Illustratie van:

Fendt 103 S - In de S schakelen

Beste tfers,
Ik heb een fendt 103s met een dubbele H versnellingsbak. Als ik van de 6 naar de S wil schakelen, dan maakt de versnellingsbak zo’n geluid alsof je hem in versnelling wil zetten zonder koppeling. Ik weet dat de S een ongesynchroniseerde versnelling is, maar zelfs met dubbel koppelen komt het geluid voor. Heeft iemand hier een speciale manier voor of is er iets mis met mijn versnellingsbak.
Groeten, Rudger

Deel dit topic

Reacties

+2
Kramer U800
Heb je al geprobeerd om van zijn 5 naar de S te schakelen? Dit wil meestal wel helpen. Je kan ook gewoon in de S wegrijden dankzij de turbomatik
+1
fendtdriver103s
@Kramer U800 bedankt voor je reactie, ik zal het proberen. Ja ik kan in de s wegrijden, maar dat is met een volle wagen met grond niet ideaal
+1
Kramer U800
@fendtdriver103s Dat klopt inderdaad, met last erachter dan kan je beter schakelen, je bent dan sneller weg.
+3
monster 2012
Gewoon de pook uit de 6 tikken en als het goed is springt hij dan voor de S en dan tik je hem er zo in.de pook niet vast houden met de hand want dan ben je te traag.
fendtdriver103s
@monster 2012 mijn schakelpook neigt richting de kant van de R2 en de 4, dus dat werkt niet
+2
Kramer U800
fendtdriver103s
@Kramer U800 mijn schakelpook neigt naar de kant van de R2 en de 4 dus dat werkt niet op mijn trekker
Kramer U800
@fendtdriver103s Dan is dat het probleem, hij moet gewoon zo in zijn neutraal vallen, dat je hem door kan drukken in zijn S. Waarschijnlijk is je arretering versleten of de kogeltjes. Maar wat ook kan is dat de veren verzwakt zijn (door eventueel roest).
fendtdriver103s
@Kramer U800 kan dat schade veroorzaken aan de bak?
Kramer U800
@fendtdriver103s Ja dan is je S versnelling zo versleten, en het hoort gewoon niet. Er is niks zo stom als je tractor niet in de versnelling krijgen.
fendtdriver103s
@Kramer U800 ik krijg hem wel in versnelling, het klinkt alleen niet best
+1
Fendt926Driver
@fendtdriver103s de schakel kogel heeft te veel speling in het mechanisme.
Daarom centreerd de schakelhendel zich niet precies voor de S.
Het kraken en ander lawaai betekend dat je dan de R of de 5 wilt schakelen.
Heb jij ook veel last met schakelen van het hoge H patroon naar het lage H patroon?
Hier sta ik soms een kleine minuut stil voordat het lukt.
Soms gaat het ook in 1 keer goed.
fendtdriver103s
@Fendt926Driver Bedankt voor je reactie, ik heb bijna nooit problemen met schakelen van hoog naar laag of andersom. Als dat wel zo is laat ik heel even de koppeling los en dan lukt het meestal wel
+2
Cowboy3
@fendtdriver103s Als je van de lage naar de hoge groep of naar de S(nelgang) schakelt altijd de pook ff helemaal loslaten en recht naar voren duwen
In het verre verleden een 3s en een 105s gehad met zo'n bak.
+1
claasfendt
@fendtdriver103s als ik snel van 6 naar s ga kraakt ie heel kort als ik iets meer geduld heb kraakt ie niet
+1
arnoud
Wel de goede olie erin? Zijn ze heel gevoelig voor
+3
fendt-farmer
Ik zou beginnen om de kunstofkogel en de veertjes onder de pook te vervangen. Heeft bij onze 102 ook geholpen.
fendtdriver103s
@fendt-farmer waar kan je die krijgen?
+1
Cowboy3
@fendtdriver103s Bij je in dorp zit toch een Fendt dealer Meinderts.
Het zou met nieuwe onderdeeltjes wat kunnen verbeteren, maar het schakelen van de lage naar de hoge groep en zeker naar de S blijft een speciaal kunstje( precies in het midden tegen het bultje erin duwen)
Fendtjes met zo'n versnellingsbak zijn al oude beestjes ze zijn van voor 1975-76.
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @Cowboy3:
Fendtjes met zo'n versnellingsbak zijn al oude beestjes ze zijn van voor 1975-76.

Wij hebben hier 1 staan met zo een bak van '83
+1
arnoud
@Fendttrisixfan een aan elkaar geplakte zeker 😃
+1
Fendttrisixfan
@arnoud nee 102s, nieuw gekocht
+1
fendt farmer309c
@Fendttrisixfan vanaf 1979-80 wordt de dubbele H bak niet meer gebruikt en is het met aparte hoog en laag geworden
+1
Fendttrisixfan
@fendt farmer309c klopt niet, er was 1 uitzondering waarvoor de dubbele H bak wel gebruikt werd en onze is uitgerust met deze uitzondering 😁
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
er was 1 uitzondering waarvoor de dubbele H bak wel gebruikt werd

Wandler getriebe???
+1
fendt farmer309c
@Fendttrisixfan oh nu maak je me benieuwd, wat is de uitzondering? heb nooit geweten dat je door bepaalde opties de oude H bak nog kon hebben na 80
+2
Fendttrisixfan
@fendt farmer309c superkruipbak erin, dan werd de dubbele H bak nog gebruikt
+1
fendt farmer309c
@Fendttrisixfan ah zo bedankt, nooit geweten
+1
Cowboy3
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
Wij hebben hier 1 staan met zo een bak van '83

Hier 2 Fendt's (106s)gehad allebei uit 1977 deze hadden een derde pook voor de hoge en lage groep.
fendtdriver103s
@Fendttrisixfan ja en mijn 103 is van 78
fendtdriver103s
@Cowboy3 ja klopt maar Meinderts is niet goedkoop
+1
fendt-farmer
+1
appie1967
Gewoon oefenen bij laag toerental
Dus heel vlot opschakelen en nier doortrekken
fendtdriver103s
@appie1967 dat is met 6 kuub grond niet echt een optie
+1
appie1967
@fendtdriver103s het is net fietsen gaat steeds beter maar begind met zijwieltjes
Nou dat kon nog best mee vallen als je voor de 1500 toeren over schakeld gaat het allemaal.wat soepeler
En zal de motor iets harder moeten werken
En nu zal dat niet echt meer de dagelijkse bezigheid zijn van dit soort trekkers
+3
basia
Zoals ook al is vermeld hier ; de onderstaande onderdelen vernieuwen zodat de pook weer goed centreert in
de midden stand
F 010100090180 (Schakelkogel)
138105090200 (Schakelkap - scharniert de kogel in )
225100090210 (geleidepen )
fendtdriver103s
@basia bedankt voor je reactie
+2
Ford 2000 Ruben
Zoals hierboven gezegd, als je versnellingspook niet in het midden komt als hij in de 'vrij' staat dan zijn waarschijnlijk de veertjes die hem rechtop houden versleten. Dit hebben wij ook gehad. Nadat deze vervangen waren kwam de versnellingspook mooi in het midden uit en sindsdien kan je gewoon weer mooi doorschakelen. Je trekt hem dan uit de op één na hoogste versnelling, laat hem zichzelf centreren en drukt hem dan met beleid naar voren door. Blijft even wennen, maar daarna lukt het prima.
+1
John104
Zit de rubberen afdekhoes nog onder aan de pook? Als die weg is en er zit wat vuil of zo tussen, kan ik me voorstellen, dat de pook niet lekker meer centreert.
Komt nog bij, dat er dan water in de versnellingsbak komt.
Ikzelf schakel altijd rond de 1500-1600 rpm, van de 6 naar de S. Niet te hoog in de toeren.
Niet te lang twijfelen, maar meteen schakelen.
fendtdriver103s
@John104 nee rubber zit er nog op maar bedankt voor het meedenken

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN