het achteruit boeren.
Sjon
@langeslagdiesel 99% van de stekker auto’s is lease, de gebruikers maken zich niet druk over de levensduur van de accu.
Bij een openbare laadpaal is snelladen wel veel duurder dan normaal laden.
langeslagdiesel
@Sjon dacht je dat de lease prijs omlaag gaat als die auto’ meer batterijen gaat gebruiken dan berekend op een auto leven? Denk het niet. Dus de eindgebruiker betaald het weer. En zolang je niet in zo’n ding rijd heb je ook die kosten niet. Het is vrij simpel. Voor jou is de goedkoopste auto, de auto die nog bij de dealer staat. Mooi staan laten.
+1
labella
@George elektrisch rijden is een drama, hier rijdt het openbaar vervoer met batterijbussen en ik zie er vaker 1 op sleep langsrijden dan dat ie dat zelfstandig doet.
George
@labella Tja ik heb ook lange tijd getwijfeld of melkrobot ooit zou gaan werken toen de eerste prototypes uit kwamen. Nu is het inmiddels bijna niet meer weg te denken. Zo gaat het met die elektrische wagens ook , die ontwikkelingen gaan momenteel heel snel , BMW heeft ondanks dat ze er vroeg bij waren met een elektrisch model lange tijd heel erg getwijfeld maar is nu ook helemaal om en de inzet in de auto-industrie is nu eenmaal elektrisch. Wat wij ervan vinden doet er nauwelijks nog toe , die kant gaat het gewoon heen , dat zie je gebeuren.
+10
weurding
@George des te meer overgaan op electrisch des te liever, maak ik de laatste diesel wel op🤭😅
George
@weurding De Nederlandse regering kennende maken ze het rijden op fossiele brandstoffen dan steeds onaantrekkelijker door verhoogde wegenbelastingen en dergelijke en afgesloten zones in steden voor auto's op fossiele brandstoffen zodat ook Weurding overstag gaat voor een elektriek modelleke. 😄
weurding
@George tot ver in 2040 gegarandeerd nog fossiele brandstoffen.... zou me minder druk maken over weurding automodelleke als er echt geelectrificeerd moet worden😉
George
@weurding
Ik zeg ook niet dat er geen fossiele brandstoffen meer zijn maar de auto's met verbrandingsmotoren zijn vanaf 2030 in bepaalde landen niet meer te koop en vanaf 2035 helemaal niet meer. En als je dan lang met je ouderwetse verbrandingsmotor wilt door blijven rijden maken ze dat gewoon financieel heel onaantrekkelijk en bouwen ze waarschijnlijk de infrastructuur om te kunnen tanken vlug af en staan daar vooral snelladers.
+3
Nevergiveup
@George Toch zie ik nog geen 350+ pk met 6 schaar op klei , of een hakselaar met 800pk op een wittekat batterij een uur of 14 hakselen.

Daarnaast het vliegen en scheepvaart , de grootste vervuilers gaan gewoon ook door .....
Nevergiveup
@Nevergiveup We gaan het volgende probleem creëren op deze manier in de wereld, of althans in de EU
George
@Nevergiveup
Ja je moet niet doen of ik het bedacht heb maar ik zie wel dat het gaat gebeuren. De autoindustrie heeft eerst flink getwijfeld maar die gaan nu stuk voor stuk om en dat zie ik als een teken dat het daadwerkelijk gaat gebeuren.
Vliegtuigen , trekkers en scheepsvaart gaan dan misschien op waterstof of weet ik wat.
Nevergiveup
@George Het is ookpuur de consumenten markt deel , het internationale transport 🤣🤣🤣 erom.
George
Quote Reactie van @Nevergiveup:
het internationale transport 🤣🤣🤣 erom.

Ik denk t niet , we zullen zien welke ontwikkelingen er nog komen.
+1
Nevergiveup
@George we zullen zien , van geen kerncentrales en geen kolen , zijn we plots volop kolen aan het stoken en koorstachtig aan het zoeken waar nl snel kerncentrales kan bouwen , en de oude langer of helemaal open kan houden.

Den Haag leert nooit oude schoenen te bewaren , het kan verkeren.

Zo zal het met fossiel ook gaan ....
+1
Nevergiveup
@Nevergiveup De natuur kan ook alles electrisch plotsklaps stilleggen ....

google.com/amp/s/…

Dan blijft een oud deutzje het nog gewoon doen als de tank vol zit .....
roscho
Quote Reactie van @Nevergiveup:
Daarnaast het vliegen en scheepvaart , de grootste vervuilers

Probleem is dat vliegtuigen en schepen meestal een erg lange levensduur hebben, soms meer dan 50 jaar. Er worden wel oplossingen bedacht, maar voor die voldoende zijn geïmplementeerd, kan het nog wel 70 tot 80 jaar duren.
Nevergiveup
@roscho enigste zeer hoge energie drager is waterstof , daar gaan ze ook mee de ruimte in. Dus het kan veel sneller denk. Wel gevaarlijke vliegende en varende bommen krijgen we dan ....
langeslagdiesel
@Nevergiveup ik vind dat je wel een paar rake klappen uitdeelt op dit toneel. Een 6 schaar ploeg. Een hakselaar van 800 pk. Vliegen en varen. Dat zijn nog eens echte uitdagende onderwerpen die je noemt. Laat ik een klein tipje van de sluier oplichten. De eerste twee werken met hun enorme wrijving oppervlakten gigantisch veel radioactieve energie op. Dat kan je heel goed gebruiken in een stroom circuitje. Moet nog ff naar gekeken woorden om dat in een goed vat te gieten. ( accu ) de laatste twee functioneren in niemands land. Dus wetteloos. Het schip kan en mag in internationaal water alles stoken waar het mee vooruit komt. Dus een tanker mag gewoon de zuigslang van de brandstofpomp in het ruwe stookolie ruim hangen. Dat maakt niks uit en schaad ook niks of niemand. Een vliegtuig heeft alleen schone petroleum aan boord. Die kan dus niet kiezen. Zelfs al zou men willen. Bij min 50 of lager zijn er flinke beperkingen voor opgeslagen stroom die alleen petroleum niet heeft. Dus met een varta de lucht in gaat prima. Maar het landen gaat nog beter. De plaats waar en wanneer is alleen wat moeilijk te bepalen.
+1
spotmelker
@George je kondigt het faillissement van de Opec-landen aan 😬 , ik zie dat op die termijn echt niet gebeuren.
George
@spotmelker
Kijk naar de autoindustrie en je ziet het gebeuren , de omschakeling naar elektrische voertuigen is volop aan de gang. Ik verzin het niet.
roscho
Quote Reactie van @spotmelker:
faillissement van de Opec-landen aan , ik zie dat op die termijn echt niet gebeuren

Als er voldoende elektrische voertuigen komen, zal er olie-overschot zijn. De prijzen zullen dan dalen. Mogelijk zal dat armere landen ervan weerhouden om oplossingen te bedenken.
Er ligt een mooie taak voor de Opec-landen om te investeren in alternatieve bronnen voor armere landen in plaats van het verrijken van enkele oliesjeiks, die hun geld uitgeven aan pure luxe. In Afrika schijnt de zon volop, dus ruimte voor zonnepanelen (als ze daar tenminste eens ophouden met elkaar naar het leven te staan).
hooidonk
@roscho
Zal dan ook niet de productie afgeschaald worden om de prijs er op te houden?
Grasbaal
@spotmelker en moet alle beschikbare olie perse worden opgestookt als er meer alternatieven op de markt komen?
weurding
@Grasbaal als die alternatieven het gevolg zijn dat kinderen en landen uitgebuit worden?
Grasbaal
@weurding met olie is dat uitgesloten?
+1
weurding
@Grasbaal uitgesloten misschien niet,maar als je die beelden ziet onder welke bizarre omstandigheden kinderen lithium uit de grond halen, dat zie je niet bij de opeclanden
engineersonline.nl/nieuws/…
George
Quote Reactie van @weurding:
uitgesloten misschien niet,maar als je die beelden ziet onder welke bizarre omstandigheden kinderen lithium uit de grond halen, dat zie je niet bij de opec

Dat gebeurd ook met goedkope kleding uit Bangladesh , je mag er van mij van alles bij halen maar dit gaat de overstap van fossiele brandstoffen op elektra niet redden.
+1
weurding
@George geloof niet dat het risico achter een naaimachine er mee te vergelijken is maar we zien wel, loopt niet zo'n vaart, de wereld is zo groot en die paar landen die deels overgaan op electrisch gaan het verschil niet maken, echt niet
George
Quote Reactie van @weurding:
o achter een naaimachine er mee te vergelijken is maar we zien wel, l

Het gaat dan meer om de giftige verven en chemicaliën bij het maken van spijkerbroeken en dergelijke heb ik wel eens gezien.
+2
spotmelker
@Grasbaal dat lukt ons niet, veel olie is (nog) te duur om te winnen. Daarnaast kunnen verbrandingsmotoren nog een stuk zuiniger worden gemaakt. En dan is het de rekensom wie elektrisch of wie elektrisch wil/kan/mag rijden want de accijnzen moeten wel blijven stromen.
Bert353
@spotmelker dat de verbrandingsmotor nog véél zuiniger te maken is zoals jij zegt, geloof ik niet in.
kijk maar eens naar vrachtauto's, een beetje truck doet 1 op3, die die nodig heeft om al dat gewicht te bewegen. voor de transporteurs is de grootste kostenpost de brandstof, daar kunnen ze eenvoudigweg niet meer uithalen, het is een natuurwet die bepaald dat er in één liter diesel zoveel energie inzit, en er zoveel energie nodig is om dat bepaalde gewicht te verplaatsen.
Reken maar met alle financiële druk achter de transporteurs, de vrachtwagenbouwers écht wel geprobeerd hebben het maximale uit een liter diesel te halen.
weurding
@Bert353 50 jaar terug had je een de kever van 800 kilo haalde met 1100 cc met moeite 1 op 10, tegenwoordig heb je auto's van 1400 kg met 1200cc die makkelijk 1 op 15 halen, denk ook dat er nog wel wat mogelijk is
roscho
Quote Reactie van @weurding:
tegenwoordig heb je auto's van 1400 kg met 1200cc die makkelijk 1 op 15 halen

Als de benzine >2 euro kost, wordt je rechtervoet ook wat voorzichtiger. En dat scheelt ook een hoop.
In de landbouw is er misschien wat winst te behalen door bijv. minder diep te ploegen en te cultiveren en door motoren op een zo economisch mogelijk toerental te laten draaien. Maar vaak lukt dat niet omdat machines met een bepaald toerental moeten draaien.
+2
weurding
@roscho vroeger hadden we een Deutz D8006, nooit zuiniger trekker gehad met zijn 80pk 6 cilinder, idd, in landbouw is het anders, maar bij benzine auto's is een toch hele inhaalslag gemaakt
+1
Nevergiveup
@roscho begrijp eigenlijk nog steeds niet dat er geen fabrikanten zijn die een auto maken met een heel klein motertje , laten we zeggen van 25KW welke op zijn beste punt bv . 1500 omw/ min. Een accu probeert vol te houden , en dat de auto verder electrisch rijdt , bij een rustig rijgedrag kan de auto dan ook gewoon blijven rijden , zeg 1000 km met 25 l iter brandstof aan boord. Voor het accelereren heb je dan wel gewoon de electrische power bv. 200 pk.

Zo'n auto gebruikt dan een klein beetje brandstof , en verder electrisch , het is dus een veredelde hybride , de eerste hadden gewoon een grote moter en een beetje electrisch , zoals de outlander die zelfs meer verbruikte dan een niet hybride auto. Maar als je het concept omdraait heb je dus een elektrische auto , die ook veel langere afstanden zonder bijladen of tanken kan blijven rijden , en dan zou je als gebruiker ook bv . Voor dat je begint te rijden een gewenste radius op kunnen geven , ga je alleen boodschappen doen dan hoeft het motortje dus nooit te starten , geef je in dat je een weekend trip maakt van 500 km kan de software het motortje op een gewenst vermogen laten laden , wil je 1500 km rijden dan start het motortje , en loopt de hele tijd op nominaal vermogen , ook al sta je ff stil voor een stoplicht

Dat 100% electrisch is denk ik uiteindelijk net een brug te ver.zoals hier hoven genoemd krijg je als je met een volle accu start (thuis geladen) een auto die met gemak 1:40 haalt voor de langere afstand , en bij de korte afstand (300 km) alleen electrisch gebruikt
roscho
@Nevergiveup Dan zal dat kleine motortje al van tevoren moeten gaan draaien om eerst de accu vol te krijgen.
Uiteindelijk is een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een auto van 1500 kg (zwaar dankzij de accu's) te verplaatsen. Daarvoor is zo'n klein motortje niet genoeg, zeker niet als je af en toe de accu leegzuigt door snel te accelereren.
Bij de omzetting van benzine naar elektriciteit is zelf per saldo meer energie nodig, omdat elke omzetting energieverlies geeft, bijv. in de vorm van warmte.
Nevergiveup
@roscho je begrijpt het niet.

Je neemt een volledige electrisch auto die 300-400 km kan rijden ,daar voeg je een supperzuinig motortje aan toe dat precies op zijn nominale verbruik kan draaien of je nu rijdt of stilstaat . Er van uitgaande dat je thuis gewoon de accu vollaad , kan de auto met die hulp ineens van 409 naar 800 km , en als je behoudend rijdt veel verder want die 25 kw blijf je beschikbaar houden
Nevergiveup
@Nevergiveup trouwens , deze onzin krijg je nu ook , terwijl er steaks ook volle accu's nodig zijn om pieken op te vangen

(klik om te vergroten)

roscho
@Nevergiveup De wet van energie is Input = Output. Helaas gaat er bij elke omzetting energie verloren in de vorm van warmte, dus uiteindelijk geeft de omzetting van brandstof in elektriciteit altijd verlies. En voor het voortbewegen van een auto is altijd een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Die behoefte kun je kleiner maken door een meer economische motor te monteren of bijv. zonne-energie in te voeren, de rolweerstand te verlagen en de auto nooit conventioneel te laten remmen, maar de remenergie terug te winnen door de elektromotoren als dynamo te laten werken, langzamer te rijden, meer te stroomlijnen etc.. Kortom dus door minder energie te verspillen. Maar de hoeveelheid energie die nodig is om een bepaald gewicht te laten rijden zal er altijd moeten zijn, of de aandrijvende motor nou groot of klein is.
Nevergiveup
@roscho s'winters als het koud is werkt het nog mooier dan kan de warmte van het motortje gebruikt worden , en hoeft dat niet uit de accu.

Trouwens de meeste electrische auto's hebben aa 20kw voldoende om 100 km af te leggen , een 25kw diesel motortje is dan ruim voldoende om gewoon te kunnen blijven rijden .
Corne S
@Nevergiveup

Ik was al van plan om een aanhanger met generator achter m'n toekomstige elektrische leaseauto te hangen. Maar je kunt helaas niet laden en rijden tegelijk. Wel een goed idee overigens, maar elektrisch dan brandstof qua hybrid!
roscho
Quote Reactie van @Nevergiveup:
een 25kw diesel motortje is dan ruim voldoende om gewoon te kunnen blijven rijden

Dat motortje moet dan wel de dynamo aandrijven en als de accu bijna leeg is, loopt dat niet vanzelf. In museum Nemo staat een fiets die een autodynamo aandrijft. Daarop kun je gaan zitten, gang maken en dan een autolamp inschakelen. Op dat moment gaat de dynamo zo zwaar draaien dat je graag wilt stoppen met fietsen. De kracht die een mens kan opbrengen is dus onvoldoende om slechts 1 autolamp te laten branden. Dat kleine motortje van jou zal dus heel hard moeten werken om die auto op gang te brengen, of hij zal al van tevoren flink moeten draaien om de accu op te laden.

En trouwens: er zijn vast wel meer mensen die op jouw idee zijn gekomen. Waarom is dat idee dan nog nooit uitgewerkt tot een rijdende auto?
Nevergiveup
@roscho het is niet hip om zon beperkt vermogen te hebben , ze gaan meer voor de 6 cilinders

En eigenlijk begrijp je mijn hele verhaal niet

Het is gewoon een electrische auto , die als het nodig is veel verder kan ( maar dus niet harder dan ca. 100 km uur) met een zeer zeer zuinig verbruik.

De verbruiker zal vooraf de keuze moeten maken ,al dan niet met app of het motortje mee zal moeten helpen voor een grotere actieradius , of juist helemaal niets moet doen en gewoon uit blijft.

Maar de EU heeft zulke ideeën de kop in gedrukt omdat er vanaf 2030 helemaal geen brandstof motertje meer in mag liggen , en daarmee gelijk het compromie om laad pieken te voorkomen afgeschoten met alle gevolgen van dien .... Zoals ook de gevolgen van iemand die onderweg was naar eerste hulp met lege accu , en overig gestrand verkeer. Een 100% electrisch word onbetrouwbaar , zeker in heel slecht winter weer.

Wist je trouwens dat een hele kleine moderne jetfan ( die kan een generator aandrijven met uitgaande as) het hoogste rendement kan halen ,op zijn nominaal vermogen ? Je praat dan over een motertje van ca, 30 kg die 25 kw kan halen en in een appel kistje past.

Wel beetje gek geluid natuurlijk zon stiofzuiger onder de moterkap 🤣🤣
George
@Nevergiveup
Volgens mij bestond dit idee wel en kon je bij de BMW i3 een klein benzine motortje kopen wat ze zogenaamd een Range Extender noemde. Daardoor kon je meer kilometers afleggen.
+2
Nevergiveup
@George ok , dasr bij BMW zijn ze best slim , maar het word door de EU de kop ingedrukt , jammer. Het is de vraag of het allemaal wel goed komt met 100% electrisch.

9 miljoen auto's elke dag met tig kw laden ......

Ze moeten nu ineens weer kerncentrales en kolen stoken , er zijn jammer genoeg te veel domme mensen in onze regering en EU , ze hebben ook nooit geleerd oude schoenen te bewaren.

Die engineers bij BMW zijn niet gek , ze hadden dat range extender idee gewoon verder kunnen ontwikkelen maar dat heeft nu geen zin meer.
+2
George
@Nevergiveup
Ik denk dat zulke fabrikanten ook nauwe contacten onderhouden wat betreft regelgeving en mogelijkheden . Ik denk dat de autoindustrie is opgedragen om in te zetten op elektrificatie van hun gebouwde voertuigen. Ze hebben geen keus meer.
weurding
@George loopt niet zo'n vaart, bedoelde meer aan te geven dat er nog lang geen goed alternatief is voor o.a. de landbouwmachines, en trekker ouder dan 20 jaar komt veel meer voor voor dan auto
+3
aldert
@George George, ik durf om een kratje bier met jou te wedden dat elektrisch rijden uiteindelijk allemaal niet doorgaat.
+1
George
@aldert
Het is er al en het gaat vlug nu. Alle merken zijn om en bieden volop elektrische modellen aan. Ik wed om een fles Drambuie , ik zit niet op een kratje bier te kijken dat vanaf 2030 ook hier in NL minstens 75% van de nieuw verkochte auto's elektrisch is , maar waarschijnlijk wordt mijn genoemde percentage al veel eerder gehaald.

nl.wikipedia.org/wiki/…
rtlnieuws.nl/tech/artikel/…
+3
weurding
@George hoop het niet, ben wel een echte petrolhead, stofzuigers horen in voorhuis😇
George
@weurding
Je kunt zijn wat je wilt maar het gaat gewoon gebeuren.
Gelukkig zitten we allang niet meer aan een Tesla vast , tegenwoordig heb je ook een fraaie Gran Coupé , verkrijgbaar met elektra- benzine en dieselmotor. Allemaal even fraai!
Bert353
@George nou moet je toch ffe ophouden met "het gaat gebeuren", je lijkt wel een slechtweer profeet!
George
@Bert353
Tja ik kan er niks aan doen hé. Maar de auto wordt geheel elektrisch.
+3
weurding
@George heb zo mijn twijfels of dat overal wel zo is, nu zie je oudere auto's nog voor export gaan naar oosten en Afrika, als ze in Europa niet meer gemaakt worden produceren ze vooral diesels wel ergens anders, een elektriciteitsnet zo groot dat zelfs de jihad en die andere agressievelingen electrisch kunnen laden is ver weg en een utopie, veel te kwetsbaar ook, in alberta zegt men nog genoeg gas en olie voor de komende 100jaar te hebben
George
@weurding
Dat er nog voldoende gas en brandstoffen zijn wil niet zeggen dat ze doorgaan met deze te verbranden. En inderdaad geloof ik ook niet dat de verbrandingsmotor in 2035 in heel de wereld verbannen is. Maar hier in de EU kin je daar toch wel vanuit gaan. Er zijn al fabrikanten die hun motoren niet meer verder ontwikkelen en geheel inzetten op stroom.
weurding
@George mazda daarentegen gaat er nog niet aan
George
@weurding
Jawel ook.
weurding
@George las in autoweek dat ze eerst nog even doorgingen met de skyactiv benzine motorenreeks
Tegen de verwachting in gaat alfa romeo wel al per direct ook over op electrisch
George
@weurding
Ze hebben bij Mazda nu al een elektrisch model. En ook Mazda gaat de elektrische kant op met zijn auto's.
weurding
@George zullen niet 8erblijven, maar nog niks op de markt nu behalve mx 30, andere merken zijn verder, actieradius dik 200km 😅
+1
George
@weurding
Maar ze doen ook mee in de trend en hebben dus ook al een 100% elektrisch model.
Jotke
Quote Reactie van @George:
@weurdingMaar ze doen ook mee in de trend en hebben dus ook al een 100% elektrisch model.

FrieslandCampina heeft ook een vega merk, doen ook mee met de hype. Wil niet zeggen dat ze volledig over gaan op vega(n). ( Al zou me dat met de huidige directeur niet verbazen)
George
Quote Reactie van @Jotke:
FrieslandCampina heeft ook een vega merk, doen ook mee met de hype. Wil niet zeggen dat ze volledig

Het is gewoon helemaal geen hype . Vanaf 2035 mogen er in de EU gewoon geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren meer verkocht worden. Dat is gewoon algemeen bekend , alleen hier op het prikbord schijnbaar niet. Je ziet het al op straat , steeds meer elektrische auto's op weg. VW ID3 en ID 4 , Audi E trons , BMW 's , Mercedessen , Tesla's . Je komt ze steeds meer tegen.
+3
Albert Altena
@George Ik vindt het wel een soort hype.
Want qua vervuiling schiet je er niets mee op zolang we geen 100 groene stroom hebben.
George
Quote Reactie van @Albert Altena:
Ik vindt het wel een soort hype.

Dat is het niet . Vanaf 2035 is het gedaan met de verbrandingsmotor in nieuwe auto's. Ik heb t niet verzonnen maar het is nu eenmaal zo.
+3
Bert353
@George Tja, als al die mensen denken als jij... maar voorlopig zie ik dat hier nog echt niet gebeuren, zijn de afstanden te groot voor, en met een reservekannetje electriciteit zie je hier ook niemand lopen!
George
Quote Reactie van @Bert353:
Tja, als al die mensen denken als jij...

Ik denk helemaal niks en jullie doen net of ik het verzonnen heb . Ik heb het niet bedacht , maar kijk eens naar de verkoopcijfers. Steeds meer elektrische auto's worden er verkocht.
Albert Altena
@George Het is wel een hype waarbij ieder automerk denkt de boot te missen.
George
Quote Reactie van @Albert Altena:
Het is wel een hype waarbij ieder automerk denkt de boot te missen.

Tja van mij mag je dat denken.
Fabrikanten moeten wel!

nl.wikipedia.org/wiki/…
+1
Bert353
@George maar zijn voornamelijk stadsmensen die zo'n barrel rijden, lekker kindjes ophalen, broodje halen en zo, kun je beter op de fiets doen, maar ja...
George
Quote Reactie van @Bert353:
maar zijn voornamelijk stadsmensen die zo'n barrel rijden,

Die stadsmensen zijn in de meerderheid en om het een barrel te noemen is nogal minderwaardig voor deze veelal nieuwste auto's.
weurding
@George je noemt ook wat op💸💸💸
Op platteland is loopt nog niet zo'n vaart, een enkele Renault Zoë, verwacht straks nog wel wat Dacia springs te zien, maar voor de gemiddelde burger zijn ze te duur en gebruikt te weinig voor handen tegen betaalbaar geld
Bert353
@weurding buur hier had ook zo'n renault, om te beginnen leek het net iedere keer of er een UFO voorbij kwam, en dan werd die nog geen 6 maanden later weer verkocht, konden niet komen waar ze moesten zijn, véél te duur met laden, onderhoud, én ze moesten de batterij ook nog eens speciaal huren!
sorry hoor, maar wat een FARCE.
George
@Bert353
Tja een Renault is sowiezo altijd een farce.
Daar hoeft ie niet eens elektrisch voor te zijn. 😂
George
Quote Reactie van @weurding:
gemiddelde burger zijn ze te duur en gebruikt te weinig voor handen tegen betaalbaar geld

Gebruikt zijn er inderdaad nog weinig . De nieuwe komen nu volop op de markt en over enkele jaren zijn er ook voortaan betaalbare gebruikten op de markt. Eigenlijk wel logisch verklaarbaar hé.
Nevergiveup
@weurding De actieradius verbeteren door een nog zwaardere accu kan eigenlijk niet. zolang de accus niet 400% beter worden tov. Het gewicht is het eigenlijk niks, en rijden we met van die loodzware tanks zonder loop rond .....
+1
Grasbaal
Quote Reactie van @George:
Er zijn al fabrikanten die hun motoren niet meer verder ontwikkelen en geheel inzetten op stroom.

Ook Honda kiest hiervoor:

Honda steekt de komende 10 jaar omgerekend maar liefst €36,74 miljard in elektrificatie. Die investering moet het mogelijk maken om een ambitieuze doelstelling te halen. Honda mikt er namelijk op om vanaf 2030 jaarlijks 2 miljoen elektrische auto's te bouwen: evfan.nl/topic/283576/
+1
aldert
@George Ok,dan doen we een fles Drambuie,ik ken dat spul verder niet maar weet zeker dat er met jou smaak niks mis is.
Jotke
Quote Reactie van @George:
BMW heeft ondanks dat ze er vroeg bij waren met een elektrisch model

BMW... tegenwoordig bouwen ze ook hybrids van de gewone modellen maar wat zijn die volledig elektrische dingen, weet het type zo niet( in Johnny English strikes again is er ook een te zien) spuuglelijke gedrochten zeg! Daar wil je nog niet dood in gevonden worden.
George
@Jotke
Prachtige modellen vind ik.

postimg.cc/gallery/yDZL4NY/





Deze vind je waarschijnlijk lelijk , maar in het echt valt ie toch heel erg mee!
+1
labella
@George die voorkant is vreselijk!
George
@labella
Je moet ze in het echt zien , ik vind ze helemaal geweldig. De niertjes zijn nieren geworden. 😄
Bij de iX3 valt het trouwens nog mee toch?
+1
bio boer
@George heb nu x1 die x3 is prima auto op het oog voor mij nog even onbetaalbaar 😅
+3
weurding
@George als BMW vastgehouden had aan de brandstofmotor was je vast een heel andere mening toegedaan😁
+1
T60401
@weurding Ze moeten ze wel heel lelijk en duur maken wil sjors een ander merk kopen. 😂
George
Quote Reactie van @T60401:
Ze moeten ze wel heel lelijk en duur maken wil sjors een ander merk kopen.

Het is gewoon een geweldig merk wat fantastische degelijke en sportief rijdende auto's produceert. Ik ben er absoluut een fan van ja.
Achso
@George wij ook ..
George
@weurding BMW ontwikkeld als een van de weinige merken de verbrandingsmotoren en zelfs de diesels nog verder! Omdat ze niet vertrouwen dat heel de wereld klaar is in 2035 voor alleen elektrische auto's. Neemt niet weg dat ik er wel vanuit ga dat het in ons omringende landen en NL in 2035 gedaan is met de verbrandingsmotoren.
weurding
@George we wachten dan eerst 2035 maar eens af, lijkt ver maar is maar 13 jaar
+1
George
@weurding
Ja gaat sneller dan je denkt. Dat jaar ga ik waarschijnlijk als alles goed gaat mijn AOW beuren. 😀
+1
labella
@George Ik vind de i8 wel mooi maar die zit ook 2e hands nog iets boven mijn budget.
bio boer
@George hij bedoeld de eerste kleine modellen van bmw
George
@bio boer
Die i3 vond ik ook niet mooi. Maar die worden sinds kort niet meer geproduceerd. De nieuwe i3 is op basis van de 3 serie. Die is wel weer mooi. Maar is nog niet te koop. Er zijn nu 3 volledig elektrische modellen , iX3 , iX en de i4.
Jotke
@George

Die kunnen nog iets maar inderdaad. De grill is echt spuuglelijk! Op die op 1 laatste na dan.

Maar nee, die bedoelde ik niet. Er is nog zo'n stofzuiger van BMW. Niet heel groot. Weet zo het type niet. Zie er wel eens 1 int buurdorp. Wat een spuuglelijke gedrochten zijn dat maar dat zijn vrijwel alle als elektrische auto's ontworpen auto's.
+1
matt
@Jotke i3 bedoel je

(klik om te vergroten)

George
@matt Ja maar die worden inmiddels niet meer geproduceerd.
De volledig elektrische modellen zijn momenteel iX3 , iX en de i4 , maar er komt nog veel meer aan.
+1
matt
@George Ja de xm die zal hier op Het forum ook wel lelijk bevonden worden 🙂)

Ik vind die euh 🤔 gewaagd 👊
weurding
@matt er was en is maar 1 mooie XM, die van Citroën 😇
George
@weurding
tja......
+1
Jotke
Quote Reactie van @matt:
@George Ja de xm die zal hier op Het forum ook wel lelijk bevonden worden )Ik vind die euh gewaagd

Jij kunt gedachten lezen.😜😅
Jotke
@matt

Die ja.
+1
Jotke
Quote Reactie van @George:
Maar nu zijn er voortaan fraaie modellen van Zuid Duitse makelij.

Ook Noord Duitse. VW heeft tegenwoordig ook wel wat nog best mooie. Maar over algemeen zijn al die volledig elektrische dingen spuuglelijke gedrochten.
BuvaM
Zeker kerel, de mensen buiten jouw bubbel zijn vééél slechter dan jij.
weurding
@BuvaM hij heeft gewoon een punt, grootverbruikers b.v. krijgen geen nieuwe aansluitingen omdat er niet genoeg stroom is, nu is dit een link van verleden jaar, maar als het deze week nog in de krant

"Geen plek voor nieuwe grootverbruikers elektriciteit in Noord Holland" businessinsider.nl/limiet-capaciteit-elektriciteit…
George
@weurding
Aan stroomvoorziening moet komende jaren flink aan gewerkt worden. Maar dat gaat ook gebeuren.
roscho
Quote Reactie van @George:
Aan stroomvoorziening moet komende jaren flink aan gewerkt worden. Maar dat gaat ook gebeuren

Ook hier heeft de regering haar plicht verzaakt. Regeren is vooruitzien, de uitbreiding van het elektriciteitsnet komt te laat. Nu al worden sommige zonnepanelen niet meer aangesloten omdat het netwerk dat niet aan kan.
+1
BuvaM
Hier gaat het niet meer om hoe de situatie is maar of jouw en zijn mening opgevolgd worden, zo niet dan beschuldigen jullie anderen van alles wat je maar te pas komt omdat het voor jullie niet prettig genoeg is.
Vanuit die bubbel bezien heeft hij een punt.
Wie iets van energie, elektriciteit en elektriciteitstransport weet is voorzichtig met woorden waarvan hijzelf moeilijk kan overzien hoe verstrekkend die zijn.
+1
weurding
@BuvaM tuurlijk gaat het om de situatie, zijn zelf door wegvallen melkvee overigens veel minder energie gaan gebruiken, maar wat er niet is, is er niet, daar moet als het kan wat aan veranderd worden, ook maakt men zich al zorgen over de hoeveelheid beschikbaar water met de huidige bevolking in nl

(klik om te vergroten)

+3
BuvaM
En zo kunnen we doorgaan met het invoegen van lappen tekst, nieuwsberichten, opiniestukken enzv enzv.
Om bij het topic te blijven niemand citeerde woorden van de verontruste Portugees: "We gaan maar door met consumeren, terwijl we juist zouden moeten minderen."
weurding
@BuvaM dat bedoel ik ook, ben er ook niet voor, maar als alternatief voor fossiel brandstoffen electrisch moet worden gereden lopen we vast op het net
George
@weurding
Dat wordt opgelost de komende 10 jaar.
+3
weurding
@George hoop dat ze eerst andere dingen oplossen
+1
roscho
Quote Reactie van @weurding:
hoop dat ze eerst andere dingen oplossen

Wat moet volgens jou eerst opgelost worden? Ik denk dat het versterken van het elektriciteitsnet een hoge prioriteit heeft.
+1
weurding
@roscho wat te denken aan de huidige conflicten op aarde? Dacht je kon dat zelf wel invullen
+3
roscho
Quote Reactie van @weurding:
huidige conflicten op aarde

Inderdaad, dat is verschrikkelijk, maar het valt helaas buiten onze macht.
Maar wat dacht je van de strijd om de laatste olie en gas, die er vast ook over een aantal jaren aan zit te komen? Dat wordt nu nog door bijna niemand als probleem gezien, maar ik denk dat ze met de oplossing van dat probleem maar zo snel mogelijk moeten beginnen. Ergo: zonnepanelen, windenergie, getijdenenergie, waterstof, manieren bedenken om energie op te kunnen slaan. Jaren geleden had ene ir. Lievense een plan bedacht om via windenergie het water in het Markermeer hoger te pompen om dat dan gelijkmatig via waterkrachtcentrales weer leeg te laten. Dat plan kostte wel wat geld, maar ik vond het toen zo gek nog niet. Met diezelfde waterkrachtcentrales zou trouwens ook elektrolyse van water kunnen plaatsvinden, zodat er waterstof ontstaat.
Vervolgens zou Nederland in het buitenland goede sier kunnen maken door de ontstane deskundigheid op dat gebied weer te exporteren.
weurding
@roscho op gebied van waterkracht en energieopwekking hierdoor denk ik dat er meer expertise is in landen waar het niet zo vlak is als Nederland, daar hebben ze al meer dan 100 jaar ervaring en stuwmeren
+8
Nevergiveup
Veel simpele dingen zijn ook te ingewikkeld gemaakt , waar ik 30 jaar geleden met een 423 met 42 pony's onder de moterkap a 2,5 l/uur mest kon uitrijden met een 5m2 kar (dat was nog eens leuk). Is nu 150 pk nodig voor een iets grotere tank , en gaat niet sneller en de mest is vaak ook al weer door scheider en al geweest , dus het energie verbruik is zeker met 300% gestegen !
+2
langeslagdiesel
@Nevergiveup we zijn op de goede weg dus met z’n allen. Jou verhaal kort samen gevat.
+1
spotmelker
@Nevergiveup overal is/word de arbeid vervangen door energieslurpende mechanisatie en/of automatisering. En bij deze (tijdelijk hoge?) prijzen loopt dat ook tegen economische grenzen aan.
+1
ArieV
@Nevergiveup 5 m2???? Volgens mij rijdt een 5 m3 lekkerder😋
Nevergiveup
ArieV
@Nevergiveup tikfoutje is zo gemaakt hè?🤣
+1
Nevergiveup
@ArieV Dacht al wat krijg ik hem moeilijk vol 🤣🤣
ArieV
@Nevergiveup 🤣🤣
+8
Albert Altena
Niemand staat er bij stil wat de gevolgen zijn van produceren en ontleden van al die energie makende en vasthoudende elektrische producten.
Het is totaal in de hand van die product verkopers en worden na gehobbeld door de politiek
langeslagdiesel
@Albert Altena kijk. Iemand die het begrijpt. Wij van wc eend adviseren,,,,,,,,,,,,
+5
Massey 2705
Ik volg met intresse alle reacties op dit topic.
Intresant is wel dat de regering hier in Canada, met name de provincie Alberta , verteld dat wij nog voor 100 jaar olie en gas in de grond hebben zitten ...!
En met die berekening de economie nog jaren op peil gehouden kan worden.
+1
langeslagdiesel
@Massey 2705 geweldig nieuws toch. Kunnen jullie die zorgen tenminste voorlopig in de koelkast bewaren. Tenminste nog 1 plek op de wereld waar men probeert een politiek eerlijk antwoord te geven. Shapo!
+1
johnderfavo2.0
@langeslagdiesel hahaha, was dat maar waar....
+1
Massey 2705
@johnderfavo2.0 politiek en een eerlijk antwoord.....!
Zo bedoelde ik mijn opmerking ook weer niet....! 😅
Maar dat we olie genoeg hebben weet ik wel zeker....
+1
spotmelker
@Massey 2705 Is het niet zo de oliewinning uit teerzand in Noordelijker Alberta niet uit kan bij lagere prijzen?
Massey 2705
@spotmelker ja , dat word wel beweerd dat het een hogere kost prijs heeft. Mijn schoonzoon is erg betrokken met zijn werk in deze vorm van olie winning.
En het is een tijd rustiger geweest. Maar nu kunnen ze het werk niet aan.
+1
johnderfavo2.0
@Massey 2705 ja dat zal altijd wel zo blijven.... Maar ik doelde er eigenlijk meer op dat hier in 2040 ook alle nieuw verkochte auto's electrisch moeten zijn.
Massey 2705
@johnderfavo2.0 ik had daar ook wel van gehoord .
Maar ik begreep dat het bij een voorstel van 2040 gebleven was. En nog niet vast staat.
Bert353
@johnderfavo2.0 en daar kunnen ze straks gewoon geen batterijen voor leveren, (zonder dat Portugal afgegraven is), en dan moet je nog lopen! 😄
+1
Bert353
@Massey 2705 de Canadezen hebben toch best vaak een goede kijk op bepaalde dingen!
BuvaM
Toch sneller E-trekkers beschikbaar?
trekkeronline.nl/2022/04/…
Begrijp het bericht niet helemaal als Fendt pas in 2024 met de E100 komt.
Of dat moeten aantallen zijn waarbij deze MF voorlopig verbleekt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden accu , overheid , portugal en lithium geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!