Illustratie van:

International 744 - Waarom loopt de radiator leeg

Ik heb een international 744
Ik weet dat hij wat onderdruk heeft maar dat het geen kwaad kan nu na de winter start ik hem en zie dat de koelvloeistof begint te lekken uit de darm van de onderdruk en er komt veel stoom uit. Elke keer dat ik hem nu start moet ik de radiator bij vullen.
Weten jullie wat dit kan zijn

Deel dit topic

Reacties

cyrus-van-gelder
Dan denk ik dat de koppakking lek is
+2
Klein Rot
@cyrus-van-gelder
Of de O-ringen onder om de cilinderbussen
+1
stephan-inter
@Klein Rot dan zou het carter vol staan toch?
Klein Rot
@stephan-inter
Hij zeg radiator bijvullen niet dat de radiator helemaal leeg is
stephan-inter
@Klein Rot klopt.
Maar hij zegt ook dat het via de carterventilatie er uit komt.
Als de oring om bus lek zou zijn zou alles toch in het carter stromen? En niet lekken via dat pijpje? Dat was meer mijn vraag aan jou.
Klein Rot
@stephan-inter
Dat pijpje staat in verbinding met het carter als de motor warm wordt zal het water verdampen en dan zal de damp via het pijpje wegstromen. Als het carter helemaal vol water zou staan was de motor al vast gelopen water olie mengsel smeert niet voldoende.
roscho
Quote Reactie van @Klein Rot:
Als het carter helemaal vol water zou staan was de motor al vast gelopen

Dat hoeft nog niet per sé. Maar door het water en de slechte smering kan wel bijv. de krukas inloopsporen krijgen. Als dit het probleem is, is het wel belangrijk dat er snel iets aan gedaan wordt.
cyrus-van-gelder
@roscho idd ja . Niet mee blijven rijden, anders krijgt De krukas akelig op z,n donder. Ben het dus met je eens. Kan anders wel eens een dure revisie worden als dat het geval is.
cyrus-van-gelder
@roscho ik denk trouwens dat er dan ook zichtbaar koelvloeistof in de motor olie moet zitten . Dat kan zoals ik zei door een lekke koppakking, O ringen kan idd ook. In beide gevallen kans op flinke motor schade door slechte smering.
RobVolvo
@Klein Rot Als het goed is wordt de olie in je carter niet zo warm dat het koelvloeistof kan laten verdampen. Mocht dat wel het geval zijn, dan is sowieso je smerende werking van de motorolie haast, al dan niet geheel, weg. 😅 Bij redelijke hoeveelheid koelwater in de motorolie moet je altijd een peilverhoging constateren...
cyrus-van-gelder
@Klein Rot Dat kan ook ja. Maar goed is dit niet he?
+1
Corne S
Ik zou zelf de carterpan er onderuit halen en het kleppendeksel eraf halen.

Met een pompje de radiateur op een half tot 1 bar druk zetten. Vervolgens kun je aan de onderkant kijken waar het vandaan komt.

Bovenop de cilinderkop zitten ook nog 'vriesdoppen' die eventueel kunnen lekken, die kun je dan ook zien.
Als de o-ringen lek zijn, moet de kop er toch af. Wel originele o-ringen gebruiken!

Ook kan er water bij komen via het distributiedeksel.
roscho
Quote Reactie van @Corne S:
de carterpan er onderuit halen en het kleppendeksel eraf halen

Dat moet inderdaad als je er zeker van bent dat het in de motor inwendig lekt.
Daarvóór zou je nog via de aftapplug een beetje olie af kunnen tappen, dat in een pannetje doen en op een vuurtje verwarmen. Begint het te sissen en te borrelen, dan zit er water in. Doet het dat niet, dan zal op een gegeven moment de olie in brand vliegen. Als het niet sist en borrelt, zat er geen water in en kun je koppakking en kun je koppakking en cilinderbusringen uitsluiten. Dan zou er nog een scheurtje in een cilinder bus naar binnen toe kunnen zitten, zodat de vloeistof in het verbrandingsgedeelte komt. Dan zou het door de uitlaat verdwijnen. Te controleren door wat druk op de radiator te zetten (0,5 bar), dan zou de cilinder vol moeten lopen. Voorzichtig proberen te starten, staat de cilinder vol, dan wil de motor niet meer rond. Liefst proberen met een bijna lege accu, zodat de startmotor niet zoveel kracht heeft dat hij drijfstangen of krukas kapot trekt, of de motor handmatig ronddraaien en kijken of hij ergens blokkeert. Mogelijk gaat het scheurtje alleen open bij warme motor, dit kan dus moeilijk te vinden zijn.
Controleer dan de slangen, vriesdoppen, waterpomp en vooral ook het verwarmingsradiatortje in de cabine (als de trekker een cabine met verwarming heeft). Koelvloeistof kun je ook herkennen aan de zoetige geur.

(Sorry, heel verhaal, maar ik probeer zo volledig mogelijk te zijn.)
+1
Corne S
@roscho

Ff de dop bovenop kleppendeksel loshalen.Als je daar smurrie in ziet, komt er water bij de olie. Ik denk eerder aan lekkage intern dan buiten de trekker, gezien er de eigenaar damp uit de carterpijp ziet komen.

En hoe zie je dat de cilinders vollopen?
roscho
Quote Reactie van @Corne S:
hoe zie je dat de cilinders vollopen

Als een cilinder echt vol staat, kun je de motor niet meer ronddraaien (waterslag). Dat moet je wel voorzichtig proberen (handmatig of met bijna lege accu), doe je het met geweld, dan zou de een drijfstang of zelfs de krukas kunnen breken.
Bakker S
Ik had bij een 844 s de bussen lek waar de verstuivers in zitten. Kop eraf halen is niet zo moeilijk. Nieuwe koppaking en de kop laten vlakken en afpersen. Bussen waren vroeger ook wel een dingetje bij die serie. Hadden ze toen van verkeerd matriaal gemaakt.
cyrus-van-gelder
@Bakker S Dat is voor mij ook een reden om de motor te reviseren bij mijn 644. De bussen zijn idd niet zo geweldig. Dan ook gelijk maar een kompleet revisiset in zetten. De kop had ik al eerder gereviseerd. Scheelt ook behoorlijk.
+1
cyrus-van-gelder
@Bakker S revisie set bedoel ik
  • 😉😉😉😉😉😉
Mathias744
Ik heb er een busje voor gekocht voor de koppaking te dichten maar dat heeft echt niks geholpen.
Elke keer dat ik hem vul is dat wel 6 tot 10liter
Als ik hem nu open leg en de koppaking vervang hoeveel kilo met ik er dan opzetten als ik deze terug dicht leg en in welke volgorde moeten ze vast gezet worden
Yanmarthomas
@Mathias744 dit is de volgorde. Het aandraaimoment krijg je vaak bij je nieuwe koppakking bijgeleverd dit kan verschillen per koppakking

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 744 en hebben de trefwoorden koelvloeistof en international 744 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0